TIL 2019

Her kan vi diskutere nye spillere, og ellers alt som har med Tromsø IL å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Re: TIL 2019

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 09 aug 2019, 12:25

Jesus Kristus skrev:
09 aug 2019, 08:38
Hva med å prøve Bakenga på kant?
Min tiltro til Bakenga blir mindre og mindre, etter at jeg leste i avisen at han er "lyssensitiv" og "ligger i senga med gardina trekt for og kaster opp", og "lider av sterk migrene", og i tillegg måtte reise hjem til mamma i stedet for å gjennomføre opptrening i Tromsø, så har det gått opp for meg at vi har med å gjøre en person som er.. vel.. man skal være forsiktig med å dømme for hardt, for mental helse er en alvorlig sak, du ser jo hvordan det gikk med Arild Berg. Dere får gjøre opp dere en mening selv. Men jeg vet ikke om en person med denne typen sykdomsbilde bør drive med toppfotball der det er mye press på prestasjon osv.
Det sies at menn ikke gråter. Det stemmer ikke. -Roar Christensen, 29.10.06
No træng vi bare en boksåpner her! -Agnar Christensen, 14.03.10

eie022
Førsteelleveren

Legg inn av eie022 » 10 aug 2019, 21:06

https://www.nordlys.no/emil-konradsen-c ... ss=granted. Jeg må si jeg ikke helt forstår begrunnelsen til Truls Jenssen her. Vi har altså en rekke spillere som i beste fall er middelmådigheter fra andre steder i landet og resten av verden, men finner ikke plass til lokale unggutter med potensial.

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 10 aug 2019, 22:30

TIL er dritdårlige på å finne talenter. Og gode utenlandske forsterkninger.
Footballers from Bilbao and well used diapers have one thing in common. Guess what.

NickStrong
Førsteelleveren

Legg inn av NickStrong » 11 aug 2019, 00:25

Bert Karsam skrev:
10 aug 2019, 22:30
TIL er dritdårlige på å finne talenter. Og gode utenlandske forsterkninger.
Bare for våre konkurrenter å sende takkekort til Svein Morten Johansen. Det er egentlig smått utrolig at han enda har jobb i TIL med alle pengene han har kastet bort.

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 11 aug 2019, 19:35

eie022 skrev:
10 aug 2019, 21:06
https://www.nordlys.no/emil-konradsen-c ... ss=granted. Jeg må si jeg ikke helt forstår begrunnelsen til Truls Jenssen her. Vi har altså en rekke spillere som i beste fall er middelmådigheter fra andre steder i landet og resten av verden, men finner ikke plass til lokale unggutter med potensial.

Tror ingen i TIL har fatteevne til å forstå hvor skadelig denne saken er for klubben vår. At en lokal gutt på 17 år havner i Rosenborg og er med på å ydmyke klubben han drømte om å spille for, er utrulig skadelig for vårt omdømme.
Konradsen Ceide sier alt han og broren ville var å spille for TIL. At TIL "ikke fikk det til", er en forklaring som ikke holder mål. Sånn jeg tolker det ønsket Konradsen Ceide et annet skoletilbud enn NTG på Alfheim, noe TIL ikke klarte å fikse. Dermed ble det Trondheim og Rosenborg på gutten som drømte om TIL. Må egentlig bety at alle talenter som ønsker å spille for oss, må si ja til skoleplass på NTG. I så fall synes jeg det er fryktelig trist, da det finnes mange veier å gå for unge mennesker med et talent for fotball.

At vi mistet denne gutten samtdig som vi har bommet og bommet på våre utenlandske signeringer, gjør sitt til at spillere i regionen som har talent og drømmer om TIL, bare ler av klubben vår. Gidder ikke gå gjennom alle våre utenlandske bomkjøp de siste åra, men drar fram Oliver Kjærgaard og Mehdi Dioury. To unge gutter som ble hentet hit, uviss av hvilken årsak? Kjærgaard har aldri vært i nærheten av laget vårt og ble i fjor høst lånt ut til Nest-Sotra. Der fikk vårt Danske supertalent bare starte 5 kamper. I år har han sittet litt på benken hos oss og fått 2 små innhopp i serien, i hovedsak pga skadeproblemene våre. Men virker som TIL er mer enn villig til å kvitte seg med han om han finner seg en ny klubb. Om Mehdi Dioury har ny klubb vet jeg ikke. Men at han var alt for dårlig er det ingen tvil om. Stort sett ingen spilletid hos oss, og ble lånt ut til TUIL i fjor. Eller lånt ut er vel ikke rett å si. Vi betalte vel nesten TUIL for å ta i mot han sånn at han ikke skulle miste arbeidstillatelsen i Norge. Tross enorme skadeproblemer både på back og stopperplass hos TUIL i fjor, klarte ikke Dioury å spille seg til en fast plass på Obos laget. Spilte en del i vårsesongen, og da så svakt at det var opsiktsvekkende. Var direkte innvolvert i flere feil som ga poengtap. Faktisk er sannheten den at uten at vi hadde prakket Dioury på TUIL i fjor, hadde TUIL med stor sannsynlighet tatt en kvalikplass i OBOS. Poengtapene grunnet Dioury tabber kostet dem dessverre dyrt. Så kom han tilbake til oss etter sesongen i fjor og ble etterhvert frigitt.

Historien om Dioury og Kjærgaard handler om en tankegang intert i TIL at lokale unge gutter ikke er gode nok. Er de fra utlandet er det noe annet. Da kan de nesten hentes usett.

Er bare å håpe at TIL lærer av sine feil. Men tror jeg det? Nei på ingen måte.

eie022
Førsteelleveren

Legg inn av eie022 » 11 aug 2019, 22:40

Ranheim og Godset med trepoengere i helga. Dette begynner å bli ekkelt.

Sindrbjo
Juniorspiller
Sted: Trondheim

Legg inn av Sindrbjo » 12 aug 2019, 13:55

https://www.itromso.no/100Sport/fotball ... 8003b.html

TIL låner trolig 19 år gamle Aidan Barlow fra Manchester United. Han beskrives som en målfarlig, allsidig offensiv midtbanespiller, som kan spille indreløper, kant, eller bak spissen.

Utfra saker jeg kan lese anses han som en av de mest talentfulle juniorene til ManU, noe som selvsagt er positivt. Likevel gjør dette meg skeptisk av to grunner.

For det første har TIL stort sett bomma med utlendingene de har henta inn de siste årene. Ledelsen blir kjempekry hver gang de får interagere med storklubber, så jeg vil tenke de nesten tar det de får, uavhengig av hvorvidt spilleren representerer det TIL har bruk for akkurat nå.

For andre virker det å reflektere Valakari sin voldsomme forkjærlighet for visse spillertyper over andre. Sånn jeg ser det har TIL et skrikende behov for en ballvinner på midten, en Kara-type (nødvendigvis av lavere kvalitet). Men istedet hentes det inn enda en liten, offensiv midtbanespiller, som vi har nok av i Berntsen, Grønli, Ingebrigtsen (dog ute resten av sesongen), og delvis Valakari og Taylor. Denne forkjærligheten kan representeres litt ved byttene Valakari gjorde til pause etter at vi ble totalt utduellert av LSK borte. Ut med Pirinen og Gamst, inn med Berntsen og Ingebrigtsen. Den eneste planen vi har for å komme inn i/ ta over kamper er å spille ball som Barcelona. I teorien skal vi da slippe å ta kropps- og løpsdueller. Men sånn fungerer det dessverre sjeldent i realiteten.

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 12 aug 2019, 16:24

Valakari har undervurdert hvor fysisk den norske ligaen er. Du får ikke tre sekunder til å kjæle med ballen. Og TIL har ikke stall til å utspille motstanderen.

Nytt lån? Hva med å prøve å bygge et lag? Vi mangler jo dessuten en høyreback. Taylor skulle jo erstatte Norbye, men brukes alle andre steder. Det er noe fullstendig plan- og hjelpesløst over hele TIL-organisasjonen.
Footballers from Bilbao and well used diapers have one thing in common. Guess what.

eie022
Førsteelleveren

Legg inn av eie022 » 13 aug 2019, 10:08

Spørsmålet er hvor bra nivået på U23-fotballen i England er. Jeg har hørt flere hevde at nivået på Eliteserien med League one (nivå tre) i England. Hvis Barlow holder Eliteserienivå skulle han i tilfelle holde nivået i League one og skulle i så fall vært aktuell for utlån til noen av klubbene der. Mange av disse klubbene på nivå tre er ganske store. Jeg må si jeg er veldig spent på dette. Vi trenger desperat nye spillere, men dette passer ikke helt til profilen på spillene vi er ute etter.

Jeg skulle faktisk ønske vi hadde beholdt Landu i fjor. Han hadde teknikken til en tømmerstokk, men han var god i gjenvinningene og jeg synes faktisk laget tidvis fungerte brukbart med han på banen.

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 13 aug 2019, 13:25

Svein Morten håper at dette bare er begynnelsen på et langt samarbeid mellom klubbene, og håper at TIL snart kan sende en spiller på lån andre veien.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 14 aug 2019, 05:17

Etter min mening er dette et sjansespill som kan gå alle veier. Lykkes vi er det topp, og vi trenger absolutt all den kvaliteten vi kan få inn i spilllergruppa. Lykkes vi ikke og rykker ned blir kritikken enorm. Hvorfor forsterke laget med en ukjent og uerfaren 19 åring når vi står med begge beina i bunnstriden, vil mange da hevde.

Hvor bra United gutten er vet ingen, heller ikke TIL. De innrømmer at han er hentet usett på referanser fra blant annet Mark Dempsey.

At Svein Morten drømmer om et langvarig samarbeide med en av Verdens største klubber, fremstår naivt i mine øyne. Husker jeg ikke feil har vi jo allerede en fantastisk avtale med Fulham, som ble opprettet i 2013 med lånet av Johs Pritcard. En spiller som var helt ordinær. Noen som har hørt mer om den samarbeidsavtalen de siste åra :)

Leser nå at lånet av United gutten kan bety at vår egen Sigurd Grønli sendes på lån til OBOS ligaen.

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 15 aug 2019, 01:28

Som om dagen ikke var bedriten nok, nå leder de pissgule serien.... Jeg bare gremmes... Hele TIL-styret skulle vært bytta ut.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 15 aug 2019, 14:24

Det er jo latterlig hvis vi låner ut Sigurd Grønli, han er langt bedre enn Onni Valakari som starter hver kamp.

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 15 aug 2019, 18:13

Pluss at stallen er så tynn at vi behøver flest mulig spillere tilgjengelig. De to som scora for Glemt i går, var begge 19....

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 15 aug 2019, 20:57

Vi tør jo ikke gi de en sjans

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 19 aug 2019, 00:25

VELDIG BEKYMRET OVER LOKALPRESSEN SOM HAUSSER AIDAN BARLOW OPP.

Han var kampens dårligste, og fikk en 3'er på VG børsen, dårligst av samtlige TIL-spillere ifølge VG..

LIKEVEL SKRIVER LOKALPRESSEN AT DETTE BLIR SPENNENDE OG AT HAN IMPONERTE VELDIG.

Hva i all verden!? HER HAR VI GJORT EN MEGABOMMERT PÅ OVERGANGSMARKEDET, OG I TILLEGG STARTET FYREN I STEDET FOR BEDRE SPILLERE, OG MAN SNAKKER OM Å LÅNE UT GRØNLI! OG SÅ DRIVER LOKALPRESSEN OG SIER AT ALT ER FØØØØØKINGS FANTASTISK!?

JA, Æ BLIR FØRRRRBAAAAANNNAAA

Jesus Kristus
Kamptroppen

Legg inn av Jesus Kristus » 19 aug 2019, 08:32

Jeg er enig i at Barlow ikke var noen åpenbaring, men ikke i at han var banens dårligste. Det er naturligvis altfor tidlig å si om han er en bommert eller ikke.

Banens desidert dårligste etter min mening: Berntsen. Deretter fulgte Nilsen og Pirinen. Gamst var også helst grusomt dårlig de første 60 minuttene.

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 19 aug 2019, 09:06

Barlow blir bra. Han klarte jo treffe med noen pasninger og selv om han ikke var påfallende mye med i spillet i 1. omgang, det var ingen andre heller.

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 19 aug 2019, 09:13

Grenersens Brukne Arm skrev:
19 aug 2019, 00:25
VELDIG BEKYMRET OVER LOKALPRESSEN SOM HAUSSER AIDAN BARLOW OPP.

Han var kampens dårligste, og fikk en 3'er på VG børsen, dårligst av samtlige TIL-spillere ifølge VG..

LIKEVEL SKRIVER LOKALPRESSEN AT DETTE BLIR SPENNENDE OG AT HAN IMPONERTE VELDIG.

Hva i all verden!? HER HAR VI GJORT EN MEGABOMMERT PÅ OVERGANGSMARKEDET, OG I TILLEGG STARTET FYREN I STEDET FOR BEDRE SPILLERE, OG MAN SNAKKER OM Å LÅNE UT GRØNLI! OG SÅ DRIVER LOKALPRESSEN OG SIER AT ALT ER FØØØØØKINGS FANTASTISK!?

JA, Æ BLIR FØRRRRBAAAAANNNAAA
Så ikke kampen så kan derfor ikke dømme han. Men Nordlys børsen gir han og tre andre spillere karakteren 4 mens Bertsen fikk minst med en 3'er.

Vi er et bunnlag i serien så Barlow faller neppe gjennom. Men at han skal styrke oss noe særlig tror jeg ikke, så får man håpe man tar feil.
Det som irriterer meg er at han går rett inn på et lag han ikke kjenner. Det virker desperat. At vår egen Holmgren Pedersen som er kjappeste i stallen ikke engang får plass i troppen, skuffer meg.

I går startet vi med 4 Nord-norske spillere fra start og avsluttet kampen med 3. Ja vi har skader så antallet kunne vært høyere, men klubben bør helt klart vurdere om vi er særlig tjent med å hente spillere fra utlandet så lenge kvaliteten er så som så på dem.

Andre hjemmekampen på rad uten seier mot lag vi må ta. Er slikt det blir nedrykk av.

eie022
Førsteelleveren

Legg inn av eie022 » 19 aug 2019, 09:55

Man kan si hva man vil om Glimt, men man må være relativt følelsesstyrt for ikke å innse at de lykkes med omtrent alt det vi som klubb burde hatt som ambisjon, men overhodet ikke evner. De driver langsiktig, på en økonomisk bærekraftig måte, de satser på unge talenter som de bygger opp til å bli salgsobjekter etter å ha bidratt litt for klubben først, de treffer på overgangsmarkedet, og nå er de i toppen til tross for at de stadig selger spillere.

De fremstår som en stødig skute med en tydelig langsiktig kurs, mens vi driver rundt på storhaver i en plastbalje uten årer.

Svar