TIL 2019

Her kan vi diskutere nye spillere, og ellers alt som har med Tromsø IL å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
tobben
Bummen

Re: TIL 2019

Legg inn av tobben » 12 feb 2019, 02:42

TUILs Andreas Jensen klar på 1 års kontrakt og i går meldes det at vi låner russeren Artem Sokol frem til 10.juli.
Da er to nye forsvarsspillere hentet inn, og jeg tror mye av stallen for 2019 er klar.

Har da denne stallen per dags dato.

Keeper:
Gudmund Kongshavn
Jacob Karlstrøm
Erlend Jacobsen
Forsvar:
Anders Jensen
Simen Wangberg
Jostein Gundersen
Juha Pirinen
Gustav Severinsen
Artem Sokol
Midtbane:
August Mikkelsen
Henrik johnsgård
Kent-Are Antonsen
Morten Gamst Pedersen
Oliver Kjærgaard
Robert Taylor
Magnus Andersen
Onni Valakari
Marcus Holmgren Pedersen
Lasse Nilsen
Sigurd Grønli
Daniel Berntsen
Angrep:
Bryan Rojas
Mikael Norø Ingebrigtsen
Mushaga Bakenga
Runar Espejord

25 spiller totalt og regner med at noen av de yngst blir lånt ut etter hvert.

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 22 feb 2019, 13:56

Vi får se et helt nytt lag i 2019. Ser ut til at flere unggutter vil få sjansen og det noen av dem har vist i treningskampene, har vært lovende. Når Valakari sier at vi nå risikerer å få se en langpassning eller to, til spiss i bakrommet, når den vanlige taktikken ikke fungerer, så viser det vilje til utvikling. Nyspissen vår fra Costa Rica er også lovende, selv om de beste spissene vi har hatt, nesten utelukkende har vært nordlendinger. Kanskje det å miste Åsen er en blessing in disguise. Vi har jo dessuten blitt kvitt litt daukjøtt og fått inn to stoppere. Er ikke så pessimistisk lenger.
Footballers from Bilbao and well used diapers have one thing in common. Guess what.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 22 feb 2019, 14:46

Bert Karsam skrev:Vi får se et helt nytt lag i 2019. Ser ut til at flere unggutter vil få sjansen og det noen av dem har vist i treningskampene, har vært lovende. Når Valakari sier at vi nå risikerer å få se en langpassning eller to, til spiss i bakrommet, når den vanlige taktikken ikke fungerer, så viser det vilje til utvikling. Nyspissen vår fra Costa Rica er også lovende, selv om de beste spissene vi har hatt, nesten utelukkende har vært nordlendinger. Kanskje det å miste Åsen er en blessing in disguise. Vi har jo dessuten blitt kvitt litt daukjøtt og fått inn to stoppere. Er ikke så pessimistisk lenger.
I treningskampen var jo de 18-åringene best, de virker veldig lovende.
Det sies at menn ikke gråter. Det stemmer ikke. -Roar Christensen, 29.10.06
No træng vi bare en boksåpner her! -Agnar Christensen, 14.03.10

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 28 feb 2019, 21:40

itromso.no melder at vi har brukt en overraskende motivasjonstaktikk overfor Magnus Andersen, vi har nemlig tilbudt han en kontrakt der han skulle spille for oss i et helt år uten å få lønn. Jeg kan tenke meg at dette revolusjonerende tiltaket vil gjøre spillerne topp motiverte for å tiltrekke seg andre klubbers speidere, og de vil dermed prestere over evne.

Jeg tror likevel at det er rom for forbedring i denne taktikken, hva med at vi bare gjør spillerne heimløse - får de til å skrive over hus og hjem på klubben, og så setter vi de på gata? de kan bo under Tromsøbrua, på dalsida, eller kanskje i den nedlagte brannstasjonen under rivingsprosessen? Det vil garantert gjøre de sultne og desperate etter å imponere andre klubber, dermed yter de 160% og løper til de svimer av grunnet lavt blodsukker og nyresvikt.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 02 mar 2019, 01:06

Litt ræva å tape mot TUIL.. det må det vel være lov å si..

jamesbond
Ballgutt

Legg inn av jamesbond » 02 mar 2019, 07:45

Håpe virkelig at dette er en prøveperiode med utprøving av spillere og system. En ting bør helst ikke skje når alvoret er i gang, og det er at Gamst og Valakari spiller sammen sentralt på midtbanen. Begge er rimelig trege, taklingssvake og temposvake under press. Av nye spillere så virker finnlenderen i forsvaret til å være en forsterkning. Håper Jensen fra TUIL tar nivået, han virker som en ok forsvarsspiller. Unggutten på høyre kant virker lovende. Ellers håper jeg det kan komme inn 1-2 spillere som kan være med blant de 14-15 som kjemper om startplass.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 02 mar 2019, 20:59

jamesbond skrev:
02 mar 2019, 07:45
En ting bør helst ikke skje når alvoret er i gang, og det er at Gamst og Valakari spiller sammen sentralt på midtbanen. Begge er rimelig trege, taklingssvake og temposvake under press.
Det er et sykdomstegn når man lar TKB, som var ufattelig slapp og daff i TIL, dominere midtbanen.
TKB er jo kjent for å stå mye i ro, og jobbe lite defensivt. Da er det meget illevarslende at man ikke klarer å krige den fyren ut av kampen, det er jo ikke snakk om noen løpssterk tøffing, men en feig latsekk - jeg blir oppriktig bekymret rett og slett.

Det kan virke som at sentral midtbane kan bli vårt nye problemområde.

Sindrbjo
Juniorspiller
Sted: Trondheim

Legg inn av Sindrbjo » 03 mar 2019, 17:23

jamesbond skrev:
02 mar 2019, 07:45
En ting bør helst ikke skje når alvoret er i gang, og det er at Gamst og Valakari spiller sammen sentralt på midtbanen. Begge er rimelig trege, taklingssvake og temposvake under press.
Her setter du fingeren på det som bekymrer meg mest for dette året. Personlig mener jeg det bare er plass til én av dem, og det er iallfall foreløpig Gamst, mens sønnen til treneren bør utvikle mer tempo og robusthet for å være i en førsteellever. TIL må generelt spille med 3 sentrale i år etter min mening, da tempoet generelt er for lavt til at 2 kan dekke rommene sentralt. To av de tre bør være Gamst og Antonsen, den siste skulle gjerne vært Landu Landu for min del. Kanskje Taylor kan bekle en høyre indreløperrolle?

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 04 mar 2019, 10:12

Alarmklokkene bør ringe på Alfheim nå.
2 seiere mot 2 utenlandske lag jeg ikke husker navnet på i farten i første treningskampene, og plutselig skulle det her bli en kjempesesong :D
Nå to 1-2 tap på rappen mot Stabæk og TUIL.

Så kan man si at treningskamper betyr lite, ingen poeng er delt ut ennå og at det er 4 uker til seriestart, men man taper likevel ikke for lillebror i byen.
Ser man på oppstillingen vår vil sikkert 6-7 av de som startet være fast på årets lag. TUIL har mistet en rekke viktige spillere i vinter og lot ikke mindre enn 20 mann få spilletid i treningskampen! Likevel holdt det til å slå oss :bawling:
Eneste å gleder seg over var at vår nye spiss fra Costa Rica kom inn og scoret.

Stinker nedrykk av årets TIL lag.

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 04 mar 2019, 13:10

Jeg tror det i beste fall blir en sesong der unge spillere finner sine plasser. Jeg håper vi slipper 10 omrokeringer for hver kamp. Valakari tar en del merkelige valg. Jeg skjønner jo at stallen er tynn og at man må prøve å finne plass til de enkelte, men å se Antonsen, Taylor, Valakari Jr bli flyttet rundt hele tiden, er bare en lidelse. Taylor gjorde det jo bra som wingback. Kanskje ikke fantastisk defensivt, men alltid klar til å utfordre fremover på banen. Neste kamp er han indreløper. Neste kamp er han spiss. Hva faen? Samme med Antonsen. Han har jo spilt bra på midten. Hvorfor flytte ham rundt? Sett inn en jævla junior i stedet for å bytte rundt på de som allerede har etablert seg. Fatter det ikke.

Edit: Poenget er vel liksom at systemet skal være så innarbeidet at "alle" vet hvordan de skal spille, uansett hvor de er på banen... Well, it doesn't work.
Footballers from Bilbao and well used diapers have one thing in common. Guess what.

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 07 mar 2019, 13:10

Jeg prøver å motivere meg for og lage noen nye spillertråder, vi er jo langt på etterskudd der. Og det må jo gjøres før seriestart. Men Zzzzzzzzzzzzzzzzzz……

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 07 mar 2019, 13:57

Det er jo litt nitriste greier for tida. Men Piirinen og Sokol er jo gode og fortjener tråder. Så bare gi gass

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 08 mar 2019, 03:03

Samme med juniorene som har kommet opp.

Sindrbjo
Juniorspiller
Sted: Trondheim

Legg inn av Sindrbjo » 08 mar 2019, 12:00

https://www.eurosport.no/fotball/elites ... tory.shtml

Første analyse tikker inn. Synes ikke Joachim Jonsson alltid sier fornuftige ting i sine analyser, men han har helt rett i at vi blir avhengige av en skadefri Espejord i år. Ellers mener jeg han er litt snill med laget vårt. Ingen lagdeler forsvarer mer enn terningkast 3. Noe annet han imidlertid treffer på er at vi gjerne skulle hatt en kraftfull ballvinner sentralt på midten. Her mener jeg igjen Landu Landu kunne spilt en rolle i klubben.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 08 mar 2019, 17:47

Synes analysen vitner om at de ikke kjenner laget.
De skriver bl.a. om Anders Jenssen etc. Joda, han så lovende ut men han var jo like mobil og hurtig som Titanic.

Ellers synes jeg vi har to av Norges beste keepere. Det må vi ha lov å synes. De er knallgode.

Det største problemet er jo spisskrisen, og det faktum at vi ikke har noen "Kara Mbodj" på midtbanen.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 08 mar 2019, 20:23

Er det noen som kan poste rapport fra tapet mot Vålerenga? evt spillerbørser fra avisene o.l..

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 08 mar 2019, 22:32

1-2 mot Stabæk og TUIL følge opp med 0-2 mot VIF. Her lukter det nedrykkskamp lang vei.

For de som ikke så kampen starter vi i 3-4-3 med Kongshavn i mål. Jensen, Wangberg og Pirinen bak. Midten består av Holmgren Pedersen, Valakari, Gamsten og Nilsen. På topp har vi Berntsen, Antonsen og Rojas.
Først omgang kjedelig med et lite inititativ til VIF, men uten at de skaper så voldsomt mye utenom scoringen. Vi derimot triller ball, men fremstår stort sett helt uten fremdrift.

2.omgangen starter vi noe bedre og kommer mer fremover, noe som også gir VIF større rom på overganger. Mener andre baklengsmålet starter med en stygg feilpasning av Pirinen som gir VIF en overgang. VIF er vel nærmere 3 scoringer enn vi er redusering. Ser man bort fra Gamsten som jeg synes gjør mye bra med ballen sentralt, var det her svake greier. Småpent pasningspill på små flater i perioder, men hvor i hel.... er fremdriften? Synes også vi falt gjennom fysisk i alt for mange dueller.
Trakk frem Gamsten, må vel også gi litt ros til unge Mikkelsen som kommer inn ut i 2.omgangen. Liten teknikker som hadde noen veldig bra offensive bidrag.

Legger ved Nordlys-børsen:
Gudmund Broks Kongshavn 5
Fikk vanskeligere arbeidsforhold med ball enn i tidligere kamper i oppkjøringen. Ble tvunget til å spille en god del lengre, og fikk ikke helt presisjon på oppspillene. Skal ikke lastes for målene heller. Spesielt andremålet var en utakbar perle. God sweeperjobb i andre omgang.
Anders Jenssen 4
Tilbake etter en lang sykdomsperiode. Fikk en travel dag på jobb, og en aktiv Shala å hanskes med. Tøff førsteomgang for nyervervelsen, men spilte seg opp i andre omgang.
Simen Wangberg 4
Forsvarssjefen leverte en kamp på det jevne. Vant som vanlig alle baller som strakte seg høyere enn halvannen meter fra bakken. Litt på etterskudd langs bakken, og slet sammen med Jenssen med fotrappe, tekniske VIF-spillere. Ut med hodeskade etter 70 minutter.
Juha Pirinen 5
Ser ut til å kunne bli en av Simo Valakaris beste signeringer. Tok godt for seg i dueller, men imponerer mest med ballen i beina. Trygge, konstruktive løsninger som passer TILs spillestil perfekt.
Marcus Holmgren Pedersen 6
På ny valgt som høyre vingback i Simo Valakaris førsteellever. Med Robert Taylor på benk må det kunne sees på som et sterkt signal fra den finske hovedtreneren. Hammerfestingen viste at han har tatt store steg i den taktiske delen av spillet. Posisjonerer seg allerede bedre og er uredd i møte med motstandere. Tok godt for seg. Byttet ut til pause.
Morten Gamst Pedersen 5
Flere gode forsøk på gjennombruddspasninger med både høyrefot, venstrefot og hodet. Blandet hell. Forsøkte å skape rytme i TILs banespill, men måtte tvunget til å slå ballen ut bredt for å skape overtall.
Onni Valakari 5
Hadde et kompakt Vålerenga foran seg, og slet derfor med å finne medspillere i mellomrom. Varierte spillet sitt fint med å ligge dypt med Gamst Pedersen, og å løpe gjennom VIFs forsvarsledd. Fikk betalt for det sent i førsteomgang, men avslutningen manglet fra den unge finnen. Flyttet opp som hengespiss etter hvilen.
Lasse Nilsen 5
Kommer seg ofte til lovende situasjoner, men der vi har blitt vant til å se Nilsen og Åsen kombinere seg ned mot dødlinjen stopper det mer opp for Nilsen nå. Valgte å holde ballen i laget, men savnet det noe mer offensive hodet vi så i fjorårssesongen. Det vi fikk vi noen gode glimt av i andre omgang. Er på gang!
Kent-Are Antonsen 5
Beholdt hovedrollen i «Allsidighetens Herre – Atter et posisjonsbytte». Denne gangen som det man kan kalle en «falsk nier» (tilbaketrukken spiss). Kom nesten alltid møtende imot, og skapte store rom for både vinger og gjennomløp fra midtbanen bak seg. Gjorde en god, usynlig jobb i så måte. Flyttet videre ned på midtbanen etter pause i kanskje hans beste posisjon. Klarte likevel ikke å prege kampen nevneverdig derifra.
Brayan Rojas 4
Etterlengtet sjanse fra start for teknikeren fra Costa Rica. Scoret sitt første mål forrige kamp mot TUIL, men var aldri i nærheten av å gjenta det i dag. Med en Antonsen sentralt som alltid gikk imot fikk Rojas mer bakrom å utfordre. Ble likevel mest møtende, men sto ikke spesielt godt imot store, sterke Tollås Nation. Frustrerende dag for nyervervelsen, og ble byttet ut et stykke ut i andre omgang.
Daniel Berntsen 6
Det var en mer rettvendt utgave av Berntsen vi fikk se i dagens kamp. Med et kompakt Vålerenga, og lite mellomrom, klarte likevel Berntsen å utfordre gode rom. Med litt mer sluttprodukt er Berntsen på vei mot den beste versjonen av seg selv.
Innbyttere:
Robert Taylor 6
Endelig inn som høyre vingback i pausen etter en periode i et lengre spissprosjekt. Viste prov på savnede tekniske detaljer som var med på å gjøre TIL uforutsigbare i tette og jevne kamper i fjorårssesongen. Lett å se at det er her han hører hjemme.
Mikael Norø Ingebrigtsen
Inn som spiss etter en times spill. Aktiv og utfordrende, men skapte ikke all verden. For kort tid til vurdering.
August Mikkelsen
Kom inn for Lasse Nilsen etter 65 minutter. Lojal i den defensive jobben, men tydelig at unggutten trives best i den offensive delen av spillet. Og for en avslutning på kampen han hadde. Hadde en bakromspasning som han ikke er gammel nok til å se i reprise. For kort tid til vurdering.
Artem Sokol
Inn som midterste i forsvarsrekka for Simen Wangberg etter 70. minutter. Har åpenbart ikke samme kommunikasjonsferdigheter som trønderen, og forsvaret led litt av det i slutten av omgangen. For kort tid til vurdering.
Oliver Kjærgaard
Ble ikke veldig involvert etter innbyttet sitt – helt til sluttminuttene. Viste seg fra en god side da, og har et samspill med Norø Ingebrigtsen som virker spennende. For kort tid til vurdering.

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 09 mar 2019, 17:26

tobben skrev:
08 mar 2019, 22:32
1-2 mot Stabæk og TUIL følge opp med 0-2 mot VIF. Her lukter det nedrykkskamp lang vei.
.....
Legger ved Nordlys-børsen:
Vel, både jeg og John Barnes har diskutert muligheten for nedrykksstrid her.
Nå har vi riktignok forsterket der krisen var aller størst, men.. det er jo likevel ikke sånn at det lukter svidd av dette laget.

Det vi har sett i treningskampene er lite forflytning uten ball, og mye balltrilling sidelengs - som ikke skaper mange sjanser.

Ellers takker jeg for at du poster Nordlys-børsen, men etter å ha lest det de skriver synes jeg de er helt urealistiske i sine vurderinger, både når det gjelder børsrating og skriveriene om spillerne.

F ex Anders Jenssen, mot Stabæk så var jeg jo og så den kampen, og der ble han fraløpt to ganger så det ljoma etter, vi snakker fraløpt 15 meter på en 30 meters sprint, altså var han helt ufattelig saktegående - nå skal jeg jo gjerne forsøke å være positiv her, for all del han var god i pasningsspillet noe Valakari sikkert verdsetter, og han var god i duellene både med hode og bein, MEN.. både Nordlys og den andre linken i posten over her, overser temposvakheten hans elegant. Det øyeblikk han havner i en løpsduell får vi baklengsmål med en gang.

Jeg har syntes Artem Sokol, Juha Pirinen, og August Mikkelsen har vært de beste i oppkjøringen så langt.
De virker meget gode og innsatsvillige.

Laget som helhet har fremstått som stasjonære, veldig omstendlige, og i midten har vi ikke duellstyrken som trengs for å bryte opp spillet til motstanderne.

Videre synes jeg det er helt latterlig når de omtaler Onni Valakari som "salgsobjektet" og "et hett salgsobjekt" osv. Jeg synes slett ikke han har overbevist i treningskampene, han dikkedarrer for lenge med ballen, han "blir løpende i mellom" grunnet plasseringsvansker og kommer aldri opp i motstander slik at han kan yte noen duell eller forsøke å takle, det er faktisk ikke sånn at å løpe mellom to spillere utgjør en defensiv innsats - selv om det kan lure mange til å tro at her er det en fyr som gjør grovjobb - faktisk må man nå frem til motspiller før man kan prøve å få tak i ballen, når man ikke utfører noen taklingsforsøk er det jo dermed en umulighet å vinne ballen.
Han fremstår altså akkurat som Mikael Norø Ingebrigtsen, han kommer heller nemlig aldri opp i motspiller og har null taklingsforsøk per kamp.
Det bringer meg til "slapping nummer 2" - Mikael Norø Ingebrigtsen, Gud bedre, jeg synes han har vært helt elendig i oppkjøringen! Same procedure as last year! Aldri i duell, aldri en innsats, nullverdi på banen!

Generelt må jeg bare si at det er fort gjort å bli negativ her.

Jeg velger å håpe at det går litt bedre når alvoret melder seg og sesongen kommer i gang, kanskje har man tatt lett på treningskampene?

Jeg er fristet til å si at sidelengs og bakover ikke nytter, og at man må tilnærme seg Høgmo-fotballen med raskere angrep og overganger, men har vi mannskap til det da?
Det er flott og fint at Valakari ønsker å spille pasningsfotball og "alle" liker jo det.. MEN.. hvis vi havner i sumpa og er blant de to-tre nederste lagene på tabellen etter 10-12 kamper.. jaaaaa.. da må vi vel være åpne for å erklære Valakari-stilen for mislykket, jeg håper at det skal gå bedre enn det, men jøssenavn så dårlige vi har fremstått her, vi tapte jo mot TUIL og de hadde verdens lateste mann på midtbanen, vår alles kjære TKB! OG I TILLEGG HADDE DE JONATHAN HILL SOM TRENER! Det er helt ufattelig svakt å tape mot de! Jeg tror TUIL kan rykke ned i år. Hva sier dette om laget vårt og våre muligheter?

Sønnen til Valakari må vi gjerne selge, det er en gåte for meg hva han tilfører laget, utenom å oppføre seg som om han var lagets kaptein, håndhilse på alle og ta mye plass, på banen presterer han jo i alle fall ikke fotballmessig, hva hjelper det å ta på seg rollen som lederskikkelse dersom man leverer som en tredjedivisjonsspiller?

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 16 mar 2019, 15:27

NHULL FHIIIIHREEEEE MOT MHØNNNDAHLN!!!!!

Ffyyyyy fan

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 16 mar 2019, 16:44

Jaja, det ble altså hele 1-5 mot Mjøndalen, det stinker nedrykk av dette her.

Valakari har altså fått laget til å spille sidelengs og bakover, og insisterer på at egen sønn skal spille uansett hvor dårlig han er.

Svar