Tilskuertall

Her kan vi diskutere nye spillere, og ellers alt som har med Tromsø IL å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
michael collins
Ekspert

Re: Tilskuertall 2012

Legg inn av michael collins » 21 nov 2012, 13:37

Gunnar skrev:For å avlutte mine synspunkter ang. oppslutning om supporterklubben i TIL, her er ett klipp fra godsetunion ,igjen :wink:
http://youtu.be/wIfZhpKsszI
Fint for Strømsgodset at folk møter opp, og at de har en stor supporterklubb. Men jeg skjønner ikke helt at du har behov for å fortelle oss det om og om igjen her på Isbergets forum.

Og jeg er ufattelig lei av alle som klager over Isberget på Isbergets eget forum, men ikke kunne drømme om å melde seg inn, og bidra til å gjøre TILs eneste supporterklubb enda bedre. Isberget fortjener enormt med ros for at de holder på i år etter år. De bidrar sterkt til å lage trøkk på Alfheim i hver eneste hjemmekamp, og i mange bortekamper. De har holdt forumet gående i snart åtte år, og har en meget bra hjemmeside.

Til alle dere kritikere som sitter og mumler i skjegget foran pc-en eller gjemmer dere bort og holder kjeft et eller annet sted på Alfheim: %¤!!#¤&!!!!!
Offense wins games, defense wins titles.

Brukeravatar
Patriot
Førsteelleveren

Legg inn av Patriot » 21 nov 2012, 19:27

michael collins skrev:Til alle dere kritikere
Ja. Alle "vi kritikerne" kunne jo bare kutte ut aktiviteten her. Så hadde du og Barnes fått forumet i fred til å diskutere fotball og politikk med hverandre.
"Den verste opplevinga eg hadde var i Tromsø,
då var det to personar som sa verkeleg stygge ting". -Magne Hoseth

Brukeravatar
John Barnes
Bummen
Sted: Tromsø

Legg inn av John Barnes » 22 nov 2012, 02:50

Patriot skrev:
michael collins skrev:Til alle dere kritikere
Ja. Alle "vi kritikerne" kunne jo bare kutte ut aktiviteten her. Så hadde du og Barnes fått forumet i fred til å diskutere fotball og politikk med hverandre.

Hva er det du fantaserer om nå, spist en sopp for mye? Jeg har vel ikke nektet noen å rette kritiske røster mot Isberget. Jeg har selv flere ganger i årenes løp skrevet kritiske innlegg både her på forumet og på Isbergets egen "offisielle kanal" isberget.no.
Men det er forskjell på å barbere seg og på å skjære av seg huet. Jeg snakker for eksempel da om de som utelukkende bare har dritt å komme med uansett hva Isberget foretar seg, og som sjelden eller aldri kommer med noen forslag til hva som heller burde gjøres, og da er det ikke deg jeg tenker på Patriot, for selv om du har vært kritisk har du likevel tidligere bidratt og har også kommet med en del konstruktiv kritikk med forslag o.l., selv om jeg selvsagt ikke har vært enig i alt.
Men en del av de collins tenker på har i årenes løp kun spredt eder og galle når det gjelder Isberget, og da er det merkelig at disse befinner seg på Isbergets offisielle nettsider...

Ellers sier jeg takk til deg mc for støttende og hyggelige ord om Isberget.

Donkeyman
Kamptroppen

Legg inn av Donkeyman » 22 nov 2012, 10:08

När det gäller publiksiffrorna så kan vi nu konstatera att de svagaste lagen håller sig kvar i högsta serien medan ett publikstarkt lag ersätts med ett annat (FFK - Start). Stabaek har ju förlorat mycket publik sedan de åkte ut ur hallen på Fornebu så att Sarpsborg nog har större potential än vad Stabaek av 2013 har.

Ser man till div 1 totalt så är det inte några riktigt stora publikmagneter i den serien, bortsett från FFK då. Men visst skulle Sandefjord och Glimt vara mer attraktiva än de 3-4 sämsta publiklagen i Tippeligaen om de gick upp.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

Brukeravatar
aragorn
Kamptroppen

Legg inn av aragorn » 22 nov 2012, 11:21

Som sagt før, tilskuersnittet i TIppeligaen er på tur å komme ned på ett mere normalt nivå etter å ha vært i en høykonjunktur i noen år.

For 2012 blir snittet ca. 7000, noe som er høyere enn årene 1991 - 2003

Hvis vi ser på storhetstiden i norsk fotball fra 1994 til 2003 da landslaget var med i 2 VM og 1 EM, RBK spilte fast i CL, Molde var med i CL og klubber som Brann og VIF var i kvarfinalene i e-cupen, så var det høyeste tilskuersnittet på 6587 i 2003, mens det laveste var i 1997 med 4242.
Og da ble knapt en kamp vist på TV.

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 22 nov 2012, 12:58

aragorn skrev:Som sagt før, tilskuersnittet i TIppeligaen er på tur å komme ned på ett mere normalt nivå etter å ha vært i en høykonjunktur i noen år.
Kan være at du har helt rett i det aragorn. Mulig at interessen rundt eliteserien er i ferde med å avta. Tilskuertallene går ned, men også TV-kampene sees av færre folk enn tidligere.

TV2 har i år av en eller annen grunn(mest sannsynlig for å skjule nedgangen) ikke oppgitt korrekte tall på mange av TV-kampene. De har heller skrevet at en kamp hadde "under x-antall tusen seere". Så lenge TV2 ikke oppgir helt korrekte seertall, er det heller ikke mulig å lage noen korrekt statistikk for seertallene i år.

Det vi derimot vet er at TV2s hovedkamp i beste fall har trukket like mye folk som i fjor, rett under 400 000 seere per kamp. Men mest sannsynlig er det en nedgang.
For Max er situasjonen den samme. I beste fall samme tall som i fjor, mest sannsynlig en nedgang.
For TV2 Zebra viser tallene en negang på ca 25 prosent i seertallet.

Når hovedkampene på TV2 i snitt trekker under 400 000, er det en klar nedgang fra årene før.
I 2010 trakk hovedkampen i snitt 450 000, i 2009 ca 470 000 og i 2007 og tidligere var snittet alltid godt over 500 000.

Så lenge TV2 ikke oppgir helt korrekte tall, er det vanskelig å vite hvilke kamper TV-kamper som har trukket mist seere.
Men oppgjøret TIL-RBK på TV2 i juli mnd, ble sett av under 263 000. Hjemmekampen mot Molde nå i november som ble sendt på MAX, ble sett av under 48 000 personer.

Fortsetter tilskuertallene på stadion å synke, samtidig som færre ser kampene på TV, er det mulig å tenke seg at TV-avtalen ikke blir like interessant å kjøpe for media i fremtiden.

Donkeyman
Kamptroppen

Legg inn av Donkeyman » 22 nov 2012, 13:41

Det kan ju faktiskt vara så att intresset för internationell fotboll och då främst Premier League ökar på bekostnad av "de små nationella ligorna". Vi matas ju faktiskt med internationell fotboll i stort sett var dag på TV, vilket gör att det totala utbudet av Fotboll är våldsamt mycket större än vad det var för bara några få år sedan.

En intressant iakttagelse som jag har gjort på Pubar i Tromsø är att när TIL spelar bortamatch så är det ungefär lika många som vill se på Premier League. Och spelar något av de mest populära lagen (typ Man U, Liverpool eller liknande) samtidigt som TIL spelar hemma så är det massor av folk på puben och ser PL i stället. Samtidigt skall sägas att det också är ganska många som för 10-15-20 år sedan såg alla matcher uppe på Alfheim som numera föredrar storskärm på puben.

Men för att återgå till PL så är det ju ett faktum att det läggs betydligt mer pengar på Fotbollresor till England än vad man lägger på att se Fotboll på hemmaplan. Samtidigt är ju PL och CL de mest eftertraktade sändningsrättigheterna i alla länder - även i sådana länder som har så kallat "stora ligor" med långa traditioner.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 26 nov 2012, 11:01

DE MÅ FAEN IKKE VENTE AT FLERE GIDDER Å GÅ PÅ KAMP NÅR DE DRITER SEG UT PÅ DEN PATETISKE MÅTEN
Det sies at menn ikke gråter. Det stemmer ikke. -Roar Christensen, 29.10.06
No træng vi bare en boksåpner her! -Agnar Christensen, 14.03.10

Brukeravatar
snusen
Juniorspiller

Legg inn av snusen » 26 nov 2012, 16:19

Grenersens Brukne Arm skrev:DE MÅ FAEN IKKE VENTE AT FLERE GIDDER Å GÅ PÅ KAMP NÅR DE DRITER SEG UT PÅ DEN PATETISKE MÅTEN

Virker som du er sjefen i MEDVINDEN ;-) Vi vinner, de taper...

Dessverre blir det alltid tapere i en finale. Gutan prøvde, men det ble ikke godt nok. Jevlig surt særlig siden vi var favoritter. Håper dette blir en lærdom de tar med seg videre.

Tilslutt håper jeg slike patetiske tilhenger som deg forsvinner fra TIL kamper, vi trenger ikke deg......

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 26 nov 2012, 16:39

Kjør snusen opp et visst sted, din sjølgode selverklærte supporterkonge!
Du har ingenting med å fortelle andre supportere noe som helst om hvordan de forholder seg til sitt lag. Sånne som deg gjør meg kvalm når dere bryter ut i slike latterlige hersketeknikker.

Tror du i fullt alvor at et slikt resultat vil trekke flere tilskuere til Alfheim?
Eller tror du det kan være tilfelle at det kan medvirke til at færre tilskuere vil dra for å se kamp på Alfheim?

Brukeravatar
snusen
Juniorspiller

Legg inn av snusen » 26 nov 2012, 17:01

Grenersens Brukne Arm skrev:Kjør snusen opp et visst sted, din sjølgode selverklærte supporterkonge!
Du har ingenting med å fortelle andre supportere noe som helst om hvordan de forholder seg til sitt lag. Sånne som deg gjør meg kvalm når dere bryter ut i slike latterlige hersketeknikker.

Tror du i fullt alvor at et slikt resultat vil trekke flere tilskuere til Alfheim?
Eller tror du det kan være tilfelle at det kan medvirke til at færre tilskuere vil dra for å se kamp på Alfheim?

Trur faktisk det at Gutan spiller cupfinale øker interessen mye mer enn at de blir slått ut i 4.runde som tidligere år. Er lovt å være skuffet over finaleresultatet, men er vel også lovt å ta det på en "sivilisert" måte. Uten å komme med totalt "blåste" innlegg. Håper slike som uttaler seg som du finner en annen hobby, vi har ikke bruk for dere.... ;-)

HaleBopp
Tilskuer

Legg inn av HaleBopp » 26 nov 2012, 17:10

Hadde det ikke vært for medgangssupportera hadde det f*** ikke vært mange på Alfheim stadion for å rope "HEIA TIL"

Personlig var cupfinalen min første TIL-kamp på ever-so-long, kan faktisk ikke huske sist jeg var å så TIL. Spillte ikke vi noe europaspill for 2-3 år siden? Må ha vært det. Men herregud så deilig det var å stå der på Ullevaal og synge "ååååååååå TROOOOOMSØØØØ". Du kan stappe snusen opp ræva (ja faktisk) om du mener Tromsø ikke trengte meg og andre som ikke nødvendigvis har stått der for å se Grovfjord-TIL i innledende cup-runder (joda, jeg har gjort det også, men det er et par år siden).

Absolutt alle har lov, rett og er verdige å være på TIL-kamper, og det er jævlig lov å bli skuffa. For min del var det litt artig å være på TIL-kamp med et hjerte for TIL, men ikke et liv av TIL. Ergo kunne jeg faktisk gå hjem fra Cupfinalen uten å føle meg sønderknust. Kjipt var det, men i dag har jeg egentlig tenkt mer på eksamensstress enn at TIL tapte. Hørt mye på Violet Road-sangen, da. Det er ganske artig å være fotballfan når det er liv og død der og da mens man er på stadion, og utenfor så er det ikke så nøye :) Anbefales, da blir man ikke så uptight, ei eller så skuffa :)

Brukeravatar
snusen
Juniorspiller

Legg inn av snusen » 26 nov 2012, 17:16

HaleBopp skrev:Hadde det ikke vært for medgangssupportera hadde det f*** ikke vært mange på Alfheim stadion for å rope "HEIA TIL"

Personlig var cupfinalen min første TIL-kamp på ever-so-long, kan faktisk ikke huske sist jeg var å så TIL. Spillte ikke vi noe europaspill for 2-3 år siden? Må ha vært det. Men herregud så deilig det var å stå der på Ullevaal og synge "ååååååååå TROOOOOMSØØØØ". Du kan stappe snusen opp ræva (ja faktisk) om du mener Tromsø ikke trengte meg og andre som ikke nødvendigvis har stått der for å se Grovfjord-TIL i innledende cup-runder (joda, jeg har gjort det også, men det er et par år siden).

Absolutt alle har lov, rett og er verdige å være på TIL-kamper, og det er jævlig lov å bli skuffa. For min del var det litt artig å være på TIL-kamp med et hjerte for TIL, men ikke et liv av TIL. Ergo kunne jeg faktisk gå hjem fra Cupfinalen uten å føle meg sønderknust. Kjipt var det, men i dag har jeg egentlig tenkt mer på eksamensstress enn at TIL tapte. Hørt mye på Violet Road-sangen, da. Det er ganske artig å være fotballfan når det er liv og død der og da mens man er på stadion, og utenfor så er det ikke så nøye :) Anbefales, da blir man ikke så uptight, ei eller så skuffa :)
Klart vi trenger alle supportere som oppfører seg som folk, både om de er ofte eller sjelden på kamp. Men når man begynner total meningsløs utskjelling for å håne og spotte laget/spillere når det går dårlig etc så har man ikke bruk for de som tilhengere...

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 26 nov 2012, 17:18

Du kan jo fortelle meg hvor utskjellingen inntreffer, i utsagnet: "De må faen ikke tro at flere gidder å dra på kamp når de driter seg ut på en slik patetisk måte", altså hvor er utskjellingen der? Fortell meg det, eller var det bare i din lille fantasiverden?

Brukeravatar
Patriot
Førsteelleveren

Legg inn av Patriot » 27 nov 2012, 10:35

Et lite sidespor..

Bare for å ha det klinkende klart, fotball er et spill som setter i sving følelser som går langt utenfor det man ellers opplever i de fleste andre idretter. Fotball er således noe som gjør at man kan oppleve de sterkeste ekstaser og nedturer som får en begravelse til å fremstå som et lystig barneselskap.

I de fleste deler av verden hvor fotball er stort, er ofte også klubbtilhørigheten langt sterkere enn i Norge. Her er vi så blaserte, og har det så bra, at det også gjenspeiles i en (for mange) langt mer avslappet forhold til klubbfotballen enn f.eks på Balkan, Hellas, Tyrkia, i Sør-Amerika og i svært mange europeiske land for øvrig.

Likevel er det mange som også her til lands elsker klubben sin så høyt, at de krever at de spillerne som representerer klubben sin gjennom at de er så heldige å få spillerkontrakt, faktisk YTER.

Og da spesielt når det gjelder som mest!

I cupfinalen så vi noen spillere som bør ta seg en grundig titt i speilet, og spørre seg selv om de virkelig hører hjemme på dette nivået, og om de fortjener å få spille for, og dermed representere Tromsø Idrettslag. Jeg er faktisk veldig usikker.
"Den verste opplevinga eg hadde var i Tromsø,
då var det to personar som sa verkeleg stygge ting". -Magne Hoseth

Brukeravatar
John Barnes
Bummen

Legg inn av John Barnes » 28 nov 2012, 07:39

100 % enig med Patriot her.

Når han Rekdalfyren på Hødd blåste inn seiersstraffen til Hødd var det akkurat som om en del av meg døde. Det var en av mine verste dager noensinne og jeg hadde mest lyst til å sette meg ned og bryte ut i strigråt og knuse noe i villt raseri. Jeg nøyde meg med å rope faen i helvete eller noe sånt for full hals da jeg var kommet ut fra stadion (han var sint, hørte jeg en som sa i mengden av TIL-fans som strømmet ut), og det kom vel noen små tårer i en blanding av forbannelse og skuffelse mens jeg stod med skjerfet forran øynene litt for meg selv etterpå ved et rekkverk på avtalt sted før kampen og ventet på noen som jeg skulle gå sammen med etter kampen.

Resten av søndagen ble for det meste tilbragt inne på hotellrommet som lå i noen korte minutters gangavstand fra Ullevaal. Det var faktisk bare såvidt jeg orket å stikke til sentrum sent på kvelden for å få kjøpt noe mat til tross for at det var nærmere et døgn siden forrige måltid.

Vel vel, det går langt bedre nå og jeg er kommet over det verste sjokket og ser lyset i enden av tunellen :wink: , sånn er det bare.

Men, jeg tror faktisk at interessen blant folk for å gå på TIL-kamp neste år har steget litt selv om det ble et tap i finalen, for mange så nok hva TIL gjør med folk - og dem selv - når de så livet og stemninga blant TIL-fansen i Oslo sentrum fredag og lørdag. Forhåpentligvis kan også slike ting gjøre at flere får et nærmere forhold til TIL. Det er små marginer som skiller mellom himmel og helvete. Hadde TIL klart å presse inn 2-1 hadde vi vært i himmelen. Hadde TIL vunnet straffekonken hadde vi vel også vært i himmelen, selv om jeg på forhånd sa at jeg ville være litt misfornøyd om vi måtte ha straffekonk for å vinne.
Men jeg vet at hadde vi vunnet den jævla straffekonken hadde Karl Johans gate og sentrumsgatene sydet av TIL-fans til langt faen inn i mandags morgen.

tullboill
Miniputt

Legg inn av tullboill » 29 nov 2012, 10:00

Det er dystert å lese innleggene til Gunnar og Patriot etter å ha sett "Tromsø og de fem hersketeknikkene" på Nrk i går. Å påstå at samer ikke har noe med TIL eller Tromsø å gjøre er historieløst og pinlig. Isberget er en gjeng med ufyselige harrytasser, men at de har tatt joikinga tilbake og ufarliggjort den, synes jeg er bra.
Når det gjelder sammenligninga med Drammen, kan jeg informere om at Drammen tettested har 102.000 innbyggere, mens Tromsø tettsted har 57.000 innbyggere. Det er altså dobbelt så mange som kan dra på kamp i Drammen uten betydelig reisetid.
dos santos: PMH kan bare pakke lekene sine og stikke fra Tromsø
Pedro Gonzales: Bortestatistikken til Høgmo er åndsvak dårlig
Pons: PMH må gå
Patriot: Stikk til faens, Høgmo[...]Forbanna vits.

Brukeravatar
Gunnar
Førsteelleveren
Sted: Mjøndalen

Legg inn av Gunnar » 29 nov 2012, 10:54

tullboill skrev:Det er dystert å lese innleggene til Gunnar og Patriot etter å ha sett "Tromsø og de fem hersketeknikkene" på Nrk i går. Å påstå at samer ikke har noe med TIL eller Tromsø å gjøre er historieløst og pinlig.
Æ holder no me han "Basse" Widding og det står æ ved. Sånn er det med den saken.
TIL gutt siden 1960

Brukeravatar
michael collins
Ekspert

Legg inn av michael collins » 29 nov 2012, 12:55

Gunnar skrev:
tullboill skrev:Det er dystert å lese innleggene til Gunnar og Patriot etter å ha sett "Tromsø og de fem hersketeknikkene" på Nrk i går. Å påstå at samer ikke har noe med TIL eller Tromsø å gjøre er historieløst og pinlig.
Æ holder no me han "Basse" Widding og det står æ ved. Sånn er det med den saken.
Widding ble fullstendig avkledd i gårsdagens program. Han gjentok gang etter gang at "Tromsø har ingenting med samer å gjøre", mens programmet grundig dokumenterte hvor feil han tar. Noe alle med åpne øyne og åpent sinn alltid har visst. Men noen velger altså fortsatt å trekke lua langt nedover øynene.
Offense wins games, defense wins titles.

NickStrong
Førsteelleveren

Legg inn av NickStrong » 29 nov 2012, 13:26

Jeg så dokumentaren igår. Må si at det meste i den ble tatt veldig ut av sammenheng, altså det som den vanlige innbygger i Tromsø brydde seg om: samiske skilt og de enorme kostnadene med innlemming i samisk språkområde.

Selvsagt har Tromsø en samisk historie også, men vi har også en norsk, kvensk, russisk, jødisk osv osv osv. Du kan vinkle alt slik du vil i ett tv program, noe de virkelig gjorde i dokumentaren igår, legg spesielt merke til tonefallet de bruker når de leser opp kommentarer fra nettaviser o.l. Vil si at det var en veldig dårlig dokumentar, veldig lik Michal Moore sine "dokumentarer". Der man kun velger å se en side sine fakta og synspunkter.

Svar