StadionTråd: Alfheim

Her kan vi diskutere nye spillere, og ellers alt som har med Tromsø IL å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
JohnnyL
2. laget

Re: StadionTråd: Alfheim

Legg inn av JohnnyL » 25 jan 2011, 12:48

michael collins skrev:Flott at du er tilbake med et grundig og konstruktivt innlegg, Hårek. Ikke bry deg om oppgulpet fra JohnnyL, som er på forumet ene og alene for å slenge dritt om TIL i alle sammenhenger.

Tror du skal slite mye med å finne over 20 innlegg fra meg som i hovedsak er ugrunnet kritiske til TIL her.
Hårek Johansen skrev:Det eneste du klarte nå var å ødelegge et konstruktivt innlegg ved å ta det opp i deler, motbevisse null og nada, samt fortelle meg nøyaktig hvor bakstreversk din karakter her inne har verdt og fremdeles er.

Du oppfordres til å bevisse hvor det står at Valle Hovin ikke gis bort og med markedsverdi 5-600Millioner, her er mine:
http://fotball.aftenposten.no/eliteseri ... 104663.ece
http://www.vpn.no/vpn_spesial/en_krone_for_et_kongerike
Linkene du viser til er jo for det første synsing fra enkelte aksjespekulanter (som har partsinteresse i saken da de hører til skøytemiljøet i oslo) og fra høyre i oslo som var i mot det og den fra VPN er jo bare en bekreftelse på det jeg sa om vilkårene for tomten.
Tomten har minimal verdi for andre enn et idrettslag siden reguleringen av tomten er slik som den er. Det er i tillegg så mye svevestøv og diverse i området at skolen som lå på tomten måtte legges ned. Vålerenga må som sagt investere mye i infrastrukturen i området for at det skal kunne gjøres noe.
http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/ ... 695588.ece
Hovin skole blir stengt i 2010 på grunn av for mye svevestøv. Men ved å skjerme med bygninger og heve kvaliteten på dette området, ønsker vi å bøte på grøntregnskapet og gjøre det attraktivt å bruke for folk i nærområdene, sier Skarheim, som innrømmer at trafikkløsninger for området blir en utfordring.
Når det gjelder fotballtingen du snakker om:
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article177962.ece
"– En tolvlagsserie som i Danmark høres veldig bra ut, slik at vi får flere toppede kamper. Det vil bidra til økt interesse, sier viking trener", "Viss man skulle gjort en forandring ville jeg gått fra 14 til 12 lag og spilt en trippel serie, sier Semb", "12-lagsserie gir flere toppkamper og bedre trøkk, sier Starts Tørum", "Det er mulig at 16 lag er litt for mange, sier Stabæks Jan Jönson. nå i Rosenborg".

Men, du mener min tekst er misledende? TSOK
Leser du linken du linker til? Du hevdet i ditt første innlegg at 2011 var siste året med 16lagsserien. I linken din står det klart og tydelig
Uansett blir det 16 lag også neste år og i 2012. En endring på fotballtinget får virkning først fra 2013-sesongen.
Dette er også uttalelser fra noen få personer du kommer med. På fotballtinget er det ganske mange som skal stemme og det er mye politikk inne i bildet. Geografisk beliggenhet av lagene vil bli dårligere ved en 12lagsserie og for mange er det å ha et topplag i nærheten svært viktig og var mye av begrunnelsen til at det ble 16lag sist. Det er mange profilerte trenere/spillere som er for 16lagsserien også. F.eks kommer Nils Arne Eggen med noen fornuftige spark til 12lagsserien i denne
http://mobil.tv2.no/sporten/fotball/tip ... 75256.html og får støtte av Rekdal/Bohinen i denne http://mobil.tv2.no/sporten/fotball/tip ... 75257.html.
12 lag som skal møte hverandre 3 ganger tilsier 33 serierunder og jeg ser ikke helt hvordan man skal skvise de inn i Norge med tanke på problemene 30 serierunder har skapt for oppsettet.

Også dette maset om mål, der du faktisk misleder de som leser:
http://www.altomfotball.no/element.do?c ... asonId=330

TIL tok Bronse i 2008 og scoret bare 4 mindre enn Rosenborg. Men, scoret i følge pressen for lite til å fortjene sin plass selv da(blåkopi av meninger & mål i 2010).
Og når du ikke vet at Ola Berhus blogger om LSK så burde vel ikke jeg være din lærer å forklare at dette ikke var om snitt pr kamp. Du kan jo alt allerede, ikke sant men bare måtte vri på meningene. Dårlig kommunikasjon og viledende JohnnyL det der.
4 mål mindre en Rosenborg som ble nummer 5 ja! Dette var også 14lagsserie så TIL puttet like mange på 26 som de gjorde på 30 i år. De burde dermed scoret 40 i årets sesong for å fått samme snittet som i 08. At jeg i farten ikke tok referansen til Lillestrøm må jeg bare beklage, men jeg ser fortsatt ikke poenget i en sammenligning da Lillestrøm var en dårlig middelhavsfarer i fjor som også hadde Antony Ujah som puttet 14 mål.

Og så til Kjernepunktet i saken, kurven over besøkstall:
"Bare fordi kurven ser lik ut betyr ikke det at utviklingen er lik." sitat JohnnyL

Vel jeg kommer med sann version av synet på besøkstallene basert på observasjoner over tid presentert av NRK. Der kommer det tydelig frem at variasjonene i tippeligaen er lik variasjonene i TIL (ref TILs besøkstall).

Hva forskjellen mellom topp og bunn viser får du heller bevise via link matematisk felles grunnlag og ikke minst sanne observasjoner over tid.

tsk, les igjen om du ikke fikk det med deg.
Dette skjønner jeg faktisk ikke hva du mener med. Hvis du ser på den prosentvise veksten av antall tilskuere i tippeligaen vs tromsø så har tippeligaen hatt en vekst på 20% mer enn hva TIL har hatt når du ser fra starten av "vekstkurven" i 2003 til toppen i 2007. Ser du kurven ut er veksten fra 2003 til 2010 fortsatt 20% større i Tippeligaen. Dette mener jeg er en klar indikasjon på at TIL trenger en ny arena og at det ligger et uforløst publikumspotensiale her i byen som ikke har blitt utløst av sportslig suksess, men som sannsynligvis vil skje hvis folk ikke fryser ræva av seg på Alfheim.

Brukeravatar
Hårek Johansen
Ballgutt

Legg inn av Hårek Johansen » 25 jan 2011, 16:33

MC, hvem :wink: ?

Viser til innlegg om Arena som slutter slik:

Skryt og gi til alle de rundt deg i samme slengen. Ingen blir å hjelpe oss mer enn det vi hjelper hverandre i å oppnå suksess. Gullegget er en kjempesjanse og ett solid prosjekt med forankring i det lokale næringsliv.

Dette er regions- og bystolthet verdt å kjempe for i masseviss.
Æ e TILsk, e du?
Alltid tro på seier, alltid!

sindre
Førsteelleveren
Sted: tromsø

Legg inn av sindre » 26 jan 2011, 00:50

Gullegget er et solid prosjekt og fullt mulig realistisk men jeg tror at Langnes kommer til å bli et meget sentralt sted i Tromsø nå som det bygges ut for fullt der og da er det helt naturlig at hvis en storhall skal bygges så burde den ligge på Langnes.

Nært flyplassen , man kan parkere inne i parkeringshusene som Jekta og Farmen bygger de vil garantert åpne for det hvis det blir en storhall på Langnes.
Giæverbukta er også en sentral bussterminal der alle busser møtes.
Mi mening er at Langnes er den klart beste plassen for en storhall.

Brukeravatar
michael collins
Ekspert

Legg inn av michael collins » 26 jan 2011, 10:27

Tromsø Venstre hadde et forslag i forrige valgkamp om å bygge en bane fra Sydspissen via Sentrum og Breivika til flyplassen. Dette ville løse transportproblemene til en fotballhall på Langnes. Jeg går primært inn for Tromsdalen-alternativet, fordi det er i gangavstand fra sentrum, men enm hall på Langnes er selvsagt bedre enn ingen hall.
Offense wins games, defense wins titles.

Brukeravatar
aragorn
Kamptroppen

Legg inn av aragorn » 26 jan 2011, 15:43

Det tragiske (alternativt morsomme) i denne saken er jo at de fleste er ganske så enig om at Tromsø har behov for en storhall, badeland etc, mens det i god (nord)norsk tradisjon ender opp med en lokaliseringsdebatt som totalt ødelegger prosjektet. Tipper enden på visa blir at hele prosjektet går ut, fordi interessene i dette krangler om hvor det skal ligge. Og tradisjonellt sett så vet man at når det er snakk om krangling av lokalisering så går det fort 30-40 år før prosjektet realiseres.

Brukeravatar
michael collins
Ekspert

Legg inn av michael collins » 26 jan 2011, 15:45

Det ender sannsynligvis i ingenting, og for tromsøfotballen vil dette i så fall være tragisk. For våre rivaler i Bodø og andre steder vil det være ustyrtelig morsomt.

Belakov
Kamptroppen

Legg inn av Belakov » 26 jan 2011, 17:50

Denne farsen er bare latterlig. Nå må Tromsø-by skjerpe seg sånn at det ikke blir en nasjonal pinlighet. Næringsliv, politikere og idretten må komme sammen og få realisert dette prosjektet så ikke alle blir sittende igjen som idioter og se et luftslott gå opp i røyk.

Brukeravatar
aragorn
Kamptroppen

Legg inn av aragorn » 26 jan 2011, 19:26

I bunn og grunn så er alle enige i at noe må gjøres. Breddeidretten og andre idretter har elendige forhold, Alfheim er på tur å bli utdatert, næringslivet vil ha en stor kongresshall, nordnorges største by har knapt ett basseng med vann i, osv..

Alikevel klarer man ikke å enes om det som alle egentlig har som samme mål. De andre idrettene har lagt all prestisje i å havne på Templarheimen, deler av byens næringsliv og politikere vil på død og liv til Langnes, mens andre støtter Tromsdalsalternativet.

Og nå ser det ut som hele prosjektet strander på en klassisk flott lokaliseringsdebatt. Hadde spørsmålet vært om hallen skulle ligge i Alta, Tromsø eller Harstad så kunne jeg skjønt uenigheten. Her er det snakk om den skal ligge 2 kilometer øst, nord eller vest for sentrum av Tromsø. Himmel og hav vi snakker jo om en bagatell. Og det forundrer meg at de som skal være oppegående mennesker i høye posisjoner klarer å havne i slike diskusjoner. I mange saker så er det snakk om pest eller kolera, i denne saken så snakker vi om nyanser, altså om jeg skal drikke den eller den XO cognacen i kveld. Blir skremt av slikt.

Og typisk (nord)norsk.. Utrolig hvor mange gode prosjekter som er drept fordi man aldri kan bli enig om det skal ligge på oversia eller nersia av veien. Molbomentalitet på sitt verste...

Brukeravatar
gaute65
2. laget

Legg inn av gaute65 » 26 jan 2011, 21:07

Ser at kommunestyret har bestemt at de ikke evner å avgjøre hvor hallen skal være og lar næringslivet utrede : http://www.itromso.no/nyheter/article425027.ece

Det virker som om kommunestyret manøvrerer seg til en posisjon, der de kan si nei og skylde på næringslivet. En skulle tro det var valg til høsten..............

Brukeravatar
gobo
Førsteelleveren
Sted: Tromsø, Mortensnes
Kontakt:

Legg inn av gobo » 26 jan 2011, 22:22

Nå er det jo næringslivet som i hovedsak skal betale for herligheta, så at det er de som skal utrede skjønner jeg jo godt. Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor kommunen er dratt inn i dette i det hele tatt. På meg virker det som om Tromsdalenalternativet er valgt kun for at kommunen skal kunne bidra med tomt og på den måten bli deleier i prosjektet.

Som jeg har sagt tidligere, burde en storhall vært lokalisert til Macktomta. Nå har Mack solgt det til hotell- og kjøpesenterutbygging, så det skjer ikke. Neste logiske sted å lokalisere et stadion da vil etter min mening være der de gamle dieseltankene stod nord for Kræmer på Stakkevollveien, evt oppe ved gamle sildeoljefabrikken. Dette er tomter som i dag ser ut til å ligge brakk.
Sá er einn staðr þar er kallaðr er Álfheimr. Þar byggir fólk þat er Ljósálfar heita, en Døkkálfar búa niðri í jörðu, ok eru þeir ólíkir sýnum ok miklu ólíkari reyndum. Ljósálfar eru fegri en sól sýnum, en Døkkálfar eru svartari biki.

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 27 jan 2011, 01:02

For en utenforstående virker det som debatten om storhall i Tromsø har kommet voldsomt skjevt ut.
Da man for ca 1 år siden lanserte ideen om en hall på Langnes, gikk det ikke lang tid før lokaliseringsdebatten startet opp. Interimstyret for en storhall endte opp med forslaget "gullegget" som skulle ligge på fyllinga i Dalen. Så gikk "småidrettene" sammen og lanserte heller sin ide om en idrettspark på Templarheimen.
Så har man internt i både idretten, politikken og næringslivet nå kranglet internt om hva som er det beste for byen. NHO har jo gitt beskjed om at de 200 mill i RDA-støtte kun skulle brukes på gullegget og ikke andre steder, noe flere i byens næringsliv har reagert på.

At Tromsø kommune nå sender ballen tilbake til næringslivet synes jeg er greit. Nå får næringslivet forsøke å stå sammen og komme opp med et forslag alle kan støtte. Leste blant annet at forkjemperne for Langnes-alternativet mente man kunne bygge en hall mye billigere der enn i Dalen.

Jeg håper virkelig man klarer å realisere en storhall i Tromsø. At man nå må ta noen steg tilbake tror jeg bare er gunstig for å få debatten på rett spor igjen.

Belakov
Kamptroppen

Legg inn av Belakov » 27 jan 2011, 01:50

Hadde aldri trodd jeg skulle oppleve at politikere stemmer seg selv ut av innflytelsen på et slikt spørsmål, men det rydder vekk noen av interessekonfliktene.

Jeg håper at all den ekstra tiden som brukes på utredningen også resulterer i god kvalitet på utredningene. Alle ønsker en storhall, men det er viktig at det ikke ender opp som et urealistisk tapssluk som blør ut TIL og næringslivet etterpå.

NickStrong
Førsteelleveren

Legg inn av NickStrong » 28 jan 2011, 03:18

Viktigst av alt visst det skal bli ihvertfall ett bronsje egg er at Røde-Herman holder fingrene av fatet.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 30 jan 2011, 01:35

NickStrong skrev:Viktigst av alt visst det skal bli ihvertfall ett bronsje egg er at Røde-Herman holder fingrene av fatet.
+1,000,000

Alt han tar i blir lagt brakk og dør en hastig død.

Eksempel:
Kommunen har tenkt å bygge en hytte til 280.000kr
Så får Røde Herman nyss i dette
Hytte, neinei, det skal bli et symbolbygg, og det skal bli en folkefest, og vi vet hvordan vi skal ha fest, og den festen skal bli spontan, etc, la oss holde pressekonferanse på øl-hallen for å annonsere dette!
Vips så er hytta blitt til 20,000 kvadratmeter med svømmehall, næringsbygg, må ha eget underjordisk parkeringsanlegg med plass til 25.000 biler, og i tillegg skal vi ha en tunnell dit fra ramfjorden, og ikke minst en togbane for det har vi jo ikke i byen fra før.
Kostnaden blir bare på 28 milliarder kroner, men det er jo nesten ingenting siden vi allerede hadde bestemt fra før at vi skulle bruke 280.000, og hva er vel et par kroner fra eller til?

Og etterpå skal Herman være sur og late som at han ikke fatter hvorfor hytta ikke blir bygget..
Det sies at menn ikke gråter. Det stemmer ikke. -Roar Christensen, 29.10.06
No træng vi bare en boksåpner her! -Agnar Christensen, 14.03.10

Brukeravatar
michael collins
Ekspert

Legg inn av michael collins » 30 jan 2011, 11:32

Kulturkvartalet i Tromsø sentrum ville aldri blitt bygget uten Hermann Kristoffersen. Det består av Rådhuset med kinoer i underetasjen + Norges flotteste bibliotek i gamle Fokus kino. Innlegget ditt er ganske tøvete, Grenersen, du trekker inn ting som Hermann Kristoffersen aldri har gått inn for, blant annet det idiotiske Tindtunnell-prosjektet, som blir lansert om og om igjen av noen investorer som har kjøpt opp land på Ramfjordsiden av den tunnellen de ønsker.

Brukeravatar
John Barnes
Bummen
Sted: Tromsø

Legg inn av John Barnes » 25 mai 2011, 05:02

Et lite minne fra ikke så alt for mange årene siden:

Bilde

Brukeravatar
gobo
Førsteelleveren
Sted: Tromsø, Mortensnes
Kontakt:

Legg inn av gobo » 02 jun 2011, 17:06

*savn* :(
Sá er einn staðr þar er kallaðr er Álfheimr. Þar byggir fólk þat er Ljósálfar heita, en Døkkálfar búa niðri í jörðu, ok eru þeir ólíkir sýnum ok miklu ólíkari reyndum. Ljósálfar eru fegri en sól sýnum, en Døkkálfar eru svartari biki.

Brukeravatar
JMK86
Juniorspiller

Legg inn av JMK86 » 02 jun 2011, 22:37

http://www.youtube.com/watch?v=lP-TcTyi ... ideo_title
Skulle ønske det var så mange på hver hjemmekamp :) TIL-RBK i 1990 med 10225 tilskuere. Var det ikke stoler i det hele tatt på 'Coop' tribunen den gang?
"To the alcohol! The cause and solution for all life's problems!" - Homer Simpson

Brukeravatar
John Barnes
Bummen

Legg inn av John Barnes » 03 jun 2011, 03:42

JMK86 skrev:http://www.youtube.com/watch?v=lP-TcTyi ... ideo_title
Skulle ønske det var så mange på hver hjemmekamp :) TIL-RBK i 1990 med 10225 tilskuere. Var det ikke stoler i det hele tatt på 'Coop' tribunen den gang?
Det var vel stoler på midten av tribunen. De ser man tydelig på klippet fra kampen mot RBK i 1994, men de var der også i 90 mener jeg å huske. Ihvertfall så jeg gjennom noen klipp mellom TIL-RBK på Alfheim fra 90, 94 og 95 på youtube, og fyttigrisen det har vært mange horrible dommeravgjørelser i kampene mellom oss og trønderpakket. Som i 91 da dommer Hermansen måtte ha politieskorte ut fra Alfheim, i 94 kunne man se TIL bli snytt for straffe av Terje Hauge og senere ble Rushfeldt avblåst for noe som aldri var i nærheten av offside. I 95 da Brattbakk fikk brekke armen på Grenersen uten at dommeren foretok seg noe. FY F*** jeg spyr. I tillegg var det i 95 intervju med grisetrynet Eggen om rop fra tribunene på Alfheim, noe han slaktet før kampen, mens han etter kampen bare flirte av det...Men fint å bli minnet på hvorfor man tidlig startet å hate dette forbanna laget fra Trondheim og norske dommere.

Brukeravatar
Andy
Juniorspiller

Legg inn av Andy » 04 jun 2011, 00:15

Det må jo ha eksistert en form for korrupsjon i norsk fotball på den tida. Rush er jo ikke i nærheten av offside! Og til GBA - nå skjønner jeg nick'et ditt - Bartbakk kunne lett unngått å knukket armen - han var altfor sein.

Svar