Kvaliteten på isbergets sanger... Godt begrunna

Her diskuteres Isbergets sanger. Kom med forslag til nye sanger og melodier

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
ultimateoverherre
Tilskuer
Sted: Sola

Kvaliteten på isbergets sanger... Godt begrunna

Legg inn av ultimateoverherre » 31 jul 2008, 15:26

Har etter hver kamp sammen med isberget forundret meg over en ting... (eller mange ting, men dette gjelder da èn!) Det å holde trykket oppe under en kamp ser ut til å være en umulighet, da sangene som blir gnålt ut, med variert resultat, holder et langt ...eh... fattigere(?) standard enn motstanderns. Var på ullevål nå på mandag, og da fikk jeg virkelig se hvor langt etter isberget ligger når det kommer til kreativitet. Jeg satt deler av kampen ved tribunen under "klan", og jeg opplevde noe jeg skjeldent opplever på alfheim... Frysninger, eller gåsehud om du vil. Javisst, klanen har også korte slagord, men dette er unntakene! De vartet opp med den ene 3-4 verses melodiøse SANGEN etter den andre, og det hørtes fantastisk ut!! Det må være utrolig for VIF's spillere å arbeide med en slik stemning i ryggen. Så er det sikkert noen som sier: Hvorfor gjør ikke jeg noe med dette? For å være ærlig er det av mangel på interresse! Jeg er på papiret medlem av isberget, men treffer skjeldent noen av medlemmene (noe av grunnen er at jeg bor på vestlandet).
Men fra tiden da jeg var engasjert, husker jeg ikke èn episode da noen prøvde å lage en sang... gjør du? Det som vræles ut per dags dato er ike sanger, men fraser, som avsluttes med en pinlig pause... Disse frasene har vært så lenge at de burde værnes. Se denne linken for å se hva jeg mener: VIF http://www.youtube.com/watch?v=AHipp0pL ... re=related
LSK http://www.youtube.com/watch?v=5EqYT591 ... re=related
RBK http://www.youtube.com/watch?v=3neOUFfb ... re=related
BRANN http://www.youtube.com/watch?v=cOeGEldD ... re=related
FFK http://www.youtube.com/watch?v=1_G-E-2AsJI[/color]

Kilgallon
Juniorspiller
Sted: Oslo

Re: Kvaliteten på isbergets sanger... Godt begrunna

Legg inn av Kilgallon » 31 jul 2008, 15:43

Oioioi pass på nå... Kritikk (passende sådan) er aldri særlig velkommen på forumet særlig dersom man ikke bidrar spesielt selv. :roll:

Er neppe noen tvil om at isberget trenger et busslast med nye fengende melodier ... Sangene (??) på tullevaal på mandagen var "Tromsø klapp klapp klapp" , "vi elske tromsø åhå", "Heia TIL, Heia TIL" og den hel***** irriterende ett mål osv vaset.

Finnes det ikke kreative folk blant oss?

Lykke til på sangmøtet i dag :)

Mvh

Killa

Brukeravatar
michael collins
Ekspert

Legg inn av michael collins » 31 jul 2008, 15:44

Jøss, da er jo faktisk Isberget her i Tromsø atskillig mer kreative. Men Isberget Sør har kanskje ingen sanggruppe som øver foran kampene?
Offense wins games, defense wins titles.

Kilgallon
Juniorspiller

Legg inn av Kilgallon » 31 jul 2008, 15:50

Siden man er litt i dytten... Hvorfor i all verden plasserer isberget seg på de nederste radene på bortekampene? Resultatet med at man plasserer seg bak folk flest vil være at det er mye enklere å få de med på å rope og synge. På mandag var det et fåtall av den vanlige publikumer som åpnet kjeften fordi man ikke kunne høre isberget (så veldig godt) der fremme...

Jeg er ikke i tvil om at tromsø svingen kunne rocket ordentlig på mandagen om isberget hadde hatt en annen plassering...

Noe å tenke på?

killa

Brukeravatar
ultimateoverherre
Tilskuer

Legg inn av ultimateoverherre » 31 jul 2008, 16:03

Har vært så ufattelig mange ganger på alfheim at jeg vet nøyaktig hvordan standaren er på kampene! Å hvem kan nevne sist gang Isberget sang (og da mener jeg synge) noe som var mer en et gjentagende slagord?? Så dere linkene? Tenk hvis 5-8000 mennesker på Alfheim hadde sunget en sang... la oss si i det 30min hver kamp. Å kanskje i det 60min. klanen, Troillongan md flere har engasjert egne låtskrivera får å hjelpe frem laget i sitt hjerte. Kritikk er helt passende, det gjør at Isberget blir en bedre 12 mann. Se bare på småknøtten Start... Erik Faber har fått betalt for å skrive sanger som blir majestetisk runget fram, kamp etter kamp. Og da har jo virkelig tromsø et stort potensiale!!! Jørn Hoel, Steinar Albrigsen for å nevne noen.
Er ikke noe aktiv selv, men det hadde vært til Isbergets og TiLs beste om dere hadde fått opp iveren, entusiasmen og gløden. Dette kan gjøres ved at det om noen år er 30-60.000 tromsøværinger som kan litt av de sangene som høres helt ned til WITO å bort til BOBBO.

Er det noen som er litt enig med resten av norge?

Brukeravatar
gobo
Førsteelleveren
Sted: Tromsø, Mortensnes
Kontakt:

Legg inn av gobo » 31 jul 2008, 16:58

Jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg om at kvaliteten er så veldig bra rundt ellers i landet, men jeg er enig i at vi med fordel kan bli langt bedre. :)
Personlig er jeg mer tilhenger av kamprop enn lange sanger ettersom jeg føler at trøkket gjerne blir bedre med ropene. Men om sangene sitter skikkelig, så hvorfor ikke?

Men så er det å få sanger som sitter da. Det er kanskje en god idé å høre med noen av de tradisjonelle låtskriverne i byen... Det er jo et punkt vi kan diskutere på sangmøtet i kveld.
Sá er einn staðr þar er kallaðr er Álfheimr. Þar byggir fólk þat er Ljósálfar heita, en Døkkálfar búa niðri í jörðu, ok eru þeir ólíkir sýnum ok miklu ólíkari reyndum. Ljósálfar eru fegri en sól sýnum, en Døkkálfar eru svartari biki.

Hårek
Førsteelleveren

Legg inn av Hårek » 31 jul 2008, 16:59

Jeg vil ha variasjon og mener vi MÅ få til Jørn Hoels Tromsø hymne..den er nydelig.

Hva med å starte med det som ligger tilgjengelig allerede nå..

Til-supporteren
Førsteelleveren
Sted: Tromsø

Legg inn av Til-supporteren » 31 jul 2008, 17:25

Jeg er en av de som mener at en god del av sangreportearet burde byttes ut, mange av sangene er rett og slett ikke gode nok.

En skikkelig oppfriskning i sangreportearet kan også være med på å rekruttere nye medlemmer, i form av at TIL-supportere utenfor Isberget føler at dette er noe "nytt" og spennende som de ønsker å være med på.
Heia TIL!

Brukeravatar
espen69
Førsteelleveren
Sted: Fredrikstad

Legg inn av espen69 » 31 jul 2008, 17:36

Det er skrevet en drøss med sanger med gode melodier og også flere vers, bare å se gjennom forumet her! Problemet er at noen mener at de ikke egner seg, og dermed blir de aldri sunget.
Tidligere Isberget-medlem!
Rosenborg my ass!!!!

Kilgallon
Juniorspiller

Legg inn av Kilgallon » 31 jul 2008, 18:31

Så hvis forsangerne ikke liker melodiene eller de mener de er for vanskelige (Hvor mange ganger har jeg ikke hørt det) , så blir de ikke fremført... :?

Killa

Brukeravatar
Øyvind Høier
Bummen
Sted: Tromsø

Legg inn av Øyvind Høier » 31 jul 2008, 22:40

Hvorfor er ikke du forsanger da Killa? Jeg vet jo at du har massevis av engasjement, så om du har et bra sangforslag er det bare å kjøre i gang.

Det har kommet mange forslag på forumet, ja. Mange av dem er bra, mange av dem er mindre bra. Det er derfor vi innkaller til sangmøte for å prøve å øve inn nye. Da er det synd at nesten ingen møter opp.. Det er selvsagt mulig å fyre i gang nye sanger på stadion uten innøving først. Man merker fort hva som kan funke og hva som egentlig egner seg best på papiret. Her er også en oppfordring til alle, det er ikke nødvendigvis "forsangerne" som må starte sanger.

Forøvrig er de sangene som nevnes i den første tråden såkalte "hymner" som spilles over høytaleranlegget før kampene til allsang fra publikummerne. Altså ikke såkalte kampsanger som supporterklubbene har laget. Det hadde vært veldig fint om TIL kunne begynt å spille Jørn Hoels hymne. Den eneste hymnen TIL har i dag må vel være cupsangen fra 96 og jeg skulle ønske vi hadde en skikkelig én slik som f.eks. Vålerenga Kjerke.

Når det gjelder utvalg av sanger, så er det bedre på Alfheim enn i sør, det er korrekt. Det virker som at det enkle ofte er det beste sørpå, ettersom Isberget sør har med seg en mengde andre TIL-supportere bosatt på Østlandet. Disse er som regel kun med på det enkle.

Enig i at noen sanger kan byttes ut, det er bare å komme med flere forslag samt møte opp på sangmøtene (mulig vi prøver med et nytt senere i høst).
Når det gjelder RBK-kampen så blir det sangøving fra ca. kl. 18 på Smud på søndag.
Støtt Isberget Tifo! Bidrag kan settes inn på konto 4750.18.72977. Hjelp oss å sette mer farge på Alfheim..

Brukeravatar
Petter
Kamptroppen
Sted: Alfheim
Kontakt:

Legg inn av Petter » 31 jul 2008, 23:15

Kilgallon skrev:Så hvis forsangerne ikke liker melodiene eller de mener de er for vanskelige (Hvor mange ganger har jeg ikke hørt det) , så blir de ikke fremført... :?

Killa
En ganske enkel greie, om man ikke er i dus med en sang/rop, som man kanskje rett og slett ikke får til å stemme med melodien, ja da har ikke en forsanger noe sjangs å få den ut og frem.
E jo ikke meninga at forsangeran skal være solister, om 5-10 stk starte på en sang/rop ingen kan, og den e bra, ja da heng jo flere og flere sæ på.
Ellers så e det ganske vanskelig når vi har så sinnsykt mange tonedøve folk iblandt oss, som f.eks ett par tre fire stk som konstant faller ut av takten når man roper noe så enkelt som; Tromsø klapp-klapp-klapp. Slår aldri feil, tromsø ropes når det klappes og motsatt... Alfheim e en merkelig arena i denne sammenheng, men bevares det har bedret seg betraktelig di siste åran på sang/rop-fronten.
stå på!
Blø for drakten, dø for drakten!

LE DIEU:«When seagulls follow a trawler, it is because they think sardines will be thrown into the sea.»

Brukeravatar
ultimateoverherre
Tilskuer

Legg inn av ultimateoverherre » 01 aug 2008, 11:56

Det som er en mangel på dette området er at det tenkes smått! Men tenk om en kar hadde en kjenning på Radio tromsø, eller Tv tromsø... brukt noen mnd på å lage en slager som kan vræles ut av solister så vell som tonedøve, og fått dette ut til det nordnorske folk.
Har en bekjent som er i klanen, og han kunne informere meg om noen detaljer; de sangmøtene som nevnes titt og ofte her på forummet er også i bruk i enga. Men det er elendig oppmøte. Men... det gjør ingenting!! For sangmøter er for å fixe slagord, og det trenger et lag absolutt. Men de patriotiske sangene som en hel by nynner på kommer ikke til verden på sangmøter. Det kommer av ildsjeler som sitter sammen noen kalde vinternetter å skaper tradisjoner som lever -lenge- .

Brukeravatar
michael collins
Ekspert

Legg inn av michael collins » 01 aug 2008, 12:12

ultimateoverherre skrev: de patriotiske sangene som en hel by nynner på
Det var da voldsomt hvor mange patrioter som plutselig dukket opp på forumet? :shock:
Offense wins games, defense wins titles.

sindre
Førsteelleveren
Sted: tromsø

Legg inn av sindre » 01 aug 2008, 16:07

æ foreslår at de som sitt å klage og syt på isberget, å det vi syng under kampan kan da komme på sangmøtan, som vi invitere tel også komme med sine forslag om de e så mye bedre.

Forslår at folk burde kjenne si besøkelsestid, å komme innom på sangmøtan vi har , e drit lei av å lese all den driten som blir servert her inne på forumet.

Brukeravatar
ultimateoverherre
Tilskuer

Legg inn av ultimateoverherre » 01 aug 2008, 22:12

Der kom den :lol:
Jeg er vell den eneste her som egentlig har klaget over nivået til fansn...eller mangel på sanger om du vil. Se på meg som en nøytral person utenfor isberget som betrakter det derfra. Lettere da? Kjetil Rekdal og Mini Jakobsen kommenterte Aafk-TiL en gang her i juli, og kom med en treffende kommentar; "Det tromsø presterer er ganske formidabelt tatt i betraktning en fraværende investorgruppe om et heller tafatt publikum". Skal vi be Mini Jakobsen og Kjetil Rekdal komme på sangmøter slik at de har lov til å uttale seg? Det har i årevis vært tabu innad i isberget å nevne "tafatt" innsats. Da har janteloven bruset over, og en stakkar som var så uheldig å komme med innsigelser/forslag ble satt på plass, som en som forstyrret Isbergets fred og bedagelighet.
Tar dere Ikke kritikk fra observange landsmenn? Blir stolte medlemmer furt av Konstruktiv avdekking og ...ja...KRITIKK?? :shock:

Brukeravatar
tobben
Bummen

Legg inn av tobben » 01 aug 2008, 23:10

Syns man skal skille litt mellom "tafatt" innsats fra Isberget og kvaliteten på isbergets sanger.
Jeg har vært med i Isberget i ca 10 år.
Den stemningen og innsatsen som er på feltet synes jeg ikke det er noe galt med.
Mitt inntrykk(nå er jeg selvsagt ikke helt nøytral da) er at isberget stor sett synger og roper gjennom 90 minutter.
Så lenge vårt felt er besatt av mellom 200 og 250 stykker kommer aldri stemningen til å bli så voldsomt mye bedre enn i dag. Skal det skje må flere folk velge å stå sammen med oss.

Så over til kvaliteten på sangene.
Jeg har ingen problemer med at folk etterlyser mer kreativitet og gode sanger.
Ingenting hadde gledet meg mer enn at vi får masse nye og gode sanger.
Her er det bare opp til folk å være kreative å sette igang.
Møtt opp på feltet eller på smud og prøv ut sangene. Mange av sangene vi har i dag er jo skapt på den måten.

sindre
Førsteelleveren
Sted: tromsø

Legg inn av sindre » 02 aug 2008, 01:18

Man blir litt lei og man miste rett og slett gutsen og motivasjon og etterhvert lysta.
Når folk bare sitt her inn å kritisere det arbeidet vi gjør og den frivillige tida som vi faktisk bruke på dettan.
Vi faste personan som stille opp både når det gjeld Sanggruppa og TIFO så e vi stortsett den samme gjengen.
Og det man får slengt i tryne e at det ikke holder mål :
Æ sir bare før folk uttale sæ om kvaliteten på det vi syng/rope.
Så synes æ de burde komme med sine innspill å være med å hjelpe til for å lage nye sanger.
om de skulle være så mye bedre enn det vi har idag .
please kom med ideer til sanger/kamprop som vi kan prøve ut å se om funker før man sleng med leppa!!!

Brukeravatar
espen69
Førsteelleveren
Sted: Fredrikstad

Legg inn av espen69 » 02 aug 2008, 03:18

Blir litt feil å si det sånn. Å si at sangene ikke er bra nok betyr ikke at man sitter med en masse nye sanger, eller faciten på hvordan alt skal gjøres. Selvsagt kjedelig å få kritikk når man yter masse, men er sikker på at det er ment mer som et tips.
Tidligere Isberget-medlem!
Rosenborg my ass!!!!

Kilgallon
Juniorspiller

Legg inn av Kilgallon » 02 aug 2008, 04:14

Sindre.. Du er åpenbart en person som må ha det inn med teskje! :roll: Dette er ikke noen slags "mobbing" av den jobben noen i isberget gjør. Jeg er storfornøyd med at det er folk både i nord og sør som gidder å bruke så mye av sin fritid på Isberget. Men tiden er inne for en liten utvikling igjen å da må man få kunne diskutere på et DISKUSJONSFORUM ...

Hadde jeg bodd i Tromsø så ville jeg møtt på sangmøtene og sannsynligvis vært langt mer sentral i ting og tang i isberget (om jeg hadde fått lov :lol: )

Jeg er nokså overbevist, som også en annen nevnte i tråden, at isberget trenger noen nye fengende melodier for å kunne dra nye medlemmer?! Folk som sitter på gjerdet er kanskje litt "lei" allerede før de har meldt seg inn? Håper ikke det er sånn men har en anelse om det...

Så får noen for all del ta det for surt oppgulp eller noe det er verdt å diskutere..

Killa

Låst