TILs talenter

Her kan vi diskutere nye spillere, og ellers alt som har med Tromsø IL å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
JohnnyL
2. laget

Re: TILs talenter

Legg inn av JohnnyL » 14 mai 2010, 13:12

Nå var det vel ikke TUIL jeg siktet mest til i innlegget mitt, men lag som Vålerenga og Brann som spiller med guttespillere i cupkampen sin. Kamer Qaka hos VIF er 15 år og 1 mnd gammel og snurret rundt med seniorspillere som om at han aldri skulle gjort noe annet (ifølge vif sine hjemmesider).
De fleste lag i eliteserien har brukt unge lokale spillere og gitt dem matching i ung alder.
Hos VIF som jeg allerede har omtalt slapp Håvard Nilsen inn i fjorårets eliteserie bare 16år gammel, Mohammed Fellah debuterte som 16 åring, Harmeet Singh spilte vel fast som 17åring osv.
Viking har også en hel generasjon med gode juniorer (vant vel jr.nm i fjor blant annet) og har latt spillere som Christian Landu Landu, Velon Berisha debutere i ung alder.
Aalesund,Stabæk,Rosenborg osv har også gjort det samme.

Så da er spørsmålet: hvorfor dukker ikke disse opp i TIL(eller Nord-Norge for den saks skyld)?
Befolkningstallene har selvfølgelig en innvirkning, men når det går noen skuddår mellom hver gang en u18spiller får spilletid i nordnorskelag, så må det jo være noe annet som er feil?
TIL har riktignok tatt viktige grep med opprettelsen av NTG og han fyren fra United (som jeg selvfølgelig ikke husket navnet på i farten) og dette vil vi vel først se effekten av iløpet av noen år.

Når det gjelder ungdomslandslagene er disse ofte preget av at trenerne ser minimalt med nordnorske spillere i aksjon. Ta Lars Gunnar Johnsen hos TUIL f.eks, han spiller fast i adeccoligaen hver helg, men blir oversett til fordel for spillere som primært spiller andre og tredjedivisjon for sine reservelag. Hadde han valgt å dra til TIL,RBK eller Viking når han gikk til TUIL så tror jeg at han hadde beholdt plassen sin på u19landslaget (som han jo faktisk har en del kamper for tidligere)

Knutern
Miniputt
Sted: USA

Legg inn av Knutern » 30 mai 2010, 20:19

Oppdaget noe ganske interessant istad når dere først var inne på å snakke om TUIL. Se her: http://vglive.no/#match=10002216.

Etter 1 minutt bytter de inn 16 år gamle Håkon Bjørgo, nei ikke pga at noen måtte ut med skader, men pga at han kun har juniorkontrakt og kan derfor ikke starte kamper.. Altså vil dette tilsvare å starte en adeccoligakamp. Dette er vel noe TIL burde følge med ?

Senjagutt
2. laget

Legg inn av Senjagutt » 30 mai 2010, 21:04

JohnnyL skrev: Når det gjelder ungdomslandslagene er disse ofte preget av at trenerne ser minimalt med nordnorske spillere i aksjon. Ta Lars Gunnar Johnsen hos TUIL f.eks, han spiller fast i adeccoligaen hver helg, men blir oversett til fordel for spillere som primært spiller andre og tredjedivisjon for sine reservelag. Hadde han valgt å dra til TIL,RBK eller Viking når han gikk til TUIL så tror jeg at han hadde beholdt plassen sin på u19landslaget (som han jo faktisk har en del kamper for tidligere)
Nå kjenner jeg til store deler av historien til Lars Gunnar, og han var lenge intressert i å spille for TIL. TIL ville derimot ikke at han skulle trene med a-laget, men heller tvinge han til å ta første klasse på NTG, når LG gikk andre klasse i daln. Dette ville selvsagt ikke Lars Gunnar, og dermed ble det ikke noen TIL-spiller enda av han. I tillegg skulle Lars Gunnar trene med guttelaget/b-laget til TIL, og svært sjelden eller aldri med a-laget selvom han allerede har trent med a-laget.
Nivået på treningene TUIL kontra b-laget til TIL, sier seg selv hvor han bør trene. Hadde TIL gitt Lars Gunnar lovnader på treninger sammen med a-laget, så tror jeg Lars Gunnar hadde spilt i TIL nå.

Det skal også sies at store deler av samme landslagskull som Lars Gunnar var i, trener regelmessig med TL-klubber eller bedre lag. Jeg vil også påstå at hadde Høgmo vært i TIL på det tidspunktet, så ville ikke dette skjedd.

JohnnyL
2. laget

Legg inn av JohnnyL » 30 mai 2010, 22:05

Knutern skrev:Oppdaget noe ganske interessant istad når dere først var inne på å snakke om TUIL. Se her: http://vglive.no/#match=10002216.

Etter 1 minutt bytter de inn 16 år gamle Håkon Bjørgo, nei ikke pga at noen måtte ut med skader, men pga at han kun har juniorkontrakt og kan derfor ikke starte kamper.. Altså vil dette tilsvare å starte en adeccoligakamp. Dette er vel noe TIL burde følge med ?
De gjorde det samme tidligere i år før de fikk signert keeperen. Håpløs regel som i de fleste tilfeller utelukkende stopper unge talenter fra å få spilletid.

Brukeravatar
michael collins
Ekspert

Legg inn av michael collins » 30 mai 2010, 22:12

Det er bedre for Lars Gunnar Johnsens utvikling å spille Adecco for TUIL enn 2. divisjon for TIL. Blir han god nok for Tippeligaen henter vi ham bare over brua.
Offense wins games, defense wins titles.

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 31 mai 2010, 00:41

Ser at i 3.runde av juniorcupen møtes Tuil og TIL.
Kampen skal i utgangspunktet spilles 12-13 juni.
I Nm-cupen for G16 lag, har TIL fått hjemmekamp mot Glimt eller Mjølner.
Ser at guttelaget slo Kirkens borte i 1.runde med 2-1, men hvem de møtte i 2.runde vet jeg ikke. Vet heller ikke om 3.runde kampen allerede er spillt. Kanskje noen som har litt info om det?

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 11 jun 2010, 09:56

TILs juniorlag vant i går 3.runde i nm-cupen med 7-3 borte mot Tuil.
I dagens Tromsø står det en liten sak om kampen og skrives der at TIL var en klasse bedre enn Tuil.
Noen her fra forumet som var på kampen og kan komme med en rapport?

TILs juniolag er dermed klar for 4.runde i nm-cupen.
Når det gjelder G16 cupen skal vi møte Bodø/Glimt i 3.runde på Alfheim. Tror kampen spilles i neste uke.

Juniorlaget vårt skal også i år delta i Jet Cup på Hamar i perioden 12-18 juli.
Deltakende lag i år er:
Fra Norge:Tromsø,Brann,Fredrikstad,Haugesund,Hønefoss,Kongsvinge,Lillestrøm,Molde,Odd Grenland,Rosenborg,Sandefjord,Stabæk,Start,Strømsgodset,Viking,Vålerenga og Aalesund.
Fra utlandet:AIK,Gais,Halmstad og Häcken fra Sverige. Internazionale og Ingas fra Nigeria og Diambars fra Senegal.

Brukeravatar
michael collins
Ekspert

Legg inn av michael collins » 11 jun 2010, 11:03

Men Tindfotingan vant sikkert tribunekampen igjen, går jeg ut fra? Dermed endte jo kampen i virkeligheten (deres virkelighet) uavgjort. :wink:

JohnnyL
2. laget

Legg inn av JohnnyL » 12 jun 2010, 10:03

tobben skrev:TILs juniorlag vant i går 3.runde i nm-cupen med 7-3 borte mot Tuil.
I dagens Tromsø står det en liten sak om kampen og skrives der at TIL var en klasse bedre enn Tuil.
Noen her fra forumet som var på kampen og kan komme med en rapport?

.
Det overrasket meg faktisk litt at TIL vant såpass mye mot TUIL i denne kampen, men her ser man vel viktigheten av at man har en solid stamme som spiller mye ilag, mens TUIL har gode enkeltspillere som blir hentet ned til juniorfotballen.
Hvis TUIL stilte med sine beste juniorer (noe jeg tror de gjorde siden det var Allertsen og Hjort som puttet) så har de vel 5 spillere som har fått spilletid i årets adeccoliga. (Allertsen, Hjort,Johnsen,Bjørgo og Flaat) samt to tre til som har spilt i treningskamper. Så det var god motstand som juniorlaget til TIL møtte her. Burde vel være noen talenter i dette laget som kan ta steget opp snart?

Knutern
Miniputt

Legg inn av Knutern » 12 jun 2010, 22:33

Likte ikke helt dette med at Diambars er med på cupen, det er vel flust med speidere på denne cupen, og kanskje de oppdager noen derfra. Diambars er litt "vårt" føler jeg, har fått opprettet en god kontakt med dem som kan bli meget nyttig. Vil rett og slett ikke at andre tippeligaklubber skal få den gode kontakten eller interessen :(

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 26 jun 2010, 14:05

TILs juniorlag skal møte Strinheim borte i 4.runde av juniorcupen.
Kampen spilles 12.august.

Knutern
Miniputt

Legg inn av Knutern » 07 sep 2010, 15:54

Noen som har en oversikt over de største 95-talentene i Nord-Norge, spesielt Troms?

Vet at de tre beste talentene sør for Trondheim er 1. Kamer Qaka. 2. Mats M. Dæhlie 3. Hermann Stengel..

Brukeravatar
michael collins
Ekspert

Legg inn av michael collins » 07 sep 2010, 16:07

Å vurdere talenter er ingen eksakt vitenskap. Det finnes sikker 100 000 "eksperter" som er uenige i vurderingen av hvem som er de tre største talentene i Sør-Norge. :wink:

Knutern
Miniputt

Legg inn av Knutern » 07 sep 2010, 16:53

Godt poeng, men nå har jeg spilt mot/sett på som godt som "alle" som er verdt å få med seg og er ganske sikker på denne vurderingen :wink:. Uansett; vet du om noen ?

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 15 jan 2011, 11:18

G16 landslagsspilleren Andreas Skog fra Mosjøen er klar for TIL.
I følge en notis i dagens Tromsø skal han begynne på NTG her i byen og spille for TIL2.

Var også en notis i Tromsø rett etter nyttår om en 15-16 årig gutt fra Oslo som kunne være aktuell for TILs gutte/juniorlag. Husker ikke va han het, men han hadde spilt for Vålerenga og hadde kamper for G15 landslaget.

Donkeyman
Kamptroppen
Sted: Tromsø

Legg inn av Donkeyman » 15 jan 2011, 12:39

En gång för många år sedan när Donkeyman var ung och vacker var han en ganska framgångsrik Bandytränare. Han gick alla kurser som fanns och på toppen genomgick han Elittränarkursen. Detta ledde till tränarsymposier i Moskva och deltagande i diverse utvecklingsgrupper i Bandyförbundets regi.

På den tiden var Ryssarna väldigt mycket bättre i både Bandy och Hockey. Det var medan "The Big Red Machine" krossade alla vid VM-turneringarna och spelade jämnt med de bästa NHL-proffsen. Och vi var givetvis nyfikna på vad de gjorde annorlunda än oss. För att hitta en formel för att kunna slå dem en dag. Jag kan lugnt påstå att de blev analyserade ur absolut alla aspekter. Ett arbete som också blev framgångsrikt. Numera spelar vi jämnt med dem.

Jag deltog i en grupp som sysslade med "forskningsarbete". Vi studerade bakgrunden till de bästa Ryska Bandy- och Hockeyspelarna. Något som inte var så enkelt på den tiden. Internet var ännu inte påtänkt så det var frågan om vanlig gammaldags arkivforskning. På ett främmande språk.

Hur som helst, när vi hade kartlagt ett par hundra spelare såg vi en mycket tydlig trend. En trend som jag faktiskt tror är giltig än i dag, även i andra lagspel som till exempel Fotboll.

Vi inbillade oss att de samlade de största talangerna redan i tidig ålder och utvecklade dem till toppspelare, ungefär som man gjorde med konståkare, pingisstjärnor och gymnaster. Och det visade sig att man försökte överföra den principen till Hockey och Bandy.

Men - och nu kommer det - vi upptäckte att vår teori var fel. De största stjärnorna hade nästan aldrig varit stjärnor i ungdomsidrotten. Tvärtom - de var för det mesta ganska medelmåttiga upp till 15-årsåldern. Unga och ambitiösa - Ja. Stortalanger - Nej. Men de tränade hårdare och var mer målmedvetna än sin omgivning. När de blev 17-18 år blev de jämnbra med och gick förbi dem som varit mest talangfulla i yngre år och när de var 20 var de storstjärnor. Det var alltså en utveckling som kom på några år mellan 17 och 20 års ålder. Men denna utveckling grundlades av hård och målmedveten träning under hela uppväxten.

En annan sak var att de flesta av de här stjärnorna inte kom fram genom ungdomsakademier utan genom att tidigt spela i seniorlag i mindre klubbar. Men gemensamt var att de "upptäcktes" tidigt och värvades till någon av de "stora" klubbarna. För att slutligen hamna i CSKA eller Dynamo Moskva.

Jag skall också komma med tre Svenska exempel på olika talangarbete.

På den tiden som jag var aktiv tränare var IK Sirius i Uppsala ett storlag. Men de var hatade av alla klubbar i Upplandsdistriktet. Därför att de "samlade" på sig allt vad som fanns av yngre talanger. Varje år dränerade man de mindre klubbarna i distriktet på mängder med 15-åringar. Som drömde om att få spela i Elitserien med Sirius. Men det visade sig att man inte ens hade Pojk- eller Juniorlag till alla dessa unga spelare. Många fick över huvud taget inte spela. Någon enstaka blev storspelare men de allra flesta hade slutat spela Bandy redan när de var 17 år.

Ett annat Svenskt exempel är Färjestad som varit en av de dominerande Hockeyklubbarna under senare år. De har över huvud taget inte något J20-lag. Däremot har de "placerat" några dussin med yngre spelare i lag som spelar i lägre serier. Spelare som får kontinuerlig uppföljning från FBK. Där i gården menar man nämligen att unga spelare utvecklas bättre om de får spela i ett ambitiöst lag i lägre serier än genom att spela i ett Juniorlag.

Ett tredje sätt att hantera detta på är Hammarby. Som har ett A-lag på nivå 2 (Allsvenskan). Men som har en formellt sett helt fristående förening - Hammarby TFF (Talang FotbollFörening) som spelar på nivå 3 (Div 1, som är mycket mer spetsad i Sverige än i Norge). Både huvud- och andraklubben har sedan Juniorlag medan ungdomsverksamheten ligger i TFF. Men saken är att varje år kan man "flytta upp" ett par utvecklade ungdomar från TFF till HIF.

Personligen är jag helt övertygad om att Färjestads och Hammarbys metod för talangutveckling är den bästa. Något som också bevisas av att speciellt FBK är en av landets största "talangfabriker". De producerar mängder med spelare både till sitt eget Elitlag men också till hela Värmlandsdistriktet.

TIL är på rätt spår när man "parkerar" unga talanger i klubbar som TUIL, Alta och de som ligger ytterligare ett eller flera steg ner. Men man bör renodla och vidareutveckla den metoden ungefär som Färjestad och Hammarby gör. Jag tror nämligen att en 18-åring utvecklas bättre av att spela i ett riktigt A-lag på lägre nivå än genom spel i ett Juniorlag som hör till en storklubb.
Följ dag för dag på ångfartyget Blidösund sommaren 1954. blidan54.blogspot.com

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 15 jan 2011, 13:37

Nok en gang et glimrende innlegg fra vår Svenske venn :thumbsup:

Ser vi på TIL synes jeg det er helt riktig å hente 16 årige talenter fra andre klubber i nord-norge og få dem inn på juniorlaget/TIL2.
Så kan man selvsagt vurdere å leie ut unge spillere for å gi dem a-lags erfaring. Men ser vi på N-Norge er det bare Glimt og Alta som ligger på høyere nivå enn TIL2. Jeg "tror" TIL2 skal ha mye av æren for at f.eks juniorlaget vant nm-cupen. På TIL2 har mange av juniorspillerne fått flott erfaring fra seniornivået.

For mange unge spillere kan det sikkert være best å være "hjemme" i trygge omgivelser å få masse spilletid på sitt lokale a-lag i f.eks 2.divisjon. Men utfordringen for TIL blir da at den dagen de virkelig blir god, så står også andre klubber enn TIL klar til å hente dem.
Tore Reginiussen og T.K.Bendiksen fra Harstad er to eksempler på dette.
Tore havnet heldigvis i TIL selv om klubber som Brann og Rbk også var interessert. Kind Bendiksen som ble omtalt som et megatalent forsvant til Glasgow Rangers. I framtiden tror jeg større klubber sørpå og også klubber i utlandet vil ha få betenkeligheter med å hente f.eks en 15 åring fra nord. Derfor er det viktig at TIL kommer på banen tidligst mulig, men det sier seg selv at vi ikke kan hete alle 15-16 åringer i landsdelen.

Men som jeg skrev i mitt forrige innlegg tror jeg juniorlagets nm-gull og etableringen av NTG på Alfheim har gjort TIL til en meget atraktiv klubb for talenter.

tfs
Miniputt

Legg inn av tfs » 15 jan 2011, 15:13

Hadde tenkt å skrive et innlegg om Andreas Skog, her i Mosjøen har det en stund vært kjent at han skulle flytte til Tromsø og gå på NTG der.
Andreas begynte å spille for Olderskog IL (et lokalt lag i Mosjøen). Der spilte også jeg sammen med han, tre-fire år. Sist sesong spilte han for Mosjøen IL.

På Olderskog importerte han i kamp etter kamp både i jr-kamper og i senior-kamper, bare som guttespiller. Han var svært avgjørende i mange av kampene. Da spilte Olderskog sitt seniorlag på laveste nivå på Helgeland.

Andreas ble uttatt på landslaget for to år siden (tror jeg det var). Da spilte de to treningskamper mot Sverige. Andreas ble kåret til Norges beste i den ene kampen og ble toppscorer over de to kampene mot Sverige.

Etter alle de gode prestasjonene både for klubblag og landslaget, var det naturlig med en overgang, og det ble til byrival Mosjøen IL. Der ble det høyere nivå både på jr-fotball og senior-fotball. Andreas tok plassen som sentral midtbanespiller på tredjedivisjon laget. Og om jeg ikke husker helt feil var det den plassen Thomas Drage hadde i MIL. Prestasjonene var gode også i år. Og I sommer var han også med Em-kvalifisering for G16, uten å få noe særlig med spilletid.

Det var snakk om prøvespill for andre klubber i Norge. Hvilke klubber er jeg ikke helt sikker på, men tror det var Lyn og Viking. Men jeg er i alle fall glad for at han tok turen til Tromsø, og mitt favoritt lag.

Andreas som fotballspiller er ganske unorsk, han er ikke spesielt høy eller sterk, men det tar han absolutt igjen på teknikk og fart. Finter og akselerasjon er absolutt hans sterke sider. Han kan lure mange langt ut av ban med kroppsfintene sine. Skuddene er ikke så aller verst de heller. Han og Thomas Drage er kanskje ikke så ulike som fotballspiller.
Om han en gang i fremtiden kommer inn på laget til TIL, skal jeg ikke spekulere for mye i. Det er mange faktorer som spiller inn der. Men det blir spennende å se hvordan han takler nivået i andre divisjon. Tredje divisjon HESA har nok et ganske lavt nivå.

Skog er forøvrig søskenbarn til Vidar Tømmervik Skog, som har spilt noen kamper for TIL3 og TIL jr.

Brukeravatar
Patriot
Førsteelleveren

Legg inn av Patriot » 17 jan 2011, 22:24

Konge med litt mer utfyllende informasjon. Liker hva jeg leser.
"Den verste opplevinga eg hadde var i Tromsø,
då var det to personar som sa verkeleg stygge ting". -Magne Hoseth

Donkeyman
Kamptroppen
Sted: Tromsø

Legg inn av Donkeyman » 22 jan 2011, 14:30

Det har varit en stor debatt i Svensk Press om det förnuftiga i att värva unga talanger till storklubbar. Detta initierat av att Storklubbar i Stockholm försöker knyta till sig 10-åringar.

En del av denna debatt var en stor intervju med Tomas Petterson som är "Professor i Idrottsvetenskap". Han har forskat på talangutveckling i 20 år. Som ett led i denna forskning har han studerat tusentals ungdomar och deras karriärer upp till 25 års ålder. Resultatet av hans forskning sammanfaller i mångt och mycket med det som jag rapporterade ett inlägg högre upp i tråden.

- Den absoluta majoriteten av de som har nått längst i sina karriärer har fostrats i mindre klubbar och sedan värvats till större lag som A-lagsspelare.

- Den sämsta karriärvägen är att barn specialiserar sig och spelar i storklubbar redan i tidig ålder.

- De bästa förutsättningarna för att bli riktigt framgångsrik är att befinna sig i trygg hemmiljö och att utvecklas i takt med sina egna förutsättningar.

- De som når längst har för det mesta varierat sig och ägnat sig även åt andra idrotter upp till 16-17 årsåldern.

- Ett mycket vanligt misstag som görs är att man förväxlar fysisk mognad med talang.

- De som är födda tidigt på året har stor fördel av detta som åldersindelningen i idrotten fungerar i dag.

- Det är viktigt att träna men det är ännu viktigare att uppehålla intresset

Professorn avrundar med ett spetsformulerat uttalande: "De flesta klubbar resonerar och agerar helt annorlunda. Många slår rekord i dumhet. Att använda pengar till att värva ungdom under 15 år är totalt meningslöst och helt bortkastat.

Inom inte allt för lång framtid kommer en bok ut i ämnet med just denne professor som författare.
Följ dag för dag på ångfartyget Blidösund sommaren 1954. blidan54.blogspot.com

Svar