Spillertråd: Slobodan Vuk

Her kan vi diskutere nye spillere, og ellers alt som har med Tromsø IL å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 04 jan 2017, 20:37

http://www.itromso.no/100Sport/fotball/ ... l#cxrecs_s

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Slobodan_Vuk

58 mål på 170 kamper blir 0,34 mål per kamp. Han scorer altså i en av tre kamper. Ikke så ugrei statistikk, det!
Det sies at menn ikke gråter. Det stemmer ikke. -Roar Christensen, 29.10.06
No træng vi bare en boksåpner her! -Agnar Christensen, 14.03.10

Jesus Kristus
Kamptroppen

Re: Spillertråd: Slobodan Vuk

Legg inn av Jesus Kristus » 04 jan 2017, 20:42

Tipper han blir skuffet når han oppdager at Flovik satser på 5-4-0-formasjon kommende sesong.

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 05 jan 2017, 02:19

Bilde

Velkommen! Scoringsfrekvensen hans har økt de siste årene, man kan håpe dette blir hans beste sesong så langt.
Footballers from Bilbao and well used diapers have one thing in common. Guess what.

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 05 jan 2017, 13:16

Velkommen skal han være.

Statistikken hans i Slovensk toppdivisjon.
10/11: 5 kamper - 2 mål.
11/12: 12 kamper - 3 mål.
12/13: 23 kamper - 5 mål.
13/14: 23 kamper - 8 mål.
14/15: 21 kamper - 6 mål.
15/16: 17 kamper- 5 mål.
16/17: 19 kamper - 8 mål. 13 kamper fra start - 6 som innbytter.

Totalt:120 kamper - 37 mål.
Antall spilte minutter: 7412 / 37 mål - Scoring per 200 minutt.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 05 jan 2017, 13:53

Står i en slik betal-artikkel i avisen at "Angrepsspillet skal bygges rundt Slobodan Vuk"

Brukeravatar
Pons
Kamptroppen

Legg inn av Pons » 05 jan 2017, 15:05

Fra iTromsø:

Som iTromsø meldte onsdag ettermiddag blir slovenske Slobodan Vuk (27) TIL-spiller de neste tre sesongene.

Den 180 centimeter høye angrepsspilleren som kommer fra det slovenske eliteserielaget Domzale koster etter det iTromsø vet 1,1 millioner kroner i overgangssum.

Torsdag formiddag møtte TIL-ledelsen pressen for å fortelle om den nye spilleren. En spiller de oppdaget i november, og siden da har fulgt tett. Hovedtrener Bård Flovik så selv Vuk i aksjon mot topplaget Maribor i desember.

Les også: Hevder TILs nye spiss takket nei til dobbelt så høy lønn fra annen klubb

Mer bevegelse i angrep

I 2017-sesongen er tanken at Vuk skal spille helt på topp, med Runar Espejord rett bak. Det stilles store forventninger til at duoen skal finne hverandre, og skyte TIL mot øvre halvdel av tabellen. En målsetting TIL har vært åpen på før jul.

- I fjor bygde vi spillet rundt Sofien Moussa høyt i banen, mens Vuk er mer bevegelig. Med typer som Mikael Norø Ingebrigtsen, Aron Sigurdarson og Thomas Lehne Olsen begynner vi å se fleksibilitet i det offensive spillet, og ikke så mye statisk angrepsspill., sier Johansen.

Slobodan Vuk kan bli en viktig brikke for Tromsø i 2017-sesongen.(Foto: Domzale)
Slobodan Vuk kan bli en viktig brikke for Tromsø i 2017-sesongen.Foto: Domzale

Flovik vil ikke snakke så mye om laget skal spille 4-4-2 eller 4-3-3 i år, men er mer opptatt av hvordan laget skal fremstå mer direkte spor enn i 2016.

– Vi har hatt for lite bevegelse i angrepsspillet uten ball. Det vil vi gjøre noe med. Å ha en spiller som gir mer plass til andre spillere var noe vi jaktet på, og det tror vi Slobodan gir oss, sier Flovik til iTromsø.

– Vi kommer ikke til å spille med to høye spisser, men Slobodan er den høye spissen, og Runar kan ligge litt lavere. De som skal inn må gjøre de andre spillerne våre bedre, sier Flovik.

Les også: Slobodan (27) er TILs nye spiss

Betaling betyr mer press

Overgangen var et godt stykke unna da TIL begynte å forhandle med den slovenske klubben.

– Domzale kom først ut med en mye høyere sum, så vi forhandlet i to-tre uker for overgangssummen ned, sier sportssjef Svein-Morten Johansen.

Klubbledelsen var tydelig på at overgangen «ikke ville blitt noe av dersom Trond Mohn ikke hadde bidratt». Mohn ga før jul fem millioner kroner til klubbens A-lagssatsing. At TIL betaler overgangssum for en importspiller hører til sjeldenhetene.

– Legger overgangssummen et ekstra press på at han skal lykkes i TIL?

– På den måten at for vår del stort sett har vi hatt Bosman-spillere gratis inn her, så har også vi større forventninger til at vi skal lykkes med denne spilleren, sier Johansen til iTromsø.

– Jeg er trygg på at Slobodan har et produkt som kommer til å lykkes. Men man kan aldri være sikker på at noen lykkes når de flyttes fra ett miljø til et annet, sier Johansen.

Lønnsmessig havner Vuk i toppen på Alfheim, ikke så langt under en million kroner.

– Han vil være blant de lønnsledende i klubben, men fortsatt innenfor vår profil, sier Johansen.

Jakter to til i vinter

TIL jakter spillere videre, og ifølge Flovik vurderer klubben å hente inn en forsvarsspiller og en midtbanespiller til i vinter. Det som er klart er at Tom Høgli kommer til sommeren. iTromsø har tidligere omtalt TILs ønske om en midtbanesjef. Det svarer Flovik følgende på:

– Klarer vi å få Morten Gamst Pedersen stabil har vi egentlig en ny spiller i stallen. Morten kan være en leder, og klarer han å bli skadefri er han en slik type vi trenger. Da må vi heller se om det er andre deler av stallen vi skal forsterke. Nå skal la det bero noen uker til treningene er i gang, sier Flovik.

Sportssjef Johansen tror Vuk potensielt kan selges videre i løpet av kontraktstiden dersom han lykkes i TIL.

– Vi ser at spisser i alderen mellom 27 og 30 år som scorer mål vil være attraktiv for mange typer klubber, sier Johansen.

Brukeravatar
Bosse66
2. laget

Legg inn av Bosse66 » 06 jan 2017, 00:36

Ønsker Slobodan Vuk velkommen og lykke til i Tromsø. Kjenner meg rimelig sikker på at han blir en forsterkning for TIL. To sifret og jeg er happy :)

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 06 jan 2017, 01:36

Bosse66 skrev:Ønsker Slobodan Vuk velkommen og lykke til i Tromsø. Kjenner meg rimelig sikker på at han blir en forsterkning for TIL. To sifret og jeg er happy :)
Det er vel ingen hemmelighet at lista er lagt høyt her.

Det er sjelden at TIL har betalt overgangssum for noen, to millioner er mye penger for TIL.

Ærlig talt er dette en av signeringene jeg har hatt størst forventninger til på flere år.
Men vi trenger et lag som kan levere sjanser til denne karen. Og da trenger vi en høyrekant.
Om vi finner en høyrekant til to millioner. Da kan dette gå riktig bra.

Jesus Kristus
Kamptroppen

Legg inn av Jesus Kristus » 06 jan 2017, 14:45

Grenersens Brukne Arm skrev:
Bosse66 skrev:Ønsker Slobodan Vuk velkommen og lykke til i Tromsø. Kjenner meg rimelig sikker på at han blir en forsterkning for TIL. To sifret og jeg er happy :)

Det er sjelden at TIL har betalt overgangssum for noen, to millioner er mye penger for TIL.

Ærlig talt er dette en av signeringene jeg har hatt størst forventninger til på flere år.
Men vi trenger et lag som kan levere sjanser til denne karen. Og da trenger vi en høyrekant.
Jeg vet ikke. Vi har vel strengt tatt mer bruk for en back (venstre i og med at Høgli kommer), en midtstopper (trenger backup til det som BØR være stopperparet, Ødegaard/Gundersen) og en sentral midtbanespiller. Vi har jo Ingebrigtsen og Sigurdarson som kan spille høyrekant. Lehne kan vel også gjøre en grei jobb der.

Brukeravatar
Bosse66
2. laget

Legg inn av Bosse66 » 06 jan 2017, 16:13

Jesus Kristus skrev:

Jeg vet ikke. Vi har vel strengt tatt mer bruk for en back (venstre i og med at Høgli kommer), en midtstopper (trenger backup til det som BØR være stopperparet, Ødegaard/Gundersen) og en sentral midtbanespiller. Vi har jo Ingebrigtsen og Sigurdarson som kan spille høyrekant. Lehne kan vel også gjøre en grei jobb der.
En taklingssterk ballsentral på midten og en ny Ciss, det hadde vært noe.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 06 jan 2017, 16:23

Jesus Kristus skrev:Vi har jo Ingebrigtsen og Sigurdarson som kan spille høyrekant. Lehne kan vel også gjøre en grei jobb der.
Akkurat. To venstrefotinger, som må stoppe, snu opp, og ødelegge tempoet i enhver kontring, for å få ballen over på godfoten. Vi ser jo hvor godt det har fungert til nå. Null innlegg fra kant.
Og Lehne Olsen SPILLER ALDRI på høyrekant, ergo vurderer jeg det slik at vi pr. nå har 0 spillere som er naturlig høyrekant, dvs HØYREBEINT og spesialist i posisjonen HØYRE kant.
Å bruke en VENSTRE kant på høyre side, TELLER ikke.
Relativt grunnleggende prinsipp i fotballen, at man trenger to mann pr posisjon.
Jesus Kristus skrev:en sentral midtbanespiller
Sentral midtbanespiller, gi meg styrke, vi har en hel masse folk i den rollen:
Fredrik Mikalsen
Morten Gamst Pedersen
Landu Landu
Jonas Johansen
Magnus Andersen
Ulrik Yttergård Jensen

Vi har altså tre mann pr posisjon som sentral midtbane, og da har vi ikke engang begynt å regne med folk som KAN spille der, som Gjermund Åsen og Norø Ingebrigtsen.
Å si at SENTRAL midtbane er hvor skoen trykker, blir ikke korrekt. Vi må såfall innrømme at noen av de vi har fra før ikke er gode nok, og konsekvensen må da såfall være at de selges/forlater klubben slik at vi frigir lønnsmidler.
Jesus Kristus skrev:Vi har vel strengt tatt mer bruk for en back (venstre i og med at Høgli kommer)
Venstre: Lasse Nilsen og Kent Are Antonsen, nødløsning Yttergård Jensen eller Landu Landu
Høyre: Nordbye, Høgli, nødløsning Landu Landu

Det ser for meg ut som at vi har meget god dekning på disse posisjonene.
Jesus Kristus skrev:en midtstopper (trenger backup til det som BØR være stopperparet, Ødegaard/Gundersen)
Midtstopper er jeg enig i at vi behøver, Wangberg er rævdårlig. Ødegaard og Gundersen bør være det primære stopperparet, Wangberg bør selges, og vi bør ha andre alternativer som backup.

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 06 jan 2017, 17:22

De her "skrytevideoene" som ligger ute på nettet synes jeg er vanskelig å ta seriøst. På sånne videoer er det mulig å få selv Kind Bendiksen til å fremstå som en toppspiller :D

At jeg ikke tar helt av etter signeringen av Vuk, skyldes blant annet at vi har bommet litt for mye på signeringer de siste åra. Får håpe dette er en innertier.

Når det gjelder Slobodan Vuk kommer han fra Slovenske Domzale. Overgangssummen som ble nevnt i lokalmedia i går var ca 1,2 mill kroner.

Domzale ligger i år på 3 plass i toppdivisjonen etter ca halvspilt serie. Samme plass som de fikk i 14/15 og 15/16 sesongen. Så ikke noe bunnlag han kommer fra.
I den Slovenske serien spilles det 36 seriekamper. Ser vi på spilletiden Vuk har fått for Domzale de siste åra er den slik:
13/14- på banen i 53 prosent av total spilletid.
14/15- på banen i 29 prosent av total spilletid.
15/16- på banen i 32 prosent av total spilletid.
16/17- På banen i 63 prosent av total spilletid.

Det jeg lurer på er hvorfor han har fått såpass lite spilletid de tre og en halv sesongene jeg referer til? Har han vært skadeplaget eller ikke vært god nok for fast plass hos Domzale? Hadde vært interessant å få vite litt mer om spilleren enn de her gladsakene lokalmedia og TIL har servert oss.

Jesus Kristus
Kamptroppen

Legg inn av Jesus Kristus » 06 jan 2017, 17:59

Jesus Kristus skrev:Vi har jo Ingebrigtsen og Sigurdarson som kan spille høyrekant. Lehne kan vel også gjøre en grei jobb der.
Akkurat. To venstrefotinger, som må stoppe, snu opp, og ødelegge tempoet i enhver kontring, for å få ballen over på godfoten. Vi ser jo hvor godt det har fungert til nå. Null innlegg fra kant.
Og Lehne Olsen SPILLER ALDRI på høyrekant, ergo vurderer jeg det slik at vi pr. nå har 0 spillere som er naturlig høyrekant, dvs HØYREBEINT og spesialist i posisjonen HØYRE kant.
Å bruke en VENSTRE kant på høyre side, TELLER ikke.
Relativt grunnleggende prinsipp i fotballen, at man trenger to mann pr posisjon.
Jesus Kristus skrev:en sentral midtbanespiller
Sentral midtbanespiller, gi meg styrke, vi har en hel masse folk i den rollen:
Fredrik Mikalsen
Morten Gamst Pedersen
Landu Landu
Jonas Johansen
Magnus Andersen
Ulrik Yttergård Jensen

Vi har altså tre mann pr posisjon som sentral midtbane, og da har vi ikke engang begynt å regne med folk som KAN spille der, som Gjermund Åsen og Norø Ingebrigtsen.
Å si at SENTRAL midtbane er hvor skoen trykker, blir ikke korrekt. Vi må såfall innrømme at noen av de vi har fra før ikke er gode nok, og konsekvensen må da såfall være at de selges/forlater klubben slik at vi frigir lønnsmidler.
Jesus Kristus skrev:Vi har vel strengt tatt mer bruk for en back (venstre i og med at Høgli kommer)
Venstre: Lasse Nilsen og Kent Are Antonsen, nødløsning Yttergård Jensen eller Landu Landu
Høyre: Nordbye, Høgli, nødløsning Landu Landu

Det ser for meg ut som at vi har meget god dekning på disse posisjonene.
Jesus Kristus skrev:en midtstopper (trenger backup til det som BØR være stopperparet, Ødegaard/Gundersen)
Midtstopper er jeg enig i at vi behøver, Wangberg er rævdårlig. Ødegaard og Gundersen bør være det primære stopperparet, Wangberg bør selges, og vi bør ha andre alternativer som backup.
Sigurdarson er høyrebeint. Han spilte også høyrekant mot Odd i siste serierunde.

Du ramser opp en haug av midtbanespillere, men hvor mange av dem er egentlig god nok? Det er jo kun tre av dem. Fire dersom vi tar med Åsen, og han er egentlig ikke bedre enn han må være. Vi trenger å styrke den lagdelen.

Per dags dato er ingen av venstrebackene gode nok. Lasse Nilsen har potensial, men akkurat nå er vi svake i denne posisjonen.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 06 jan 2017, 19:07

Jesus Kristus skrev:Sigurdarson er høyrebeint.
Han er en typisk venstrefota venstrekant, han er slettes ikke høyrebeint, er dette noe du har drømt?

Jesus Kristus
Kamptroppen

Legg inn av Jesus Kristus » 06 jan 2017, 19:27

http://www.vg.no/sport/fotball/tromsoe/ ... /23840266/

Han tar straffen med høyre, i hvert fall.

Brukeravatar
John Barnes
Bummen
Sted: Tromsø

Legg inn av John Barnes » 06 jan 2017, 19:35

Ut fra det iTromsø-intervjuet som er sitert lengre opp i tråden kan det vel tyde på at Flovik ikke først og fremst er på jakt etter en midtbanespiller?

Slobodan Vuk da. Virker som en brukbar spiller, vil tro han er bedre enn Moussa. Han har ok scoringstall de siste sesongene, men man skal vel ikke se seg blind på akkurat det heller. Hvor god den slovenske serien er kan man vel diskutere også.
tobben skrev: I den Slovenske serien spilles det 36 seriekamper. Ser vi på spilletiden Vuk har fått for Domzale de siste åra er den slik:
13/14- på banen i 53 prosent av total spilletid.
14/15- på banen i 29 prosent av total spilletid.
15/16- på banen i 32 prosent av total spilletid.
16/17- På banen i 63 prosent av total spilletid.

Det jeg lurer på er hvorfor han har fått såpass lite spilletid de tre og en halv sesongene jeg referer til? Har han vært skadeplaget eller ikke vært god nok for fast plass hos Domzale? Hadde vært interessant å få vite litt mer om spilleren enn de her gladsakene lokalmedia og TIL har servert oss.
Hadde du blitt glad om media skrev at TIL har henta en drittspiller? :D
Neida, men har du heller en oversikt over hvor mange kamper han har startet, blitt byttet ut i og blitt byttet inn i?

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 06 jan 2017, 20:53

John Barnes skrev: Hadde du blitt glad om media skrev at TIL har henta en drittspiller? :D
Neida, men har du heller en oversikt over hvor mange kamper han har startet, blitt byttet ut i og blitt byttet inn i?
Kanskje litt mer balansert informasjon hadde gjort seg?
Som jeg skrev håper jeg vi har truffet her, men erfaringene med kjøp fra utlandet med SMJ som sportssjef gjør at jeg er litt avventende inntil videre :?

Statistikk over kamper startet, byttet ut og byttet inn:
16/17: 13 fra star t(8 ganger byttet ut) 6 som innbytter
15/16: 12 fra start (10 ganger byttet ut) 5 som innbytter
14/15: 11 fra start (11 ganger byttet ut) 10 som innbytter
13/14: 20 fra start (13 ganger byttet ut) 3 som innbytter

Siste 3 1/2 årene har da Vuk vært på banen i 80 av 129 mulige seriekamper for sin Slovenske klubb.
56 kamper fra start.
42 ganger byttet ut.
24 ganger byttet inn.

Ser Flovik uttaler at Vuk ikke er en typisk kraftspiss som Moussa var, men en mer bevegelig type. Det synes jeg høres positivt ut og betyr forhåpentligvis bevegelig angrepsfotball langs bakken med mye folk i angrep.

Brukeravatar
John Barnes
Bummen
Sted: Tromsø

Legg inn av John Barnes » 06 jan 2017, 22:07

tobben skrev:
John Barnes skrev: Hadde du blitt glad om media skrev at TIL har henta en drittspiller? :D
Kanskje litt mer balansert informasjon hadde gjort seg?
Hehe. Joda, enig i det såklart, til.no gidder jeg ikke lese. Er vel Nils-Jarle "Det e bare ein fotballkamp" Sætre som skriver der, så kunne like gjerne vært skrevet av Komiske Ali. Har forøvrig ikke lest de gladsakene det vises til i andre medier heller, som kjent har interessen min for TIL desverre dalt en del etter at Flovik (FJOTTVIK) tok over. Men at Nordlys og iTromsø som vel stort sett er bra på TIL-stoff bedriver så enormt gravende journalistikk for å finne alt om Vuks fortid tviler jeg sterkt på. Skal man finne ut av de tingene du lurer på må man kanskje snakke med Vuk sjøl og spørre hvorfor han ikke har mere spilletid de sesongene, eller spørre noen utenfra som har fulgt klubben ;) Jeg leste dog noe om at klubben hans i Slovenia sa at han nå er på topp osv og er så lovende osv. Akkurat det kan man vel kanskje ta med en klype salt inntil han har fått vist seg i TIL litt.
Som jeg skrev håper jeg vi har truffet her, men erfaringene med kjøp fra utlandet med SMJ som sportssjef gjør at jeg er litt avventende inntil videre :?
Skjønner jeg godt. Men Vuk har i det minste noen bra tall da, og det er mere en mange av de andre som er hentet inn. At spilleren er kjøpt for mellom 1 og 2 millioner kroner og ikke hentet som Bosman er kanskje heller ikke så dumt?
Ser Flovik uttaler at Vuk ikke er en typisk kraftspiss som Moussa var, men en mer bevegelig type. Det synes jeg høres positivt ut og betyr forhåpentligvis bevegelig angrepsfotball langs bakken med mye folk i angrep
Høres positivt ut ja, men høres ikke ut som vanlig Flovik-tankegang.
Statistikk over kamper startet, byttet ut og byttet inn:
16/17: 13 fra star t(8 ganger byttet ut) 6 som innbytter
15/16: 12 fra start (10 ganger byttet ut) 5 som innbytter
14/15: 11 fra start (11 ganger byttet ut) 10 som innbytter
13/14: 20 fra start (13 ganger byttet ut) 3 som innbytter

Siste 3 1/2 årene har da Vuk vært på banen i 80 av 129 mulige seriekamper for sin Slovenske klubb.
56 kamper fra start.
42 ganger byttet ut.
24 ganger byttet inn.
Hm. Han blir veldig ofte byttet ut iallefall. Om det er bra eller ikke er jo usikkert. Syns jo også han har lite kamper fra start egentlig. Men jeg aner absolutt ingenting om hvilke andre spillere Domzale har og har hatt til disposisjon.

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 07 jan 2017, 05:18

I fjor bygde vi spillet rundt Sofien Moussa høyt i banen, mens Vuk er mer bevegelig. Med typer som Mikael Norø Ingebrigtsen, Aron Sigurdarson og Thomas Lehne Olsen begynner vi å se fleksibilitet i det offensive spillet, og ikke så mye statisk angrepsspill., sier Johansen.

Det der stemmer jo ikke. Espe hadde jo klippekort på topp store deler av sesongen. Dersom planen er å benytte ham som en hengende spiss i en 10-er rolle, bak en annen og mer bevegelig spiss, så burde han vel fått spilt i denne rollen allerede hele forrige sesong? Det fikk han jo overhodet ikke. Samme med Aron, han fikk jo nesten ikke spilletid i det hele tatt. I stedet ble ofte Magnus misbrukt på kant. Dette er jo det reneste vrøvl fra SMJ og avslører bare hvor planløs hele satsingen til Flovik er. Han har ikke og har aldri hatt noen plan.
Sist redigert av Bert Karsam den 07 jan 2017, 05:46, redigert 1 gang totalt.
Footballers from Bilbao and well used diapers have one thing in common. Guess what.

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 07 jan 2017, 05:25

Når det er sagt er Vuk en spennende spiller. Ikke fordi jeg tror han er så fantastisk bra, det tviler jeg i grunnen litt på, men fordi den norske serien er så forbannet rævva dårlig at han fint kan vise seg å være et lite varp om han får opp scoringsfrekvensen. Kjøpesummen var ikke all verdens, tipper videresalgsklausulen er rå. 3-årskontrakt er også positivt. Og at fyren valgte Norge fremfor Langtfaenistan og Tyrkia grunnet familie, det betyr vel at det er en seriøs fyr med litt fornuftige verdier. Og ingen kortsamler. Hipp hipp.

Svar