Fansen gir opp klubben?

Her kan vi diskutere nye spillere, og ellers alt som har med Tromsø IL å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Patriot
Førsteelleveren

Fansen gir opp klubben?

Legg inn av Patriot » 08 aug 2011, 21:58

Vi så det i 2004. Vi solgte oss ut av gullkampen da vi kvittet oss med Kovacs og Gamst Pedersen. Høgmo og trenerteamet mistet gnisten, og slagkraften i det spillermaterialet som hadde gitt oss en fantastisk vårsesong, forsvant.

Scenariet 2011 ser ut til å bli like ille, om ikke verre. På toppen av en allerede begredelig borteform, kan vi nå miste Ruben Yttergård Jenssen og Kara. Fra før av har vi mistet Høgli. Reginiussen må også nevnes, selv om det lå i kortene at han kom til å forlate etter endt låneperiode.

De som har kommet inn. Thomas Holm. Sega. Jeg har til gode å bli overbevist av dette.

Så kommer skadene. Rushfeldt. Koppinen. Sahlman. You name it.

Problemet nå for TIL er signaleffektene av dette, dersom Ruben YJ og Kara i verste fall selges unna. Folk ser ned i bakken, rister på hodet og sier: Skal det samme skje denne gangen? Hvor er vinnerkulturen i denne klubben? Skal vi se det atter en gang at vi selger oss ut av medaljestriden? Jeg tror at TIL, med et allerede skuffende tilskuertall, skal være JÆVLIG varsomme med hva de foretar seg nå. For fansen, den skaren som møter opp i runde etter runde, ser hva som skjer. Og mange av de liker det ikke.

Avslutningsvis et blogginnlegg fra Per Christian Johnsen i dag under den slående tittel:

NEDE FOR TELLING
http://fotball.itromso.no/blogg/per-chr ... 206915.ece
"Den verste opplevinga eg hadde var i Tromsø,
då var det to personar som sa verkeleg stygge ting". -Magne Hoseth

Senjagutt
2. laget

Re: Fansen gir opp klubben?

Legg inn av Senjagutt » 08 aug 2011, 22:39

Vi selger topp-plasseringen nok engang.

Det positive er at vi kan starte på nytt, med blanke ark og en god-sunn økonomi der vi kan slippe alle bekymringer om poeng-trekk osv... Fy faen, har prøvd å si dette til meg selv et par ganger nå, og ordene blir ikke noe bedre noen av gangene.

Med et salg av Høgli, Ruben og Kara, så henter vi inn 40-50 millioner, kanskje mer. Dette sikrer driften av klubben i mange år fremover, men som Patriot sier.. Hvilket signal sender de til oss som støtter TIL? Tipper vi ramler mange år tilbake, og vi blir en middelhavsfarer i overskuelig fremtid.

Rest in peace Tromsø Idrettslag.

Brukeravatar
...Laget som står på...
2. laget
Kontakt:

Legg inn av ...Laget som står på... » 08 aug 2011, 22:50

Jeg gir aldri opp TIL... Selv om det ser veldig mørkt ut nå... :evil:

tullboill
Miniputt

Legg inn av tullboill » 08 aug 2011, 22:54

TIL finner sin plass i hierarkiet.
dos santos: PMH kan bare pakke lekene sine og stikke fra Tromsø
Pedro Gonzales: Bortestatistikken til Høgmo er åndsvak dårlig
Pons: PMH må gå
Patriot: Stikk til faens, Høgmo[...]Forbanna vits.

Belakov
Kamptroppen

Legg inn av Belakov » 09 aug 2011, 02:21

tullboill skrev:TIL finner sin plass i hierarkiet.
Det hierarkiet hvor norske klubber selger landslagsspillere til større europeiske ligaer for priser som norske klubber ikke kan betale? Ja, der har vi alltid vært, sammen med Rosenborg, Brann og Vålerenga og alle andre.

JohnnyL
2. laget

Legg inn av JohnnyL » 09 aug 2011, 09:03

Det eksisterer ikke noe hierarki i Norge. Rosenborg har hatt ett hegemoni, men det kan slå sprekker nå. Når det kommer til Tromsø må man innse at klubben må sikre økonomien og ikke kan gå gung ho etter medaljene i år. Tromsø har hatt en lengre periode hvor man har levd på andre parters nåde og da må man ta konsekvensen av det når man har muligheten til å komme med en ny start for klubben. Det er mange talenter i klubben nå og spillermarkedet ellers er slik at man kan plukke gode erstattere til en rimelig penge i vinter. Medalje er fortsatt ikke umulig, men i mine øyne er en solid økonomisk drift av klubben like viktig

Brukeravatar
Patriot
Førsteelleveren

Legg inn av Patriot » 09 aug 2011, 09:21

Problemet er at klubben ikke kommuniserer dette tydelig nok ut. Dermed oppfattes det som ullent med hva man EGENTLIG ønsker i Tromsø Idrettslag. Skal man selge unna rubbel og bit av stjernespillere, få inn kapital til å "starte på nytt", så må man gå ut med dette i STORE bokstaver, slik at fansen og støttespillerne forstår hva som skjer!

TIL er i ferd med å skaffe seg et enda større omdømmeproblem.

Fansen er optimistiske etter en fantastisk vårsesong, hvor TIL lanseres som potensiell outsider til gullet. Alt er rosenrødt, og det sportslige går på skinner. Antallet TV-kamper øker, og sponsorer og samarbeidspartnere gnir seg i nevene. Så ramler korthuset sammen til sommeren. Stjernespillere selges unna for å berge økonomien og unngå poengtrekk, og laget ramler som en potetsekk på tabellen. Ringvirkningene av dette er svært negative, og mange vil nok vurdere sine sesongkort til neste år.

Brukeravatar
michael collins
Ekspert

Legg inn av michael collins » 09 aug 2011, 09:28

Fansen gir opp klubben? For et merkelig problemstilling. At man innser at stallen ikke lenger er god nok for gull er en helt annen sak. Jeg har fulgt TIL lenger enn mange her på forumet har levd, i medgang og motgang. Klubbens offisielle målsetting er å bli blant de seks beste hvert år, og det har vi store muligheter for å klare. Hvis Høgmo har rett i at 50 poeng holder til medalje kan dette også være et realistisk mål. Hvis vi beholder både Ruben og Kara har jeg full tro på at vi klarer det. Og uansett hvordan det går: jeg kjøper selvsagt sesongkort også neste år. Jeg er faktisk supporter.
Offense wins games, defense wins titles.

Brukeravatar
Pedro Gonzales
Førsteelleveren

Legg inn av Pedro Gonzales » 09 aug 2011, 11:35

Jeg er enig i at TIL er nødt til å "starte på nytt". Jeg er derimot ikke enig at dette må være en slags offisiell målestting og at klubben må poengtere dette offsielt. Alle som følger klubben VET at det er økonomiske problemer. Store problemer. Poengtrekk lurer i det fjerne. Det sier alt.

Alle VET at det ikke er mulig å være en gullkandidat samtidig som man nesten er konkurs.

alle VET at Tromsø ikke har råd til å la være å selge spillere denne sommeren. Klubben har brent seg på dette tidligere (Reggie), og nå er tiden for realismen kommet. Man må rett og slett ta ting i riktig rekkefølge.

Det er så mye sportslig kvalitet i klubben at jeg har stor tro på fremtiden. Men FØRST må man få orden på økonomien EN GANG FOR ALLE! Det nytter ikke å håve inn 30-40 mill på spillersalg, før man igjen fortsetter med kamikaze-drift. Her må det satses på edruelige lønningsposer og fornuftig drift.

Først DA kan TIL være en medaljekandidat, og til og med gullkandidat enkelte år, i framtiden.

Hvis det stemmer som Solbakken sier, at TIL kommer til å få et bud på Kara på 40-50 millioner, og Tromsø sier nei til dette, bør hele styret få en fot i ræva. Jeg er stor Kara-fan og vil hate å se ham forsvinne, men man sier rett og slett ikke nei til slike summer. Ikke 25 millioner heller, som jeg anser for mer realistisk. Vi snakker også om klubbens rennomé. Klubben vil bli latterliggjort av omtrent hele Norge om de takker nei til slike summer. Så kan man si at man driter i hva andre synes. Men det er faktisk viktig for alle selskap å ha et godt rennomé. For fotballklubber vil det bli vanskeligere å hente gode spillere hvis de vet at klubben er vrang på å selge videre.

Hvis klubben kan håve inn 40-50 millioner på salg av Ruben og Kara, i tillegg til allerede 10 mill for Høgli, vil man få full kontroll på økonomien, og man kan satse videre med mer blanke ark og nye talenter. Tromsø har ALLTID fått frem gode talenter, og apparatet har en egen evne til å finne klassespillere for en billig penge (Kara, Bernier, Moldskred etc.). Det vil skje igjen, og til slutt vil vi forhåpentligvis være i en situasjon hvor vi kan gjøre som RBK og Molde. Gjerne selge spillere på sommerne, men erstatte dem med minst like god kvalitet. RBK selger Ciljan, erstatter med Bockal. Molde selger Pape, erstatter med Berget. Tromsø er ikke i en slik situasjon enda.

Men de kan bli det med et korrekt veivalg. Nekter man å selge Kara for tiervis av millioner i håp om å ta seriegull, blir det som å pisse i buksa.

Det er klubbens framtid og eksistens som er viktig. Vi ser hvordan det gikk med Lyn, og vi ser hva Stabæk sliter med. Det er ikke tomme trusler, det kan faktisk skje at en klubb går konk, og i verste fall oppløses!
Bilde

JohnnyL
2. laget

Legg inn av JohnnyL » 09 aug 2011, 12:02

Ser man langsiktig på det hele er salg det rette. La oss si at man selger for nesten 50 så sender det signaler både til klubb og spillere om at Tromsø driver fornuftig og ikke lager problemer for spillere som får sjansen i utlandet. Med en slik sum er klubben i en solid økonomisk situasjon og vil tjene langt mer på det enn en medalje vil gi. Noen millioner ekstra for plassering og minimalt med inntekt på kvalikk til ecup er resultatet av medalje. Noen merkbar økning på sponsorbudsjettet fikk vi ikke etter sist medalje, så det er vanskelig og se at det skal skje i år. For spillere er detminst like viktig at de ser at klubben gir muligheter for salg til utland som ecupkvalikk og dermed er fort like greit at man casher inn nå.

Forøvrig er jeg helt enig med patriot om at dette er noe klubben må kommunisere utad, for den vanlige mannen i gata er det resultater som betyr noe (selv om det kanskje ikke virker slik på tilskuerantallet).

Brukeravatar
Patriot
Førsteelleveren

Legg inn av Patriot » 09 aug 2011, 12:30

JohnnyL skrev:... for den vanlige mannen i gata er det resultater som betyr noe (selv om det kanskje ikke virker slik på tilskuerantallet).
My point exactly!

De trofaste, dedikerte 100%-supporterne vil alltid være der (stort sett) uansett. Jeg snakker ikke om den harde kjerne her - jeg snakker om "massene". De som "liker TIL", møter opp "iblant" og synes at det er "hyggelig å være på fotballkamp". For dem er det sportslig satsing og resultater som gjelder. Når da TIL (igjen) lopper seg for alt av gode spillere, ser det jææææævlig dårlig ut i deres øyne. De driter i "langsiktig og bærekraftig økonomisk kontroll".

De vil se TIL vinne på Alfheim og ligge høyt på tabellen.

Når da det motsatte kan være i ferd med å skje igjen, ramler TILs anseelse der ute, og klubbens støtte reduseres. Man skal heller ikke ta for gitt med de større samarbeidspartnerne. Harila, Krane, Myrbakk etc følger med på det som skjer. Det er vel ikke lenge siden Myrbakk (var det vel) som var knallhardt ute med et leserinnlegg (faktisk) etter cupflausen mot Alta!

Lynvingen
Ballgutt

Legg inn av Lynvingen » 09 aug 2011, 13:31

Hva sponsorer som Harila &Co mener tror jeg de får gitt uttrykk for i styrerom og lignende.
De fleste av oss liker jo at TIL ligger høyt på tabellen og vinner fotballkamper, men har det veldig mye å si på tilskuertallet, er ikke det høyest når vi kjemper mot nedrykk?

Vi kan jo alle håpe vi får beholde alle gode spillere, men selv om det ikke budsjetteres med det nå må TIL selge spillere for å drive.
Det finnes ikke sponsorer i Tromsø som kan matche et 20 mill salg av Kara eller 10 mill salg av Ruben. De færreste av oss vil betale dette over strømregninga eller via renter på banklånet, pengene må komme fra et sted.
TIL må selge spillere for å opprettholde aktiviteten og med mer inntekter på salg kan vi få fram nye Rubner, Høgliger, Drager, Karaer, Mos osv.
TIL er en attraktiv klubb fordi de får talenter til å blomstre, men det koster og vi må slippe talentene ut nå de er klare og markedet vil ha de, selv om det svir.

Nå virker det som TIL er kommet godt i gang med en edruelig drift, keep up the good work.
Stoler på Kræmer &Co

nordnorgeunited
Miniputt
Kontakt:

Legg inn av nordnorgeunited » 09 aug 2011, 14:31

Patriot skrev: Problemet nå for TIL er signaleffektene av dette, dersom Ruben YJ og Kara i verste fall selges unna. Folk ser ned i bakken, rister på hodet og sier: Skal det samme skje denne gangen? Hvor er vinnerkulturen i denne klubben? Skal vi se det atter en gang at vi selger oss ut av medaljestriden? Jeg tror at TIL, med et allerede skuffende tilskuertall, skal være JÆVLIG varsomme med hva de foretar seg nå. For fansen, den skaren som møter opp i runde etter runde, ser hva som skjer. Og mange av de liker det ikke.
Helt enig med det Patriot skriver her. Har blogget om hvorfor vi ikke bør selge Kara her:
http://nordnorgeunited.com/2011/08/03/e ... kara-salg/

Jeg mener det er viktig at supporterne sier ifra. Jeg finner glede i fotballen uansett, men det er klart at det er resultater, helst som følge av gode prestasjoner, som er det viktigste. Det viktigste er ikke å ha 40 millioner i banken.

Om situasjonen var slik at Ruben og Kara kan selges nå, for 40 millioner, og det aldri blir en mulighet senere, hadde jeg også gått inn for salg. Men så sort-hvitt er det jo ikke. Dette er en balansegang, og jeg mener man skal ha is i magen til å si at det sportslige er viktigst nå, særlig etter at to meget gode spillere har forsvunnet og laget har nedadgående kurve. Klubben bekrefter at man har kontroll på økonomien - det betyr at dette ikke dreier seg om konkurs eller ikke-konkurs, poengtrekk eller ikke-poengtrekk.

Penger inn gir mulighet til å investere i infrastruktur og spillere. Spillerinvesteringer kan være kjøp, men det kan også være høyere lønninger. Jeg mener Tromsø MÅ holde seg på edruelig lønnslinje i overskuelig framtid, og jeg mener Tromsø overhodet ikke har sjanse til å få inn erstattere etter Ruben og Kara på samme nivå. Derfor mener jeg det er bedre å satse sportslig denne høsten, glede supporterne med kamp i toppen av tabellen og bygge klubbens omdømme lokalt og nasjonalt, også blant sponsorer, og forhåpentligvis sikre plass i E-cup neste år. Det er også viktig for TIL.

Så selges Ruben og Kara i vintervinduet eller sommervinduet neste år. Det er litt sjansespill, men jeg mener faktisk det sportslige må være det viktigste nå.

Brukeravatar
michael collins
Ekspert

Legg inn av michael collins » 09 aug 2011, 15:15

Patriot skrev: jeg snakker om "massene". De som "liker TIL", møter opp "iblant" og synes at det er "hyggelig å være på fotballkamp".
Er det dette som er "fansen"? Jeg ville aldri brukt det begrepet om denne gruppen tilskuere, men da skjønner jeg ihvertfall hva du mener.

Brukeravatar
Patriot
Førsteelleveren

Legg inn av Patriot » 09 aug 2011, 15:51

michael collins skrev:Er det dette som er "fansen"?
Ja, ser den. Kunne sikkert vært mer presis og brukt et annet begrep. Men føler likefullt at disse menneskene også er en del av fanskaren. Kall de gjerne 50%-supportere eller noe slikt. De støtter jo klubben, om enn ikke så dedikert som de som alltid er der, og bruker tusenvis av kroner i året på klubben. Uansett - det er mange av de, og det er viktig å ikke neglisjere når de begynner å murre.

Brukeravatar
BenTexas
Førsteelleveren
Sted: Enebakk

Legg inn av BenTexas » 09 aug 2011, 16:01

Det er klart at en del supportere ikke gidder å møte opp på kamper fordi klubben selger unna stjerner, og på den måten signaliserer at de ikke kan henge med i gullkampen. Men å selge våre beste spillere for mye penger bare må vi gjøre. Spesielt i den dårlige økonomiske perioden klubben har vært inne i.

For å sette det veldig på spissen. Hvor mange fans tror man ville møtt opp hvis klubben gikk konkurs, og TIL måtte startet opp i 2. divisjon eller lavere? Ikke det at det er et troverdig scenario med det første. Men å beholde våre stjerner i håp om edelt metall og Champions League ville være vanstyre. Norske klubber generelt er avhengig av spillersalg. Sånn er det desverre. Og vi har heldigvis meget gode spillere, og dermed vil de også være attraktive for andre klubber.

Brukeravatar
michael collins
Ekspert

Legg inn av michael collins » 09 aug 2011, 16:06

Jeg kan faktisk ikke tro at både Ruben og Kara forsvinner i dette vinduet. Kræmer forteller i dagens Nordlys at TIL arbeider med en løsning der Ruben går i vintervinduet. Han forteller videre at det ennå ikke er kommet et eneste bud på Kara. At media og hans agent spekulerer i et 50-millonersalg er mer science fiction enn noe annet.

Brukeravatar
teebee
Juniorspiller

Legg inn av teebee » 29 sep 2011, 21:31

æ vurdere å gi opp norsk fotball og TIL, men ikke fordi TIL må drive butikken med å selge de beste spillerne. e så lei det tydelige hatet norske dommerne har mot TIL. får se etter sesongen om man gidd å engasjere sæ mot overmakta.

Brukeravatar
Isak
Moderator
Sted: Tromsø

Legg inn av Isak » 29 sep 2011, 21:44

Klubben kommer jeg aldri til å gi opp, spillere som ikke kjemper for Tromsø Idrettslag derimot kan vi like godt bare gi bort.
www.til.no skrev:Et hardtkjempende TIL maktet ikke å score
Hardtkjempende?
"In the absence of willpower the most complete collection of virtues and talents is wholly worthless." - Aleister Crowley

Brukeravatar
Patriot
Førsteelleveren

Legg inn av Patriot » 29 sep 2011, 21:47

Tommel til siste taler.

Svar