Intäkter

Her kan vi diskutere nye spillere, og ellers alt som har med Tromsø IL å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Donkeyman
Kamptroppen
Sted: Tromsø

Intäkter

Legg inn av Donkeyman » 01 aug 2010, 11:00

Det har diskuterats mycket kring olika potentiella intäktskällor för TIL och för Isberget. Och jag menar att många av de bästa idéerna finner man genom lite "industrispionage". Det vill säga fiska upp grejor som andra har gjort och anpassa dem till de egna förhållandena.

Jag skall nu komma med ett par tips, utan att ta ut konsulentarvode. Jag har nämnt de här prylarna tidigare men de blir inte sämre för det.

1) PUBDRIFT
Organisera en strikt "members only" - pub uppe på Alfheim. Öppnar två timmar före match, stänger lämplig tid efter match. Storskärm och vanliga bar- och pubfaciliteter. Inträde endast för medlemmar i TIL. Medlemskort kan inte lösas "i dörren".

Håll öppet i samband med hemma- och bortamatcher samt i samband med andra intressanta idrottsevenemang.

2) TIL GÅR PÅ KONSTGRÄSET
När man börjar träna regelbundet på konstgräset ordnas ett jippo. Förebild kan man söka på många platser. Se till exempel detta från MoDo Hockey:

Ispremiär 2010

7 augusti är det dags för MODO Hockeys ISPREMIÄR 2010.
På menyn finns en rad olika aktiviteter - både i och omkring Fjällräven Center.
Ute på isen kommer TV-pucklagen Ångermanland och Västerbotten att drabba samman och det följs av en riktigt spännande fight mellan MODO Hockey och Svenska Bandylandslaget.

Här är lite av det som händer i och omkring Fjällräven Center lördag 7 augusti 2010:
13:00 Fjällräven Center öppnar och det handlar om aktiviteter både inomhus och utomhus.
- Restaurang Victory, Hockeypuben, Sportbar och kiosker öppnar.
- Spela TV-spel i huvudentrén.
- Försäljning av årskort.
- Hoppborg, tjurridning, rc-bilar.
- Utebana.
- Ansiktsmålning.
- Träffa Humlan.
- Tipspromenad.
- Ta en tur med en ribbåt.
- Hockeymanifestation, regionens ungdomslag promenerar gemensamt från Stora Torget till Fjällräven Center.
- MODO Hockeys A-lag skriver autografer.
- Publiktävling på isen.
- Presentation av Ångermanlands TV-pucklag och match mellan Ångermanland och Västerbotten.
- Presentation av MODO Hockeys A-lag.
- Skills Competiton - hastighetsåkning, teknikbana, prickskytte, straffar - mellan MODO Hockey och Svenska Bandylandslaget
- Match mellan MODO Hockey och Svenska Bandylandslaget i samarbete med Hoppets Stjärna.

Vad tror ni att några tusen hockeyhungriga Ö-viksbor spenderar i klubbens restauranger, barer och butiker en sådan här heldagsövning på en lördag? Vi snackar om många spänn.

3) CUPFINALOPTIONER
Vid alla hemmamatcher i Cupen säljer man optioner på Cupfinalbiljett. En option kan köpas per uppvisad fullpris matchbiljett. Ju närmare man kommer, desto dyrare. Kanske 100 spänn för en Option i samband med en tidig hemmamatch blir 300 spänn i samband med en semifinal. Går klubben inte till Finalen har optionen förfallit och klubben behåller pengarna. Blir det Final ger optionen rätt till att köpa en finalbiljett före den ordinära kön.

Detta har Hammarby Bandy kört med i många år.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

Donkeyman
Kamptroppen

Re: Intäkter

Legg inn av Donkeyman » 07 aug 2010, 21:27

Lite kompletterande info. På den "Ispremiären" som jag visar till i inlägget ovan hade MoDo Hockey i dag 4722 åskådare. Omräknat i reda pengar när man ser till försäljning i restaurang, barer, kaféer, butik och så vidare blir det antagligen en god stapel med cash. Som jag sagt tidigare - varför kan inte TIL fundera i de banorna?

Brukeravatar
teebee
Juniorspiller

Legg inn av teebee » 08 aug 2010, 21:14

trenger vel ikke flere fyllehistorier. kan ha pub etter kamp, men før e æ imot.

Donkeyman
Kamptroppen

Legg inn av Donkeyman » 21 aug 2010, 11:26

Vadå Fyllehistorier. Försöker du säga att Norrmän är dummare än andra människor världen runt. De är tydligen så dumma att de inte klarar av att ta ett par öl före en match. Alkoholservering i samband med Fotboll är normalt nästan var man kommer. Och väl medveten om Norska regler föreslår jag servering i en medlemspub. Där det finns personal som är ansvarig för att det inte sker skänkning till "den som redan fått nog". Vi snackar faktiskt också om pengar. Pengar till klubben. Pengar som klubben behöver.

I dag är det ju också utskänkning på Alfheim. Men den är ensidigt inriktad mot VIP-arna. Det vill säga samhällets toppar med samarbetspartners. Rent praktiskt innebär det att den stora massan av till exempel Isbergets läsare är uteslutna. Därför att det "enkla folket" förväntas inte ha tillräckligt förfinade vanor för att klara av något sådant.

Den typen av resonemang borde vara en styggelse i en stad som styrs av de röd-gröna. Och det vore nog politiskt omöjligt i många mer demokratiskt lagda nationer. Med en medlemspub kunde vanlig normal jämlikhet återinföras. Vem som så önskar kan bli medlem i TIL och då komma i åtnjutande av den här serveringen. Som sker under normal proffesionell kontroll.

Donkeyman
Kamptroppen

Legg inn av Donkeyman » 28 aug 2010, 14:11

Jag skall fortsätta med ytterligare fyra förslag till intäktskällor. Givetvis utan att kräva något som helst konsultarvode. Trots att jag normalt sett kostar 100€ i timmen.

4) DELSÄSONGKORT. Säsongkort för delar av säsongen. Följande kort vore lämpliga att sälja:
a) Vårkortet. Från första matchen och fram till studenterna lämnar byen dvs skiftet maj/juni. Bör givetvis göras ordentlig research kring lämpligt slutdatum
b) Sommarkortet. Gällande under perioden början juni - slutet augusti, anpassat till den som vistas i byen under skolornas sommarferie.
c) Höstkortet. Gäller från mitten augusti och ut säsongen anpassat till när studenterna återvänder
d) Slutspurten. För tre sista matcherna.

Prissättningen bör vara sådan att ett kort för hela säsongen ger störst rabatt. Men de här korttidskorten bör ändå ge en viss rabatt gentemot "lösbiljetter".

5) DUBBELFÖRSÄLJNING av icke utnyttjade säsongkortplatser. Detta är normalt hos de allra flesta Engelska klubbar. OM en säsongkortinnehavare inte skall använda sin plats vid någon match kan han skänka platsen till klubben som då kan sälja den som lösbiljett och få betalt en gång till. Säsongkorten har oftast de bästa platserna som därmed också är mest attraktiva och ger högst pris. Detta kräver en del systematik och även säkerhetssystem så att det inte "blir fel" men ger en god extra intäkt vid matcher som är väl sålda.

6) AVSLUTNINGSFEST för supporters efter säsongen. Detta kunde ta formen av allt ifrån en formell middag på krogen till ett dansparty under Västra läktaren. Här bör även ledare, tränare och spelare delta. Problemet som jag ser saken ligger nog dess värre i att klubbens ledning är generade för de "vanliga" supporterna. Man föredrar att umgås med byens VIP:ar i slutna lokaler framför att gå ut och träffa "de som betalar biljetterna". Bland Engelska klubbar är det däremot påfallande många som organiserar sådant här.

7) TRÖJFÖRSÄLJNING. Man borde också kunna göra en slant på spelartröjor efter säsongen. Bland samlare är "matchanvända" tröjor mycket eftertraktat. Jag har stött på två varianter av detta:
a) Efter säsongen auktioneras tröjorna ut, en i taget. Högsta bud innan en fastställd tidpunkt får tröjan.
b) Före säsongen inviterar man till att köpa tröjor. Den som till exempel köper tröja nr XX, tillhörig en viss spelare lånar sedan ut den till klubben för bruk under säsongen. Efteråt kommer spelaren i fråga och överlämnar tröjan till dess ägare. Till exempel på den under pkt 6 omnämnda festen.

Återkommer i en senare artikel med fler förslag.

Brukeravatar
gaute65
2. laget

Legg inn av gaute65 » 28 aug 2010, 21:07

Jeg synes du kommer med mange gode ideer som TIL absolutt bør følge opp.

Selv om kanskje hvert enkelt forslag ikke skaper så mye penger, så vil totalsummen gjøre det. Forslagene dine vil også føre til en bedre kontakt mellom klubb og publikum, noe som antagelig vil medføre en større oppslutning på kamp.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 29 aug 2010, 15:39

Donkeyman skrev:Alkoholservering i samband med Fotboll är normalt nästan var man kommer.
Jeg hadde gleden av å se en MLS kamp med over 22,000 tilskuere.
Da løp det damer opp og ned på tribuna og solgte Carlsberg, 60kr/halvlitern. (Som er sinnssvakt dyrt der borte, men ikke gæernt hjemme i Norge..)
Publikum oppførte seg likevel fint.

Jeg ser dermed ikke problemet.
Det sies at menn ikke gråter. Det stemmer ikke. -Roar Christensen, 29.10.06
No træng vi bare en boksåpner her! -Agnar Christensen, 14.03.10

NickStrong
Førsteelleveren

Legg inn av NickStrong » 29 aug 2010, 17:46

Problemet er jo alkoholkulturen vi har i Norge, bare man får i seg 1 øl så må man drikke seg fullstendig fra sans og samling. Det er nok en konsekvens av den strenge alkoholpolitikken som har vært ført i Norge i 50 år med sosialistene bak rattet. F.eks "30 min til uteplassen stenger, nå må vi forte oss å bli drita!"

Donkeyman
Kamptroppen

Legg inn av Donkeyman » 29 aug 2010, 21:36

Jag skall fortsätta med förslag på ännu några tänkbara intäktskällor.

8) UTLÄNDSKA TURISTER. Det vore lämpligt att annonsera matcherna på alla stadens hotell. Men då skall det inte ske med en "vanlig affisch". Det måste vara Engelskspråkigt där man förklarar att TIL är ortens fotbollslag som spelar i "Norwegian Premier League" och att man i dag skall möta RBK som kommer från "City of Trondheim". Och berätta att det är Norges bästa lag med goda meriter från Champions League. Utgå från att turisten aldrig har hört talas om de Norska klubbarna.

VIll man dra det hela ännu ett steg vidare så kan man sy ihop hela "Matchpaket" som innehåller matchbiljett plus taxiresa till och från stadion. Dess värre har vi inte något pålitligt och väl funkande taxibolag här i Tromsø men på något sätt skall det nog gå att lösa ändå. Man kan också dra in "Isberget" i det hela genom att erbjuda uppvärmning på deras pub plus busstur till matchen. Det är bara fantasin som begränsar. Påfallande många turister är fotbollsintresserade och en match här uppe "utanför kartan" kan göras till en stor upplevelse.

9) SEAT RESERVATION ONLY. Detta är ett alternativt sätt att sälja säsongkort. Man låter folk betala 500 spänn för en platsreservation som gäller hela säsongen. MEN - då måste man köpa sin biljett till vanligt fullpris senast 48 timmar före matchen. Annars säljs biljetten vidare. Ett dyrare sätt att ha säsongkort på men å andra sidan behöver man inte betala flera tusenlappar på ett bräde.

10) DIFFERENTIERA BILJETTPRISET MER. Det är väldigt stor skillnad på hur "bra" platserna är på stadion. Gå ett steg längre än i dag. Tag ut 350-400 spänn för de absolut bästa platserna runt mitten på bägge läktarna. Men det högsta priset skall bara gälla de absoluta "smörplatserna". Kör sedan en fallande skala nedåt så att platserna längst ut på sidan av läktaren kostar si så där 250 spänn. Medan de absolut värsta platserna rätt bakom pelarna är nere på 200. Självfallet skall detta återspegla sig även i säsongkortpriserna.

11) MATCHDAY SUPER TICKET. Organisera så att man kan köpa en "VIP"-biljett som kostar si så där en tusenlapp. Det skall givetvis vara till bästa tänkbara platser på läktaren. Men den skall också innehålla en trerättersmiddag i ungefär samma stil som "fiffen" kan få på logerna. Med alla möjligheter att köpa dyrbar dricka till maten. Så kommer tränaren och ger en kort information om planerna för matchen. I halvtid serveras drink och efter matchen erbjuds möjlighet att mingla och eftersnacka. Samt att spendera flera spänn på dricka.

Ännu fler förslag kommer ......

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 30 aug 2010, 17:20

Donkeyman har knallgode idéer!!!!
Der borte i MLS hadde de ca. 8-9 bord nederst ved gresset, der folk kunne kjøpe litt dyrere billetter.
Da fikk de bordservering av spreke damer i trange bukser.. ;)
Regner med at det ble solgt en del pilsner og matretter der, til STIVE priser ja!

Donkeyman
Kamptroppen

Legg inn av Donkeyman » 30 aug 2010, 18:38

Eftersom jag bott och jobbat i London SW 19 är jag numera en av MÅNGA delägare i AFC Wimbledon. En ny förening som startade upp när marknadskrafterna tog över och det gamla Wimbledon FC blev MK Dons. AFC har klättrat upp genom seriesystemet och spelar nu i det som förut hette "The Conference", det vill säga ligan just under "The Football League". Men trots att de spelar på nivå 5 i Engelsk Fotboll så skulle det inte förvåna mig om deras så kallade "Matchday Revenue" var betydligt högre än vad TIL presterar att skrapa ihop.

Sedan har jag säsongkort på MoDo Hockey och där vill jag påstå att jämförelsen i "Matchday Revenue" är "rått parti". TIL kan snarare jämföras med den medlemsägda "Bajen Fans Hockey" som spelar på nivå 5 i Svensk Ishockey. En klubb där jag också är medlem.

Som jag skrivit tidigare har jag genom mitt jobb haft förmånen att kunna se på arenaidrott runt hela världen. Och samla intryck. Min absoluta uppfattning är att den största potentialen till ökad intjäning hos TIL ligger i det man brukar kalla "Matchday Revenue". Skall vi få en ekonomiskt starkare klubb måste denna upp. Det är där som den största potentialen till enkel expansion finns. Och då måste man tänka i radikalt andra banor. Där duger det inte längre med bankfolk och lyxkrögare som ledare. Här måste man få in vanliga gammaldags krämartyper. Sådana som ser möjligheter och som skapar intäkter. Kreativa människor med visioner. Sådana som kan sälja sand i Sahara och iskrem på Grønland. Och som kanske inte alls har några akademiska meriter. Kanske ännu värre - sådana som inte ens uppväxta ihop med "Gutan Boys" här i byen. Men också en "bone" kan skapa intäkter om han är driftig.

Man behöver inte vara professor på BI för att inse att halvlunkat kaffe, kalla pølser och torra boller inte ger några stora försäljningsintäkter.

Fotboll i Tippeligaen eller i Adecco är underhållning. Det är en del av samma industri som TV, DVD, konserter, film, teater, Buktafestivalen, Døgnvill och liknande. Man måste helt och hållet frikoppa toppfotbollen från breddidrotten och dess tänkesätt. Därför att det i realiteten är två helt skilda företeelser. Och TIL sitter med en produkt som har en jättepotential. Men som är bunden till händer och fötter av ett klassiskt tänkesätt. Det är åtmindstone min uppfattning.

Jag återkommer snart med fler tankar ......

Brukeravatar
teebee
Juniorspiller

Legg inn av teebee » 03 sep 2010, 12:57

mange gode ider donkeyman. jeg ser bare ikke vitsen med at alkohol må være en del av pakken. folk må klare seg uten alkohol 2 timer iløpet av en uke.

men det er bare en ting å gjøre for å få dine ideer igjennom... SØK
http://til.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/Ledig ... Fotball-AS

Donkeyman
Kamptroppen

Legg inn av Donkeyman » 09 sep 2010, 14:40

Jag skall fortsätta med ytterligare några idéer för att "boosta" intäkterna, som jag snappat upp i den stora "idrottsvärlden".

12) CARVERY. Jag har inte någon bra översättning till Svenska (eller Norska) för detta. Men AFC Wimbledon kör detta före alla sina matcher till priset av 20 Pund. Till detta kommer kostnaden för dricka, drinkar mm som serveras direkt till bordet. Det är utsålt var match. Som en extra attraktion tittar tränaren in och har en kortare genomgång. Så har man storskärm om det är någon annan intressant sport på gång. TIL kunde köra samma sak. Man har ju både rättigheter och restaurang. Här snackar vi om enkelt upplagd mat där resterna enkelt låter sig användas i efterhand. Öppna 3 timmar före matchstart. Last order 30 min före.

Från Wikipedia: A carvery is a restaurant where cooked meat is freshly sliced to order for customers, sometimes offering unlimited servings for a fixed price. The term is most commonly used in the United Kingdom and Ireland, but is also found in the United States.Carveries are often found in pubs and hotels, and are particularly commonly held at weekends, when they offer traditional Sunday Roasts to a potentially large number of people. The meat is usually accompanied by a choice of potatoes (generally at least boiled, mashed and roasted) and other vegetables (commonly including carrots, parsnips, peas and other traditional British vegetables), with gravy and a sauce considered a traditional accompaniment to the various meats (for example, mint sauce to accompany roast lamb, apple sauce to accompany roast pork and so on).

13) TRANSPORT. Vidareutveckla möjligheterna att komma sig till och från match. Många - undertecknad till exempel - upplever det som besvärligt och obehagligt att gå ned till Centrum under vinterförhållanden. (Brant, isigt, ingen sandning och ofta dåligt plogat). Övertyga Tromsbuss om nyttan av att köra extrabuss från Stadion till Centrum. Då har jag ännu inte nämnt Fotbollbussarna som har stor potential att vidareutvecklas. Det är bara fantasin som sätter gränser. Jag kan berätta att till MoDo Hockey går det ungefär 20 olika "Hockeybussar" efter olika tidtabellsstyrda linjer. Dessa kör till ordinarie lokaltrafiktaxa och ombord gäller lokaltrafikens kortsystem. Ankomst 30 min före match, avgång 15 min efter matchslut.

14) PARKERING. Ett annat problemområde är parkering. Gatuparkering är i grunden förbjuden i hela närområdet. Däremot skulle det mycket väl gå att ordna "Fotbollparkering" nere vid Jekta, uppe vid Universitetet samt på "Mandelasletta" med bussavgång 30 min före match samt återresa 15 min efter.

15) VÄRMELÄKTARE. Eftersom NFF drömmer om att förlänga säsongen i bägge ändar kommer antalet "djupfrysta" matcher att öka. Undertecknad som är Bandyfanatiker har sett 100-tals matcher som ibland gått i stark kyla. Men det är en stor skillnad mot att gå på Alfheim. På Bandy står man. Och då fryser man inte alls lika lätt. På Fotboll sitter man, vilket kräver värmedressar av helt annan kaliber. Men - det finns värmeläktare på en del Bandyarenor. Detta funkar så att man har ett antal enkla gasolbrännare under taket, med reflektorer nedåt. Tämligen enkel och billig installation. Kan till och med utföras med lösa flaskor och manuell tändning för att göra det billigare. Dyrt i drift, ja. Men de behöver inte gå särdeles många timmar om året. Efter match släcker man och tar bort flaskorna.

Jag återkommer med fler förslag med tiden.

Brukeravatar
michael collins
Ekspert

Legg inn av michael collins » 09 sep 2010, 14:57

Du bør samle disse innleggene og sende dem til TILs direktør.
Offense wins games, defense wins titles.

Donkeyman
Kamptroppen

Legg inn av Donkeyman » 10 sep 2010, 13:27

Problemet ligger i hur denna lilla stad fungerar. Jag är inte "Bygutt". Jag är till och med utlänning. Detta betyder att jag inte begriper något som har med byens inre liv och väsen att göra. Jag är helt enkelt inte meningsberättigad.

Undantag kan i och för sig beviljas inom mitt eget dokumenterade fackområde, men jag har inte någon som helst formell utbildning inom marknadsföring eller ekonomi. Alltså anses förslag från en sådan som mig per definition vara förnuftiga.

Däremot ställer sig det hela annorlunda om någon med rätt dialekt eller rätt facklig bakgrund fiskar upp förslagen och lägger fram dem som sina egna. Då kanske de kan komma till användning. Så jag bjuder på dem och fler som kommer i sinom tid.

Brukeravatar
michael collins
Ekspert

Legg inn av michael collins » 10 sep 2010, 13:31

Du kan jo få vår felles venn økonomen til å sende forslagene til TIL. :wink:

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 10 sep 2010, 17:07

Donkeyman skrev:Däremot ställer sig det hela annorlunda om någon med rätt dialekt eller rätt facklig bakgrund fiskar upp förslagen och lägger fram dem som sina egna. Då kanske de kan komma till användning.
Nei, det er ikke nok til at noe blir tatt seriøst.
Det må være noen som også er "kul" og "tøff", "populær", og er med i "gutteklubben grei", en slik rygg-dunker - en sånn som kan lire av seg bullshit andre kan flire og knegge av mens han maskulint dunker de på ryggen og knegger sjøl, altså en slik en som har en slik stil som Åge Hareide hadde når han var landslagstrener. En slik som røde-Herman.
"Vi kan å feste, det vil bli en folkefest og den festen kommer til å være spontan. Knegg-knegg." -Herman

Det er bare å gi seg ende over for finkulturen ;)
Tromsøfolk er så usikre på hva som er kult, de er usikre på hva som er Harry, livredde for å være Harry bygdefolk, desperate etter å være kule og urbane byfolk, da kan man jo ikke høre på meningene til hvem som helst uten å ha sjekket om de er kule, og om meningene deres kan ansees som hippe og trendy eller ikke. Sjekk derfor alltid først hvor kul du er, før du sier noe.
Isberget er eksempelvis ikke kult og hipt og urbant, og har jo bare "bona fra lainnjet" med der, så der kan man ikke være med hvis man vil være kul og hip og urban, blir man med der, har man jo drept kulheten sin med en gang. Drit i om det kunne være bra morsomt og ålreit å være med, det kommer i andre rekke.
Om du klarer å komme deg med på Paradise Hotel og har spraytan som hovedhobby, går med poncho og har forsøkt deg som rapper eller i et par tragisk dårlige band som ansees populære lokalt, da er du hip kul, fet, og dine meninger teller. Har du i tillegg klart å nedlegge et par hundre av de største ludderne byen noensinne har sett, ja da er du ekstra kul, nedlegge ludder er dritfett, da er du kongen av alle.

Donkeyman har som vanlig rett.

heiaTIL
Førsteelleveren

Legg inn av heiaTIL » 10 sep 2010, 19:26

Er meget tilfredstillende å lese donkeymans innlegg her siden han klarer å få ned i ord alt jeg også mener om denne saken. TIL som arrangør lever fremdeles på 80-tallet, og det frustrerer meg så helt innerst i h** at noe som kunne vært en ukentlig, samlende folkefest for hele regionen blir ødelagt av et så defensivt og bakoverstrevsk opplegg som det klubben presenterer. Det er jo det samme om man går og ser en kamp i 3.div som å gå på TIL-kamp. Arrangementet er omtrent prikk lik.

Brukeravatar
michael collins
Ekspert

Legg inn av michael collins » 10 sep 2010, 19:46

Grenersens Brukne Arm skrev:Om du klarer å komme deg med på Paradise Hotel og har spraytan som hovedhobby, går med poncho og har forsøkt deg som rapper eller i et par tragisk dårlige band som ansees populære lokalt, da er du hip kul, fet, og dine meninger teller.
Beklager å måtte si det Grenersen, men du har nok ikke helt skjønt kulturen blant opinionsdannerne i Tromsø. Bodd for lenge sørpå?

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 11 sep 2010, 02:18

michael collins skrev:kulturen
Du mener de har en kultur? Jeg vil nok si ukultur.
Vel vel.. jeg tar i alle fall avstand fra den gjengen der.
Dersom du har fasiten, og mener jeg tar feil, kan du jo opplyse meg hva fasiten er?

Svar