Kommunevalget 2011.

Her kan vi diskutere alt annet mellom himmel og jord (Stor takhøyde)

Moderator: Moderatorer

Låst
Brukeravatar
tobben
Bummen

Kommunevalget 2011.

Legg inn av tobben » 16 jun 2011, 14:27

Under 3 mnd igjen til årets kommunevalg og u.t gleder seg stort til det jeg tror kan bli en valgtriller her i byen. Nå har de røde(og grønne) styrt Tromsø i 12 år og AP har sittet med ordføreren i denne perioden.
Først 8 år med Hermann Kristoffersen, mens Arild Hausberg har vært byens sjef de siste 4 årene.

Ser vi på de 2 siste kommunevalgene i Tromsø har vi disse resultatene:
2007:
AP 39,5 % - 17 rep.
Frp 20,9 % - 9 rep.
H 11,7 % - 5 rep.
Rødt 7,9 % - 4 rep.
SV 7,3 % - 3 rep.
V 4,2 % - 2 rep.
Krf 3,7 % - 2 rep.
SP 3,1 % - 1 rep.

2005:
AP 28,7 % - 13 rep.
SV 22,3 % - 10 rep.
FRP 18,4 % - 8 rep.
H 12,5 % - 5 rep.
Andre lister 4 % - 2 rep.
KRF 3,7 % - 2 rep.
V 3,4 % - 1 rep.
SP 2,7 % - 1 rep.
RV 2,6 % - 1 rep.

De siste meningsmålingen tyder jo på at Høyre er landets største parti for tiden. Kan den kraftige høyrebølgen føre Jens Johan Hjort inn i ordførerstolen i Tromsø?
Hos AP er Magnar Nilsen ordførerkandidaten i år. Tror det er lurt av AP å få inn en ny listetopp før valget. Kan sikkert si mye hyggelig om Arild Hausberg, men noen folkelig ordfører er han ikke. Der Hermann i sin tid skapte litt støy, var folkelig og hos andre dårlig likt, har likesom Hausberg bare blitt anonym og kjedelig.
Selv om Høyre er landets største parti for tiden, viste en måling på TV2 for en tid tilbake, at de rød-grønne fortsatt hadde flertall her i byen.

For AP sin del er det noen saker som jeg tror kan tappe partiet for stemmer om de kommer opp i valgkampen. For det første flyttingen av Mack ut av kommunen. Mange ser på det som et resultat av næringsfientlig politikk fra de rød-grønne her i byen. Så hadde vi gårsdagens sak i kommunestyret hvor de rød-grønne bestemte at Tromsø skal innlemmes i forvaltningsområdet for samisk språk, selv om en meningsmåling i Nordlys viste at nesten 3 av 4 Tromsøværinger var mot det og at kun 0,2 prosent av byens innbyggere snakker samisk. At AP vedtar dette rett før valget sjokkerer meg. Her føler jeg de gir gratisstemmer til de borgelige i stort antall.

NickStrong
Førsteelleveren

Re: Kommunevalget 2011.

Legg inn av NickStrong » 21 jun 2011, 22:22

Er det ikke forbud mot å diskutere politikk her? Det pleier å bli stygt på de fleste forum.

Brukeravatar
gaute65
2. laget

Legg inn av gaute65 » 25 jun 2011, 12:59

Det er ikke forbudt, men folk har vansker med å være saklige og holde seg til tema

Har slettet endel innlegg og vi prøver engang til.

Heinz
2. laget

Legg inn av Heinz » 17 jul 2011, 01:26

Hadde jeg vært registrert i Tromsø så hadde jeg stemt på Høyre i år.

Jeg synes de rødgrønne har ført en veldig næringsuvillig politikk som bremser utviklingen av byen (og dermed fremtidig publikumsgrunnlag for TIL). Mange forsøk på uvikling har blitt stoppet og Tromsø er blitt enda mer avhengig av studenter og statlige arbeidsplasser. At Tromsø blitt innmeldt i samisk språkregion ellerhvadetnåvardet hetet ser jeg på som en formalitet og totalt uviktig for hverdagen til folk.

Jeg har også stor sans for Jens Johan Hjort, og å ha veldig uttalt TIL patriot som ordfører kan jo heller ikke skade.
you like this

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 20 jul 2011, 07:25

Den nye borgelige alliansen i Tromsø mellom Høyre, Frp og Venstre, fikk på Nordlys sin meningsmåling i forrige uke hele 57,5 prosent oppslutning. Dermed ville alliansen fått solid flertall i kommunestyret om dette hadde vært valgresultatet.
Samme måling viser at AP nå står med 21,3 oppslutning her i byen, noe som er en nedgang på 18,2 prosent fra kommunevalget i 2007.

Når det gjelder AP hadde Nordlys redaktøren en intessant sak om partiet i lørdagens avis.
Han stilte et stort spørsmål om hvorfor partiet går inn for at Tromsø kommune innlemmes i forvaltningsområdet for samisk språk fra 2013. En sak mange mener er alt annet enn en god valgkamp sak for partiet.

Når det gjelder den borgelige alliansen skriver Tromsø i dag at alliansen kan sprekke fordi Frp vil ha full asylstopp, nei til moskébygging og forby tigging. Nå står det nederst i denne saken at selv om partiene er uenig om disse sakene, vil det ikke påvirke det borgelige samarbeidet.

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 12 sep 2011, 12:56

Så er valgdagen kommet og det skal nå avgjøres hvem som skal styre vår vakre og herlige kommune de neste fire årene.

De siste målingene har spriket i alle retninger.
En måling i midten av juli ga klart flertall til den borgelige koalisjonen, H,FRP og V, med rundt 57 prosent oppslutning. Så visste målinger i august at den sittende koalisjonen, AP, SV og SP, plutselig hadde flertall igjen.

Den siste målingen jeg har fått med meg sto å lese i Nordlys på lørdag og var utført torsdag i forrige uke.
Den ga følgende tall:
AP 27,7 % - 12 rep.
SV 7,7 % - 3 rep.
SP 2,1 % - 1 rep.
Totalt 37,5 % oppslutning og 16 representanter på den sittende Rødgrønne koalisjonen.
H 29,8 % - 13 rep.
FRP 15,6 % - 7 rep.
V 4,8 % - 2 rep.
Totalt 50,2 % oppslutning og 22 representanter i kommunestyret på den borgelige koalisjonen, noe som akkurat er nok til å sikre flertall av de totalt 43 representantene som skal velges inn.
For de andre partiene var målingen slik:
KRF 2,9 % - 1 rep
Rødt 6,7 % - 3 rep
Andre partier 2,7 % - 1 rep.

Ser ikke bort i fra at Rødt, Krf eller Kystpartiet(som vel står med 1 representant blant "andre partier"), kan komme på vippen og avgjøre hvem som blir vår nye ordfører.
Det som uansett er 100 prosent sikkert er at byens nye ordører vil hete Kristin Røymo(AP) eller Jens Johan Hjort(H).

Husk å bruk stemmeretten alle sammen og godt valg :wink:

Brukeravatar
John Barnes
Bummen
Sted: Tromsø

Legg inn av John Barnes » 13 sep 2011, 01:46

Det er vel bare å gratulere tidligere TIL-topp Jens Johan Hjort som påtroppende ordfører i Tromsø etter Høyres brakvalg her i kommunen. Sammen med FrP og V skal de nå styre byen ser det ut som. Etter 12 år med sosialistene bak rattet er det endelig ny kurs i Tromsø. Høyre får nok også den viktigste posten; byrådslederen, som vel må bli Øyvind Hilmarsen. Med ca 36 % av stemmene, og FrP på ca 13 %, er det vel naturlig at H inntar de to posisjonene.
Og om jeg skal få være så fri å få sende ut en takk, så går den til Tromsøs befolkning som har sikret borgerlig flertall. Hjort har jo vært Høyres frontfigur i valgkampen i Tromsø, og har garantert trukket en del velgere til partiet, samtidig som H har gjennomført en god valgkamp i kommunen.

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 13 sep 2011, 08:38

At Høyre vinner valget er ingen overraskelse, det tydet også de siste meningsmålingene på.
Men Høyrevinden i Tromsø har faktisk vært sterkere enn meningsmålingene har fått med seg.
Med over 36 prosent øker Høyre sin oppslutning med over 24 prosentpoeng fra forrige kommunevalg her i byen. På landsbasis er partiets økning på vel 9 prosent, mens den her i byen er nesten 3 ganger så stor.

Høyre har helt klart truffet godt med sin valgkamp her i byen, der f.eks en ny næringspolitikk har vært sentral.
Men jeg vil påstå at AP i Tromsø har sendt velgere i hopetall rett over til Høyre med en del "kontroversielle" utspill det siste året.
Jeg tipper rushtidsavgiften og ønsket om å innlemme Tromsø kommune i forvaltningsområdet for samisk språk, har ført til at utrolig mange potensielle AP velgere har gått rett over til Høyre.
Ser vi på Høyres voldsomme framgang i Tromsø, er det ikke nok å forklare framgangen med FRPs tilbakegang. At opp mot 25 prosent av de som stemte AP ved forrige valg nå stemte høyre, tror jeg ligger ganske nært opp mot sannheten.

Nå er det bare å ønske den borgelige alliansen lykke til de neste fire årene, mens undertegnede gleder seg til å følge oppvasken som må komme internt i Tromsø AP.

JohnnyL
2. laget

Legg inn av JohnnyL » 13 sep 2011, 09:50

Jeg er faktisk ikke så sikker på at det vil bli noen større oppvask i AP. Det virker bare ikke som om de forholder seg til realitetene med de få uttalelsene jeg har lest&sett det siste døgnet,

Mener endringen er viktig for byen og da spesielt med tanke på næringsutvikling.Tror Hjort er en meget god kandidat og forsåvidt den eneste skikkelige ordførerprofilen som stilte til årets valg i Tromsø.

Rent sportslig (siden vi tross alt er et fotballforum) er det jo veldig gledelig at Høyre med sin idrettssatsning kommer til makta. Ordføreren har jo vært inne i styre og stell i TIL og har en sønn som spiller på TUIL, slik at også toppene vil bli hørt av han.

Blir spennende fire år dette!

Donkeyman
Kamptroppen

Legg inn av Donkeyman » 13 sep 2011, 09:53

Visst var resultatet väntat. Av flera skäl - bland annat att (s) har suttit vid makten i 12 år. Efter så lång tid finns det automatiskt en stark önskan att "få något annat".

Sedan får man inte glömma att lokalpolitik är väldigt personberoende. Och det är stor skillnad på "Röde Herman" och Hausberg. Även om "Herman" gjorde många märkliga ting så var han en färgstark person som man ofta mötte ute i bybilden. Och han hade inte något emot att "ta en prat" med sina väljare. Hausberg har varit i det närmaste anonym under sina år vid makten.

Samtidigt har Høyre fått fram ett par frontfigurer som är färgstarka och som märks. Det har inte det partiet haft sedan Erlend Rian slutade med politiken.

Skall man sedan se till sakfrågorna så har inte de röd-gröna visat någon större handlingskraft under den senaste perioden. På något vis tycks hela projektet ha "tappat futten" och stagnerat. Vilket inte är så märkligt - det är inte lätt att vara offensiva i 12 år. Men man har missat en hel del frågor på senare tid.

Det är nog betydligt fler än man tror som tycker att kommunens hantering av näringspolitiken i allmänhet och Mack i synnerhet är skandalös. Jag vill bara påpeka att en Svensk "ordförande" inte skulle bli nominerad av sitt eget parti efter något sådant. På samma sätt står det allt mer klart att det inte blir någon ny väg förbi Ramfjorden och upp Lavangsdalen på många år. Man har ju bara diskuterat i 25 år och nu skall det tydligen bli "omkamp" igen. Den förlorade OL-saken lägger sig ovanpå oförmågan att få till Alpinsenteret i Håkøybotn. Det kommunala vägnätet är en annan fråga som irriterar. I alla de här frågorna har det inte hänt ett sk****t på 12 år och det är frågor som betyder mycket för "vanligt folk".

Men - vid nästa korsväg kommer den borgerliga sidan att bli hårt straffad om man visar lika liten förmåga till att få fortgång i sådana här ting.

I övrigt har man i stort sett bara varit mot ting. Man vill inte ha privat driven kollektivtrafik, sjukhem och mycket annat. Och man kommer med en kränkande hetskampanj mot alla de som jobbar i privata alternativ. De förslag man tar fram handlar om vägtullar och Samiskt språkområde som knappast är några valvinnare.

Personligen tycker jag att det är bra med maktskifte med jämna mellanrum. Det kommer att vitalisera den förlorande sidan samtidigt som "nya kvastar" onekligen sopar bäst. Och de röd-gröna kvastarna verkar i det närmaste utslitna just nu.
Följ dag för dag på ångfartyget Blidösund sommaren 1954. blidan54.blogspot.com

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 13 sep 2011, 12:09

Veldig enig med det du skriver Donkeyman.
Finnes selvsagt mange årsaker til gårsdagens valgresultat, der blant annet 12 år ved makten har redusert i slitasje og ønkset om noe nytt blant byens befolkning.
Er også enig med deg i at det kan være greit med maktskifte en gang i blant.
JohnnyL skrev:Jeg er faktisk ikke så sikker på at det vil bli noen større oppvask i AP. Det virker bare ikke som om de forholder seg til realitetene med de få uttalelsene jeg har lest&sett det siste døgnet,
Her er vi inne på det som kanskje overrasker meg mest med årets valgkamp i Tromsø. Arbeiderpartiet har blitt totalt utspilt av Høyre og har aldri klart å komme på banen.
Der Høyre har fått fram en klar lederfigur i Jens Johan Hjort, har AP kjørt Kristin Røymo som sin ordførerkandidat. Er det noen som egentlig vet hvem Røymo er?
Så kommer i tillegg saker som rushtidsavgiften, Utflaggingen av Mack, ønske om å få Tromsø inn i forvaltningsområdet for samisk språk, osv, saker som har fått selv store deler av APs velgere til å få kaffen i vrangstrupen.

I tillegg har det borgelige alternativet i det siste kjørt kraftig på den store gjelden kommunen har fått etter 12 år med AP styre. Også her har det rød-grønne alternativet vært utrolig taus og forsvarsløs og aldri kommet på banen og fortalt om hvorfor gjelden har økt(bygging av nye skoler, barnehager, sykehjem, osv).
Dermed har på mange måter Høyre fått kjøre løpet de siste ukene, og det har de gjort på en fortreffelig måte.
Så hvis det ikke blir oppvask i AP i Tromsø etter valgnederlaget, ja da er det noe alvorlig galt med virkelighetsoppfatningen til de som styrer partiet.

Men ser vi framover nå blir det spennende å se hva H/FRP/V vil få gjennom politisk i årene som kommer og hvordan vi som bor her i byen vil merke det.
Noen saker som har vært nevnt er jo en ny næringspolitikk for byen, fjerning av eiendomsskatten, mer privat omsorg og ikke minst myyyyyye mer asfalt på veiene.
Blir spennende å se hva byens nye styre klarer å levere i årene som kommer.

Brukeravatar
John Barnes
Bummen

Legg inn av John Barnes » 15 sep 2011, 02:32

Det nevnes at APs ordførerkandidat er totalt ukjent. Det stemmer jo det, men så er det jo slik at det i den modellen Tromsø kommune har valgt, så er det Byrådslederen som er den stillinga som er høyest. Men til den posisjonen har AP frontet Magnar Nilssen, sjefen for Cominor, et selskap som omtrent daglig i flere år har fått en masse kjeft og kritikk i byens aviser gjennom leserinnlegg o.l.
Mens Høyre har fått Jens Johan Hjort, som er en karismatisk og godt likt mann, så kommer altså AP opp med Magnar Nilssen, som til sammenligning minner meg mest om ei grå mus, samt denne Kristin Røymo som "ingen" har hørt om før.
Så har vi alle sakene som er nevnt, der AP virkelig har fått folket mot seg.

Det er ikke direkte overraskende at de borgerlige partiene nå får overta, men svært gledelig er det i alle fall etter min smak.

Selvsagt kan ikke Høyres fremgang kun tilskrives FrPs tilbakegang, men mange FrP-velgere har nok heller stemt Høyre. FrP har jo som de fleste vet et svært turbulent år bak seg. Alt tullet som har vært i partiet har uten tvil kostet mange velgere. En sak som f eks Birkedal-saken, som ikke har noenting som helst med Tromsø å gjøre, er jeg sikker på har ført til tapte stemmer for partiet også her i byen. APs mange saker som har ført til storm mot kommunen har nok også selvsagt gitt Høyre veldig mange stemmer, det er det vel ingen tvil om.

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 15 sep 2011, 10:05

Interessant å lese Magnar Nilsens uttalelser i gårsdagens Nordlys. Han mente naturlig nok at Høyre hadde gjort en god valgkamp i Tromsø, men at det også var et nasjonalt fenomen.
Det har selvsagt Nilsen rett i. Men det han glemmer, er at Høyre gikk voldsomt mye mer fram i Tromsø enn gjennomsnittlig i resten av landet.
Samtidig glemmer Nilsen at AP faktisk også gikk fram på landsbasis ved dette valget, mens man i Tromsø opplevde en voldsom tilbakegang.

Ved forrige kommunevalg fikk Høyre 11,7 proenst oppslutning i Tromsø. I år økte man oppslutningen med hele 24,4 prosent, til 36,1 prosent.
AP fikk en tilbakegang på 13,1 prosent og FRP 7,9 prosent. De 21 prosentpoengene tilbakegang for disse to partiene, er jeg sikker på gikk rett til Høyre.
At Høyre tar velgere fra FRP er neppe noen stor overraskelse. Men at 1/4 av de som stemte AP ved forrige valg nå velger Høyre, er meget interessant.

Nilsen sier i gårsdagens Nordlys at han ikke tror "bråket" rundt innlemmelsen av Tromsø i forvaltningsområdet for Samisk språk har hatt noe å si for valgresultatet, selv om han sier det heller ikke har vært noen valgkampsuksess for partiet.
Derimot har Nordlys snakket med flere i AP i Tromsø, som naturligvis ønsker å være anonym, som sier at hele saken har vært en katastrofe for AP i forkant av valget.

Låst