Ny fanzine!

Her diskuterer vi supporterrelaterte temaer.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Re: Ny fanzine!

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 05 okt 2010, 17:29

JMStorvig skrev:
DarrenFletcher skrev:...helt til jeg framprovoserte en debatt rundt dette og det bletatt intiativ til å starte opp igjen Isflaket...
:lol:

Dette er ikke riktig.
Etter en av mine deltagelser på supporterseminar i regi av NSA, der fanzinestipend var et tema, tok Jeg, og daværende styre initiativ til å relansere fanzina, med økonomisk støtte fra NSA.
Relanseringen kom 20. oktober i 2005, AVJ/Jeec/Fletcher var ikke en av artikkelforfatterne.
Jeg kan heller ikke huske at Fletcher/Jeec var en av pådriverne for dette, LJG derimot var med fra starten.
Bra du forteller sannheten, synes faenmeg det er for ille at disse folkene skal prøve å omskrive historien.
Det sies at menn ikke gråter. Det stemmer ikke. -Roar Christensen, 29.10.06
No træng vi bare en boksåpner her! -Agnar Christensen, 14.03.10

AnteførrT.I.L.
Kamptroppen
Sted: Bergen

Legg inn av AnteførrT.I.L. » 05 okt 2010, 21:06

John Barnes skrev:
AnteførrT.I.L. skrev:
John Barnes skrev:Du får sende meg adresse pr PM, så kan jeg vel klare å få sendt avgårde ei blekke til uka. :P
Takk for rask respons fra deg, bladet kom så det er bare velstand ;)
Ja da gjenstår bare regninga, tok taxi to mil til postkontoret så da sender du meg bare en sjekk på 600 kroner :lol: :lol: :lol:

Håper stoffet var litt velstand over ja, selv om det er litt tullball der 8)
du din taxi driver :-) Alltid gøyt med noe TIL stoff :-) ( i hvertfall stort sett :-) ) Thanks.
Selvsagt Isberget medlem :)

Brukeravatar
John Barnes
Bummen
Sted: Tromsø

Legg inn av John Barnes » 05 okt 2010, 23:18

Grenersens Brukne Arm skrev:
JMStorvig skrev:
DarrenFletcher skrev:...helt til jeg framprovoserte en debatt rundt dette og det bletatt intiativ til å starte opp igjen Isflaket...
:lol:

Dette er ikke riktig.
Etter en av mine deltagelser på supporterseminar i regi av NSA, der fanzinestipend var et tema, tok Jeg, og daværende styre initiativ til å relansere fanzina, med økonomisk støtte fra NSA.
Relanseringen kom 20. oktober i 2005, AVJ/Jeec/Fletcher var ikke en av artikkelforfatterne.
Jeg kan heller ikke huske at Fletcher/Jeec var en av pådriverne for dette, LJG derimot var med fra starten.
Bra du forteller sannheten, synes faenmeg det er for ille at disse folkene skal prøve å omskrive historien.
Nå ble det mye krangel her ;)
Sannheten er selvsagt som Jørgen sier rundt oppstarten av fanzina i 2005. Da var ikke JEEC/DF involvert. Men i nr 1-2006 hadde han en artikkel under fullt navn, på 2 sider i fanzina. I 2007 hadde han ikke noe med den å gjøre. Men så ble det stopp for fanzina etter tre utgivelser (høst 05, en i 06 og en i 07), og det virka å være lagt på is med videre produksjon siden det ikke kom ut noe verken senere i 07 eller før sesongstart i 2008, men utpå sensommeren/høsten kom nye diskusjoner opp rundt fanzinevirksomhet, og da var Jeec/DF en pådriver for at Isberget skulle sette igang med å lage fanziner igjen, og han kom med en hel del ideer, tanker og forslag for fanzinevirksomhet. Jeg husker ikke hvem som foreslo først at vi skulle starte opp igjen, men det er heller ikke noe vits å diskutere. Han skrev ingenting i fanzina, men var en av de som pusha på for at vi skulle starte opp igje, og han foreslo meg som den som skulle sette ihop blekka. Så tok Jørgen og snakka litt med meg om hvordan oppsettet skulle gjøres, og fikk instalert programvare til meg, og vips hadde jeg den prestisjetunge og høyt aktede redaktør-rollen :wink:
På de 2 årene har det blitt utgitt 4 fanziner, en i 08, to i fjor og en i år, pluss at det kommer en til etter sesongslutt. Uten å skryte alt for mye så synes jeg definitivt at de 4 siste er bedre kvalitet over enn de tre første, som var mer snille i formen. Men fortsatt kan ting absolutt bli langt bedre, særlig mtp bidragsytere.

Man kan vel si mye om AVJ/JEEC/DF og hans forhold til Isberget og forumet her, men i forhold til fanzina har han kommet med en hel del gode forslag, særlig rundt relanseringen etter dvalen frem til høsten 2008. Og jeg skulle ønske han ville skrive noe også igjen ;) Selv om du ikke bor i byen sier du jo at du leser avisene nøye, så da går jeg ut fra at du er brukbart oppdatert, også på ting som foregår i Isberget. Kritiske røster mot Isberget er også ønskelig å få inn i fanzina, om de finnes (hehe).

Brukeravatar
Jørn-Are
Kverulant
Sted: Holmestrand

Legg inn av Jørn-Are » 05 okt 2010, 23:25

John Barnes skrev: Man kan vel si mye om AVJ/JEEC/DF og hans forhold til Isberget og forumet her, men i forhold til fanzina har han kommet med en hel del gode forslag, særlig rundt relanseringen etter dvalen frem til høsten 2008. Og jeg skulle ønske han ville skrive noe også igjen ;) Selv om du ikke bor i byen sier du jo at du leser avisene nøye, så da går jeg ut fra at du er brukbart oppdatert, også på ting som foregår i Isberget. Kritiske røster mot Isberget er også ønskelig å få inn i fanzina, om de finnes (hehe).

Veldig bra, JB. Godt å se at det går an å beholde gangsynet selv om kritiske røster heves. Det må jo være lov å ha meninger ikke nødvendigvis alle er enige i, og ikke bare følge bjellesauen :)

Brukeravatar
John Barnes
Bummen

Legg inn av John Barnes » 05 okt 2010, 23:31

Ja, om noen har noe på lager av stoff så har jeg en diger e-postkonto som kan fylles opp med innsendte bidrag ;)

isflaket(en sånn e-post-a)isberget.no

Om innleggene skal publiseres anonymt under nick eller under fult navn er uinteressant, det får man velge sjøl. Men voldstrusler kommer ikke på trykk :P

Reginiussen
Kamptroppen

Legg inn av Reginiussen » 05 okt 2010, 23:52

Ikke mot Tandoori-Edvardsen en gang :wink:

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 05 okt 2010, 23:54

Neinei, man skal ikke mobbe folk, fyren har fått nok pepper ;)
Det sies at menn ikke gråter. Det stemmer ikke. -Roar Christensen, 29.10.06
No træng vi bare en boksåpner her! -Agnar Christensen, 14.03.10

Brukeravatar
John Barnes
Bummen

Legg inn av John Barnes » 05 okt 2010, 23:56

Reginiussen skrev:Ikke mot Tandoori-Edvardsen en gang :wink:
? Nå henger jeg ikke med? :?

Brukeravatar
Arnøy
Juniorspiller

Legg inn av Arnøy » 05 okt 2010, 23:57

http://fotball.itromso.no/eliteserien/article182149.ece

Lønner seg å følge litt med på hva som skjer i fotballverden, spesielt rundt TIL :P
"In the absence of willpower the most complete collection of virtues and talents is wholly worthless." - Aleister Crowley

Brukeravatar
John Barnes
Bummen

Legg inn av John Barnes » 06 okt 2010, 00:06

Arnøy skrev:http://fotball.itromso.no/eliteserien/article182149.ece

Lønner seg å følge litt med på hva som skjer i fotballverden, spesielt rundt TIL :P
Å nå var du morsom :mrgreen: Jeg har sett overskrifta i den saken du linker til, men ikke giddet å lest den før nå.

Men fortsatt ser jeg ikke hva Reginiussen mener når han spør sitt spørsmål like etter at jeg har skrevet at trusler om vold ikke settes på trykk.

Reginiussen
Kamptroppen

Legg inn av Reginiussen » 06 okt 2010, 00:15

Var strengt tatt ikke noe spesielt ment.

Brukeravatar
John Barnes
Bummen

Legg inn av John Barnes » 06 okt 2010, 01:03

Vel, skjønte ikke helt hvorfor "krydder"-dommeren skulle utsettes for trusler i fanzina da :) Han er vel ikke stort verre enn sine kollegaer.. Hets av dommere kan selvsagt settes på trykk i fanzina, men rasistisk hets tror jeg vi skal styre unna...

DarrenFletcher
Ballgutt

Legg inn av DarrenFletcher » 06 okt 2010, 10:11

Da har jeg faktisk fått lest den siste utgaven av Isflaket.

Vel, førsteinntrykket ble overraskende positivt. Masse som var verd å skumlese gjennom og noe som hadde potensialet til å være morsomt. Pluss for at man gir noen ildsjeler oppmerksomhet i form av omtale og bilder, gode stikk til Glimt og ikke for mye fotballfaglig. Jeg synes sammensetningen av stoffet var veldig bra.

Faktisk tenkte jeg at dette var framgang fra tidligere Isflaket utgivelser jeg har lest, men ble ikke enig med meg selv om jeg skulle trille terningen til 3 eller 4. Følte at 4'eren var klart innen rekkevidde. Det som trakk ned var manglende evne til å skape debatt og temperatur. Bortsett fra det, var dette faktisk ikke så ille.

Her jeg nå befinner meg i jobbsammenheng er det en rekke TIL supportere. Halveis ut i fanzina tenkte jeg at jeg kanskje kunne få tilsendt 30-40 eksemplarer, å selge dem her. Hadde vært gjort på et blunk. Men så oppdaget jeg det som ødela helhetsinntrykket. Man klarte ikke å kun lage en TIL fanzine, man måtte bake inn flere sider om LFC, den nyoppstartede LFC fanklubben i Tromsø og lot en få fritt spillerom til å fortelle hvor unik LFC er. I en TIL fanzine???

Da gidder jeg likevel ikke selge de 30-40 eksemplarene jeg kunne solgt, ikke gidder jeg gjøre et forsøk på å krote ned et bidrag og jeg gidder neppe lese denne flere ganger.

Fra å ligge nært en terningkast 4, endte den opp med en slunken 2'er. Skuffende at man klarte å ødelegge det som kunne blitt en bra utgivelse.

Brukeravatar
Patriot
Førsteelleveren

Legg inn av Patriot » 06 okt 2010, 10:48

DarrenFletcher skrev: bake inn flere sider om LFC, den nyoppstartede LFC fanklubben i Tromsø og lot en få fritt spillerom til å fortelle hvor unik LFC er.
Nå har jeg ikke lest denne utgaven av fanzina. Men dersom dette stemmer, er jeg bekymret.

Vi vet at anglofilien dessverre lever i beste velgående i Tromsø. Det må vel være en av byene i Norge med høyest tetthet av anglofile per innbygger. Især Liverpool-supportere. Det er opprørende at de anglofile skal få infisere det som skal og må være en 100% ren TIL-fanzine.

Jeg har et inntrykk av at det jobbes godt med fanzina (all ære til Barnes). Fanzina skal være et uavhengig talerør, hvor det skal gå an å sparke i de retninger man ser det nødvendig rundt TIL. Men Barnes er også anglofil, og går inn i rekken av Liverpool-supportere. Det er vel da ikke vanskelig å trekke parallelen til hvorfor LFC skal hylles i en Tromsø IL-fanzine, ettersom han er redaktør. Kanskje det blir en sånn varig LFC-flørt i fanzina fremover? Kanskje ser man for seg et rekrutteringspotensiale i Liverpool-bermen? Hva ligger til grunn?

Håper på en .pdf etterhvert.
"Den verste opplevinga eg hadde var i Tromsø,
då var det to personar som sa verkeleg stygge ting". -Magne Hoseth

DarrenFletcher
Ballgutt

Legg inn av DarrenFletcher » 06 okt 2010, 10:57

Det var kanskje ikke den siste utgivelsen jeg fikk lest, det er den som ligger gratis på isberget.no. Nr 2 i 2009.

Poenget var uansett det samme, at man rabler om Liverpool og kaller klubben pride of ditt og datt, var nok til at jeg aldri gidder betale en krone for den, eller bidra på andre måter. Jeg falt av og fikk inntrykket rasert.

Hadde også vært interessant å vite om denne nystartede supporterklubben betalte for den digre annonsa de fikk.

Brukeravatar
Jørn-Are
Kverulant
Sted: Holmestrand

Legg inn av Jørn-Are » 06 okt 2010, 11:27

Det er rett og slett hårreisende!

Brukeravatar
John Barnes
Bummen

Legg inn av John Barnes » 06 okt 2010, 15:29

Det som det siktes til her er intervjuet med Jørgen Hjertsen som jeg skrev. Det er han som forteller om Liverpool og om at Liverpool er klubben hans.
Nå har jeg også like etter at dette ble utgitt sendt en oppfordring til en United-supporter jeg kjenner om at han skulle lage en sak som omhandler/fremmer Man U-supportere, noe han sa han skulle gjøre, men ikke har gjort. Det var planen at det i den påfølgende fanzina skulle komme en sak om det, slik at man ikke oppfatter Isflaket som ei Liverpool-fanzine. Tilbudet om å gjøre dette står absolutt fortsatt ved lag, og en slik sak vil få samme dekning som saken om Hjertsen. Så om noen andre vil ta på seg den oppgaven er altså tilbudet om å gjøre det fortsatt tilstede.

Det er også en kjensgjerning at mange av Isbergets medlemmer er store supportere av Liverpool eller Manchester United, og derfor syns jeg ikke det var unaturlig å lage en slik sak. Men svaret er nei på spørsmål om fanzina vil komme til å bli ei fanzine med Liverpoolstoff. Saken var en del av intervjuet med Jørgen Hjertsen, og flere saker med slikt innhold planlegges ikke.

Om noen får rasert inntrykket av ei slik fanzine basert på en sak på to sider og ikke vil bidra med noe av den grunn så er det selvsagt synd.

DarrenFletcher
Ballgutt

Legg inn av DarrenFletcher » 06 okt 2010, 15:38

Hvorfor skal en TIL fanzine lage en slik sak om Man Utd? Det forstår jeg ikke. Å var det Hjertsen eller redaktøren som skrev saken? Jeg fikk nemlig inntrykk av at det var redaktøren selv som skrev saken og der beskrev Liverpool som "The Pride of Merseyside". Jeg kjenner minst 3 Everton supportere som holder med TIL, spørs om de synes det var imponerende å lese at Isflaket tar standpunkt til hvem som er hva i Liverpool.

Å hva betalte Liverbirds for den relativt store annonsen de fikk i Isflaket?

Det er helt greit at redaksjonen i Isflaket har andre utenlandske favorittlag, men det bør ikke skinne gjennom i TIL fanzina, etter mitt syn.

Brukeravatar
Patriot
Førsteelleveren

Legg inn av Patriot » 06 okt 2010, 16:21

En TIL-fanzine burde være en TIL-fanzine, og kun dèt. Ingen grunn til å balansere noe som helst gjennom å skrive noe om Manchester United, Everton eller andre engelske klubber. Jeg vil kjøpe og/eller inn imellom kunne bidra til en fanzine så lenge den utelukkende dreier seg om Tromsø Idrettslag og retter seg mot TILs supporterskare 100 prosent.

Mine betraktninger om hva en TIL-fanzine bør bestå av (ikke rangert rekkefølge):

- Hva rører seg i og rundt Tromsø IL
- Hva rører seg i og rundt Tromsø by
- Lyskespark mot andre klubber
- Lyskespark mot andre klubbers supportere
- Lyskespark mot andre klubbers byer
- Kritiske blikk mot drift av egen klubb
- Hyllest av egen klubbs ildsjeler, personligheter og nuværende/forhenværende legender
- En gjennomgående patriotisk og sjåvinistisk TIL-support fremmende tone
- Et fargerikt og usensurert språk (innenfor visse spilleregler, men med få begrensninger)
"Den verste opplevinga eg hadde var i Tromsø,
då var det to personar som sa verkeleg stygge ting". -Magne Hoseth

DarrenFletcher
Ballgutt

Legg inn av DarrenFletcher » 06 okt 2010, 16:26

Veldig enig i Patriots betraktninger.

En fanzine skal bidra til å skape supporterkultur og samhold rundt sin klubb, kanskje i tillegg fungere som vaktbikkje mot de som driver med styre og stell.

Ser ingen grunn til en egen spalte for å hylle forskjellige britiske klubber.

Svar