Intäkter

Her kan vi diskutere nye spillere, og ellers alt som har med Tromsø IL å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Re: Intäkter

Legg inn av Bert Karsam » 26 mai 2014, 22:09

Donkey skulle jo hatt jobb som markedsføringssjef i TIL. Veldig mange gode forslag over i denne tråden, skulle ønske noen fra TILs administrasjon var inne her og tok notis.. TIL kunne gjort mye mer enn de gjør, både for å tjene penger og for å få flere tilskuere på kamp. Jeg mener alkoholservering, i alle fall før kamp, også hadde vært greit. Først og fremst fordi det er enormt mye penger å hente på det. Men det hadde nok blitt en del mer skriking og hoying fra fulle folk underveis, og det er ikke et gode. Alle som har hørt fulle nordlendinger fra før, vet det... Og toalettkøene hadde blitt lange som et ondt år.. Men som sagt, mange gode forslag. : )
Footballers from Bilbao and well used diapers have one thing in common. Guess what.

Jesus Kristus
2. laget

Legg inn av Jesus Kristus » 26 mai 2014, 23:14

Alkoholservering hadde vært helt genialt. Både for økonomiens og stemningens skyld.

Men enn så lenge er det vel ikke lov ...

Brukeravatar
Patriot
Førsteelleveren

Legg inn av Patriot » 27 mai 2014, 12:19

Viking har vel satt i gang alkoholservering? Og jeg vet Lillestrøm vurderer det samme. De skal vel bare se litt på erfaringene Viking gjør seg. Øl og fotball hører sammen! Øl og pølse i pausen!
"Den verste opplevinga eg hadde var i Tromsø,
då var det to personar som sa verkeleg stygge ting". -Magne Hoseth

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 21 jul 2014, 02:41

Innlegget mitt kunne sikkert vært skrevet i en annen tråd, men tar det her.

Halvveis i sesongen nå, og mitt inntrykk er at interessen rundt TIL er på sitt laveste siden opprykket i 1985.
Nå er interessen generelt for Norsk fotball nedadgående, men synes likevel det som skjer her i byen er skremmende.

Før sesongen uttalte TIL at de hadde et mål om å nå 2800 sesongkort, noe som var tilskuersnittet sist TIL var i adecco i 2002. Fasiten visste 2050 solgte kort, noe som er over 25 prosent under målsetningen.
Nå er det i utgangspunktet ikke så hakkende galt, men det som er greit å ta med er at sponsorer og bedrifter nok står for 75 prosent av sesongkortene.

Utviklingen i Isberget viser også noe om den nedadgående interessen. Vet at supporterklubben for 6-7 år siden lå på over 150 sesongkort i sesongen. I år er tallet neppe over 50.
Gjennomsnittlig tilskuertall på Alfheim før ferien, er nesten nøyaktig 42 prosent lavere enn vi opplevde i fjorårets nedrykks sesong.

Bildet under er tatt i det TIL og Bryne kommer ut på banen i siste seriekamp før ferien.

Bilde

Billettsalget til kampen var på 2337, men sannheten er at det var godt under 1000 tilstede på stadion. Nå er heldigvis kampen mot Bryne ikke representativ for oppmøte gjennom sesongen, men antallet som er inne på Alfheim på kampdagen er aldri det samme som det offisielle tallet.

Men så få tilskuere på kampene blir jo spørsmålet hva TIL klarer å tjene i kampdaginntekter?
Vil si salg av mat, drikke, supporterutystyr og kampprogram. Vil tippe de inntektene har stupt i år.
Frykter også at TIL som mange andre klubber opplever svikt i sponsorinntektene sine.
I sum tror jeg pengene fra den heldige Europa League gruppespillet i fjor høst og pengegavene fra Trond Mohn nå i vår, er det som holder klubben flytende.

Nå vil vi forhåpentligvis oppleve en høstsesong der TIL vil oppleve direkte opprykk. Vil det bety flere tilskuere på kampene utover høsten? Forhåpentligvis vil det komme en del på lokaloppgjøret mot TUIL om knappe 3 uker. Men ellers tror jeg ikke folk vil møte opp i noe større grad enn hittil.

Opprykk er eneste mulighet for å få opp interessen for klubben igjen. Blir det adecco også neste år, blir jeg meste sannsynlig eneste igjen på forumet her inne og blant de få som gidder å møte opp på stadion.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 21 jul 2014, 04:18

Det har ikke så mye med det du peker på å gjøre.

Det er mange årsaker til dette fenomenet med synkende interesse.
Først er det noen åpenbare ting:
-billettpriser (dyrt)
-internett/sofasliting/tilgang til å se hjemme (billig)
-klimaet er generelt kaldt, hjemme er det varmt

Så er det noen mindre åpenbare ting, som mange kanskje vil si at jeg har rett/feil i:

-i flere år har enkelte folk gått rundt i byen og gnægd om at "TIL e så dårlig, Liverpool er dritbra, drit i å dra på dritdårlig kamp med TIL, vi går på puben og ser Liverpool"

-Tromsøfolk, og normenn ellers, har generelt blitt veldig høy på pæra. Ego har blitt oppblåst til enorm størrelse. Da passer det ikke lengere inn å heie på "det lille laget", vi har jo blitt tuta huden full om at vi er det beste, rikeste og mest suverene landet i verden, så da må vi jo finne oss noen suverene penisforlengerlag å identifisere oss med, Mænsjester junaited og Livverpul, eller hva med Bæsjelåna kanskje. TIL blir det i alle fall ikke, de vinner jo ikke serien hvert år engang.

-mye negativ fokus, gang på gang negative oppslag i media om økonomi, bare negative ting, aldri noe positivt, "åååå snart går vi konkurs", "ååååå vi har ikke råd mer", "åååå nå må vi si opp tjue tusen folk fra administrasjonen"

-mye negativ fokus på supportere, supportere blir fremstilt som ubarberte bartebefengte folk fra indre troms som gjerne er dritings. Dette er det stort sett de samme folkene som heller runker i ring til livverpul, mænnsjester og bæsjelåna, som driver med. De går rundt i byen, og når de er ferdige med å prate drit om TIL, ja da begynner de å prate drit om hvor ukule, ustilige, og ikke minst hvor mye eldre alle som heier på TIL er, ja, det er jo bare pensjonister som heier på TIL, alle på 20 med skateboard og pappas penger på kafé, de heier på bæsjelåna eller livverpul.
TIL er for fiskere, bønder og folk på rorbua, kule folk som er hippe, har studert sosionomutdanning og går i poncho på kaffebar, de heier heller på dritkule bæsjelåna/livverpuul

Altså, jeg høres sikkert bitter ut, men jeg føler at de tingene jeg peker på her er 100% riktige, og jeg føler at det har litt med samfunnsutviklingen generelt å gjøre.
Det sies at menn ikke gråter. Det stemmer ikke. -Roar Christensen, 29.10.06
No træng vi bare en boksåpner her! -Agnar Christensen, 14.03.10

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 21 jul 2014, 05:35

Du har rett i mange ting, ikke minst at "alle" i dag skal heie på Barca, United eller Liverpool.
Denne interessen for Engelsk og internasjonal fotball, begynner nå å ødelegge for vår nasjonale serie.

Derfor er det et kjempeproblem at Norsk fotball har forhandlet frem en TV-avtale som sprer kamptidspunktene for mye. Våre to første hjemmekamper i år gikk søndag kl.15, samtidig som Liverpool hadde kamp. En duell som TIL er dømt til å tape.
Skal man ha håp om å snu utviklingen, må Norsk toppfotball og NFF ta grep.

Men lokalt kan TIL gjør sine ting for å forsøke å bedre situasjonen. Selv er jeg ikke sikker på at de som jobber med denne biten i TIL, nødvendigvis er de beste klubben kunne fått tak i.
Bare det at TIL faktisk ansatte ho der NRK dama for å jobbe med publikumsutviklingen, forteller meg at TIL ser feil vei.

I dag er det slik at TIL selger noen år hundre kampbilletter til hver hjemmekamp, resten er sesongkort. Hvorfor ikke kjøre med gratis inngang de neste 2-3 kampene for å se om det skaper litt interesse? Ja man vil tape noen kroner på det, men kanskje man tar det igjen på andre kampdaginntekter?
Jeg undrer meg også på hvorfor ikke TIL er mer synlig i bybildet? Hadde det skadet om klubben kjørte stand i byen lørdagene i forkant av kamp? Hadde det skadet om spillerne måtte gå en runde i noen av byens bydeler og forsøke å selge billetter?
Skal folk komme tilbake må klubben gjøre en jobb!

Brukeravatar
John Barnes
Bummen
Sted: Tromsø

Legg inn av John Barnes » 21 jul 2014, 16:02

Ikke ofte jeg er enig med tullballen, men innlegget over dette støttes (ser nå at innlegget fra tullbaill er fjernet). Vel, GBAs innlegg er ihvertfall det barnsligste tøvet jeg har sett her inne på lange tider (ja det GBA skriver om de åpenbare årsakene er jo helt greit, der er jeg enig, men resten er jo bare rør og oppgulp om lag han tydeligvis ikke liker, som "Bæsjelona og Livverpuul"). Interessen for engelsk fotball har da for svingende vært enorm i Norge i en mannsalder, siden Nrk begynte med tippekampene sine på lørdagene. Og hvis det at TIL ikke vinner serien hvert år skulle være argumentet, så kan jeg ikke se at Liverpool heller har gitt supporterne sine så veldig mange trofèer de siste godt over 20 årene. :wink:

Ellers tror jeg neppe det hjelper på interessen for TIL å skjelle ut og sjikanere folk for at de går på kafè og for at de har studert, eller har andre interesser.
Det kan vel for øvrig ikke være noen tvil om at fotballen som spilles i Spansk liga og i PL holder -noen- nivåer høyere kvalitet enn norsk fotball. Jeg mener selvsagt at norsk fotball fortsatt er et severdig produkt, men jeg forstår og at folk ikke er like engasjerte. Prisnivået er jo og alt for høyt, når TIL f eks etter nedrykket gjør enkelte billetter dyrere enn når man var i Tippeligaen så er det noe som skurrer.
MEN: Selvsagt så har det noe å si at fotballen er så tilgjengelig på tv/nett, der ligger selvsagt en hel del av forklaringen, og at folk blir mett på fotball når de kan se så mye på Tv/nett og pub.
At media har kommet med mye negative oppslag om TIL er vel forøvrig ikke medias feil først og fremst, men TIL-ledelsens skyld, da det er de som har kjørt klubben på ræv økonomisk. At mannen i gata mister litt av sympatien for TIL og lysten på å se de når klubben vanstyres år etter år syns jeg heller ikke er spesielt merkelig.

Donkeyman
Kamptroppen

Legg inn av Donkeyman » 21 jul 2014, 16:04

tobben skrev: Du har rett i mange ting, ikke minst at "alle" i dag skal heie på Barca, United eller Liverpool. Denne interessen for Engelsk og internasjonal fotball, begynner nå å ødelegge for vår nasjonale serie.
Vi som har lite fler år på nacken än de flesta här minns hur det såg ut för 25-30-40 år sedan. Den gången drog en vanlig Fotbollmatch på Nivå 3 eller 4 i Stockholm kanske 3-4-500 åskådare. För att inte tala om ute i landsbygden. I dag drar sådana lag ungefär samma antal åskådare på en hel säsong.

Den gången kunde man inte se de utländska lagen dag efter dag på TV eller Internet. Du kunde inte heller se ditt eget hemmalag när de spelade bortamatcher. Skulle du se matcher så fanns bara alternativet att gå på arenan och se det lag som spelade i närheten av där du bodde. Och några få stormatcher som gick på TV.

MEN- den tiden kommer aldrig tillbaka. Skall man locka publik i större skaror i dag så måste man komma med något annat än 1980-talet. Man måste erbjuda betydligt mer. Något som kan konkurrera med att se matchen hemma eller på puben.

Och de som måste lockas är inte de fasta kärnsupportrarna. De kommer ändå- men deras skara ökar inte särdeles. Dessutom är de inte beredda att lägga igen några stora pengar på stadion. De som måste vinnas för att boosta intäkten är de som kan tänka sig att se en eller några få matcher varje säsong. Men som då kan tänka sig att lägga mer pengar på biljett och utbud på arenan. Men då måste det också finnas något på arenan som de är beredda att betala för- mer än för själva matchen. Ser man inte det så får man också finna sig i att "Matchday Revenue" fortsätter i en sjunkande spiral även om laget når sportsliga framgångar.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

Brukeravatar
John Barnes
Bummen

Legg inn av John Barnes » 21 jul 2014, 16:16

Donkeyman skrev:
tobben skrev: Du har rett i mange ting, ikke minst at "alle" i dag skal heie på Barca, United eller Liverpool. Denne interessen for Engelsk og internasjonal fotball, begynner nå å ødelegge for vår nasjonale serie.
Vi som har lite fler år på nacken än de flesta här minns hur det såg ut för 25-30-40 år sedan. Den gången drog en vanlig Fotbollmatch på Nivå 3 eller 4 i Stockholm kanske 3-4-500 åskådare. För att inte tala om ute i landsbygden. I dag drar sådana lag ungefär samma antal åskådare på en hel säsong.
.
Vi skal ikke lengre tilbake enn til starten av og midten av 90-tallet for å finne tilskuertall på norsk nivå 3 og 4 i 2. divisjon og 3. divisjon på godt over 500 fremmøtte, og det i laaaaangt mindre folkerike områder enn Stockholm :D
Jeg husker godt kamper med FK Senja (Tidligere SOIL) i 2./3. divisjon (nivå 3/4) med tilskuertall godt over 500, og særlig når SOIL/Senja møtte lokalrivalene Finnsnes var det folkefest på stadion enten på Senja eller på Finnsnes. Jeg tror rekorden på Islandsbotn (Senja) mot Finnsnes er på litt over 1 300 tilskuere, i 3. divisjon, på tidlig 90-tall. Slike tilskuertall kan man nå bare drømme om der. Og kiosktilbudet på disse kampene var og langt bedre enn det f eks TIL har tilbydd på Alfheim i flere år.

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 21 jul 2014, 19:34

John Barnes skrev: men resten er jo bare rør og oppgulp om lag han tydeligvis ikke liker, som "Bæsjelona og Livverpuul"). Interessen for engelsk fotball har da for svingende vært enorm i Norge i en mannsalder, siden Nrk begynte med tippekampene sine på lørdagene. Og hvis det at TIL ikke vinner serien hvert år skulle være argumentet, så kan jeg ikke se at Liverpool heller har gitt supporterne sine så veldig mange trofèer de siste godt over 20 årene. :wink:
Ja interessen for Engelsk fotball har vært stor i Norge i mange tiår. Forskjellen er at i dag kan man følge sine Engelske lag på en helt annen måte enn tidligere via TV og nett. I tillegg har Nordmenns økonomi nå blitt så høy at turer over til England er hverdagskost for mange fans.
Hadde vært ufattelig interessant å vite hvor mange av de ca 14 millioner som var på en PL kamp i fjor, som var fra Norge. Jeg blir ikke overrasket om vi snakker om så mye som 3-4 prosent av totalsummen.

TIL opplever det samme som resten av klubbene i Norge. Konkurransen fra utlandet er knallhard og vanskelig å møte. Norsk fotball var inne i en stor vekst for en del år siden, og da startet man en prisøkning på billetter som ikke var bra. Tror heller ikke utvidelsen av den Norske sesongen i begge ender av den gamle terminlista var særlig smart. Dårlig vær her til lands på det tidspunktet sammen med konkurransen fra internasjonal fotball gjør det vanskelig å trekke folk til kampene.

På sikt tror jeg Norsk fotball må nedprioritere viktigheten av meste mulig penger fra TV avtalen, og heller gå mer tilbake til det gamle konseptet med full runde søndag kl.18. Fjern TV fotballen fra nisjekanalene og la NRK få senderettighetene. Mitt forslag hadde vært en TV kamp lørdags kveld, full runde søndag kl.18. Avslutter runden med TV kamp søndag kl.20 og så full oppsummering på runden søndag kl.22.
Det ville ført til mindre TV penger til klubbene, men samtidig kunne det vært med på å øke interessen igjen.

Et tegn på at interessen rundt de Engelske lagene er langt høyere i dag enn tidligere, ser vi når storklubbene kommer til Norge og spiller treningskamper.
Min første TIL kamp live var treningskampen Tromsø vs Liverpool i 88. Godt med folk på Alfheim den dagen i en kamp som endte 2-2. Men den gangen var det slik at det store flertallet på Alfheim heiet på hjemmelaget. Hadde vi møtt Liverpool til treningskamp i dag, hadde 90 prosent av billettene gått til Norsk Liverpool fans og tribunene hadde vært kledd i Liverpools farger. Slik er dessverre utviklingen blitt.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 21 jul 2014, 23:11

Da går jeg ut i fra at John Barnes, livverpul-supporter, er helt uenig i at det er et visst problem at det er haugevis med folk som går rundt i byen og gjentar til det kjedsommelige at TIL spiller dritfotball og at det er mye bedre å gå på pub for å se livverpul.

Dersom du ikke ser problemet, så må du være sveiseblind.
Og det er gjerne de samme folkene som går rundt og gneger om at TIL-supportere (ifølge dem) er drita gamlinger fra Finnsnes.

Det er jo faen ikke rart at man ikke klarer å stable en brukbar supporterklubb på beina, når folk ikke engang klarer å være enige om at det er en uting at haugevis med folk går rundt og prater drit om klubben og supporterne.

Brukeravatar
John Barnes
Bummen

Legg inn av John Barnes » 22 jul 2014, 00:29

så må du være sveiseblind.
Har du lukta på rumpespriten eller noe? Du viser ihvertfall glatt historieløshet så til de grader i ditt forsøk på å prøve å harselere med folks interesse for engelsk fotball, og den stadige tilbakevendende trangen til å rakke ned på folk som studerer og som går på kafè. Tror du virkelig at de som studerer/har studert, og/eller som går på kafè ikke vil se TIL fordi de er for fine for det? Herregud.... Ja da er det vel like før jeg driter i hele TIL antagelig, ettersom jeg både har studert på UiT og gjerne drikker kaffe Latte på kafè.....ja i tillegg til å synest det er morsomt med engelsk fotball.
Den interessen for engelsk fotball har som sagt vært her til lands i alle år, men har selvsagt eksplodert i nyere tid pga at alle kampene vises på TV og nett osv.

Mulig du kan være inne på noe ett eller annet sted, men desverre drukner det i alt du gørra om "Livverpul, bæsjelona, folk som går på kafè" osv.

Når var det du plutselig begynte å ta supporterklubben så voldsomt i forsvar, forresten?
Du syns kanskje plutselig at de gjør en uovertruffen jobb? Alt det du tidligere har kritisert de for har du kanskje glemt?
Hvis du seriøst mener at byens Liverpool-supportere sitter med skylden for at Isberget ikke utvikler seg og stadig får dårlig omtale, ja da begynner jeg virkelig å lure på om du er ved dine fulle fem eller om du har fått betalt av Masternes for å ta de i forsvar. Du tror kanskje de får fullt av cred for måten de aldri tørr å ytre et kritisk ord om TIL på?

Forøvrig har vel aldri TIL hatt en veldig stor supporterklubb, noe som vel ikke har holdt folk tilbake fra å gå på kamp. Selv om få har vært medlem i Isberget har TIL hatt gode tilskuersnitt hvis vi går en del år tilbake i tid.

Uansett hva du måtte tro, så er det desverre fortsatt en kjennsgjerning at en del TIL-supportere ser ut til å være mer opptatt av festingen før og etter kamp, enn av kampen, resultater og andre ting som skjer i klubben. Jeg har selv vært medlem i Isberget i en årrekke og vet godt hvordan det er. Noen ødelegger for helheten, sånn er det. Er selvsagt enig i at det er for mye dritsnakking om at alle i supporterklubben er fyllikker fra landet, men tror som nevnt i en del andre tråder at det er andre ting og som gjør at supporterkulturen for TIL ikke er så interessant. Isberget har forøvrig felt A til disposisjon. Hvorfor er ikke Coop-tribune-feltene B, C og D, familietribunen, Tromskraft/TIL.no-tribunefeltene H, I, J, K og L fulle av folk? Folk lar vel ikke være å gå på kamp på disse feltene fordi noen snakker om supporterklubben med negativt fortegn...

Og ja, jeg er Liverpool-fan og har vært det siden midten av 80-tallet, fra omtrent samme tid som jeg begynte å få interesse for TIL. Og ja, denne sesongen har jeg for første gang prioritert noen Liverpool-kamper på TV fremfor å gå å se TIL, og hvis noen tror de får meg til å skamme meg av den grunn ler jeg. :D

Skal TIL få flere folk på kamp så nytter det ihvertfall ikke å skyte fra hofta mot alt og alle og kalle de som ikke kommer for det ene og det andre. Billigere billetter, mer synlighet i bybildet, mer stabilitet i klubben mtp økonomi og pengebruk, samt noe av det tobben nevner om mere samling av kamper, kan være viktige punkter for å få opp interessen for norsk fotball generelt, og TIL spesielt, i dette tilfellet.

Brukeravatar
John Barnes
Bummen

Legg inn av John Barnes » 22 jul 2014, 00:57

Men la oss nå for all del ikke bli uvenner nå, GBA ;-) Ja supporterklubben sliter definitivt med det at mange mener de er for fine eller sånn for å assosiere seg med Isberget eller som aktive supportere, og at det snakkes mye drit om fyll og rølp er åpenlyst og er et problem, men først og fremst for Isbergets egen del. De har prøvd å gjøre noe med akkurat det stempelet, men det er tydeligvis ikke lett. Uansett, tilskuerflukten fra Alfheim skyldes nok ikke at folk ikke liker Isberget.

Så kan man gjerne skylde på overeksponering av engelsk fotball, men man kan vel neppe forby engelsk fotball på norske skjermer heller, det er tross alt ikke Nord-Korea vi bor i. Dårlige sportslige resultater for TIL kan vi selvsagt heller ikke utelate å nevne som en faktor for hvorfor folk svikter klubben. Nå er vel heller ikke du GBA den som har omtalt klubbens spillere like positivt bestandig, med begreper som AntiChristensen, håndveskekjerringer osv og slaktet klubbens ledelse :wink: Så det er vel ikke bare i Tromsøs gater det snakkes negativt... (og mye av den kritikken fra GBA har jo vært velbegrunnet).
Som flere nevner, nordmenn er blitt mere kravstore og kresne. Man forventer gjerne noe mer enn bare selve kampen, som vel f eks Donkeyman har vært innom.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 22 jul 2014, 02:10

John Barnes skrev:Som flere nevner, nordmenn er blitt mere kravstore og kresne. Man forventer gjerne noe mer enn bare selve kampen, som vel f eks Donkeyman har vært innom.
vel, du innrømmer såpass, men jeg mener det er værre en som så, det har med identitetsfølelse og samhold å gjøre, før i tida var det en større identitetsfølelse tilknyttet det å være fra Tromsø, nå er det hver mann for seg selv på en måte, mer egoisme, mer historieløshet. Videre dette med identifisering og psykologi, så er det faktisk slik, at i tråd med at folk har blitt mer "stor-kara" (Porsche-forhandlerne gnir seg i hendene for tida), så har man sluttet å identifisere seg med "det lille laget", og identifiserer seg heller med "storlagene", gjerne de tre jeg nevnte ovenfor. Mange klarer ikke engang uttale navnene på lagene korrekt, har aldri vært på kamp eller på stadion, osv, men de hevder seg likevel å være supportere, selv om de ikke engang klarer å peke ut Catalania på et kart.

Det mange glemmer er hvor stort dette var på åttitallet. Inntil nylig var det jo ikke engang tillatt for nordnorske lag å spille i den øverste divisjonen, det var jo bare noen år tidligere at det ble tillatt.
Det samme ser man jo i ishockey i dag, Tromsø's ishockeylag ble faktisk nektet å rykke opp til toppdivisjonen foran denne sesongen, uten noen relevant begrunnelse, utover det at de påsto at "laget var for nytt til å få lov til å rykke opp".

Mange kan tenke at "1975 og 1985 er kjempelenge siden", men det er ikke det, det er jo bare henholdsvis 29 og 39 år siden.

Folk burde ta inn over seg hvor heldige de er som faktisk har et lag i byen som er kapable til å spille på høyt nivå, for det er ikke sikkert at den situasjonen varer evig, og for 30-40 år siden så hadde vi ikke fått lov å være med engang.

Det virker som at for de under 25 så spiller det ingen rolle at de er fra Tromsø, det betyr null, de fortjener å tilhøre noe større, New York, Barcelona, Tokyo, slike steder, ikke en liten fiskerlandsby oppi gokk, som de egentlig bare skjemmes over. Så bortskjemte har folk blitt, at de ikke engang føler tilhørighet til hvor de kommer fra, og da er det ikke rart at de ikke bryr seg om hvordan det går med det lokale fotball-laget.

Ps.
Sitter og koser meg med denne her nå: http://www.nrk.no/nordnytt/husker-du-cu ... -1.8410127

Donkeyman
Kamptroppen

Legg inn av Donkeyman » 22 jul 2014, 15:22

Grenersens Brukne Arm skrev: Det mange glemmer er hvor stort dette var på åttitallet. Inntil nylig var det jo ikke engang tillatt for nordnorske lag å spille i den øverste divisjonen, det var jo bare noen år tidligere at det ble tillatt.
GBA sätter en finger på EN av de viktiga tingen. Därför att det finns två viktiga parallella trender. Den ena innebär att publikintresset i hela Europa samlas kring ett dussin "Stora" lag. Plus ett antal andra generella ting som jag inte gidder att upprepa.

Men den andra viktiga trenden är lokal. När jag kom till byen hade man en enorm stolthet i det att man över huvud taget klarade av att ta sig upp i högsta serien. För att inte tala om att man "hängde kvar", gick till Cupfinal och VANN denna.

Detta var något som var så enastående att man över huvud taget inte hade kunnat drömma om något liknande. I en tid när Universitetet var helt nytt, Sjukhuset var precis som vilket småstadssjukhus som helst, merparten av invånarna hade anknytning till sjöfart, fiske, lantbruk, handel eller industri. Det var få som jobbade inom "offentlig sektor". Och det var inte så många som kom från andra delar av landet. Laget bestod av lokala spelare och plötsligt kunde man besegra de allra bästa lagen i Norge. Det uppstod en entusiasm som man för att begripa måste ha varit med om, den gången för snart 30 år sedan.

I dag är Tromsø något helt annat. Byen har förvandlats till en by där de flesta direkt eller indirekt lever på offentlig sektor, i grunden är strukturen lika med ett "Mini-Oslo". Merparten av dem som bor här har sina "rötter" på andra platser och har andra lag som sina favoriter sedan barndomen. Och slutligen- man tar det som en självklarhet att en plats som Tromsø skall ha ett topplag i Fotboll. Och laget skapar inte heller någon entusiasm i sig själv bara därför att man är från NordNorge.

Lägger vi ihop det jag beskriver som Trend 1 och Trend 2 så möter en klubb som TIL en rejäl uppförsbacke om man inte klarar att förnya sitt koncept och erbjuda något annat uppe på stadion än det man har erbjudit i snart 30 år. Därför att omgivningen har förändrat sig. En gång i tiden kunde man göra stora pengar på att visa stumfilm. Sedan kunde man göra ännu större pengar på ljudfilm medan stumfilmen dog, nästan över natten. I dag räcker det inte med en Kinosal, man måste ha en modern "Multikino" för att över huvud taget överleva, och man gör ändå inte överskott. På samma sätt konkurrerar Fotbollen med Kino, Konsert, Festivaler, TV, Internet, Puben- ..... you name it. Då måste man också utveckla sitt koncept. Gör man inte det överlever man inte- i vart fall inte på småplatser som Tromsø.

NickStrong
Førsteelleveren

Legg inn av NickStrong » 23 jul 2014, 02:13

Er så mye underholdning tilgjengelig idag med over 100 tv-kanaler, kino forestillinger hele døgnet, konserter, masse kafeer man kan drikke kaffe latte på osv osv osv osv. Sier seg selv at ikke alt kan vinne på dette. Norsk fotball taper mye på dette, uten tvil.

Dette er den nye hverdagen, verden har blitt mye mindre. Koster mindre å fly til Oslo enn å ta hurtigbåten til Finnsnes. Norsk fotball må tilpasse seg dette.

For Tromsø sin del så er ett annet problem at en stor del av de som bor her ikke har vokst opp i byen og dermed ikke har noe spesiell tilknytning til byen eller laget TIL.

Donkeyman
Kamptroppen

Legg inn av Donkeyman » 23 jul 2014, 10:01

Vi kan ju redan se en tydlig utveckling. Klubbarna i mindre ligor som till exempel den Norska eller den Svenska kommer att behöva vänja sig med att leva med mindre budget än tidigare. Vilket i sin tur gör att avståndet till "de stora ligorna" och de största klubbarna bara ökar.

I slutänden betyder det att den klubb som inte har ordning och reda i sin ekonomi blir passerad sportsligt av dem som faktiskt har just detta. Jag vill påsta att ett antal etablerade klubbar på toppnivå kommer att försvinna nedåt i systemen och ersättas med "nya" klubbar som har ett mer nyktert och förnuftigt management. Samt inte minst behöver släpa på en stor ryggsäck med gamla skulder.

Var TIL hamnar i den ekvationen avgörs under de närmaste åren. Jag ser en sak som helt säker. Man måste skära i kostnaderna, vilket man nu gör. Det är bra. Det jag däremot inte ser några större spår av är att man också måste "boosta" intäkterna. Att öka publiksiffrorna räcker inte på långa vägar- det är inte något självändamål. Man måste också se till att öka publikintäkterna. Och en massa andra intäkter. Det finns faktiskt fler ting att tjäna pengar på än biljetter, kaffe och korv.

Den ände man borde börja i är att göra ett forsook att ta reda på VARFÖR har så många slutat att gå på Fotboll. Någonstans finns det ett adressregister till tidigare säsongkortinnehavare och tidigare samarbetspartners. Jag tror dessutom att de gamla "Gutan Boys" uppe i TIL:s inre cirklar bara i sina egna bekantskapskretsar kan sortera fram en stor hög med känningar som slutat gå på matcher. Själv kan jag bidra med många namn. Börja med att ta en stor telefonrunda och fråga rakt ut. Behöver inte vara någon strikt vetenskaplig undersökning, det ger i vart fall en fingervisning.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 23 jul 2014, 13:21

Donkeyman skrev:Vi kan ju redan se en tydlig utveckling. Klubbarna i mindre ligor som till exempel den Norska eller den Svenska kommer att behöva vänja sig med att leva med mindre budget än tidigare. Vilket i sin tur gör att avståndet till "de stora ligorna" och de största klubbarna bara ökar.

I slutänden betyder det att den klubb som inte har ordning och reda i sin ekonomi blir passerad sportsligt av dem som faktiskt har just detta. Jag vill påsta att ett antal etablerade klubbar på toppnivå kommer att försvinna nedåt i systemen och ersättas med "nya" klubbar som har ett mer nyktert och förnuftigt management. Samt inte minst behöver släpa på en stor ryggsäck med gamla skulder.

Var TIL hamnar i den ekvationen avgörs under de närmaste åren. Jag ser en sak som helt säker. Man måste skära i kostnaderna, vilket man nu gör. Det är bra. Det jag däremot inte ser några större spår av är att man också måste "boosta" intäkterna. Att öka publiksiffrorna räcker inte på långa vägar- det är inte något självändamål. Man måste också se till att öka publikintäkterna. Och en massa andra intäkter. Det finns faktiskt fler ting att tjäna pengar på än biljetter, kaffe och korv.

Den ände man borde börja i är att göra ett forsook att ta reda på VARFÖR har så många slutat att gå på Fotboll. Någonstans finns det ett adressregister till tidigare säsongkortinnehavare och tidigare samarbetspartners. Jag tror dessutom att de gamla "Gutan Boys" uppe i TIL:s inre cirklar bara i sina egna bekantskapskretsar kan sortera fram en stor hög med känningar som slutat gå på matcher. Själv kan jag bidra med många namn. Börja med att ta en stor telefonrunda och fråga rakt ut. Behöver inte vara någon strikt vetenskaplig undersökning, det ger i vart fall en fingervisning.
Du har selvfølgelig helt rett i dette, og jeg er ikke rent lite sjalu på de i Bodø som har klart å få sving på økonomien samtidig som det går bedre sportslig enn på flere år.

Jeg satt opp et lite regnestykke. Da var det lett å se at billettprisene har økt langt mer enn det de burde de siste tjue årene.
Vanlige folk har jo stort sett en lønnsøkning på 4% årlig - eller mindre, hvertfall de siste årene. Hvis man faktorerer billettprisen 1994 ganger 1.04^20, så ser man at det har vært en langt høyere prisutvikling enn lønnsutviklingen. Iflg. mine beregninger er billettprisen alt for høy, men siden jeg baserer meg på min hukommelse så må jeg jo si at jeg kan ha regnet feil, men jeg mener prisen burde ha ligget langt under 200kr, faktisk 153kr hvis jeg har husket riktig. Selv om jeg evt husker feil, burde billettprisen vært 150-200kr. Husk at for å se Kongsvinger mot Juventus på Ullevål i 1993 kostet det 160kr. Jeg mener å huske at gjengs pris på Alfheim i denne perioden var 70-80 kr.

Jeg fant en masteroppgave på nettet som videre beskriver årsaker til at folk ikke kommer på kamp:
http://munin.uit.no/bitstream/handle/10 ... sequence=3

Her fremkommer det mye synsing, med understøttelse av forskning/undersøkelser i andre land.
Der fremgår det blant annet:
Fotball er en utendørssport. Dersom det er dårlig vær skulle man tro at
publikumstilstrømningen vil være mindre. Tidligere forskning inkluderer variabelen vær for å
forklare deler av etterspørselen etter stadionfotball. Mange deler opp variabelen vær i tre
elementer; temperatur, nedbør og vindstyrke for å kunne dekke en større del av variasjonen i
tilskuerantallet i forhold til været. (Baimbridge et al., 1996). Eksempelvis kan temperatur
påvirke mer enn for eksempel vindstyrke.

14
Czarnitzki og Stadtmann (2002) har i sin undersøkelse funnet at været påvirker tilskuertallet
negativt. Etterspørselen er lavere når det regner. Det er sannsynlig at publikum vil føle at
kvaliteten blir dårligere dersom de fryser eller er våte.
Så en årsak man kan peke på er at sesongstarten har blitt tidligere og tidligere hvert år.
Man må huske på at den tidlige sesongstarten var noe vi gjorde unntaksvis i 1994 fordi vi hadde kvalifisert oss til VM for en gangs skyld.
Jeg skulle mene at dette er noe tull, og at tiden må skrus tilbake - vi må spille fotballen når klimaet passer til det i Norge, og heller unntaksvis endre på sesongstarten de årene vi skulle være så heldige å komme med i et mesterskap. (DEt blir nok ikke ofte, så dårlige som landslaget er nå.)

Man kan jo såklart synse litt videre, men det er klart at det blir mer attraktivt å gå på kamp dersom noen du kjenner, eller noen som er i slekt med noen du kjenner, spiller.
Det er bare å se tilbake til nittitallet, ja faktisk langt ut på 2000-tallet, så var det mange flere spillere med lokal tilhørighet.
Nå har det nesten bare vært "fremmedfolk" i årevis, afrikanere, finlendere, svensker, dette må jo ha en påvirkning på folks interesse.

Så skal man ikke undervurdere dette med innsatsvilje. Personlig vil jeg mye heller tilbake til spillestilen vi hadde før, der alle ga jernet med livet som innsats, jeg vil tilbake til de gamle spillertypene som det luktet svidd av, ikke disse latsekkene som er livredde for å takle. Roar Christensen spilte med brudd i hodeskallen i masse kamper på rad uten å klage, før de fant det ut. Tor Pedersen spilte med brukket kragebein en hel sesong. Er det noen som ser for seg Kind Bendiksen eller Thomas Drage gjøre noe slikt? Han gråter vel hvis han brekker en negl en dag.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 23 jul 2014, 13:45

Forresten har jeg sittet her og lest i den masteroppgaven nå, der står det at prisøkning på sittetribune på 1 kr mister man 8 tilskuere på, så ved 97kr overpris slik som mine beregninger viser, mister man altså 776 tilskuere per kamp.
Det innebærer at en prisøkning på én krone gir åtte færre tilskuere på kamp.
Andre interessante tall:
Vår analyse viser at det kommer 51
færre tilskuere på kamp per millimeter nedbør.
når TIL får en dårligere
tabellplassering, eksempelvis fra første til andre plass, så kommer det 75 færre tilskuere på
kamp.
Når TIL møter Bodø/Glimt
er det 1.770 flere tilskuere på kamp.
Når TIL vant forrige kamp kommer det i gjennomsnitt 442 flere tilskuere
på neste hjemmekamp.
I våre resultater er det bare to av trenervariablene som er blitt signifikante....Nilsen
har et positivt estimat på 1.269 tilskuere.
(Wtf? Steinar Nilsen trekker 1269 tilskuere! Jeg regner med at dette er fordi han har for vane å overta etter katastrofale trenere som Normark osv.)
Blant befolkningen i Tromsø påstår mange at underholdningsverdien til
TIL er blant årsakene til at de ikke går på kamp. Våre resultater viser derimot ingen effekt
mellom underholdningsverdien til TIL og tilskuerantallet.
Nedbør er en signifikant forklaringsvariabel for etterspørselen etter stadionfotball på Alfheim
og har en negativ påvirkning på etterspørselen. Den estimerte verdien av nedbørsvariabelen er
-51. Dette kan ha større effekt dersom det regner mye. Vi har beregnet at det i gjennomsnitt
regner åtte kampdager per sesong på Alfheim, og at det da regner 4,2 millimeter hver gang.
Det vil si at det regner omlag 33,6 millimeter i snitt på hjemmekampene i løpet av en sesong.
I forhold til estimatet av nedbørsvariabelen vil det innebære at det i gjennomsnitt kommer
1.714 færre tilskuere hver sesong på grunn av nedbør.
Tidlig sesongstart er kanskje ikke så bra for norsk fotball altså?

Donkeyman
Kamptroppen

Legg inn av Donkeyman » 08 feb 2016, 14:09

Som jag skrivit tidigare i den här tråden är "Industrispionage" en lämplig sysselsättning för den som vill boosta klubbens intäkter. Nu har jag fiskat upp ännu en grej som jag tror är ganska bra.

AIK har bestämt sig för att låta ett av sittplatsfälten vara med "free seating". Tanken är att bekanta skall kunna gå på match och sitta tillsammans vilket till exempel inte fungerar om man har säsongkort eller har köpt biljett på förhand utan att veta att "den andre" skall med.

Detta är ju lite "back to basic". Det är inte så många år tillbaka så fanns det inte numrerade platser. Men man skulle ju kunna föra saken ännu ett steg vidare. Inte bara sälja biljetter med "free seating" till ett fält utan också låta sådana som har fast plats "växla in" sin plats mot en biljett till det fältet om man så önskar. TIll exempel om man finner på att man skall gå på en speciell match med några bekanta. Då avstår man sin egen plats som klubben kan sälja igen och får en biljett till "free seatingfältet" som kompisarna också köper biljett till. Nästa match går man på sin fasta plats som vanligt.

Svar