Intäkter

Her kan vi diskutere nye spillere, og ellers alt som har med Tromsø IL å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
John Barnes
Bummen
Innlegg: 5635
Registrert: 11 jan 2010, 23:32
Sted: Tromsø

Re: Intäkter

Legg inn av John Barnes » 22 sep 2010, 02:29

Vet ikke om dette er rette tråd, men det får så være.

TIL var tirsdag på Senja for å snakke med næringslivet i Midt-Troms. Direktør Sandnes hadde med seg Koppinen og Yttergård Jenssen på møtet der 6 bedrifter møtte, på det som omtales som på kort varsel (30 var invitert). Finnfjord AS (kjent som Finnfjord Smelteverk) ved rådgiver Børre Lien var de som hadde invitert til møtet sammen med TIL. Finnfjord As har det siste året samarbeidet med/sponset TIL, og er godt fornøyd med opplegget og det de får tilbake for sponsinga, det samme er Refa Frøystad Group fra Finnsnes (fiskeriutstyrsleverandør) som også er inne og sponser TIL. Det oppfattes tydeligvis nå ute i distriktene at TIL ønsker å favne bredere enn bare selve byen, at TIL ønsker å fremstå mer ydmyke overfor distriktene, noe som omtales som veldig positivt. I tillegg til de to nevnte bedriftene var også to andre bedrifter på møtet, i tillegg til FK Senja og Finnsnes IL som også stilte med representanter.

Det står å lese om dette møtet i Troms Folkeblad sin onsdagsutgave.

Donkeyman
Kamptroppen
Innlegg: 1314
Registrert: 25 apr 2005, 00:50
Sted: Tromsø

Re: Intäkter

Legg inn av Donkeyman » 22 sep 2010, 08:30

Här kommer ytterligare några förslag till att boosta intäkterna:

16) 50/50 LOTTERI
Jag vet inte om detta är tillåtet i Norge (det är så konstiga regler här i landet). I Sverige har man sådana här lotterier på många idrottsarenor. Det är enkelt och billigt att arrangera. Ett 50/50 lotteri funkar så att man säljer relativt billiga lotter, t.ex 20:-. Dessa säljs enbart på arenan av säljare (vanligen ungdomar) som går runt. Här i Ö-vik har dessa röda tröjor med text fram och bak: "Jag säljer 50/50-lotter. Man säljer lotterna från att arenan öppnat till efter pausen. Sedan redovisar säljarna och man har dragning.

Den "pott" som kommit in delas i två lika delar. 50% till klubben, 50% till vinnaren som kan hämta vinsten cash direkt efter dragningen. Sedan delar man lämpligen ut två tröstpriser till lotten närmast före och efter vinnarnumret. Det kan till exempel vara två matkassar för 250:-från någon butik eller något liknande. I går kväll var det dåligt med publik på matchen men vinnaren kunde ändå "sopa in" nära 20000 spänn. Och klubben lika mycket för ganska lite arbete.

17) RESEPAKET
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

Donkeyman
Kamptroppen
Innlegg: 1314
Registrert: 25 apr 2005, 00:50
Sted: Tromsø

Re: Intäkter

Legg inn av Donkeyman » 22 sep 2010, 08:38

Här kommer ytterligare några förslag till att boosta intäkterna:

16) 50/50 LOTTERI
Jag vet inte om detta är tillåtet i Norge (det är så konstiga regler här i landet). I Sverige har man sådana här lotterier på många idrottsarenor. Det är enkelt och billigt att arrangera. Ett 50/50 lotteri funkar så att man säljer relativt billiga lotter, t.ex 20:-. Dessa säljs enbart på arenan av säljare (vanligen ungdomar) som går runt. Här i Ö-vik har dessa röda tröjor med text fram och bak: "Jag säljer 50/50-lotter. Man säljer lotterna från att arenan öppnat till efter pausen. Sedan redovisar säljarna och man har dragning.

Den "pott" som kommit in delas i två lika delar. 50% till klubben, 50% till vinnaren som kan hämta vinsten cash direkt efter dragningen. Sedan delar man lämpligen ut två tröstpriser till lotten närmast före och efter vinnarnumret. Det kan till exempel vara två matkassar för 250:-från någon butik eller något liknande. I går kväll var det dåligt med publik på matchen men vinnaren kunde ändå "sopa in" nära 20000 spänn. Och klubben lika mycket för ganska lite arbete.

17) RESEPAKET
Eftersom TIL är det enda Nord-Norska laget så attraherar man resande från hela området. Man bör i samarbete med flygbolag, bussbolag och hotell skapa bekväma "matchpaket" som innehåller resa till Tromsø på lördag morgon, hotell med frukost två nätter, match på söndag kväll och resa hem igen på måndagen. Paket som innehåller allt "all in" precis som en charterresa. Gör upp om ett antal standardpaket med utgångspunkt i några av de större orterna typ Kirkenes, Honningsvåg, Hammerfest, Alta, Storslett och så vidare .......

Eftersom det inte finns någon elitfotboll i Norra Sverige kan man gott göra Tromsøweekend med Elitmatch som utgår från Kiruna, Luleå, Haparanda och liknande platser.

18) SLUTSPURTPAKET
Sälj biljettpaket till de tre sista matcherna. Tre matcher till priset för två.

19) VÄRMANDE DRYCK
Det blir kallt på Stadion de sista matcherna. Ändra lite i sortimentet. Sälj inte bara kaffe. På Bandy i Sverige är Varm Glögg (alkoholfri), Varm Buljong och Varm Saft storsäljare. Mycket mer populärt än Varmt Kaffe. Speciellt ambulerande försäljning på läktarna under pågående match har visat sig populärt på uteidrott vintertid.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

Donkeyman
Kamptroppen
Innlegg: 1314
Registrert: 25 apr 2005, 00:50
Sted: Tromsø

Re: Intäkter

Legg inn av Donkeyman » 28 okt 2010, 14:49

Två små ting när det gäller "industrispionage" hos andra klubbar.

1) Hammarby har redan nu startat försäljningen av nästa års säsongkort. Se på denna reklam och gå in på priser. Där framgår att man har ett pris fram till 30. Nov, ett högre pris fram till 31.Dec och sedan ett ännu högre pris. Se också på listan med fördelar som ingår i ett säsongkort. Ganska bra - eller hur?

http://www.hammarbyfotboll.se/3d/

2) Det visar sig nu att Färjestad förra säsongen hade en total försäljningssumma på 6 mill när det gäller alkohol (brännvin, vin och öl) på sina hemmamatcher. MoDo som missade slutspel hade 3,6 mill. Vad hade TIL i total biljettförsäljning (?).

Jag vet att det är som att svära i kyrkan i Annorledeslandet men jag begriper inte hur TIL anser sig ha råd att inte försöka sy hem på några av alla de spänn som deras publik spänner ute på byen före och efter match.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

Donkeyman
Kamptroppen
Innlegg: 1314
Registrert: 25 apr 2005, 00:50
Sted: Tromsø

Re: Intäkter

Legg inn av Donkeyman » 06 nov 2010, 11:58

Om "Matchday Revenue"
I Bandyns värld läste jag härom dagen en ganska bra förklaring på varför Hammarby hade så mycket bättre ekonomi än Elitseriekollegan Vetlanda. Ungefär så här skrev en journalist i Småland:

"Hammarbys supporters kommer till arenan mer än en timme före match. Där samlas de i Öltältet och har en trevlig social samvaro i sällskap med andra supporters. Sedan ser de matchen, kanske går de in i tältet och värmer tårna i pausen. Kanske med en varm glögg. Efter matchen stannar de kvar och diskuterar matchen med gamla och nya vänner. De har så trevligt att de gärna kommer tillbaka nästa gång.

Vetlandas supporter kommer till arenan i bil 3-4 minuter före matchstart. Han står på läktaren och dricker medhavt kaffe (den som inte kör tar Bandykaffe) ur termos. Fem minuter före matchslut skyndar han sig tillbaka till bilen för att undvika det som Vetlandabon tror är en bilkö. Att gå på match är för Vetlanda-supportern inte en social händelse på samma sätt som det är för Hammarbyaren."


Hammarby-supporterns uppförande i det här exemplet iakttar jag var gång jag går på Hockey. De klubbarna har en hög "Matchday Revenue" som inte bara är baserad på försäljning av öl och sprit. Man erbjuder helt enkelt en helt annan produkt än enbart en match.

I det här sammanhanget vill jag jämföra Tromsø-Supportern med den ovan nämnda Vetlanda-supportern. Man kommer så sent som möjligt till matchen och man avviker ofta innan matchslut. Det enda man kostar på sig är själva matchbiljetten.

Enligt min uppfattning MÅSTE den så kallade "Matchday Revenue" upp. Något som kräver helt andra faciliteter på arenan. Man måste erbjuda publiken något som är så attraktivt att de kommer i god tid och spenderar pengar. Och man måste erbjuda något som är så attraktivt att de stannar efter matchen och spenderar mer pengar. Om detta "något" är tillräckligt trevligt så kommer också publiksiffrorna att stiga igen.

Om Biljettpriser
Enligt min ringa uppfattning vore det en fördel att differentiera biljettpriserna mer. Detta skall ske på två sätt:

För det första skall priset på så kallade "attraktiva matcher" vara högre än priset till "oattraktiva matcher". Det vill säga en 16:e Majmatch eller en försommarmatch mot Rosenborg skall kosta kanske det dubbla av en sen höstmatch mot Kongsvinger. Internationellt sett är det många klubbar som gör så här. Med rätta - det är två helt olika produkter man säljer. Olika motståndare och olika årstider ger matcherna olika attraktionskraft - och värde.

För det andra så bör man differentiera priset även inom sektionerna. På varje fält är platserna olika bra. Detta måste ge utslag i biljettpriset. Upp med priset ännu mer för de bästa platserna och dra ned det för de sämre.

Detta skall givetvis också ge utslag i priserna på säsongkort.

Jag går på MoDo Hockey. Där kostar ett säsongkort i klacken 74:- per match och för ungdom under 18 år kostar det 37:-. Reguljära sittplatser kostar från 166 till 314 spänn per match. Man kan också lägga på 1500 spänn (billigare för klacken) och få eventuella slutspelsmatcher vilket kan bli 12 stycken till men det är givetvis att chansa på att laget verkligen går till slutspel.

För det tredje så bör man gå ut med flera varianter på säsongkort. I basen skall man ha ett traditionellt kort för hela säsongen. Sedan bör man ha ett vårsäsongkort, ett sommarkort och ett höstkort.

Om Ståplats
Isberget använder i dag en sittplatssektion som ståplats. Detta är ganska vanligt hos många klubbar. Sveriges ledande Supporters finns hos Hammarby, de använder en halv sittplatsläktare (långsida) som ståplats. Det man talar väldigt tyst om är att detta ur säkerhetssynpunkt är betydligt sämre än att ha en riktig ståplatsläktare som är byggd som sådan. Med de faciliteter som hör till en ståplats. Avskiljningsräcken bland annat.

Dessutom är det dåligt utnyttjad kapacitet - men det är en annan sak.

Men hela ståplatsfrågan är en sak som de Skandinaviska Fotbollförbunden hanterar fel. Man skyller nämligen på UEFA-regler. Men detta är inte riktigt. När det gäller matcher i de Nationella ligorna är det de naionella förbunden själv som bestämmer. Det är enbart vid Internationella matcher som man har kravet på sittplats.

Europas starkaste publikliga är den Tyska. Där har man fortfarande kvar stora ståplatssektioner. Man inreder till och med nya sådana. Hur kan det komma sig? Jo, många stadionanläggningar är byggda så att man enkelt kan ställa om mellan stå- och sittplats. Det vill säga man kör ståplats normalt och så "riggar man om" när det vankas internationella matcher. Något som man också skulle kunna göra på Alfheim och därmed göra det trevligare för Isberget men därmed kunde man också erbjuda "vanlig" publik ett efterfrågat alternativ.

Det är helt enkelt så att det Tyska förbundet har valt en annan väg än de Svenska och Norska.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

Donkeyman
Kamptroppen
Innlegg: 1314
Registrert: 25 apr 2005, 00:50
Sted: Tromsø

Re: Intäkter

Legg inn av Donkeyman » 13 des 2010, 13:05

Jag skall fortsätta den här serien med ännu ett par förslag. Som är resultat av "industrispionage" hos andra Matcharrangörer. Men dagens bägge tankar ökar inte intäkterna direkt, däremot kan de bidra till en indirekt ökning genom att locka fler att gå på match.

20) FLAGGNING
I en tråd nämnde man flaggorna som Stadsbussarna kör med när det är match. Det är en alldeles utmärkt reklamåtgärd. Men man måste föra det hela ett steg vidare. Tag fram bilflaggor av samma typ som de Norska flagg som man sätter på bilarna på 17.e Maj. Men med TIL-märke. Gå sedan ut och försök förmå droskorna och andra som kör många mil i staden att köpa sådana och använda på matchhelger och matchdagar i veckan. Men en varning - fall inte för frestelsen att göra flaggan i sig till en intäktskälla. Här gäller det att få ut så många som möjligt så de syns. Tillgänglighet och Lågt pris är alltså viktigt.

Denna vinter jobbar jag i Ö-vik i NordSverige. Varje matchdag som hockeylaget har hemma sätter alla butiksägare upp flaggor utanför butikerna. Många har flera stycken. Med påföljd att gatorna blir rödfärgade. De köper ett "kit" som består av flagghållare som skruvas fast och flagga som fästes. Flaggan består av en pinne som pekar snett uppåt och en trekantigt formad röd flagga med klubbmärke och texten: "Nu är det Match".

Detta kunde kopieras i Tromsø. Problemet ligger väl närmast i att butikerna är stängda på Söndagarna och man kan inte lämna sådant att sitta ute över natten. För då får det fötter. Men att flagga på Lördag för Söndagsmatchen är i vart fall bra. Kan man ovanpå detta ta fram lämpligt material att visa i skyltfönstren vore det ännu bättre. Men det största problemet ligger nog i att förmå butiksägare att faktiskt utföra detta. Men den saken underlättas givetvis högst avsevärt om klubben kan förmedla lämpligt material.

21 MATCHPROGRAM
Matchprogrammet är i utgångspunkten en sorglig historia. Så den produkten behöver hur som helst förbättras (om det inte skett något just på slutet). Men - och det är ett stort men - det går att använda programmet på ett annat sätt.

Gör programmet till en mer säljbar produkt. I ett lite större format, mer som ett Magasin. Tryck och distribuera det på Fredagen så att nyheter ända till Torsdag kväll kan vara med. (MoDo-programmet säljs bara på arenan men har gårdagkvällens resultat och tabell samt sena ändringar i laguppställningen.)

Sälj sedan programmet på kiosker, bensinstationer och annat i hela närområdet Fre kväll, Lördag och Söndag. Den kan också säljas av ambulerande säljare. Samt givetvis utanför arenan på matchdagen. Priset kan mycket väl vara 50 kronor om det har ett bra och läsvärt innehåll. Men då måste man ha en bra produkt att sälja också. Minimum är följande artiklar:

-1. Matchens profil. Om en spelare i hemmalaget
-2. Kommentar från tränaren
-3. MASSOR av statistik
-4. Regelkollen. Om någon spelregel
-5. Presentation av spelarstallet. Uppdateras vid ändringar.
-6. Presentation av ledare och administration
-7. Krönika. Olika skribenter var gång.
-8. Förra matchen. Om förra matchen med kommentar från tränare och spelare
-9. Förra hemmamatchen. Bildreportage
10. Presentation av motståndarklubben. Historia, Trupp, Ledare mm mm
11. Intervju(er) med motståndarprofil(er)
12. Aktuell artikel om något TIL-anknutet i Tromsø stad
13. Presentation av Alfheim stadion
14. Ett par spelare tippar hela Tippeligaomgången med kommentarer
15. Laguppställningar
16. Massor av BILDER
17. Några allmänna idrottsartiklar

Gör man så här blir matchprogrammet en aktiv del av marknadsföringen av hemmamatchen.

Men - som kompensation för att man höjt priset skall man gratis dela ut ett enkelt stencilerat blad med laguppställningar uppe vid stadion.

Jag återkommer med fler förslag.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

Donkeyman
Kamptroppen
Innlegg: 1314
Registrert: 25 apr 2005, 00:50
Sted: Tromsø

Re: Intäkter

Legg inn av Donkeyman » 16 des 2010, 22:26

Öresundsregionen har ett gemensamt Dansk-Svenskt utredningsinstitut "Öresundsinstitutet", som sysselsätter sig med att utföra ekonomiska utredningar om en mängd olika ämnen. En av de senaste utredningarna handlar om Fotbollens affärer i Sverige, Danmark och Norge.

Och den här utredningen kan innebära en viss tröst för alla som reagerar över minskande publik hos TIL genom att sätta in det hela i lite större perspektiv.

Där konstaterar man att säsongerna 09 och 10 har Danska Elitklubbar förlorat 600 mill, Norska 350 och Svenska 40. Totalt sett har alltså de tre ländernas Elitklubbar förlorat ungefär 1 milliard på två år. Under samma tid har genomsnittspubliken minskat med ungefär 1000 personer / match.

Orsaken till att Svenska klubbar har förlorat så pass mycket mindre är inte att man är bättre på att driva. "Allsvenskan" har helt enkelt gått tillbaka intressemässigt och ekonomiskt under mycket längre tid. Man driver helt enkelt på en lägre nivå. De Svenska klubbarna har lägst intäkter, minst publik, lägsta TV-intäkterna och de sämsta sportsliga resultaten i Europeiska cuper. De Svenska Elitklubbarnas intäkter är i genomsnitt runt 60% av de Danska och Norska klubbarnas. Men ser man ut i Europa är Allsvenskans samlade intäkt endast 25 % av Real Madrids intäkter.

Svenska Fotbollförbundet menar att den nedåtgående trenden är en process som har pågått i 20 år men som doldes av en tillfällig uppgång för några år sedan.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

Heinz
2. laget
Innlegg: 656
Registrert: 10 mai 2005, 16:25

Re: Intäkter

Legg inn av Heinz » 17 des 2010, 14:08

om jeg jobbet i TIL ville jeg plukket Donkeyman for ideer.
you like this

Brukeravatar
tobben
Bummen
Innlegg: 7278
Registrert: 03 jan 2005, 14:04

Re: Intäkter

Legg inn av tobben » 17 des 2010, 15:27

Donkeyman sine innlegg er alltid interessante å lese.

Men ser vi på utviklingen i Norsk fotball synes jeg den har vært styrt etter prinsippet om evig framgang. Er liksom ikke måte på hvor store inntekter klubbene har drømt om å hente inn. Gode tv-avtaler er en av grunnene til denne voldsomme troen på framtiden. Troen på store inntekter har også ført til at klubbene har brukt mye mere penger enn man har.

De siste 3 sesongene har det totale underskuddet for eliteserieklubbene vært på over en halv milliard kroner. Lyn er konkurs, mange sliter og vi ble reddet av gavmilde hjelpere som spyttet penger inn i vårt AS i fjor høst, penger som de aldri ser igjen og var ren nødhjelp.

Ser vi på TILs utgifter fant jeg en sak fra Nordlys i 2004 der det skrives at TIL det året budsjetterte med ca 28 mill i utgifter. I år 6 år senere tipper jeg vi har utgifter på rundt 80-85 mill.
Med andre ord har TILs utgifter økt med ca 200 prosent på 6 år, hvor veldig mye av utgiftsøkningen nok har gått til økte lønninger. Til sammenligning har vel den gj.snittlige lønnsveksten i arbeidslivet vært på 30-35 prosent i samme periode.

Men nå ser endelig mange klubber(inkl.TIL) ut til å skjønne tegningen. Skal busjettene komme i balanse er det utgiftene som må kuttes og ikke troen på stadig økte inntekter(en naiv tankegang).

Når det gjelder TIL kan man jo spørre seg om ikke klubben i 2011 burde solgt litt rimelige sesongkort for å fylle stadion. Mulig man ikke ville tjent noe mer økonmiske på det, men signaleffekten av en fullsatt Alfheim stadion er viktig.
I tillegg leser jeg nå at TIL opplever stor handel på sin julebutikk nede i sentrum. Hvorfor ikke da legge supporterbutikken til sentrum på permanent basis? Oppe på Alfheim ligger stor sett ensom og forlatt utenom kampdag. Når man vet at supporterbutikken hadde vel 2,5 mill i omsetning i 2009, kan det ikke være store summene den tilfører TIL.

Brukeravatar
michael collins
Ekspert
Innlegg: 13573
Registrert: 04 jan 2005, 11:16

Re: Intäkter

Legg inn av michael collins » 17 des 2010, 18:10

Ser at man sliter med å leie ut kontorlokaler på Alfheim, men akkurat butikklokalene må vel være blant de mest attraktive. Tenk om TIL kunne laget en liten pub der? Men det skjer vel ikke i vår levetid.
Offense wins games, defense wins titles.

Donkeyman
Kamptroppen
Innlegg: 1314
Registrert: 25 apr 2005, 00:50
Sted: Tromsø

Re: Intäkter

Legg inn av Donkeyman » 19 des 2010, 21:02

Jag läste i dagens "Observer" en artikel om Skotsk Fotboll. Man har publikkris även där. Och har givetvis gjort en utredning. Situationen i Skottland påminner på många sätt om Norge. Ett par stora städer och en mängd halvstora orter.

Men till skillnad mot Norge har man två topplag som turas om att vinna serien. I Norge är det ett lag som är betydligt bättre än de andra. Publikmässigt står ju också RBK i en kaliber för sig, vilket ger dem resurser till att behålla sin dominerande ställning. I Skottland står Celtic och Rangers i en särställning. Så har man Hearts, Hibs och Aberdeen som har "anständiga" publiksiffror. Medan resten ligger på TIL-nivå. Och knappt det.

Alla verkar vara överens om att något måste göras. Men i Skottland är man oense om metoderna. En fraktion vill minska ned ligan till 10 lag. För att få fler avgörande matcher och högre standard. En annan fraktion vill gå andra vägen och ha fler lag, typ 16-18. Med motivering att det blir alldeles för tråkigt för publiken att möta samma lag fyra gånger om året.

Men den Skotska utredningen hänvisar också till jämförelser med den Tyska ligan. Som i dag är Europas mest publikstarka liga. Visste ni att "Bundesliga" har ett publiksnitt som ligger 6000 över "Premier League". I Tyskland anser man att det är tre ting som har åstadkommit detta. För det första sänkte man biljettpriserna radikalt för några år sedan. För det andra utökade man servicen och erbjudandena på stadion kraftigt. Det vill säga man boostade "Matchday Revenue". För det tredje utökade man ståplatserna igen. Och sätter in "all seater" bara på internationella matcher.

Skall vi se till Sverige så har man tagit ett par grepp inför nästa års Allsvenska.

För det första så har man konstaterat att den tidiga seriestarten (mitt i mars) var en publikmässig katastrof och börjar nästa år första helgen i April. För det andra låter man klubbarna i mycket större grad välja matchdag utifrån lokala förutsättningar. Vilket betyder att varje omgång blir utspridd från Fredag - Tisdag. För det tredje så skall man inte ha något sommaruppehåll. Spela fotboll när vädret är som bäst är tanken. För det fjärde har man skippat tankarna på att förlänga säsongen in i November. Av samma skäl som den senare starten.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

Donkeyman
Kamptroppen
Innlegg: 1314
Registrert: 25 apr 2005, 00:50
Sted: Tromsø

Re: Intäkter

Legg inn av Donkeyman » 10 mai 2011, 21:23

Det har här på Forum förts fram tanken på ett Öltält i anslutning till Alfheim. Det finns en mycket bra förebild i Sverige. Jag skall berätta om hur det fungerar samt hur man skulle kunna organisera något liknande i Tromsø. Men jag skall också komma med ett förslag till hur man hade kunnat ordna detta i Tromsø inom ramen för dagens lagstiftning.

Zinkentältet
Hammarby Bandy har under hela vintersäsongen ett Öltält som står på kortsidan av banan. Det är av samma storlek och typ som det som används på Strandtorget i samband med Ølfestivalen. Tältet står vid "Zinken" från Oktober till April. Under sommarsäsongen flyttas tältet till "Gubbis" och används på precis samma sätt av "Bajen Speedway". Det är klubbens Supporters som sköter om flytten.

Vid en vanlig Bandymatch öppnar tältet tre timmar före avslag. Här säljs Öl och Brännvin. Men man säljer också ett par riktiga varmrätter. Kaffe, mackor och diverse "finger food" ingår också i sortimentet. Innan matchen börjar kan man köpa en Ölbong till halvtidspausen. Dessa Öl hälls upp och ställs fram i hundratals just innan paus. Så byter man Bong mot Pilsner.

Efter matchen håller man öppet ett par timmar till. Tränaren och ett par spelare ställer upp och berättar om hur de ser på matchen och svarar på publikens frågor.

Den som till äventyrs råkar vara i Stockholm den 17.Maj kan göra ett studiebesök ute på Gubbängen vid "BajenSpeedways" första Elitseriematch hemma för säsongen då laget möter "Dackarna" från Målillas. Bland Bajens förare kan nämnas årets Världsmästare Thomas Gollob. Dagen till ära bjuder BajenSpeedway alla Norrmän på gratis inträde. Kravet är att man har legitimation och Norsk Flagga med sig.

Alfheimtältet
Antag att man reser ett likadant tält som på Zinken men inskränker sortimentet till Vin och Öl. Vidare har man ett par enklare microrätter typ Lappskaus. Plus korv, hamburgare, kaffe, läsk och andra drycker. Så ställer man som inträdeskrav att man är över 18 år. Dessutom kräver man medlemskap i TIL, Isberget eller att man kan visa säsongkort. Detta gör det hela till ett slutet evenemang vilket underlättar för tillstånden.

Det arrangeras så att man inte kan se in i tältet utifrån. Inne i tältet har man ett par storskärmar så man kan visa aktuella matcher. Tältet öppnar tre timmar före match. Sista order 30 minuter före matchstart. Serveringen börjar åter när matchen är slut. Men tältet hålls öppet som värmestuga under hela matchen. Man har servering men säljer inte Alkohol under matchen. (Tiderna väljs för att synka med Fiffens serveringstider uppe i Loungen).

Efter match kommer någon från tränarteamet och ett par spelare och svarar på frågor.

Vakter i entren. Lite högre toleransribba än vad som är vanligt på pubarna nere i staden. Liten investering med stor intäktspotential. Därmed kan man garanterat förmå folk att se den Engelska Fotbollen före Alfheimmatchen samt den sena kvällsmatchen. Huvudsaken är att det är bra. Maten måste vara ok. Serveringen måste vara snabb. Storskärmarna måste funka. Man måste ha en duglig och effektiv person som är Chef för det hela. Skall man ta samma pris som ute på byen så måste man också erbjuda samma kvalitet.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

Brukeravatar
aragorn
Kamptroppen
Innlegg: 1888
Registrert: 20 okt 2008, 19:43

Re: Intäkter

Legg inn av aragorn » 10 mai 2011, 23:49

Skal det komme ett øltelt opp på Alfheim, så stenges serveringen 1 time før kampstart, mener det er en av reglene mht. alkohol og idrettsarrangementer...
Men ellers ett godt konsept..

Heinz
2. laget
Innlegg: 656
Registrert: 10 mai 2005, 16:25

Re: Intäkter

Legg inn av Heinz » 11 mai 2011, 00:00

Donkeyman har som alltid mange gode ideer om hva TIL burde gjøre for å øke match day revenue. Hadde jeg jobbet i TIL så er han en av de første jeg skulle tatt en prat med.

Siden han har mange eksempler på klubber som gjør riktige ting, så kan jeg nevne et eksempel på en klubb som gjør mye feil: Årets Serie A vinner AC Milan.

For det første kan jeg nevne at det her er utrulig billig å gå på kamp. Tar man takke med de dårligste plassene (som jeg gjør) så fikk jeg billett til 3 Champions league kamper for 30 euro. På denne måten fikk de nok solgt billetter til folk som vanligvis ikke går på stadion, noe som er veldig bra. Men samtidig gikk de nok glipp av en del billettinntekter. Men alt i alt et positivt tiltak (da plassene lengre ned på stadion er veldig mye dyrere så tjener de inn nok på kampbilletter uansett).

Så over til det mer negative for klubben sin del:
Inne på stadion var det for meg umulig å finne en plass å bruke mer penger. Kun de med dyrere billetter har tilgang på kiosk. I stedet går inntekter for salg av supporterutstyr, mat, øl, annet drikke osv, til små private boder utfor stadion. Å da jeg brukte ca 15 euro utenfor stadion hver gang så gikk til 45 euro til private bodeiere mens bare 30 euro (minus billettgebyr til selger) gikk til klubben. Dette er en stor grunn til at Serie A har mistet overtaket de hadde og nå befinner seg langt bak Premier League og La Liga.

Et eksempel på det motsatte er det når man går på kamp i USA. Inne på stadion området har de solgt plasser til diverse boder (pizza, diverse ølprodusenter, salg av supporterutstyr, mange forskjellige typer mat) som gjør at man har valgfrihet, kan kjøpe nesten hva man vil og dermed ble det til at hver gang jeg gikk på kamp der så brukte jeg mellom 50-80 dollar.

At TIL skal både få flere tilskuere, og klare å få oss til å bruke mer penger når vi går på stadion er noe jeg ser på som en forutsetning for en fremtidig bærekraftig utvikling av klubben som et topplag.
you like this

Heinz
2. laget
Innlegg: 656
Registrert: 10 mai 2005, 16:25

Re: Intäkter

Legg inn av Heinz » 11 mai 2011, 00:00

Donkeyman har som alltid mange gode ideer om hva TIL burde gjøre for å øke match day revenue. Hadde jeg jobbet i TIL så er han en av de første jeg skulle tatt en prat med.

Siden han har mange eksempler på klubber som gjør riktige ting, så kan jeg nevne et eksempel på en klubb som gjør mye feil: Årets Serie A vinner AC Milan.

For det første kan jeg nevne at det her er utrulig billig å gå på kamp. Tar man takke med de dårligste plassene (som jeg gjør) så fikk jeg billett til 3 Champions league kamper for 30 euro. På denne måten fikk de nok solgt billetter til folk som vanligvis ikke går på stadion, noe som er veldig bra. Men samtidig gikk de nok glipp av en del billettinntekter. Men alt i alt et positivt tiltak (da plassene lengre ned på stadion er veldig mye dyrere så tjener de inn nok på kampbilletter uansett).

Så over til det mer negative for klubben sin del:
Inne på stadion var det for meg umulig å finne en plass å bruke mer penger. Kun de med dyrere billetter har tilgang på kiosk. I stedet går inntekter for salg av supporterutstyr, mat, øl, annet drikke osv, til små private boder utfor stadion. Å da jeg brukte ca 15 euro utenfor stadion hver gang så gikk til 45 euro til private bodeiere mens bare 30 euro (minus billettgebyr til selger) gikk til klubben. Dette er en stor grunn til at Serie A har mistet overtaket de hadde og nå befinner seg langt bak Premier League og La Liga (og snart Bundesliga).

Et eksempel på det motsatte er det når man går på kamp i USA. Inne på stadion området har de solgt plasser til diverse boder (pizza, diverse ølprodusenter, salg av supporterutstyr, mange forskjellige typer mat) som gjør at man har valgfrihet, kan kjøpe nesten hva man vil og dermed ble det til at hver gang jeg gikk på kamp der så brukte jeg mellom 50-80 dollar.

At TIL skal både få flere tilskuere, og klare å få oss til å bruke mer penger når vi går på stadion er noe jeg ser på som en forutsetning for en fremtidig bærekraftig utvikling av klubben som et topplag.
you like this

Donkeyman
Kamptroppen
Innlegg: 1314
Registrert: 25 apr 2005, 00:50
Sted: Tromsø

Re: Intäkter

Legg inn av Donkeyman » 01 mar 2012, 09:55

Jag vill väcka den här tråden till liv en gång till. Speciellt nu när det åter har kommit ett förslag till hur man skulle kunna förbättra Arenan.

Jag har lust att formulera några problem som man måste finna en lösning på:

- Den som besöker en idrottsarena ställer stora krav på bekvämlighet. Men det kravet kompenseras inte av vad samme besökare är beredd att betala för sin bekvämlighet. Det kompenseras inte heller av hur ofta han/hon är beredd att gå på Arenan. (Det samma gäller för övrigt även för så kallade "Badeland".)

- Att äta en bättre middag på krogen eller att ta sig en helkväll på puben tar ungefär lika lång tid i anspråk som att se en Fotbollsmatch. Men de flesta är beredda att lägga mångdubbelt fler kronor på krogen eller puben än på Fotbollsarenan.

- De Norska (och de Svenska) Fotbollsentusiasterna lägger ut mer pengar sammanlagt på att resa på Fotbollsresor till Europa än vad man lägger ut på biljetter på Fotbollsarenorna i hemlandet.

- De Norska (och de Svenska) Fotbollsentusiasterna lägger gärna mångdubbelt mer med pengar på att se Champions League eller annan Europeisk Fotboll på storskärm på puben än vad de är beredda att betala för att se en Tippeligamatch på Arenan.

- Om bortasupporters reser till Tromsø för att se sitt lag möta TIL så är summan av flygbiljetter, hotell, taxi, puben, krogen och andra kringkostnader många gånger högre än den summa som arrangören det vill säga TIL kan tillgodogöra sig.

- Klubbarna lever i dag med en risktagning som är enorm. En enda halvdålig säsong ger ett enormt utslag i försämrade intäkter. Inget normalt företag skulle acceptera så stora risker.

Sedan vill jag påminna om en jämförelse jag skrev i denna tråd för något år sedan:

I Bandyns värld läste jag härom dagen en ganska bra förklaring på varför Hammarby hade så mycket bättre ekonomi än Elitseriekollegan Vetlanda. Ungefär så här skrev en journalist i Småland:

"Hammarbys supporters kommer till arenan mer än en timme före match. Där samlas de i Öltältet och har en trevlig social samvaro i sällskap med andra supporters. Sedan ser de matchen, kanske går de in i tältet och värmer tårna i pausen. Kanske med en varm glögg. Efter matchen stannar de kvar och diskuterar matchen med gamla och nya vänner. De har så trevligt att de gärna kommer tillbaka nästa gång.

Vetlandas supporter kommer till arenan i bil 3-4 minuter före matchstart. Han står på läktaren och dricker medhavt kaffe (den som inte kör tar Bandykaffe) ur termos. Fem minuter före matchslut skyndar han sig tillbaka till bilen för att undvika det som Vetlandabon tror är en bilkö. Att gå på match är för Vetlanda-supportern inte en social händelse på samma sätt som det är för Hammarbyaren."


I detta sammanhang hänvisar jag också till Svensk Elitfotboll som har anställt en bevisligen driftig person med ett enastående "track record" som entrepenör. Denne har som enda uppgift att hjälpa klubbarna att boosta sina intäkter. Hans åsikt är att den väg som är framkomlig är att förändra arrangemanget från att vara en match i 2x45 min till att bli ett event som börjar långt innan avspark och slutar långt efter.

Det är alldeles uppenbart att det inte går att finansiera driften av ett lag och en arena enbart genom att sälja biljetter till 13 hemmamatcher per år. Intäkterna måste boostas på ett eller annat sätt. Det som står till buds är att öka "Matchday Revenue" men också skaffa sig intäkter från sådant som inte är helt relaterat till den dagliga fotbollsdriften. Sådant som Agenturer, Researrangemang, Restaurang- och Pubdrift, Sportbutik, Idrottskliniker, Hälsokostbutik, Träningscenter, Personliga Tränare .......... You name it.

För övrigt hänvisar jag till de 20 konkreta förslag jag givit längre upp i tråden.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

Donkeyman
Kamptroppen
Innlegg: 1314
Registrert: 25 apr 2005, 00:50
Sted: Tromsø

Re: Intäkter

Legg inn av Donkeyman » 30 jun 2012, 19:17

Nu läser vi om att "Verdensteatret" gör god butik genom att visa EM-matcher. Vilket inte är någon ny tanke. Där visade man bland annat TIL:s kvalmatch mot Moss 1985 och Cupfinalen 1986.

Samma tanke - fast mer storskaligt - har man haft i Göteborg. Där byggde man upp världens hittills största storskärm på ena långsidan av Gamla Ullevi och sålde 18000 plåtar för att se Sveriges EM-matcher. Se denna video http://vimeo.com/44845178#

Medan TIL inte ens klarar av att tjäna fem flata öre på intresset av att se på lagets egna bortamatcher. Fantasilöst tycker Donkeyman.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

Brukeravatar
tobben
Bummen
Innlegg: 7278
Registrert: 03 jan 2005, 14:04

Re: Intäkter

Legg inn av tobben » 01 jul 2012, 22:42

Donkeyman skrev: Medan TIL inte ens klarar av att tjäna fem flata öre på intresset av att se på lagets egna bortamatcher. Fantasilöst tycker Donkeyman.
Enig i mye av det du skriver Donkeyman, men her mener jeg du tar feil.
Ikke mulig å sammenligne Sveriges EM kamper med vanlige tippeligakamper for TIL.

I dag kan man se alt av TILs bortekamper på TV/web hjemme i sin egen stue, noe som gjør det vanskelig å trekke mye folk på pub for å se kamp.
Gårsdagens kamp mot Haugesund så jeg på Paletten. Er lenge siden siste jeg var ute for å se TIL kamp og ble overrasket over det lave oppmøtet. Var neppe mer enn 30-40 stykker på Paletten. Jeg gir det gode TV tilbudet skylden for det. Utviklingen de siste 5-10 åra har vært enorm på medie fronten.

Går vi 6-7 år tilbake i tid husker jeg at mange møttes på pub for å høre live radio overføringer av TILs kamper. En slik tanke er i dag en utopi.

Hvordan TIL skulle klare å trekke folk til arrangementer som viser bortekampene har jeg problemer med å se. For noen år siden kjørte jo TIL med overføringer av bortekampene i sine lokaler på Alfheim. Noen stor suksess kan det ikke har vært, for tilbudet eksisterer ikke lengre.

Brukeravatar
aragorn
Kamptroppen
Innlegg: 1888
Registrert: 20 okt 2008, 19:43

Re: Intäkter

Legg inn av aragorn » 02 jul 2012, 12:38

tobben skrev:
I dag kan man se alt av TILs bortekamper på TV/web hjemme i sin egen stue, noe som gjør det vanskelig å trekke mye folk på pub for å se kamp.
Gårsdagens kamp mot Haugesund så jeg på Paletten. Er lenge siden siste jeg var ute for å se TIL kamp og ble overrasket over det lave oppmøtet. Var neppe mer enn 30-40 stykker på Paletten. Jeg gir det gode TV tilbudet skylden for det. Utviklingen de siste 5-10 åra har vært enorm på medie fronten.
Har vært på Paletten ett par ganger tidligere i sesongen å sett kamp, da har det vært brukbart med folk. At det var lite folk på lørdag tror jeg skyldes ferietid, og MSM.

Donkeyman
Kamptroppen
Innlegg: 1314
Registrert: 25 apr 2005, 00:50
Sted: Tromsø

Re: Intäkter

Legg inn av Donkeyman » 26 mai 2014, 08:23

Jag väcker åter en gång den här tråden till liv. Det kan vara lite kul att samla förslagen i samma tråd. Nu såg jag ännu ett kreativt förslag till extra intäkter. Den här gången var det Sandviken Bandy som kom med det för att få extra intäkter.

22. EN EXTRA HEMMAMATCH
Men detta var inte en Bandymatch. Man ordnade en familjedag på våren. När det var varmt i luften och folk ville göra något kul. Då sålde SAIK biljetter till samma pris som för en ordinarie hemmamatch. Och fick dit ungefär lika mycket folk som på en vanlig match. Man hade evenemanget på ett trevligt ställe i "lantlig miljö" där det fanns lite enklare tivoliaktiviteter, dansbana med två band som varvade (ett för ungdomar och ett för seniorer), försäljning av mat och dryck, artistuppträdande och en massa annat. Givetvis var hela klubbens ledning och alla spelare närvarande och ställde upp på diskussion, foton, autografer och vad det vara månde. Man drog inte heller på sig så stora omkostnader eftersom man hade artister som "hörde till familjen" och som ställde upp billigt.

Resultatet blev att många som inte hade tid att komma köpte biljett bara för att stödja arrangemanget. Så man sålde egentligen till nära "publikrekord". Nu diskuterar man en "extramatch" även i höst. Kan nämna att flera andra Svenska klubbar har liknande jippon men man kallar det för något annat. Fast jag tyckte själva namnet på eventet var bra.

Sedan till en annan sak. Även i Svensk Fotboll har publiksiffrorna gått brant ned de senaste 4-5 åren. Med enstaka undantag. Många klubbar börjar få rejäla ekonomiska problem och erkänner att de nog måste minska på ambitionerna framöver. En annan märklig trend har också kommit. Varje match är det ungefär 20% av säsongkortköparna som inte kommer till matchen. Man betalar alltså för 15 matcher och ser kanske 12. Vilket gör att klubben inte får någon "Matchday Revenue". Samt att reklamen minskar i värde då det är färre exponeringar. Men det är också en antydan om att publiken inte är så priskänslig som många tror, en undersökning visar att de här människorna vill ha sin stol bokad för att kunna bestämma sig i sista minuten om man skall gå på match eller ej.

En av de Allsvenska klubbledarna uttalade nyligen en väldigt intressant sak: "Det är fel att ensidigt se på publiksiffrorna. Den intressanta siffran är- vilket överkott i pengar räknat får vi på varje match. Det är ett mycket viktigare tal än hur många som har sett matchen".
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Baidu [Spider], Bing [Bot] og 1 gjest