Spillertråd: Mikael Norø Ingebrigtsen

Her kan vi diskutere nye spillere, og ellers alt som har med Tromsø IL å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Sindrbjo
Juniorspiller
Sted: Trondheim

Spillertråd: Mikael Norø Ingebrigtsen

Legg inn av Sindrbjo » 28 apr 2015, 21:54

Tenkte denne gutten fortjente sin egen spillertråd, etter mål i sin tippeligadebut fra start!

Info:
Fullt navn: Mikael Norø Ingebrigtsen
Fødselsdato: 21.07.1996
Hjemsted: Tromsø
Høyde: 1.73
Posisjon: Kantspiller
Foretrukken fot: Venstre
Debut for TIL: 24. april 2014
Debut i Tippeligaen: 19. april 2015 (mot Lillestrøm)
Første mål i Tippeligaen: 26. april 2015 (mot Ålesund)

Kan også nevnes at han har aldersbestemte landskamper fra G15 og oppover.

Han har jo blitt litt hypa opp etter en sterk kamp mot Ålesund.
Så får vi se om han holder det oppe!

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Re: Spillertråd: Mikael Norø Ingebrigtsen

Legg inn av Bert Karsam » 08 mai 2015, 14:29

Norø Ingebrigtsen har virkelig imponert i sine første kamper for laget, her har TIL et stortalent på gang. Positiv fyr med beina godt planta på jorda, ja, unntatt når han spille. Vi har vel nesten ingen sånne spillere annet enn Drage, som ikke har utviklet seg særlig mye siden de første par sesongene han spilte. Vil vel kanskje si at Drage var bedre før. Men Ingebrigtsen, han har vært et stort lyspunkt i en heller mørk sesongstart. Intervju med guten:

http://www.fotball.no/Landslag_og_toppf ... ebrigtsen/
Footballers from Bilbao and well used diapers have one thing in common. Guess what.

Brukeravatar
Pons
Kamptroppen

Legg inn av Pons » 11 jan 2018, 12:32

MNI har sagt nei til ny kontrakt og forsvinner.

http://www.itromso.no/100Sport/fotball/ ... 8231b.html

Jaja, synes det er synd men det virker som MNI kanskje har blitt litt for høy på seg selv. Vil kun spille i offensive roller, og er ikke fornøyd med spilletiden han har fått. Hadde han blitt og utviklet seg mer som en toveisspiller kunne han nådd langt. Hvis Lehne Olsen forsvinner er det jo i tillegg en mindre konkurrent. Får håpe at MNI ikke blir en ny Lars Iver Strand.

eie022
Førsteelleveren

Legg inn av eie022 » 11 jan 2018, 13:08

Utrolig synd, og en veldig stor nedtur, men jeg kan ikke se at Simo har noe valg. Han kan jo ikke tilby MNI det han ønsker. Hvis det finnes andre spillere i mellomromsposisjonene som er i bedre form, må selvfølgelig disse brukes. Da har han valget mellom å bruke MNI i en annen posisjon eller la han starte på benken. Man kan forstå MINs frustrasjon litt. HAn har i liten grad fått prøve seg i de posisjonene han trives best. Samtidig tror jeg Simo har rett i at det kan være gunstig for utviklingen å beherske flere posisjoner, hvis MNI skal ha ambisjoner om å spille i utlandet i fremtiden. I internasjonal fotball er det en økende tendens til formasjonsbytter fra kamp til kamp og da blir rollespesialistene mindre anvendelige.

Man har sett følere eksempler på norske spillere som er typiske rollespesialister og går til utlandet og som ender opp med lite spilletid fordi den utenlandske klubben for øyeblikket har en bedre spiller i akkurat den ene posisjonen spilleren behersker. Andre ganger skjer det fordi det gjøres et formasjonsbytte som innebærer at klubben ikke lenger bruker en spiller i den ene rollen spilleren behersker. Man legger for eksempel om slik at det ikke lenger spilles med en "10`er", eller en "sittende midtbanespiller" eller med rene kantspillere. Et eksempel på dette er Ole Selnæs som tydeligvis bare behersker å spille som ballsentral i 4-3-3.

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 11 jan 2018, 15:56

MNI får bare dra. Virker ikke som en særlig oppegående type, heller en med et litt for stort ego. Sutrer og klager, ikke tøff nok til å kjempe om en plass på laget. Bra spiller men med en del begrensninger, fysisk.
Footballers from Bilbao and well used diapers have one thing in common. Guess what.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 11 jan 2018, 16:51

Bert Karsam skrev:MNI får bare dra. Virker ikke som en særlig oppegående type, heller en med et litt for stort ego. Sutrer og klager, ikke tøff nok til å kjempe om en plass på laget. Bra spiller men med en del begrensninger, fysisk.
Han tror han er god nok for Barcelona, men har ikke engang klart å spille seg til fast plass på TIL. Hva sier det om selvinnsikten??
Det sies at menn ikke gråter. Det stemmer ikke. -Roar Christensen, 29.10.06
No træng vi bare en boksåpner her! -Agnar Christensen, 14.03.10

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 01 feb 2018, 20:20

Wangberg avslører i avisen at MNI hele tiden snakker om at Barcelona er neste klubb. Jeg har altså hatt rett hele tiden!

Latterlig!

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 02 feb 2018, 09:25

Stjernenykker passer ikke i TIL. Han kan bare reise og ryke. Men Barcelonapratet var vel mest humoristisk ment.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 02 feb 2018, 13:28

Bert Karsam skrev:Stjernenykker passer ikke i TIL. Han kan bare reise og ryke. Men Barcelonapratet var vel mest humoristisk ment.
Neppe! Ikke når det gar pågått over flere års tid.

Synes det er noe ekstremt parodisk over at fyren står frem i avisen og gnåler om at «det er vanskelig å sete ord på hvor mye klubben betyr for meg» etter at han har holdt på å ønska seg bort kontinuerlig i to sesonger, etter bare å ha spilt noen få kamper for klubben.

Hvor ble det av klubbfølelsen??
Og han drar til en bakgårdsklubb i en bakgårdsliga. Amatørmessig og latterlig!

Må si det virker komisk alt sammen.

eie022
Førsteelleveren

Legg inn av eie022 » 02 feb 2018, 16:47

Jeg synes dette er trist, og klarer ikke å forholde meg ambivalent eller resignert til dette. Vi hadde kanskje ikke noe valg, men likevel er det trist. Med 96-generasjonen hadde vi en fantastisk mulighet til å bygge et lag rundt en gjeng unge spillere med lokal forankring for deretter å selge dem for mange millioner. Det er ikke likegyldig om disse forsvinner og ertattes med andre spillere fra Nordland og sørover. Lokal forankring betyr mye for mange Alfheimgjengere og dette var i så måte en kjempemulighet. Nå er to av dem borte. Yttergård Jenssen var en god deal, men dette føles mer sårt. Vi har så langt ikke klart å forvalte disse talentene på en god nok måte. Kanskje har vi ikke lykkes i å plante de riktige holdningene hos dem, hva vet jeg. Men MNI var en av de aller mest spennende i den generasjonen og det er kjipt at han drar allerede nå.

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 02 feb 2018, 19:00

Syns det er et gigaproblem at så mange spillere er så uprofesjonelle. Må kanskje hente inn talenter fra småklubber i Gokk, som ser på TIL som en fantastisk jobbmulighet og ikke bare et springbrett til en halvgod liga lenger sør. Holdninger er like viktige, som selve fotballtalentet. Der har TIL feilet enormt.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 02 feb 2018, 22:36

Bert Karsam skrev:Syns det er et gigaproblem at så mange spillere er så uprofesjonelle. Må kanskje hente inn talenter fra småklubber i Gokk, som ser på TIL som en fantastisk jobbmulighet og ikke bare et springbrett til en halvgod liga lenger sør. Holdninger er like viktige, som selve fotballtalentet. Der har TIL feilet enormt.
Det er kanskje et symptom på samtiden, MNI fremstår som en bortskjemt curling-unge som har blitt tyta huden full av hvor bra og perfekt han er av foreldrene.

Lenge før han i det hele tatt har etablert seg på laget forventer han å bli utenlandsproff, og ifølge Wangbergs uttalelser i avisen, spill for Barcelona. (Noe jeg har påpekt i lang tid)

Jeg synes det vitner om elendige holdninger, enormt selvbilde og mikroskopisk selvinnsikt.

Det som er trist er at dette kan ende riktig ille for spilleren selv, han kan ende opp som benkesliter i et bakgårdslag i en bakgårdsliga, og dette kan da legge beslag på de beste årene i karrieren hans.

Barcelona vil vel neppe ha en 26-åring som har slitt benk i flere år i Sverige?

Da kan neste stoppested bli Kongsvinger eller Sandefjord veldig fort.

Don’t say we didn’t warn you.

Brukeravatar
John Barnes
Bummen
Sted: Tromsø

Legg inn av John Barnes » 03 feb 2018, 00:42

eie022 skrev:
02 feb 2018, 16:47
Jeg synes dette er trist, og klarer ikke å forholde meg ambivalent eller resignert til dette. Vi hadde kanskje ikke noe valg, men likevel er det trist. Med 96-generasjonen hadde vi en fantastisk mulighet til å bygge et lag rundt en gjeng unge spillere med lokal forankring for deretter å selge dem for mange millioner. Det er ikke likegyldig om disse forsvinner og ertattes med andre spillere fra Nordland og sørover. Lokal forankring betyr mye for mange Alfheimgjengere og dette var i så måte en kjempemulighet. Nå er to av dem borte. Yttergård Jenssen var en god deal, men dette føles mer sårt. Vi har så langt ikke klart å forvalte disse talentene på en god nok måte. Kanskje har vi ikke lykkes i å plante de riktige holdningene hos dem, hva vet jeg. Men MNI var en av de aller mest spennende i den generasjonen og det er kjipt at han drar allerede nå.
Helt enig! Det er sørgelig at TIL ikke har klart å beholde en spiller som Mikael Norø Ingebrigtsen. Lokal bygutt. Ekte TIL-gutt. God nok er han selvsagt også, selv om det er noen her inne som hevder det motsatte, og han er en favoritt hos mange. Holdningene hans som fotballspiller betviler jeg ikke, han er avholdsmann og har satsa alt på fotballen. Men holdningene er kanskje likevel litt problem mtp tilværelsen i TIL, da han har blitt litt for opptatt av å forlate TIL for å "ta steget videre". Han avslo ny kontrakt, fordi han ikke likte rollen han ble forespeilet. Jeg syns han burde blitt i TIL og utviklet seg videre nå som Valakari har tatt over, men jeg sa allerede tidlig under Floviks såkalte ledelse at jeg kom til å ønske MNI lykke til når/om han forlot et TIL som lot han råtne på benken, og når han heller ikke under Simo Valakaris suksessfulle tid som trener heller ikke har fått tilstrekkelig med spilletid egentlig, så ønsker jeg han lykke til i Sverige og videre. Jeg blir å savne han i TIL, jeg liker han fortsatt selv om jeg er litt skuffet også, og heller ikke jeg kjøpte de utspillene om at det var så vanskelig å forlate TIL og snakket om hvor mye TIL betyr. Det var tydeligvis ikke vanskeligere enn at han drar til en liga som muligens er marginalt bedre enn den norske, og TIL betyr altså ikke nok til at han valgte å bli når TIL ønsket han med videre. Men på samme tid forstår jeg noe av utålmodigheten hans og ønsket om noe nytt når han føler seg ikke helt 100 prosent satset på i TIL.

Når det snakkes om bakgårdsklubb og bakgårdsliga, så er det vel verdt å nevne i den sammenheng at Mikael forlater Tromsø IL. og den norske Eliteserien. Tror neppe IFK Göteborg, Göteborg og Allsvenskan er noe mere bakgård enn det han kommer fra.

Så kan det selvsagt hende han flopper i Sverige. Vi har jo noen ferske eksempler på spillere nordfra som ikke akkurat slo veldig til i Sverige, men det blir selvsagt feil å sammenligne sånn. Vi får se, men det kan fort bli slik at neste stopp heter Sandefjord eller Kongsvinger. Slår han derimot til i Gøteborg kan det fort bli et steg videre til en noe større liga, og klubb. Barcelona blir det dog ikke, det kan jeg nærmest garantere ;)

Donkeyman
Kamptroppen

Legg inn av Donkeyman » 04 feb 2018, 09:47

Jag ser saken så här. MNI är 22 år gammal till sommaren. Han har ambitioner om en karriär inom fotbollen. Han har varit i TIL i 4 år och det har gått 3 år sedan han debuterade i högsta serien. Trots detta har han inte etablerat sig som ett naturligt förstaval på någon position, trots att han spelar i en "liten" klubb utan stjärnspelare. Antagligen anser han att tränaren inte har behandlat honom rättvist tidigare.

Å andra sidan har vi nu en ny tränare som bevisligen är mer kompetent än den förra. Därmed har han valet att fortsätta en säsong till och hoppas på att han får ett stort genombrott denna säsong. Men samtidigt borde han vid 22 års ålder ha kommit ett steg högre upp i fotbollens näringskedja om han drömmer om att klättra riktigt högt på den stegen.

Han får nu ett erbjudande från IFK Göteborg som definitivt är ett steg upp jämfört med TIL. Man har till och med ett Guld i en av de Europeiska cuperna, visserligen för länge sedan men ändå. Det är en klassisk storklubb med stora meriter. Klubben har också en stor och entusiastisk supporterskara. Dess värre har man fallit tillbaka sedan sina storhetstid och man har slösat bort sin rikedom på dåliga affärer.

MEN - det är en klubb med mycket större ambitioner än vad TIL kan se som realistiskt. Skulle MNI slå igenom där har han tagit ett stort steg uppåt i sin karriär. Vad har han egentligen att förlora - även i "det vanliga" näringslivet strävar unga människor efter att klättra i karriären, vilket normalt sker genom att man byter arbetsgivare. Och går det inte som han hoppas så kan han alltid finna sig en ny klubb lite längre ned i näringskedjan igen och fortsätta att spela fotboll.

Nu kommer MNI till "Änglarna" eller "BlåVitt" som de heter i Göteborg (som också har tre andra elitlag nämligen Häcken, Örgryte och GAIS). Där kommer han att upptäcka att dörren till A-laget är betydligt smalare än hos TIL. Möjligheten till "fast plats" är ännu smalare. Klarar han det så har hans karriär gjort ett stort lyft.

Så ser jag på saken och jag önskar honom lycka till. Tänker också följa hans utveckling. Slår han igenom är det dessutom bra för TIL - både ekonomiskt och ryktesmässigt. Dessutom tror jag att han mår bara bra av att komma till en plats där han är en nykomling som börjar med helt "blanka ark". Hur det går har jag inte någon uppfattning om men nu är det helt och hållet upp till honom själv att etablera sig i en mer krävande miljö.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 04 feb 2018, 23:55

IFK risikerer på den annen side, å sitte igjen med en sutrekopp. Jeg er, slik han etterhvert har fremstått, glad for å bli kvitt hele fyren. Lokal eller ei. Han er ikke typen som biter sammen tenna når det går trått. Tipper han får spille tilsammen 4 kamper for IFK i år, neste sesong blir han utlånt til en klubb i lavere divisjoner.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 05 feb 2018, 00:54

Bert Karsam skrev:IFK risikerer på den annen side, å sitte igjen med en sutrekopp. Jeg er, slik han etterhvert har fremstått, glad for å bli kvitt hele fyren. Lokal eller ei. Han er ikke typen som biter sammen tenna når det går trått. Tipper han får spille tilsammen 4 kamper for IFK i år, neste sesong blir han utlånt til en klubb i lavere divisjoner.
Utlån til Hamkam

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 05 feb 2018, 07:56

Jeg er stor nok til ønske Mikael lykke til i Sverige. Slår han gjennom og havner i en større liga er det selvsagt kult at en TIL og Tromsø gutt klarer det.

Men samtidig gidder jeg ikke hive meg på koret som lovpriser overgangen. Dette er trist, trist, trist. En lokal gutt på 21 1/2 år som ennå ikke er fast på laget, burde selvsagt ikke forlate oss og i alle fall ikke for småpenger. Men akkurat det må TIL takke seg selv for.
Vi har nå på kort tid mistet to av "gullkalvene" fra 96-generasjonen, Mikael og Ulrik. Netto sitter vi igjen med ca 3 mill kroner for duoen. Det er så lite at det provoserer meg, så ingen må snakke om at dette er økonomisk gunstig for oss.

Dessverre ser vi både i Tromsø og i Norsk fotball generelt en flukt til utlandet som er ødeleggende for den Norske serien. Spillerne er knapt kjønnsmoden eller prestert stabilt på elitenivå før de drar ut.
I tillegg til Mikael og Ulrik har vi jo Brian Stangnes Kjeldsberg og Brage Berg Pedersen som begge forlot vårt juniorlag for å søke lykken på utenlanske akademier. Brian dro i 2015 til Bayer Leverkusen hvor er på U19 laget og inne i sitt siste kontraktsår. Brage Berg Pedersen ble lånt ut til Genoa i høst og blir vel der til sommeren. Også han på U19 laget. Ser av statistikker at begge har slitt med å få spilletid på
U19 lagene sine. Å skulle nå Brage Berg Pedersen få tilbud om kontrakt der nede, er utviklingskompensasjonen vi får så liten at den neppe er noe å snakke om.

Slik fotballen har blitt betyr det at våre talenter kan hentes for knapper og glansbilder fra de er 16 år og så lenge vi ikke har proffkontrakt med dem. Betyr at for å unngå å miste ekstremt gode talenter, må TIL vurdere proffkontrakt til dem allerede som 16 åring. Noe jeg på grunn av klubbens økonomi tviler på lar seg gjennomføre.

Når det gjelder 96-generasjonen har vi nå Fredric Michalsen, Jostein Gudersen og Runar Espejord igjen. Espejord er den jeg hadde størst tro på, men han har dessverre blitt totalt ødelagt av skader siste åre. Får han seg ikke en skadefri sesong i år tror jeg aldri han blir så god som han kunne blitt.
Faktisk tror jeg Jostein Gundersen er den vi kanskje kan ha mest forhåpninger til. Han har aldri vært innom U-landslag og har kommet lang med beinhard jobbing. Den innstillingen tror jeg han vil bli belønnet for i årene som kommer.

Donkeyman
Kamptroppen

Legg inn av Donkeyman » 05 feb 2018, 11:57

På inte särdeles lång tid har den normala "karriärvägen" för unga spelare förändrat sig. Förr gick en yngre spelare som kanske 16-17 åring in i ett A-lag på lägre nivå för att som kanske 18-19 åring flytta till en klubb högre upp i divisionerna. Vid 20-21 kom de bästa till ett Elitlag med kanske 4 års A-lagsspel från lägre serier "i ryggen".

I dag suger Elitklubbarna upp unga spelare för att placera dem i sin ungdomssektion. De som går till Fotbollgymnasium hamnar så gott som alla i klubbar på gymnasieorten. Nu är det U-19 och U-21 som är utvecklingsplatsen för de här spelarna, samt kanske B-lag.

MEN - sedan har vi också en "Amerikanisering" av systemet. Proffsklubbar i de stora fotbollsländerna värvar till sig lovande 15, 16, 17 åringar och ibland ännu yngre spelare. De placeras i de här klubbarnas "akademier" där de utbildas. Den stora majoriteten hamnar i ett utlånssystem till klubbar längre ned i systemet för att mognas och få seniorerfarenhet. Och i slutänden är det en mycket liten minoritet som faktiskt hamnar i den "stora" klubbens A-lagssystem. Medan de andra blir en försäljningsvara som hamnar hos mindre klubbar runt om.

Varför skriver jag "Amerikanisering" - jo, det är därför att den Amerikanska proffesionella idrotten har arbetat så här i många år. Ett lag på Elitnivå i Baseboll har ofta 2-300 spelare på proffskontrakt, men bara en liten del av dessa är en del av klubbens Elitlag. Resten hyrs ut till klubbar i mindre ligor där de följs upp av moderklubbens system. Den abosolut största mängden av dessa kommer aldrig in i Elitlaget utan säljs med tiden till mindre klubbar. Elitklubben tjänar alltså pengar på detta system. Dels odlar man fram några egna spelare men framför allt odlar man upp spelare som kan säljas med förtjänst.

Det är inte något tvivel om att MNI gör en chansning när han går till en "större klubb" utan att ha etablerat sig som fast spelare hos TIL. Konkurrensen är betydligt hårdare hos IFK. Dessutom är han knappast deras enda nyförvärv. Men vi talar om en möjlig "win-win" situation. Ny miljö har många gånger boostat karriären för spelare, sker så även här har bägge parter vunnit på affären. Och går det dåligt kan MNI säkert finna sig en ny klubb på lite lägre nivå där han kan fortsätta sin karriär medan IFK får igen i vart fall merparten av pengarna de har lagt ut.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 06 feb 2018, 10:09

Donkeyman skrev:
05 feb 2018, 11:57
På inte särdeles lång tid har den normala "karriärvägen" för unga spelare förändrat sig.
Det har du helt rett i og i den virkeligheten frykter jeg at TIL og andre "småklubber" vil slite. Som du skriver koster det storklubbene rimelig lite å hente de beste talentene fra Norge og kjøre dem inn på sine akademier. For Ulrik måtte lyon ut med 220 tusen euro i kompenasjon, en sum de forhandlet ned mot prosenter til TIL ved videresalg. Når vi så hentet samme gutten tilbake noen år senere måtte vi betale kompensasjon på 2 mill kroner. Med andre ord koster sånne avtaler Lyon veldig lite selv om talentene ikke slår til.

Om denne NTG modellen vi har i Tromsø er bra for talentutviklingen er det vel forskjellige meninger om? At de får proffe trenere og en god treningsarene er jeg ikke i tvil om. Men samtidig tror jeg at for mange kan det å være 16-17 år å spille for sin lokale klubb i 3-4 divisjon være vel så bra.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 06 feb 2018, 13:07

tobben skrev:
Donkeyman skrev:
05 feb 2018, 11:57
På inte särdeles lång tid har den normala "karriärvägen" för unga spelare förändrat sig.
Det har du helt rett i og i den virkeligheten frykter jeg at TIL og andre "småklubber" vil slite. Som du skriver koster det storklubbene rimelig lite å hente de beste talentene fra Norge og kjøre dem inn på sine akademier. For Ulrik måtte lyon ut med 220 tusen euro i kompenasjon, en sum de forhandlet ned mot prosenter til TIL ved videresalg. Når vi så hentet samme gutten tilbake noen år senere måtte vi betale kompensasjon på 2 mill kroner. Med andre ord koster sånne avtaler Lyon veldig lite selv om talentene ikke slår til.

Om denne NTG modellen vi har i Tromsø er bra for talentutviklingen er det vel forskjellige meninger om? At de får proffe trenere og en god treningsarene er jeg ikke i tvil om. Men samtidig tror jeg at for mange kan det å være 16-17 år å spille for sin lokale klubb i 3-4 divisjon være vel så bra.
Problemet med Ntg modellen er at vi der bare får de litt bortskjemte curlingungene hvis foreldre har råd til å spytte ut flere hundre tusen i året.
Vi kan kalle dette «mni-effekten», og da får vi altså spillere som ønsker seg til Barcelona før de er tørre bak ørene.

Svar