Kvaliteten på isbergets sanger... Godt begrunna

Her diskuteres Isbergets sanger. Kom med forslag til nye sanger og melodier

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
JMStorvig
Førsteelleveren
Sted: Tromsø
Kontakt:

Re: Kvaliteten på isbergets sanger... Godt begrunna

Legg inn av JMStorvig » 19 aug 2008, 02:41

Hanne skrev: I mitt hode finnes det INGEN andre alternativer enn "Hjertet mitt har æ i Tromsø" med Jørn Hoel. Og den har vært foreslått jeg vet ikke hvor mange ganger her på forumet... :whistle:
Det er nok riktig det, men det er også riktig, etter min mening, som gobo skriver...
gobo skrev:...Jørn Hoels melodi fungerer, men ettersom den er skrevet som om den er sett fra Oslo syns jeg den blir litt rar på Alfheim.
:whistle:
Godt gjort er bedre enn godt sagt - Benjamin Franklin

Brukeravatar
Hanne
Førsteelleveren
Sted: Oslo

Legg inn av Hanne » 19 aug 2008, 03:03

Hvorfor?

Refrenget burde fenge for alle Tromsøfolk.
"Hjertet mett har æ i Tromsø
En by ingen vinter kan stanse
Når våren kjæm da spring byen ut
Som ei rose av is
Nordens Paris
Og æ syng Tromsøs pris"

Jada, versene og alt det, men vi har da folk sørfra som reiser nordover for å få med seg kamp. :wink: Hva så om den er skrevet fra et ståsted i Oslo? Den er laget for å hylle byen vår og laget vårt, og det er DET som burde være hovedpoenget med en hymne. Ikke hvor den som har skrevet sangen satt eller sto da han skrev den.
I can not be held responsible for what comes out of my mouth!

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 19 aug 2008, 03:20

Syns også Jørn Hoels sang er perfekt.
Men å synge hele blir vel litt drøyt.

Hva med å ta andre verset pluss refrenget?

Da blir det slik:

Snart e det matchtid i Tromsø
vet hele byen står
å heie på Gutan på Alfheim
no når fløyta går
Lokke æ øyan så ser æ
rød og hvit
en kjær koloritt
fins ikkje tvil det for TIL
at mitt hjerte slår

Ja hjerte mitt har æ i Tromsø
En by ingen vinter kan stanse
når våren kjæm da spring byen ut
som ei rose fra is
nordens paris
å æ syng tromsøs pris

Brukeravatar
President Lars G
Bummen
Kontakt:

Legg inn av President Lars G » 19 aug 2008, 03:50

Hanne og tobbens ideer om Jørn Hoels sang synes jeg er god, man trenger jo ikke å synge hele sangen. det vil ihvertfall være en god start tror jeg.

Så må jeg arrestere ultimateoverherre i det som ihvertfall er en løgn. Du sier at du ikke har nevnt navn når du kritiserte "det femte hjulet" i isbergets styre, og virker overrasket over at Øyvindføler seg truffet. Her er hva som ble skrevet:
ultimateoverherre skrev:Har bæsja på leggen nå... I de siste skriv der jeg har nevnt sindre, mente jeg Øyvind. Til deres orientering :D han som gnåle om ufruktbare sangmøta osv...
og i tillegg dette mr.rookie-oppgulpet ditt.
ultimateoverherre skrev:
Øyvind Høier skrev:Hehe, den går jeg ikke uten videre med på.
Sist vi hadde sangmøte møtte over 20 personer og da fikk vi sunget inn flere nye sanger.
ultimateoverherre skrev:Stol på mæ du Mr. Rookie... Om 1, 2, 5, og 10 år vil isberget fortsatt være den minste i klassen, uten en eneste sang... hvis de ikke bytter ut det totalt defekte 5 hjulet på vogna. Non som føler seg truffet? Sku vært ansenitetskrav for å være med i styret!

UHØRT, UHØRT :eyesout:

ultimateoverherre skrev: Det er saklige mennesker i klubben deres, men de jobber mer i det skjulte. Mens de som stikker nesen frem er null i sammenhengen. Et godt ordtak sier: Skjitn e'kje stor FØR han bynn å lokte!
Er ikke dette å nevne navn så vet ikke jeg. Jeg skal helt klart si meg enig i en del av kritikken du kommer med angående manglende sanger/hymner, men måten du har argumentert på og ikke minst måten du har prøvd å latterliggjøre Øyvind på oser det lavmål av. Hvis eneste måten du kan klare å få frem poenget ditt på er å komme med personangrep som stinker så har jeg ett forslag til deg, og det er at du glider kjeften din igjen og trekker fingrene unna tastaturet.

Om Øyvind er noen god tekstforfatter skal jeg ikke uttale meg om, men det jeg ihvertfall vet, og hva alle isbergetmedlemmer som står på feltet vet, er at Øyvind er en av de aller største ildsjelene i isberget, både gjennom tifo-innsats og tilrettelegging på det området blandt annet gjennom dialog med TIL, og innsats på tribunen under kamp for å nevne noe.
En landsdel - En by - Ett lag
----------Tromsø IL----------
***Nord-Norges stolthet***

Brukeravatar
JMStorvig
Førsteelleveren
Kontakt:

Legg inn av JMStorvig » 19 aug 2008, 10:46

I mangel på noe enda bedre er jeg enig i at det burde prøves, kansje som tobben skisserer med ett vers og refrenget, eller sågar med refreng først, 2. verset og nytt refreng. Kan jo utvides etterhvert om det slår an.
Godt gjort er bedre enn godt sagt - Benjamin Franklin

Brukeravatar
Hanne
Førsteelleveren
Sted: Oslo

Legg inn av Hanne » 19 aug 2008, 10:58

JMStorvig skrev:I mangel på noe enda bedre er jeg enig i at det burde prøves, kansje som tobben skisserer med ett vers og refrenget, eller sågar med refreng først, 2. verset og nytt refreng. Kan jo utvides etterhvert om det slår an.
Hvordan skal man få til dette uten å få en "bråstart" på sangen over anlegget?
Jeg stemmer for at denne skal spilles kl 1745-1750, da er den ferdig til innmarsjen, og folk kan stå med skjerfene høyt hevet over hodene og synge med av hjertens lyst. Har det kommet storskjerm på Alfheim (skjønner at jeg er i Tromsø alt for sjelden...)? Få teksten til å rulle over skjermen der, sånn at flest mulig kan synge med.

Ikke si at det kan utvides OM det slår ann. Sats 100%, ikke halvhjertet. noe annet vil bare høres rart ut, dersom man kutter hele sangen og begynner midt i, klipper inn refrenget osv.
I can not be held responsible for what comes out of my mouth!

Brukeravatar
michael collins
Ekspert

Legg inn av michael collins » 19 aug 2008, 13:44

Sangen har absolutt allsangpotensiale - men perspektivet er sett fra Oslo, og da blir det rart å synge den i sin helhet på Alfheim. For Isberget sør ville hele sangen fungere perfekt, hvorfor ikke prøve i neste bortekamp? Kanskje vi også kunne overtale Jørn Hoel til å lage en versjon med perspektiv sett fra Tromsø? Han er en glødende TIL-supporter, og ville kanskje føle seg beæret om vi spurte? :wink:
Offense wins games, defense wins titles.

Brukeravatar
oddvarr
Moderator
Sted: Brumunddal

Legg inn av oddvarr » 19 aug 2008, 13:56

michael collins skrev:Sangen har absolutt allsangpotensiale - men perspektivet er sett fra Oslo, og da blir det rart å synge den i sin helhet på Alfheim. For Isberget sør ville hele sangen fungere perfekt, hvorfor ikke prøve i neste bortekamp? Kanskje vi også kunne overtale Jørn Hoel til å lage en versjon med perspektiv sett fra Tromsø? Han er en glødende TIL-supporter, og ville kanskje føle seg beæret om vi spurte? :wink:
Veldig enig MC. jeg synes sangen er bra. Veldig bra til og med ;) For min del er den litt feil ifht dette som du sier med perspektivet.
I tillegg kunne den vært mer tidløs. Tenker da omtrent 5 år frem i tid. Når noen nye supportere lurer på hvem de trønderske trollungan som vi skal banke gule og blå er. Da må vi jo si at det var et lag som var litt gode for mange år siden, men at de nå spiller i "the Skrotingship" for å låne Pondus litt. :twisted:
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.

Brukeravatar
ultimateoverherre
Tilskuer
Sted: Sola

Legg inn av ultimateoverherre » 19 aug 2008, 15:40

Nå er vi der jeg ønsker. Ja, jeg mener at å lage en hymne er isbergets ansvar, i alle fall det å bruke en kjent sang som kandidat. Klanen, eller to av den medlemmer har laget "vålerenga kjerke", men nå er klanen noe større en supporterklubber ellers i landet. Isberget har, som nevnt av flere, en god del sanger å velge mellom. Så oppgaven til styret, eller hele isberget, må kanskje være å få brukt disse.!?

Til mitt forsvar: Nevnte ikke øyvind da jeg snakket om isberget, selv om det kanskje lå i kortene. Jeg har i min korte tid her på forumet fått forståelsen av at øyvind stod som en slags sang-frontfigur, selvutnevnt eller ikke. Men jeg måtte gå to-tre skritt tilbake da dette ble avkreftet av lederne. I frustrasjon over at den pluttselige forståelsen som er blitt vist det siste døgnet lenge syntes umulig å oppnå, mente jeg det absolutt var på sin plass å skrive noen pass! Noe stakkars øyvind fikk erfare. Øyvind: Beklager.
Svaret som skulle kommet etter mitt første innlegg var det fikk nå fikk fra Tobben, Hanne, JMStorvig, michael collins og oddvarr. Der de helt ærlig og rasktoppfattende tar poenget, uten å finne unnskyldninger. Dette går rikti vei. Og vi vet dette: får vi en tradisjonell hymne på alfheim som hele norge kjenner til, da vil størrelsen og iveren til Isberget Ekspandere drastisk!!! Peis PÅ :D

Brukeravatar
President Lars G
Bummen
Kontakt:

Legg inn av President Lars G » 19 aug 2008, 23:30

ultimateoverherre skrev: Til mitt forsvar: Nevnte ikke øyvind da jeg snakket om isberget, selv om det kanskje lå i kortene.
neida, vi kan jo si det sånn... Men nå er vi heldigvis ferdig med akkurat den saken tror jeg.
En landsdel - En by - Ett lag
----------Tromsø IL----------
***Nord-Norges stolthet***

Brukeravatar
ultimateoverherre
Tilskuer

Legg inn av ultimateoverherre » 20 aug 2008, 12:43

skrivefeil... Skulle vært: Nevnte ikke øyvind da jeg snakket om isbergets styre , selv om det kanskje lå i kortene. Beklager, skal ikke gjenta seg! :wink:

Brukeravatar
Karl Friedrich Mangels
Kamptroppen

Legg inn av Karl Friedrich Mangels » 23 aug 2008, 10:34

Øyvind Høier skreiv:
Har også tro på at Bella Ciao kan fungere.
Hvorfor blir ikke den sunget i større grad da?
Jeg er veldig sjeldent på Alfheim, så vet ikke om noen prøver å sette i gang med den, men hører den ikke på tv-sendinga i allefall. eie022 kom med en kjempetekst på denne melodien, og jeg er skuffa over at den ikke blir brukt mer.
Da jeg var på Smud nå i sommer hørte jeg(og var med på å øve) på noen av de sangene som skulle synges på stadion, men denne sangen hørte jeg ikke bli øvd på. Fortell meg gjerne om jeg tar feil.

Ellers så syns jeg forslaget om å ta kontakt med en profesjonell låtskriver til å skrive en hymne er ett veldig godt forslag. Personlig syns jeg forslaget om å spørre J. Hoel om å omskrive og modernisere "hjertet mitt har æ i Tromsø" er en veldig god ide, men det er jo selvfølgelig opp til styret å bestemme.
"Herrene er sjøl skyld i at den fattige blir deres fiende. Årsakene til opprør vil de ikke fjerne, hvordan kan det da i lengden gå bra? For at jeg sier dette blir jeg regna som opprørsk. Vel, så får det bli slik!"
(Thomas Münzer, 1524)

sindre
Førsteelleveren
Sted: tromsø

Legg inn av sindre » 23 aug 2008, 13:27

æ prata litt med ho mona her om dagen å ho nevnte at TIL, har tenkte til å ta kontakt med Espen Lind for å la han lage ny alfheim sang. Men når det blir gjort det fikk æ ikke svar på men det e oppe på dagsorden i TIL.
Så vi får nesten bare vente å se ka som skjer.

Brukeravatar
Øyvind Høier
Bummen

Legg inn av Øyvind Høier » 24 aug 2008, 01:42

Bella Ciao har vi dessverre ikke fått øvd på. Den skulle opp på sangmøtet som ble avlyst da ingen kom. Tror ikke det er noe vits i det hele tatt å starte den alene på stadion før man har fått øvd i gruppe først.

Også vanskelig å få til synging av nye sanger på Smud før kamp når majoriteten av forsangerne av ulike årsaker ikke er der...
Støtt Isberget Tifo! Bidrag kan settes inn på konto 4750.18.72977. Hjelp oss å sette mer farge på Alfheim..

Brukeravatar
ultimateoverherre
Tilskuer

Legg inn av ultimateoverherre » 25 aug 2008, 10:23

Halla. Var på vikingkampen i går, selvsagt med Til-Aafk på mobilen, og satt tilfeldigvis ved siden av Fulan. Er jo allmen kjent at disse har en sånn passe bra standard, men de imponerte med noe som isberget kanskje sku tenkt på; De hadde tromme med og den brukte de til gangs! De hadde et heller tafatt volum, men de summen stille til en kontinuerlig rytme. Fikk ikke helt med meg hva de sang, men spillerne deres vinket, en etter en, så jeg regner med det var spillerkred de drev med. Se for dere indianere som danser rundt et bål, slikt hørtes det ut, i 1 og en halv time! Noen som skjønner hva jeg mener? Hørtes ganske kult ut, og i tillegg sparte de stemmen.

Brukeravatar
michael collins
Ekspert

Legg inn av michael collins » 25 aug 2008, 10:33

Jeg håper Isbergets sanggruppe aldri synker så dypt at de begynner med trommer. Det eneste som er verre enn å være på en kamp der en av supportergrupperingene bruker trommer er kamper hvor BEGGE grupperingene bruker trommer. Klarer man ikke å holde sangen/ropingen gående uten trommer er det bedre å holde kjeft.
Offense wins games, defense wins titles.

Welix
Juniorspiller
Sted: Elverum

Legg inn av Welix » 25 aug 2008, 11:08

michael collins skrev:Jeg håper Isbergets sanggruppe aldri synker så dypt at de begynner med trommer. Det eneste som er verre enn å være på en kamp der en av supportergrupperingene bruker trommer er kamper hvor BEGGE grupperingene bruker trommer. Klarer man ikke å holde sangen/ropingen gående uten trommer er det bedre å holde kjeft.
Helt enig!!!

sindre
Førsteelleveren
Sted: tromsø

Legg inn av sindre » 25 aug 2008, 14:17

æ mene det samme som alle andre tromme overdøve synginga, æ synes det e helt greit at våres tromme blei kasta på fyllinga.

Brukeravatar
SubjekTIL
Ballgutt
Sted: Asker

Legg inn av SubjekTIL » 25 aug 2008, 14:18

michael collins skrev:Jeg håper Isbergets sanggruppe aldri synker så dypt at de begynner med trommer. Det eneste som er verre enn å være på en kamp der en av supportergrupperingene bruker trommer er kamper hvor BEGGE grupperingene bruker trommer. Klarer man ikke å holde sangen/ropingen gående uten trommer er det bedre å holde kjeft.
Støttes
Amor Fati
Elsk din skjebne

Brukeravatar
Målselv`s TIL-SUPORTER
Førsteelleveren
Sted: Målselv
Kontakt:

Legg inn av Målselv`s TIL-SUPORTER » 25 aug 2008, 16:35

Skulle gjerne hatt trommer i Isberget. Både på grunn av det høres langt bedre og folk lettere klarer å holde takten da. Man har jo hørt at MANGE ikke klarer å holde en eneste takt. Og som jeg sier, vi vil jo høres 10 ganger bedre og trommer for små supporterklubber som Isberget, er fryktelig lurt.
- Isberget Målselv! -

Låst