TILs talenter

Her kan vi diskutere nye spillere, og ellers alt som har med Tromsø IL å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
tobben
Bummen

Re: TILs talenter

Legg inn av tobben » 19 jun 2015, 12:53

Grenersens Brukne Arm skrev:

Jeg tror dette først og fremst handler om at trenerstaben ønsker å provosere frem en innsatsvilje hos Espejord. Han må derfor kjempe seg inn på laget. Tror det er der dette ligger.
Ser ikke bort fra at du har rett. Tenkt tanken selv. I år synes jeg blant annet Runar har blitt mye bedre som første forsvarer. Garantert noe han har fått beskjed om å jobbe med. Både håper og tror Steinar har en plan med Runar siden han ikke vil låne han ut,.

Brukeravatar
gaute65
2. laget

Legg inn av gaute65 » 21 jun 2015, 09:02

G16 vant sin avdelingog er klar for sluttspillet til høsten. Brage Berg Pedersen ble lagets toppscorer med 8 mål.

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 30 jun 2015, 16:59

TIL2 med Lekstrøm, Gjesdal, L.Nilsen, Drage og Espejord fra A - stallen, vant i går kveld 6-0 over Salangen på Alfheim.
Dermed tilbake på tabelltoppen i 3.div.avd.12.

Runar scoret 2 mål og er nå oppe i 15 mål på sine 6 kamper.
Men den som uten tvil var banens gigant var Lasse Nilsen. Første 60 som venstreback, siste 30 på venstrekanten. Mener Lasse seriøst bør vurderes som alternativ på venstrekanten på A-Laget så lenge Antonsen foretrekkes på backen. I Lasse har vi en spiller med tempo som liker å utfordre. Han kan absolutt bli en sensasjon på lik linje med Norø Ingebrigtsen. Talentet er det ingen tvil om.

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 14 jul 2015, 17:16

Da er det klart at talentet Brian Stangnes Kjeldsberg tar overgang til Tyske kaiserslautern og går inn i klubbens u19 tropp.
Dette skjer bare 2 1/2 år etter at vi mistet Ulrik Yttergård Jenssen til Frankrike.
Vi får småpenger for talentene med muligheter for en million eller to om de på sikt blir A-Lags spillere.

At vi mister talenter på denne måten er naturligvis ergerlig og ikke bærekraftig for TIL som klubb på sikt.
Derfor provoserer det meg sterkt de uttalelsene vår sportssjef kommer med i forbindelse med overgangen. Til Itromso sier Svein Morten Johansen:"det er svært gledelig at spillerne våre er attraktive for utenlandske klubber og vi tror dette kommer til å sette ennå større fart på talentutviklingen i klubben,selv om Brian kunne blitt A-lags spiller i TIL".

Ja får gratulere Svein Morten og resten av klubben med å ha mistet nok et talent. Vi får vel bare godta at de beste spillerne her oppe forsvinner før de når senioralder. Så kan vi heller satse på å bygge fremtiden på lånespillere som Pritchard og Hamza Zakari, noe som alle husker var en kjempesuksess i 2013.

Gratulerer nok en gang =D> =D>

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 14 jul 2015, 21:41

tobben skrev:Ja får gratulere Svein Morten og resten av klubben med å ha mistet nok et talent. Vi får vel bare godta at de beste spillerne her oppe forsvinner før de når senioralder. Så kan vi heller satse på å bygge fremtiden på lånespillere som Pritchard og Hamza Zakari, noe som alle husker var en kjempesuksess i 2013.

Det er helt jævlig, TIL burde fått naglet ned de største talentene på brennsikre kontrakter, sånn at de ikke bare kan bli borte, og i DET ALLER MINSTE bør de ikke gå med på skambud, men heller forlange MAX KOMPENSASJON. Ferdig med det.

Helsikes misforstått naivisme som S&M-Johansen driver med!
Det sies at menn ikke gråter. Det stemmer ikke. -Roar Christensen, 29.10.06
No træng vi bare en boksåpner her! -Agnar Christensen, 14.03.10

Brukeravatar
John Barnes
Bummen
Sted: Tromsø

Legg inn av John Barnes » 15 jul 2015, 05:46

Grenersens Brukne Arm skrev:
tobben skrev:Ja får gratulere Svein Morten og resten av klubben med å ha mistet nok et talent. Vi får vel bare godta at de beste spillerne her oppe forsvinner før de når senioralder. Så kan vi heller satse på å bygge fremtiden på lånespillere som Pritchard og Hamza Zakari, noe som alle husker var en kjempesuksess i 2013.

Det er helt jævlig, TIL burde fått naglet ned de største talentene på brennsikre kontrakter, sånn at de ikke bare kan bli borte, og i DET ALLER MINSTE bør de ikke gå med på skambud, men heller forlange MAX KOMPENSASJON. Ferdig med det.

Helsikes misforstått naivisme som S&M-Johansen driver med!
SMJ burde vært sparka ut stadionporten etter 2013-sesongen, desverre ser vi at han fortsatt holder på med samme tragiske klovnerier som før, med tanketomme uttalelser med mere.

Ellers er det selvsagt veldig synd at TIL mister talentene sine på denne måten til utlandet. Steinar Nilsen messer jo om at man skal satse nordnorskt, noe også TILs administrasjon/ledelse flere ganger har slått fast, like forbanna så slipper de unge egne talenter, samt ikke klarer å holde på nord-norske spillere, og de unge lokale/nord-norske spillerene som allerede er mer enn gode nok lar SN & co få benkesmak i ræva.

Men når det gjelder Brian Stangnes Kjeldsberg, så vil jeg spørre deg tobben som har sett TIL 2 i aksjon en del, hvordan har han gjort det der? For en tid tilbake siden sa du noe om at han ikke var god nok for a-laget, men har han potensiale, som TIL tydeligvis ikke ser, men som noen tyskere har skjønt at gutten har?

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 15 jul 2015, 14:02

John Barnes skrev: SMJ burde vært sparka ut stadionporten etter 2013-sesongen, desverre ser vi at han fortsatt holder på med samme tragiske klovnerier som før, med tanketomme uttalelser med mere.
Gi fyren sparken :D jeg kan god tysk og gir som kjent ikke ved dørene. Ringer Bayern skal jeg svare "arschgesicht, wir möchten drei million euro haben!"

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 16 jul 2015, 03:07

John Barnes skrev: Men når det gjelder Brian Stangnes Kjeldsberg, så vil jeg spørre deg tobben som har sett TIL 2 i aksjon en del, hvordan har han gjort det der? For en tid tilbake siden sa du noe om at han ikke var god nok for a-laget, men har han potensiale, som TIL tydeligvis ikke ser, men som noen tyskere har skjønt at gutten har?
Har jeg skrevet det :wink:
Stangnes har i år spilt 5 av B-lagets 11 seriekamper. To av de kampene ble spilt her i byen og de så jeg. I begge kampene fikk han vel en omgang som kantspiller, uten at han imponerte meg noe voldsomt.

Tror nok TIL og Kaiserslautern ser på han på samme måte, som et talent. Er jo ikke proff men akademispiller han blir der nede.

TILs utfordring ligger i å avgjøre på et tidlig tidspunkt hvem de ønsker å ha med videre i klubben av talentene. De som ønskes med videre må over på proffkontrakt for å unngå slike overganger som vi ser nå. Hvis ikke vil dette bare fortsette. Alle forstår at TIL ikke kan signere alle juniorspillere på proffkontrakter, men kanskje klubben må bli litt råere på å gi noen utvalgte talenter proffkontrakt i tidlig alder, altså før de er moden for a-laget vårt.

Brian Stangnes Kjeldsberg står ikke med kamper på aldersbestemte landslag. Han ble jo oppdaget av Kaiserslautern i vinter da TILs juniorlag var der nede på treningsleir og møtte tyskerne i kamp.

Trener for TIL2, Lars Petter Andrassen, uttalte for noen mnd siden følgende til itromso i forbindelse med en eventuell overgang for Kjeldsberg: "når unge spillere hos oss også får slike muligheter som Brian nå får er det også et pluss. Toppklubbene er dessuten slik at de henter spillere i veldig ung alder og bruker penger der. Det går an å selge spillere også på det nivået vi er på".

Synes dessverre Andrassen og SMJ uttalselser virker merkelige og noe naive. Ja at vi mister talenter kan tolkes som at det jobbes godt med talentarbeidet i TIL. Men nytter jo lite med talentarbeid hvis de beste skal dra før de når senioralder i TIL.
Når B-lagets trener snakker om å selge spillere også på dette nivået, er det jo utdanningskompensasjon han snakker om. Leste at tyskerne i utgangspunktet må ut med 1,4 mill som deles mellom Skjervøy og TIL. Men summen er garantert betraktelig lavere. Tyskerne betaler mindre nå, så øker de heller summen litt hvis spilleren blir en suksess på sikt.

Jeg er spent på å se hva TIL gjør med denne utfordringen i årene som kommer. Nå har vi mistet Ulrik Yttergård Jenssen og Brian Stangnes Kjeldsberg til utenlandske akademier. Dessverre tror jeg nye talenter kan være på vei ut. 15-16 år gamle Brage Berg Pedersen har jo allerede takket nei til italienske Genoa, men flere andre klubber skal ha han i kikkerten.
Hvis TIL mener han kan bli en fremtidig A-spiller hos oss, må klubben gi han proffkontrakt snarest. Hvis ikke kan han bli det tredje talentet som forsvinner fra Alfheim i løpet av få år.

En særlig bærekraftig utvikling har jeg vanskelig å se at det er for klubben vår, tross gleden og positiviteten fra flere internt i TIL miljøet.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 19 jul 2015, 05:03

tobben skrev: Brian Stangnes Kjeldsberg står ikke med kamper på aldersbestemte landslag. Han ble jo oppdaget av Kaiserslautern i vinter da TILs juniorlag v

Synes dessverre Andrassen og SMJ uttalselser virker merkelige og noe naive.

Jeg er spent på å se hva TIL gjør med denne utfordringen i årene som kommer. Nå har vi mistet Ulrik Yttergård Jenssen og Brian Stangnes Kjeldsberg til utenlandske akademier.

En særlig bærekraftig utvikling har jeg vanskelig å se at det er for klubben vår
Saken er den at toppklubbene i Europa må ha X egenutviklede spillere i stallen (altså fra egen nasjon), når de henter en 16-åring fra oss teller han som egenutviklet.

Jeg synes det er surt at vi gir bort gull gratis, for så å kjøpe gråstein til overpris selv.

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 09 jun 2016, 12:00

Denne saken:

http://www.itromso.no/100Sport/fotball/ ... 761136.snd

Det hadde jo vært storveis om TIL kunne sendt de 2-3 beste talentene til en klubb på sagaøya. De er jo sikkert minst like gode på talentutvikling som TIL. Og spilletid i en fotballnasjon i stor fremgang hadde sikkert fungert helt greit. Men det må være TILs egne talenter, så vi vet de kommer tilbake igjen etterpå.
Footballers from Bilbao and well used diapers have one thing in common. Guess what.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 10 jun 2016, 11:27

Bert Karsam skrev:Denne saken:

http://www.itromso.no/100Sport/fotball/ ... 761136.snd

Det hadde jo vært storveis om TIL kunne sendt de 2-3 beste talentene til en klubb på sagaøya. De er jo sikkert minst like gode på talentutvikling som TIL. Og spilletid i en fotballnasjon i stor fremgang hadde sikkert fungert helt greit. Men det må være TILs egne talenter, så vi vet de kommer tilbake igjen etterpå.
Komme tilbake igjen etterpå? TIL har jo bare lyst å jage de bort til andre klubber, for da beviser det jo at vi gjør en så jævla god jobb!
– Er det bare positivt at TIL mister talenter for beskjedne summer før de har spilt for A-laget, istedenfor å vente noen år når de potensielt er verdt mye mer?

– Det er to veier å tenke her. Den andre veien er å få fram spillere etter hvert på A-laget og spille seg til kontrakt med oss. For de aller fleste er det mest aktuelt, men Brian og Ulrik har valgt et annet alternativ og vil ut og prøve lykken. Vi velger å fokusere positivt på dette og tror tempoet og fremdriften i utviklingshjulet blir større.
kilde
http://www.fvn.no/100Sport/fotball/tysk ... 0378_1.snd

killimandros
Tilskuer

Legg inn av killimandros » 26 aug 2016, 20:39

Mohammedi er en meget lovende spiller som Bodø Glimt har prøvd å få ganske lenge. Flere aldersbestemte landskamper i 15/16 sesongen.

http://www.aftenbladet.no/100Sport/fotb ... 8316_1.snd

Brukeravatar
Bosse66
2. laget

Legg inn av Bosse66 » 28 aug 2016, 11:32

killimandros skrev:Mohammedi er en meget lovende spiller som Bodø Glimt har prøvd å få ganske lenge. Flere aldersbestemte landskamper i 15/16 sesongen.

Fruktene av TIL's talentsatsing vises i fullt monn i Tippeligaen. At NTG i Tromsø blir attraktivt for spillere som vanligvis kommer fra Glimtland er veldig gledelig. Spennende spiller dette fra Leknes og med røtter fra Afghanistan.

Sindrbjo
Juniorspiller
Sted: Trondheim

Legg inn av Sindrbjo » 29 aug 2016, 14:53

http://www.bt.no/100Sport/fotball/NRK-E ... 2158_1.snd
Gøy! Nå har vi to spillere i denne troppen, og jeg tror jammen jeg vil prøve å få sett de to kampene, mot Bosnia på fredag og England en uke etter.

Brukeravatar
Bosse66
2. laget

Legg inn av Bosse66 » 29 aug 2016, 16:26

Sindrbjo skrev:http://www.bt.no/100Sport/fotball/NRK-E ... 2158_1.snd
Gøy! Nå har vi to spillere i denne troppen, og jeg tror jammen jeg vil prøve å få sett de to kampene, mot Bosnia på fredag og England en uke etter.
Kjempe bra og fortjent plass til Runar. De kampene må en jo se. Vet ikke om det blir sendt på norsk tv eller må sees via free streams.

killimandros
Tilskuer

Legg inn av killimandros » 29 aug 2016, 19:43

Bosse66 skrev:
killimandros skrev:Mohammedi er en meget lovende spiller som Bodø Glimt har prøvd å få ganske lenge. Flere aldersbestemte landskamper i 15/16 sesongen.

Fruktene av TIL's talentsatsing vises i fullt monn i Tippeligaen. At NTG i Tromsø blir attraktivt for spillere som vanligvis kommer fra Glimtland er veldig gledelig. Spennende spiller dette fra Leknes og med røtter fra Afghanistan.
Ja og siden som du sier han kommer fra en region der spillere nesten blir påtvunget å dra til Glimt er det enda mer gledelig. Det var en del som mente han absolutt både burde og måtte dra over fjorden, men gutten er såpass selvstendig og mentalt sterk at han velger det alternativet han selv mener er best. Han tror jeg TIL kan få mye glede av.

Svar