TIL 2019

Her kan vi diskutere nye spillere, og ellers alt som har med Tromsø IL å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Donkeyman
Kamptroppen
Sted: Tromsø

Re: TIL 2019

Legg inn av Donkeyman » 30 mar 2019, 20:28

Min inställning till denna säsong är att vårt fokus skall ligga på att behålla platsen i högsta serien. Samt sanera ekonomin. Lyckas vi med det så behöver vi antagligen ytterligare minst en säsong utan några stora förväntningar tabellmässigt, däremot måste vi förvänta oss en mycket mer stabil ekonomi. Samtidigt så måste laget och klubben i sin helhet stabilisera sig sportsligt utifrån det material man faktiskt har råd med samtidigt som ungdomssidan utvecklas positivt. Stora och dyrbara värvningar utifrån kan vi bara glömma samtidigt som vi inte heller har några dominanta ex TIL-spelare ute i världen som kan väntas komma hem för att avsluta karriären.

Ser man saken ur det perspektivet tror jag att vi har den bästa tränare vi kan få för att genomföra ett sådant projekt. Och med små steg framåt är han helt säkert rätt man att föra klubben upp mot nya höjder, låt säga år 3 från i dag.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 30 mar 2019, 22:16

Donkeyman skrev:
30 mar 2019, 20:28
Min inställning till denna säsong är att vårt fokus skall ligga på att behålla platsen i högsta serien. Samt sanera ekonomin. Lyckas vi med det så behöver vi antagligen ytterligare minst en säsong utan några stora förväntningar tabellmässigt, däremot måste vi förvänta oss en mycket mer stabil ekonomi. Samtidigt så måste laget och klubben i sin helhet stabilisera sig sportsligt utifrån det material man faktiskt har råd med samtidigt som ungdomssidan utvecklas positivt. Stora och dyrbara värvningar utifrån kan vi bara glömma samtidigt som vi inte heller har några dominanta ex TIL-spelare ute i världen som kan väntas komma hem för att avsluta karriären.

Ser man saken ur det perspektivet tror jag att vi har den bästa tränare vi kan få för att genomföra ett sådant projekt. Och med små steg framåt är han helt säkert rätt man att föra klubben upp mot nya höjder, låt säga år 3 från i dag.
Joda, det er forsåvidt greit det du sier, men jeg ser et par skjær i sjøen mtp "det langsiktige perspektivet":
1. Jeg er brennsikker på at vi fortsatt går med heidundrende underskudd, også i år.
2. Alle eventuelt halvbrae spillere vi måtte tiltrekke oss blir umiddelbart solgt til småpenger, til alt fra Lillestrøm til RBK.
3. Vi skal jo bygge leiligheter både i nord og sør enden av stadion, dette forhindrer enhver fremtidig utvikling av stadionområdet, dersom vi engang skulle oppnå sportslig og økonomisk suksess
Det sies at menn ikke gråter. Det stemmer ikke. -Roar Christensen, 29.10.06
No træng vi bare en boksåpner her! -Agnar Christensen, 14.03.10

eie022
Førsteelleveren

Legg inn av eie022 » 31 mar 2019, 14:54

Å starte sesongen med ambisjoner om å berge plassen og stabilisere økonomien skaper ikke akkurat entusiasme og fulle tribuner. Det er i hvert fall ikke noe som får meg til å se fram mot en nye sesong. Så lenge det ikke er delt ut et eneste poeng i tippeligaen forbeholder jeg meg retten til å drømme og håpe. Fotball er en merkverdig idrett hvor veldig mye kan snu veldig fort. Nivået i Eliteserien er ikke all verden og det kreves ikke mer enn at det løsner litt for et par- tre spillere samtidig, for at vi skal kunne ta en del poeng i hvert fall på hjemmebane. En seier eller to kan skape selvtillit og tro på den man driver med, og før man vet ordet av det har man i hvert fall fått en sesongåpning som får folk til å snakke litt om TIL på vårparten om ikke annet.

Hvor det er gunstig å ha fokuset kan jo diskuteres. Det er vel en 2-3.000 nokså stabile Alfheimgjengere. Det er ikke sikkert at de andre som kunne vært potensielle publikummere får så veldig lyst til å betale penger for å se et lag som har som mål å berge plassen og stabilisere økonomien. At Valakari tør å ha høye ambisjoner er i så måte bare positivt. Hadde det bare smittet over på næringslivet i byen kunne det blitt riktig så bra.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 31 mar 2019, 18:59

Går mot tap mot Ranheim..

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 31 mar 2019, 19:25

Det her må vi da klare å ta hjem.
Footballers from Bilbao and well used diapers have one thing in common. Guess what.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 31 mar 2019, 19:27

Bert Karsam skrev:Det her må vi da klare å ta hjem.
Få inn Otto Ulseth, Ivar Morten Normark, Agnar Christensen, Alf Edvard Masternes, hvem som helst fra taxikø på byen 03.30, dette her vi holder på med nå funker jo ikke!

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 31 mar 2019, 20:04

Grenersens Brukne Arm skrev:
31 mar 2019, 19:27
Få inn Otto Ulseth, Ivar Morten Normark, Agnar Christensen, Alf Edvard Masternes, hvem som helst fra taxikø på byen 03.30, dette her vi holder på med nå funker jo ikke!
Surpomp.
Footballers from Bilbao and well used diapers have one thing in common. Guess what.

NickStrong
Førsteelleveren

Legg inn av NickStrong » 01 apr 2019, 08:11

31 mar 2019, 19:27
Svare Valakari enda ikke på mail? :lol:

eie022
Førsteelleveren

Legg inn av eie022 » 01 apr 2019, 16:13

Viking neste helg og alle muligheter for en riktig så lystig sesongåpning. Som jeg skrev over skal det ikke så mange gode resultater til før optimismen, selvtilliten, spillegleden og dermed også prestasjonene dilter etter. Jeg tror ikke vi er i nærheten av å ha et god nok stall til å være i tetsjiktet på senhøsten, men jeg holder absolutt mulighetene åpne for at vi kan få en brukbar sesongåpning som skaper litt positivitet stemning og humør rundt klubben på vårparten, og det har verdi i seg selv.

Sindrbjo
Juniorspiller
Sted: Trondheim

Legg inn av Sindrbjo » 01 apr 2019, 17:20

eie022 skrev:
01 apr 2019, 16:13
Viking neste helg og alle muligheter for en riktig så lystig sesongåpning. Som jeg skrev over skal det ikke så mange gode resultater til før optimismen, selvtilliten, spillegleden og dermed også prestasjonene dilter etter. Jeg tror ikke vi er i nærheten av å ha et god nok stall til å være i tetsjiktet på senhøsten, men jeg holder absolutt mulighetene åpne for at vi kan få en brukbar sesongåpning som skaper litt positivitet stemning og humør rundt klubben på vårparten, og det har verdi i seg selv.
Tenker mye det samme, fra å være dønn pessimistisk før jeg tok turen ned i Ranheimsfjæra i går. Rart hvor fort det snur, men det er vel litt av både gleden og sorgen ved å være supporter :wink:

Det som gleda meg mest i går, iallfall i andreomgangen da matta var grønn, var at det faktisk tidvis så ut som en plan i TILs angrepsspill, noe det ikke har gjort før i år. Når angriperne våre stikker tidlig og med stor fart inn bakrom kan vi faktisk være farlige. Deilig å se Berntsen være ivrig på å stikke inn bak, for når Gamst veit løpene kommer kan han slå de pasningene tidlig. De innleggene fra Berntsen minner mye om mange av Åsen sine assister, så i beste fall kan han demme opp litt for tapet av vår stjernespiller.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 03 apr 2019, 10:51

Sto på itromso.no at vi hadde forsøkt å skaffe en 25 år gammel hollender ved navn Yoell Van Nieff, midtbanespiller. Men ett eller annet hadde gått galt. Det var pluss sak og clickbait så man må ha abbonnement for å få vite årsaken.

Ellers står det i tidningen at Mushaga Bakenga er tilbake i trening raskere enn forventet og at han satser på å være klar i Mai måned.

eie022
Førsteelleveren

Legg inn av eie022 » 03 apr 2019, 16:16

Vi kan fortsatt sikre oss kontraktsløse spillere. Det finnes helt sikkert en god del arbeidsløse fotballspillere rundt om i verden som kan holde akseptabelt eliteserienivå og vi har etter min oppfatning en syltynn stall.

Sindrbjo
Juniorspiller
Sted: Trondheim

Legg inn av Sindrbjo » 05 apr 2019, 13:54

https://www.nordlys.no/til/fotball/elit ... 34-1095009

Ikke la dere lure av overskriften, den er av et tydelig klickbait-format. TIL er detaljer unna å hente Rashir Parkins på på prøvespill, og han er U20-landslagsspiller for Costa Rica.

Samtidig er det positive ting med denne nyheten. For det første er han visstnok defensiv midtbanespiller, så sånn sett virker også ledelsen i TIL å ha identifisert at vi er for svake defensivt sentralt på midten. For det andre virker det som at TIL tror de kan ha penger til å hente noen til sommeren.

Imidlertid kan jeg ikke skjønne annet enn at denne spilleren må koste litt, med mindre han blir kontraktløs til sommeren. Han er yngst på U20-landslaget til Costa Rica, så klubben ønsker nok ikke å gi han bort. Som en kuriositet står han som venstrebeint på transfermarkt, som omtrent alle andre midtbanespillere vi har.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 05 apr 2019, 14:15

Sindrbjo skrev:https://www.nordlys.no/til/fotball/elit ... 34-1095009

Ikke la dere lure av overskriften, den er av et tydelig klickbait-format. TIL er detaljer unna å hente Rashir Parkins på på prøvespill, og han er U20-landslagsspiller for Costa Rica.

Samtidig er det positive ting med denne nyheten. For det første er han visstnok defensiv midtbanespiller, så sånn sett virker også ledelsen i TIL å ha identifisert at vi er for svake defensivt sentralt på midten. For det andre virker det som at TIL tror de kan ha penger til å hente noen til sommeren.

Imidlertid kan jeg ikke skjønne annet enn at denne spilleren må koste litt, med mindre han blir kontraktløs til sommeren. Han er yngst på U20-landslaget til Costa Rica, så klubben ønsker nok ikke å gi han bort. Som en kuriositet står han som venstrebeint på transfermarkt, som omtrent alle andre midtbanespillere vi har.
Fint hvis vi skaffer et midtbaneanker, Gamsten blir for stasjonær og er ikke noen duellspiller, og er vel snart eldre enn Alf Edvard Masternes.

Så de har vel identifisert en problemposisjon, der synes jeg de har helt rett.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 07 apr 2019, 21:50

er det virkelig bare jeg som er bekymret for at vi spiller 90 minutter på hjemmebane mot et nyopprykket lag, og bare presterer to avslutninger på mål?

Det går jo bare sidelengs og bakover, og tusen pasninger før vi nærmer oss mål. Dette her funker jo bare ikke!

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 12 apr 2019, 01:46

07 apr 2019, 21:50
er det virkelig bare jeg som er bekymret for at vi spiller 90 minutter på hjemmebane mot et nyopprykket lag, og bare presterer to avslutninger på mål?
Selvsagt ikke bra å tape for Viking og skape såpass lite på hjemmebanen. Men nok en gang mener jeg vi taper kampen inne i begge boksene. For dårlig uttelling på det lille vi skaper, pluss at vi gir bort mål.

Er det noe annet jeg er bekymret for, må det være at TIL neppe kommer til å unngå nedrykk på sikt slik situasjonen er i klubben per dags dato.
Etter opprykket i 14 har vi 4 sesonger bak oss på nedre halvdel, med fra 29 til 38 poeng. Til slutt går det galt, å det kan det fort gjøre i år.

Kan gjerne skylde på Simo og hans fotball, er absolutt for kritikk av han, men hovedproblemet tror jeg ligger andre steder. Økonomien er kanskje det viktigste. Selv med årlige pengegaver fra Trond Mohn, sliter klubben økonomisk. Har nå to år på rad måtte selge spiller for å skaffe inntekter,og nykommerne vi henter inn er jo stort sett gratis eller på lån. Har vel heller ingen agenter som jobber for oss, så virker som forsterkninger hentes inn litt tilfeldig.
Hvordan sponsorinntektene er vet jeg ikke, men som i resten av fotball Norge er de neppe som i "glansdagene" for 10-12 år siden. Oppmøte på stadion blir vel på rundt 3000-3500, og bare her taper vi millioner når oppmøtet ikke er bedre.
I sum stiller jeg spørsmål ved om man egentlig kan forvente noe særlig mer av en klubb som TIL, som sliter økonomisk, har vansker for å trekke godt med folk på kampene og som etter min mening "nedsnakkes" mye blant folk i byen. Er liksom alltid noe å klage på! Gjør vi det bra har vi for mange utlendinger på laget. Gjør vi det dårlig er det skandale. Satser vi på lokale unggutter, blir det også feil.

Vet ikke hvordan TIL skal komme seg på offensiven igjen? En god sesong vil selvsagt hjelpe godt på, men uten publikum som bryr seg blir det uansett vanskelig. Økonomisk ville ingenting vært bedre enn at en av våre spillere fikk en kjempesesong og kunne selges til utlandet for en pen sum. Å fortsette å selge for småsummer, f.eks. Åsen til RBK for 4 mill, er som å pisse i buksa for å holde varmen. Må få til et godt salg som kan gi penger i kassa som kan brukes til å videreutvikle klubben, ikke bare for å dekke årlige underskudd.

Selv om ting ser skummelt ut for TIL, drømmer jeg selvsagt om bedre tider og håper noen av de yngre virkelig står frem i år.

Brukeravatar
Pons
Kamptroppen

Legg inn av Pons » 12 apr 2019, 08:59

Enig med Tobbben. Hva kan vi egentlig forvente? Elendig økonomi og salg av de beste spillerne. Maks uflaks på spiss plass der to er skadet samtidig.
Vi ser det i år igjen at lag legger seg lavt især på Alfheim og kontrer inn et mål eller to gjerne etter personlige feil bakover. Det her blir en veldig tøff sesong, og enda verre blir det når flere skader kommer, og det vil de. Det lukter ikke akkurat mål av TIL i år.

Har et inntrykk at TIL har spilt dårligere hjemme etter at de fikk nytt kunstgress der ballen går saktere, er det bare jeg som har det inntrykket?

Donkeyman
Kamptroppen
Sted: Tromsø

Legg inn av Donkeyman » 13 apr 2019, 07:24

Så länge jag kan minnas har vi haft svårt att hantera lag som ställer upp lågt och försvarar sig. Men som kontrar snabbt när tillfället bjuder sig. TIL har i alla tider gjort det bättre mot lag som haft större ambitioner och önskat spela ut oss på sina egna meriter. Alldeles oavsett vilken tränare vi har haft.

Nu försöker vi spela en ambitiös bollbesittande fotboll vilket gärna leder till att man har ett skenbart övertag men som i verkligheten innebär att man rullar bollen fram och tillbaka framför ett samlat försvar. Men vi har inte tillgång till spelare för detta. Resultatet blir få goda chanser men en mängd med halvchanser som inte innebär några stora problem för motståndarnas försvar. Jag saknar de snabba kontringarna. Utan dem blir det allt för förutsägbart.

När det gäller att få in pengar vid försäljning av spelare så får vi inte glömma en sak. De klubbar som faktiskt är beredda att betala goda belopp önskar köpa lovande spelare i åldern 19-22 för att själva utveckla dem till toppspelare. De söker spelare som har etablerat sig i högsta serien och som gör det bra. Skall sådana klubbar köpa spelare som är typ 25 år gamla så måste de vara bra, så bra att de går rätt in i ett större lag. Därmed har vi ett problem att balansera kring. Vi vill ju vinna matchen så vi spelar med de för ögonblicket bästa, vilket oftast är 25-30 åringarna. Men samtidigt vill vi matcha fram unga talanger och då måste vi acceptera några misstag. Ett svårlösligt problem som också kan uttryckas: Hur skall vi utveckla de A-spelare som inte automatiskt går in i startelvan.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 14 apr 2019, 23:44

Pons skrev:
12 apr 2019, 08:59
Hva kan vi egentlig forvente?
Jeg synes i alle fall vi kan forvente at treneren gidder å bruke det tredje byttet når vi har to mann som er utslitte og halter rundt, i stedet for å bare la være.

Jeg er fortvilet over at Valakari har så sterk uvilje mot bytter.

Svar