Spillertråd: Magnus Andersen

Her kan vi diskutere nye spillere, og ellers alt som har med Tromsø IL å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Jesus Kristus
Kamptroppen

Re: Spillertråd: Magnus Andersen

Legg inn av Jesus Kristus » 21 okt 2016, 19:53

eie022 skrev:
tobben skrev:Geniet vårt på benken sier at vi nå må satse mer på rutinerte spillere!
Ja Magnus Andersen er jo en av våre "bærebjelker" som virkelig viser oss at rutinen er viktig :)

Magnus har vært så svak i år at han det er totalt latterlig og galskap satt i system, at han fortsatt innehar en plass på laget. Vår eminente sportssjef ga denne spilleren kontrakt ut 2020 tidligere i sesongen, noe som er umulig å forsvarer. Slik han fremstår for tiden er verdien på Magnus lik null. Umulig å omsette han til andre norske toppklubber, så vi må slite med han.
Her er også den store frykten min hvis vi rykker ned? De eneste spillerne det er mulig å selge, er noen av våre talenter, slik Glimt gjorde det de årene de var nede. Så blir vi sittende igjen med Magnus Andersen og Hans Norbye typer som ingen andre vil ha.
Fellesnevneren virker å være at dersom du er ung, talentfull og lokal (eller i hvert fall nordnorsk); så ser flertallet på forumet alltid litt snilt på prestasjonene til vedkommende. Er det slik at man er forsiktige med å kritisere eller gi rettferdige analyser av unge nordnorske spillere? Eller blir de av en eller annen grunn vurdert annerledes enn de andre spillerne, fordi man (forståelig nok) er litt ekstra svake for lokale spillere med fremtiden foran seg? Et par eksempler:

Lehne Olsen får ofte ganske hard medfart og mange stiller spørsmål med hvorfor han spiller. Jeg er ikke noen stor beundrer av det han prestert i år, men han er nå tross alt toppscoreren vår og har sammen med Moussa det høyeste scoringssnittet med 0,22 pr. kamp. Midtspissen vår - som er lokal og talentfull- scorer alt for sjelden til å spille spiss og har i de siste kampene vært at alt annet enn klinisk foran mål. Jeg har ikke registrert veldig mange poster i kamptrådene hvor noen stiller spørsmål med hvorfor han spiller. Et annet eksempel: Leser man kamptrådene på forumet skulle man tro MNI er blant lagets beste hver kamp han spiller. Jeg synes han fortjener å spille mye og at han ble brukt for lite, særlig tidlig i sesongen. Sannheten er likevel at han har vært ustabil og at han også har hatt svake kamper.
En vesentlig del av dette er at man bør kunne forvente mye mer av en etablert spiller på 25+ enn av noen ungkalver på rundt 20.

At Gundersen, Espejord, Jenssen og MNI gjør feil og spiller dårlige kamper i ny og ne, gjør meg overhodet ingenting. Det er MYE bedre at en 19-årig talentfull spiller får spille og utvikle seg, men gjøre dårlige kamper til tider, enn at begrensede spiller som Andersen og Wangberg får spille på bekostning av disse. Hva tjener vi på at DE spiller dårlig kontra at en ung spiller i utvikling gjør det?

Jeg kan ikke snakke for alle, men jeg tolererer feil fra eksempelvis Gundersen i mye større grad enn jeg gjør det fra Wangberg.

Jeg mener kritikken som har kommet mot disse spillerne (og Norbye) er 100 % berettiget.
Sist redigert av Jesus Kristus den 21 okt 2016, 19:55, redigert 1 gang totalt.

Jesus Kristus
Kamptroppen

Legg inn av Jesus Kristus » 21 okt 2016, 19:54

Grenersens Brukne Arm skrev:
Jesus Kristus skrev:Som jeg har sagt før: Dersom han spiller på grunn av løpskapasiteten, kan vi like gjerne sette inn en engelsk setter.

Han bommer på flesteparten av pasningene sine, også de korte. De første 10-15 minuttene mot RBK i kvartfinalen var treffprosenten hans 20. EKSTREMT SVAKT!
ja ja, det er jo selvfølgelig ikke bra nok, men man kan jo spørre seg da, dersom en spiller har formsvikt, hvorfor får han starte hver eneste kamp..
Ja. Det er vel strengt tatt essensen i det hele. Hadde bare Flovik svart på e-posten min, kunne jeg kanskje gitt deg et svar. Men nei, han vil vel ikke nedverdige seg med å svare supportere som har støttet laget i tykt og tynt i 30 år.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 21 okt 2016, 19:56

Jesus Kristus skrev:Hadde bare Flovik svart på e-posten min, kunne jeg kanskje gitt deg et svar. Men nei, han vil vel ikke nedverdige seg med å svare supportere som har støttet laget i tykt og tynt i 30 år.
Den fyren der nærmer seg slutten nå, han er snart ferdig, folk er drit lei, bare vent, selv ikke Aronsen kan fortsette å tviholde på han når folkets opinion er som den er.
Det sies at menn ikke gråter. Det stemmer ikke. -Roar Christensen, 29.10.06
No træng vi bare en boksåpner her! -Agnar Christensen, 14.03.10

Bobby Sands
Ballgutt

Legg inn av Bobby Sands » 04 jun 2018, 19:53

https://www.itromso.no/100Sport/meninge ... 6135b.html

Syns dette var en fornuftig kommentar.
Andersen har tjent klubben bra i mange år, men ingen tvil om at hans glansdager i klubben er over.

Vet ikke hva klubben mener man bør gjøre, og trur ikke mange andre klubber på rimelig høyt nivå er interessert i å hente han. Han er tross alt blitt en godt voksen spiller som har stagnert fullstendig.
Ingen er likevel tjent med at han skal fortsette å sitte på tribune i lang tid fremover.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 05 jun 2018, 00:10

Bobby Sands skrev:https://www.itromso.no/100Sport/meninge ... 6135b.html

Syns dette var en fornuftig kommentar.
Andersen har tjent klubben bra i mange år, men ingen tvil om at hans glansdager i klubben er over.

Vet ikke hva klubben mener man bør gjøre, og trur ikke mange andre klubber på rimelig høyt nivå er interessert i å hente han. Han er tross alt blitt en godt voksen spiller som har stagnert fullstendig.
Ingen er likevel tjent med at han skal fortsette å sitte på tribune i lang tid fremover.
Det er synd med Magnus.
Synes han alltid har gitt full innsats.

Han har bare blitt litt for gammel.

Men man må også vurdere om han fortsatt har sulten.

eie022
Førsteelleveren

Legg inn av eie022 » 05 jun 2018, 09:42

Hvilken kortslutning som fikk ledelsen til å tilby han en fireårskontrakt kan man jo bare lure på. Vi er bare i startfasen av den kontrakten, og lønna skal angivelig være ganske bra. Jeg tror det ble litt varme i toppen i fjor høst, med signeringene av Andersen og Norbye. Valakari skulle jo bygge sin egen spillerstall, men når så mange av de mer profilerte spillerne var på vei ut, tenkte de kanskje de kunne kompensere med å fornye kontrakten til et par stallspillere.

Andersen har vært en bra spiller for klubben. Best var han i perioden under Høgmo der vi tok sølv og bronse. Da spilte han som en slags innoverkant, en løpsmaskin som i tillegg var ganske målfarlig. Akkurat nå gjør han dessverre ikke så mye annet enn å heve lønn. Stallspiller nr. 18,19, og 20 i klubben burde heller være unge spillere på vei fram.

Brukeravatar
John Barnes
Bummen
Sted: Tromsø

Legg inn av John Barnes » 05 jun 2018, 23:22

For noe tull den kommentaren. TIL skylder virkelig ikke Magnus Andersen noe som helst. Det eneste de skylder er en gjennomgang av sine egne ledere, som eie022 her er innom.
eie022 skrev:
05 jun 2018, 09:42
Hvilken kortslutning som fikk ledelsen til å tilby han en fireårskontrakt kan man jo bare lure på.
Svein-Morten Johansen så altså Andersen som en så viktig del av TILs vei videre at han klaska en 4-årskontrakt på bordet til en da 31 år gammel spiller som ikke hadde prestert på lang tid. Nok en gang har Johansen vist sin inkompetanse, og satt TIL i et problem.

Andersen har selvsagt tidligere prestert for TIL, men er nå en spiller som ikke har prestert i nærheten av godt nok på flere sesonger. Han er populær og godt likt blant folk så klart, men betyr det at han skal særbehandles? Og hva er denne greia i kommentaren om å opptre ryddig? Hva er det som er uryddig mtp TILs behandling av Andersen? Er det å være uryddig at treneren mener han ikke er god nok for troppen? Skal Valakari tvinges til å bruke en spiller han ikke ser ut til å mene er god nok? Også en 32-åring må tåle å havne på benken. Slik er fotballen, Magnus Andersen er i en konkurransetropp, i en idrett hvor man konkurrerer om å være best. Da må man faktisk prestere og ikke bare gå og heve lønn. Hvis han ikke tåler å sitte på benken, fordi han ikke er god nok for å få spille, så bør han vel selv be om å få forlate klubben. Men det er vel noe med det å ha fet lønn, da er det bedre å klage sin nød til avisene for å få folk til å synes synd på deg. Jeg sier ikke at Andersen nødvendigvis har gjort eller gjør det, men iallefall sitter iTromsøs sportsredaktør og gråter Andersens tårer ut over spaltene sine med den kommentaren.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 05 jun 2018, 23:56

eie022 skrev:Hvilken kortslutning som fikk ledelsen til å tilby han en fireårskontrakt kan man jo bare lure på..
Vel, det begynner å irritere meg at vi hele tiden gir folk som er godt over toppen lange kontrakter.

Se bare på Tom Høgli. Han har flere år med kontrakt igjen. Hva er vitsen?

Jesus Kristus
Kamptroppen

Legg inn av Jesus Kristus » 06 jun 2018, 12:37

Vel, Høgli var i det minste merittert, så jeg har større forståelse for at han fikk kontrakt enn at Magnus gjorde det. Andersen har ikke vært i nærheten av å holde Høglis nivå noen sinne.

Det er likevel altfor lange kontrakter. Det er uomtvistelig.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 06 jun 2018, 14:00

Jesus Kristus skrev:Vel, Høgli var i det minste merittert, så jeg har større forståelse for at han fikk kontrakt enn at Magnus gjorde det. Andersen har ikke vært i nærheten av å holde Høglis nivå noen sinne.

Det er likevel altfor lange kontrakter. Det er uomtvistelig.
Jeg tror at de innbiller seg at alle kan spille like lenge som Rushfeldt, mens virkeligheten er at de fleste fotballspillere legger opp ved 33, og de som spiller lengre er unntakene.

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 25 jun 2018, 02:54

Etter Robert Taylors inntreden i klubben har veien til en fast plass på laget blitt uendelig mye lengre for Magnus. De fleste i startelleveren har spisskompetanse. Andersen er en arbeidshest som kom til sin rett på sentral midtbane for 5 år siden. Spørs om det ikke hadde vært mer givende å spille i Alta for en trener som elsker ham, eller i Tromsdalen, der de også kan ha bruk for ferdighetene hans. Men han vil kanskje ikke ha noe lønnskutt. TIL kunne jo betalt en kompensasjon.
Footballers from Bilbao and well used diapers have one thing in common. Guess what.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 25 jun 2018, 13:29

Bert Karsam skrev:Etter Robert Taylors inntreden i klubben har veien til en fast plass på laget blitt uendelig mye lengre for Magnus. De fleste i startelleveren har spisskompetanse. Andersen er en arbeidshest som kom til sin rett på sentral midtbane for 5 år siden. Spørs om det ikke hadde vært mer givende å spille i Alta for en trener som elsker ham, eller i Tromsdalen, der de også kan ha bruk for ferdighetene hans. Men han vil kanskje ikke ha noe lønnskutt. TIL kunne jo betalt en kompensasjon.
Altså hvis man skal diskutere hans ferdigheter..

Han er god til:
-skyte
-springe rundt

Litt under Middels:
-takle
-sentre

Dårlig:
-alt det andre

Bobby Sands
Ballgutt

Legg inn av Bobby Sands » 25 jun 2018, 13:44

Situasjonen rundt Andersen er trist. Mannen prøver, og har jobba hardt i TIL i mange år, men holder ikke nivået. Det vil være til alles fordel om han fant seg en klubb han får spille i, men tviler på at det finnes en klubb som vil gi han såpass bra lønn så at han kan fortsette å være profesjonell.

Som nevnt er nok TUIL og Alta de mest naturlige klubbene for han, men han har en bra lønna kontrakt ut 2020. Tviler på at han vil være interessert i å bytte klubb hvor han bare vil tjene småpenger når han er så godt økonomisk sikra i TIL.

Fyren har ikke gjort noe galt. Han skrev under kontrakten han ble tilbudt. Det er ikke han vi bør være irritert på. De vi bør stille spørsmålstegn ved er de som bestemte å gi en såpass middelmådig aldrende spiller en så lang kontrakt...

eie022
Førsteelleveren

Legg inn av eie022 » 25 jun 2018, 15:19

Andersen og Norbye er etter min mening kroneksempler på lite gjennomtenkt og langsiktig spillerlogistikk. For en liten klubb som TIL burde vi ideelt sett ha en kjernetropp på rundt 15-16 etablerte spillere, som hele tiden er aktuelle for førstelagsspill. Resten av stallen burde bestå av spillere med framtiden foran seg, som dermed får trene om av og til også spille på toppnivå når anledningen byr seg.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 25 jun 2018, 23:39

Bobby Sands skrev:Det er ikke han vi bør være irritert på. De vi bør stille spørsmålstegn ved er de som bestemte å gi en såpass middelmådig aldrende spiller en så lang kontrakt...
Vi bør jo også stille spørsmål ved hvorfor han plutselig skal være høyreback, når han nær sagt aldri har slått et godt innlegg i sitt liv.

Om man på død og liv skal ha fyren på banen, bør man vel sørge for at han blir brukt på en måte som hans ferdigheter forsvarer.
Han bør derfor være i en rolle der han får stå på 15-20 meter og skyte dagen lang, og ellers springer rundt krakilsk og kakker folk i anklene.

Alt annet blir jo for dumt.

Svar