TIL sesongen 2015

Her kan vi diskutere nye spillere, og ellers alt som har med Tromsø IL å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Sindrbjo
Juniorspiller
Sted: Trondheim

Re: TIL sesongen 2015

Legg inn av Sindrbjo » 08 sep 2015, 17:58

Ulrik Yttergård Jenssen spiller fast midtstopper på U21-landslaget som 19-åring, og er aktuell for A-stallen til Lyon. Brian Stagnes Kjeldsberg dro til Kaiserslautern i sommer, som 17-åring.
Jeg veit at TIL sin økonomi er dårlig, men det må da kunne lønne seg på sikt å være litt raskere med å gi proffkontrakter til unggutter? De kan jo potensielt både bli gode TIL-spillere og gode salgsobjekter. Jeg tenker ett salg av en talentfull TIL-unggutt raskt vil tjene opp, og vel så det, det vi bruker på noen ekstra proffkontrakter. Hva tenker folk?

http://www.nordlys.no/brage-berg-peders ... -34-240031

Han her må man jo f.eks. så raskt som mulig tilby kontrakt! Så får heller Genoa eller noen andre betale litt mer for han hvis de er så ivrige. For gutten sin egen del må jo A-stallen til TIL være bra nok for utviklinga foreløpig, for han spiller neppe serie A med det aller første.

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 09 sep 2015, 00:42

Sindrbjo skrev: Han her må man jo f.eks. så raskt som mulig tilby kontrakt! Så får heller Genoa eller noen andre betale litt mer for han hvis de er så ivrige. For gutten sin egen del må jo A-stallen til TIL være bra nok for utviklinga foreløpig, for han spiller neppe serie A med det aller første.
Skulle ønske noen internt i TIL tenkte som deg, men dessverre råtner klubben på rot for tiden.
Vår sportssjef har jo tidligere uttalt at det er flott at vi mister de største talentene til utlandet, for det viser at vi driver godt talentarbeid! Snakk om idiot argument.
Nå kommer f... meg B-lagets trener Lars Petter Andreassen med samme svada.

Finnes faen ikke ambisjoner igjen i TIL. Tidligere var tanken å utvikle egne talenter, får dem inn på a-laget, kanskje landslaget, så selge dem videre for store summer.
Nå har vi flere sentrale personer internt i klubben som synes det er herlig å bortimot gi dem bort i ung alder.

Jævla idiotklubb.

NickStrong
Førsteelleveren

Legg inn av NickStrong » 09 sep 2015, 01:16

Slik er nok fotballen blitt, mye enklere å reise ut tidlig. Synd for norsk tippeliga, men sikkert bra for landslaget på sikt.

Sindrbjo
Juniorspiller

Legg inn av Sindrbjo » 14 sep 2015, 11:37

Gårsdagens kamp gjør meg litt bekymra. Ikke fordi vi bare fikk ett poeng, eller gjorde en dårlig kamp. Dårlige kamper gjør alle lag i blant (vi har forsåvidt hatt en del i år...).

Grunnen er årsaken til den dårlige kampen.
Det så ut som om så og si alle spillerne spilte med nervøsiteten uttapå drakta, og tydelig var prega av stundens alvor. Det lover dårlig for en sesongsavslutning med sju cupfinaler. Holdninga må være offensiv, ikke defensiv. At spillerne både vil og kan, det er jeg helt sikker på. Men det så i går ut til å være noe i huet på spillerne som gjorde at de ikke klarte å vise seg fra sin beste side. Avslutninga til Wangberg er et eksempel på en situasjon der det ikke ser ut til at spilleren klarer å tenke klart, og man lukker øya og håper på det beste.
Forhåpentligvis kan et litt vanskelig gjenstående kampprogram være til vår fordel, for vi sliter i alle fall med å takle presset som tabellsituasjon + favorittstempel gir.

Brukeravatar
gaute65
2. laget

Legg inn av gaute65 » 14 sep 2015, 19:28

Vi har følgende kamper igjen:
19.09: Stabæk (b) 18:00
27.09: Aalesund (h) 18:00
04.10: Molde (b) 18:00
18.10: Viking (h) 20:00
24.10: Sarpsborg 08 (b) 15:30
01.11: Bodø/Glimt (h) 18:00
08.11: Haugesund (b) 18:00

Mjøndalen har følgende:
20.09: Vålerenga (h) 20:00
26.09: Lillestrøm (b) 15:30
03.10: Stabæk (h) 18:00
18.10: Molde (b) 15:30
23.10: Start (b) 19:00
01.11: Aalesund (h) 18:00
08.11: Viking (b) 18:00

Start har følgende:
19.09: Lillestrøm (h) 15:30
25.09: Vålerenga (b) 19:00
04.10: Rosenborg (h) 20:00
17.10: Sandefjord (b) 15:30
23.10: Mjøndalen (h) 19:00
01.11: Stabæk (b) 18:00
08.11: Molde (h) 18:00

Kan ikke se at de to lagene har noe lettere program en oss. Det vi minimum må gjøre er å ta like mange poeng som Start, da klarer vi kvallik. Det vi absolutt bør gjøre er å ta ett poeng mer en Mjøndalen og Start på de neste sju kampene, da berger vi plassen. Hvordan vi skal klare det er jeg mer usikker på.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 15 sep 2015, 10:55

Joda, men det er jo generelt slik at bunnlagene ofte begynner å dra i land hauger med poeng rett før sesongslutt, det skjer hvert eneste år.

Vi derimot, ser ut til å ha sloknet helt.

Spørsmålet blir derfor: Hvor dårlige er de andre?
TIL og Start har byttet trener. Det har vel ikke Mjøndalen.
Jeg kan ikke se at vi har blitt noe bedre. Start? Kanskje.
Mjøndalen har vel hatt litt formsvikt midt i sesongen, etter en overraskende sterk start?
Det sies at menn ikke gråter. Det stemmer ikke. -Roar Christensen, 29.10.06
No træng vi bare en boksåpner her! -Agnar Christensen, 14.03.10

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 15 sep 2015, 12:03

Jeg håper og tror Mjøndalen og Sandefjord rykker ned, Mjøndalen først og fremst fordi de spiller møkkafotball. Selv når de er desperate etter poeng og møter bunnkollegaen fra ishavsbyen, så velger de å legge seg med samtlige mann på egen 16-meter, hele kampen ut. Møkkalag, de sanker ikke mange poeng i kampene fremover. Sandefjord er bare for dårlige, selv om de ikke spiller drittfotball. Tromsø med ny trener kunne sanket mye poeng. Start er i følge Årst i enda større krise enn TIL, så trygg plass er utrolig nok ikke utenkelig, siden vi slåss mot tre andre møkkalag. Tromsø bør være best av de.
Footballers from Bilbao and well used diapers have one thing in common. Guess what.

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 15 sep 2015, 14:17

Grenersens Brukne Arm skrev: det er jo generelt slik at bunnlagene ofte begynner å dra i land hauger med poeng rett før sesongslutt, det skjer hvert eneste år.
Vi derimot, ser ut til å ha sloknet helt.
Godt poeng og et argument for at vi går ned.
Vi hadde sesongens beste periode etter Glimt kampen 16.mai hvor vi på de neste 7 kampene spilte 3-3-1 og tok 12 poeng. Siste seieren vår kom i 2-1 kampen hjemme mot Start 12.juli.
Etter det har vi falt helt sammen og står på de 7 siste med 0-3-4 med målforskjellen 4-13.

Min største bekymring er at vi ikke scorer mål lengre. Veldig likt mye av det som skjedde i 2013 da vi svidde sinnsykt med sjanser.
Ved begge de to tidligerer nedrykkene bommet vi også en del på spillerne som ble hentet utover i sesongen for å styrke oss.
I 01 hentet vi to Belgiere. Han i midtforsvaret var ok, men han spissen spilte vel mest på TIL2.
Samme skjedde i 13. Helmke og ung Afrikaner ble hentet inn uten at det styrket oss.

I år har vi hentet inn Kind Bendiksen og Marin Orsulic. Kind Bendiksen har vært varierende mens Orsulic stort sett sitter på benken. Så heller ikke i år har vi klart å styrke laget med noen som går inn og virkelig løfter oss.

Skal vi klare det her tror jeg trenerteamet må våge litt mer offensivt, og ikke minst våge noe nytt.
Har aldri vært noen stor tilhenger av 4-4-2, men skal nå krype til korset og si at det muligens er noe vi bør prøve, med Ondrasek og Espejord på topp.

I tillegg føler jeg vi trenger både Lasse Nilsen og Norø Ingebrigtsen inn på laget.

Ut sesongen kunne jeg tenke meg følgende lag:
Heigre- Nordbye/MM, Wangberg, Ødegaard/Orsulic, Nilsen - Andersen, Landu Landu, Hansson, Norø Ingebrigtsen/Åsen - Ondrasek og Espejord.

Donkeyman
Kamptroppen
Sted: Tromsø

Legg inn av Donkeyman » 15 sep 2015, 18:22

Grenersens Brukne Arm skrev: Joda, men det er jo generelt slik at bunnlagene ofte begynner å dra i land hauger med poeng rett før sesongslutt, det skjer hvert eneste år.
Visst är det som GBA säger. Och det är inte något som gäller bara för Tippeligaen. Det gäller i praktiken i varje serie i hela världen i stort sett oavsett av vilken idrott det gäller. Så om TIL fortsätter att ta någon enstaka oavgjord här eller där hjälper inte det långt. Vi kan utgå från att oppositionen kommer att ta några oväntade trepoängare under slutspurten. Skall vi hänga kvar så måste vi också prestera att göra det. Det säger all experience.
Följ dag för dag på ångfartyget Blidösund sommaren 1954. blidan54.blogspot.com

Sindrbjo
Juniorspiller

Legg inn av Sindrbjo » 20 sep 2015, 14:07

Føler meg mer og mer sikker på nedrykk nå. Mulig vi redder kvalikk, men jeg tviler på at denne nervøse gjengen klarer å spille ordentlig fotball over to kamper mot et antatt svakere lag.
Eneste mulige redningen, sånn jeg ser det, er den rutinen og roen Orsulic virker å bringe inn i spillet når han får sjansen.

Det er så veldig bittert hvis vi skulle rykke ned i år (selvfølgelig vil det alltid være det).
Heigre er 21, Wangberg 24, Antonsen og Nilsen 20, Landu 23, Åsen 24 og Ingebrigtsen og Espejord 19, for å nevne noen. Gi dem ett år til, og de klarer kanskje å spille uten nervene langt uttafor drakta. Da kan det bli BRA.

Har aldri vært så nervøs for en sesongavslutning.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 22 sep 2015, 15:26

Sindrbjo skrev:Føler meg mer og mer sikker på nedrykk nå. Mulig vi redder kvalikk, men jeg tviler på at denne nervøse gjengen klarer å spille ordentlig fotball over to kamper mot et antatt svakere lag.
Altså du er jo inne på noe her, faktum er at fotball handler vel så mye om holdninger og guts, som det gjør om faktiske ferdigheter.

I TIL i dag har vi mange spillere med Ok ferdighetsnivå, som har litt slappe holdninger, noen av de mangler totalt guts, og andre av de mangler innsatsvilje, og andre igjen kanskje rett og slett ikke er intelligente nok til å spille spiss eller midtstopper på en effektiv måte.

TKB - null innsats
Norbye - slarv defensivt, noen ganger halvslapp innsats
Ondrasek - uintelligent spillertype, bommer på 100% sjanser gang på gang
Midtstopperne - ingen guts, ingen vilje til å ofre tenner, "gråe typer" uten spisskompetanse i noenting, og ingenting virker å være viktig for de, utenom å kvitte seg med Nilsen, for han ene.

Altså vi kunne forklart dette i timesvis, men faktum er at vinnervilje er mangelvare, guts/stake/ofre tenner er mangelvare, det er ingen utenom Landu Landu som har noe som helst stake i duellspillet.

TIL har i forlorne år vært et fysisk imponerende lag. Tor Pedersen spilte med brudd på kragebeinet en hel sesong, i uhorvelige smerter. Roar Christensen, hadde brudd på kinnbeinet og hodeskallen, men spilte i ukesvis før han klaget på hodesmerter, og han vant duellene, alltid.
MP ofret helsa for å berge oss fra nedrykk.

Altså, hva har vi i dag? I laget i dag ser jeg bare to typer som er villige til å ofre noe som helst, Landu Landu og Jonas Johansen. Dessverre er ikke Jonas Johansen så veldig god ferdighetsmessig, ei heller så smart på banen, men han har i det minste guts, om enn han blir litt het i toppen.

Vi trenger folk som:
-trener steinhardt
-som går i dueller uten frykt
-som har dyptgående ønske om å vinne
-som tåler å få en hårføner av treneren når de har prestert for dårlig, uten å forlange at han skal sparkes
-som er villige til å lide litt smerter for å spille

Det vi har i dag, er mange som ikke har noe av dette. Dessverre.

Sindrbjo
Juniorspiller

Legg inn av Sindrbjo » 23 sep 2015, 12:14

http://www.bt.no/100Sport/fotball/elite ... 6092_1.snd

Her må jeg si meg helt enig med Orsulic! Han virker både som en bra fotballspiller og en fin type, som jeg er sikker på at vil bidra bra både på bana og i garderoben resten av sesongen.
Positivt at det har vært høy temperatur på treningene - tenning er noe det har vært for lite av denne sesongen.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 23 sep 2015, 15:28

http://mobil.nordlys.no/brage-berg-pede ... -34-250730

Nå er det bare å juble, sier Smj.

Vi kan nemlig glede oss over at stortalentet Brage forsvinner uten å ha spilt for oss.

Flotte nyheter, og nok engang småpenger som ikke dekker halvparten av trenersparkingen.
Men frykt ikke! Når vi skal sparke Flovik må vi jo selge to unggutter til for småpenger, så vi har mye å glede oss til fra akademiet!!!

Brukeravatar
Bosse66
2. laget

Legg inn av Bosse66 » 23 sep 2015, 18:57

Grenersens Brukne Arm skrev:http://mobil.nordlys.no/brage-berg-pede ... -34-250730

Nå er det bare å juble, sier Smj.

Vi kan nemlig glede oss over at stortalentet Brage forsvinner uten å ha spilt for oss.

Flotte nyheter, og nok engang småpenger som ikke dekker halvparten av trenersparkingen.
Men frykt ikke! Når vi skal sparke Flovik må vi jo selge to unggutter til for småpenger, så vi har mye å glede oss til fra akademiet!!!
Det er bare så oppsiktsvekkende uttalelser fra SMJ at jeg ikke har ord. Hvor i helsike er det positivt at vi gir bort ungguttene til kyniske Italienske klubber som til enhver tid har 100 unggutter på utlån eller råtnende på rot i egen klubb. Nå håper jeg noen begynner å tenke langsiktig i styret, for dette går bare ikke an. Våkn opp!!!

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 24 sep 2015, 00:08

Bosse66 skrev:Det er bare så oppsiktsvekkende uttalelser fra SMJ at jeg ikke har ord. Hvor i helsike er det positivt at vi gir bort ungguttene til kyniske Italienske klubber som til enhver tid har 100 unggutter på utlån eller råtnende på rot i egen klubb. Nå håper jeg noen begynner å tenke langsiktig i styret, for dette går bare ikke an. Våkn opp!!!
Det er faktisk skandale, det Schwein-Morten driver med! SKANDALE!!

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 30 sep 2015, 03:52

iTromsø med faktaopplysning: http://www.itromso.no/100Sport/fotball/ ... 610093.snd
Tromsø er dårligere under Flovik enn Nilsen

Den gode Flovik-effekten lar vente på seg. Etter nok en kamp uten seier har TIL nå bare tatt tre poeng på de fem kampene der han har vært hovedtrener.

Det gir et snitt på svake 0,6 poeng per kamp. Med Steinar Nilsen som hovedtrener tok TIL 17 poeng på 20 kamper. Det gir et gjennomsnitt på 0,85 per kamp.

NickStrong
Førsteelleveren

Legg inn av NickStrong » 03 okt 2015, 19:24

http://www.itromso.no/100Sport/meninger ... 612161.snd

Grøss og gru. Svein Morten Johansen ønsker mer makt......

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 03 okt 2015, 22:04

NickStrong skrev:http://www.itromso.no/100Sport/meninger ... 612161.snd

Grøss og gru. Svein Morten Johansen ønsker mer makt......
Jøssenavn, dette blir jo bare værre og værre. Trenerbyttet ble jo fiasko, og nå dette. Jeg blir uvel!

Donkeyman
Kamptroppen
Sted: Tromsø

Legg inn av Donkeyman » 04 okt 2015, 11:33

I vanliga fall brukar lagen runt nerflyttningsstrecket samla många oväntade poäng så här mot slutet av serien. Nu verkar det som om alla fyra bottenlagen knappast tar poäng alls. Håller den trenden kan det räcka med bara några få poäng som ramlar in genom lite flax för att klättra upp på säker plats.

Det är nog länge sedan som hela bottenskiktet i serien var så pass dåligt i jämförelse med de andra lagen.
Följ dag för dag på ångfartyget Blidösund sommaren 1954. blidan54.blogspot.com

Hippopotamus
Miniputt

Legg inn av Hippopotamus » 04 okt 2015, 19:12

Ett ikke usannsynlig scenario er at vi taper hjemme for Bodø/Glimt i nest siste serierunde og rykker rett ned i Obos-dassen. :bawling:

Svar