Landslaget

Her kan vi diskutere fotball og annen sport (finnes det?)

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Bert Karsam
Bummen

Landslaget

Post by Bert Karsam »

Herre min hatt for et dårlig forsvar. Jeg kan i skrivende stund ikke huske å ha sett en dårligere midtstopper på et norsk landslag, enn Nordtveit, eller hva han nå heter. Hangeland er over middagshøyden, veldig synlig når de rundt ham er så svake. Tettey er for dårlig på midtbanen, i likhet med spissene som også stort sett ødelegger spillet. Ruben fikk lite til. Høgli ble også noen nummer for liten. Tarik er jo elendig og har vært det de siste 5 årene, fatter ikke hva han gjør på landslaget. Joshua King har stor fart, men scorer for lite. Vi har retten og sletten ingen stjerner igjen på landslaget. Møller er god, Jone Samuelsen var ok, Nyland var også bra.

Frankrike var imponerende gode, men de fikk det meste gratis.
Footballers from Bilbao and well used diapers have one thing in common. Guess what.
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Re: Landslaget

Post by Grenersens Brukne Arm »

De lider også av håndveskekjerringsyndromet. Tror det er et tegn i tiden.
Det sies at menn ikke gråter. Det stemmer ikke. -Roar Christensen, 29.10.06
No træng vi bare en boksåpner her! -Agnar Christensen, 14.03.10
John Barnes
Bummen

Post by John Barnes »

Er det Høgmo som står sentralt her? I TIL var han jo kjent for å framsnakke dårlige prestasjoner.
eie022
Førsteelleveren

Post by eie022 »

Jeg synes det er litt typisk Høgmo å få et eller annet sprøtt innfall før en viktig bortekamp og sette opp en merkelig startellever basert på en eller annen idé han har plukket opp på en studietur til Spania eller Tyskland.

Han kunne få slike innfall også i TIL. Vi hadde et system og en spillestil som fungerte så det sang på hjemmebane. På bortebane kunne han likevel finne på å starte med en oppstilling vi ikke var vant med og ikke hadde trent på før kampen.

Jeg synes han har gjort mye fornuftig med landslaget. Han forsøker å modernisere fotballen vi spiller og satser på unge spillere som kan bli virkelig gode, men jeg synes ofte han svikter taktisk når det virkelig gjelder. Det kunne han gjøre i TIL også. Han fikk oss utrolig langt. Han bygget et sjeldent godt TIL-lag som tidvis spilte fantastisk, men når vi var i nærheten av noe stort, når vi spilte om seriegull eller cupgull, hadde vi en lei tendens til å svikte på målstreken. Slike tendenser er noe en trener må være med å ta mye av skylden for. Dessverre kan det bli et problem for landslaget også. For mot Ungarn ser det ut til at taktiske feilvurderinger ble avgjørende.
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Håpløst opplegg, dårlige, oppskrytte spillere med håndveske hele gjengen minus tettey, og baghdad-bob som trener, "komiske ali" sa jo at alt var bare positivt.
Bert Karsam
Bummen

Post by Bert Karsam »

Det var ikke så mye positivt å dra med seg fra kampen, nei. Høgmo gjorde det igjen. Akkurat som cupfinalen der han benket vår mest rutinerte spiller, Koppi.

Han får vel aldri fyken, men håper han nå har lært en gang for alle. I motsetning til Steinar og Bård, så ser jo Høgmo ut til å kunne lære og utvikle seg litt, og forhåpentligvis også av sine egne brølere. Landslaget kan vi omdøpe til Tabbelandslaget. Faen, synd. Vi hadde kanskje dritt på draget i EM, men det hadde vært en flott turnering å utvikle laget i. Ser at Per Sild-Jan, og Tettey vurderer å trekke seg, ingen av dem er fantastiske, Tettey er vel hakket vassest av dem, synes jeg. Men Tom Høgli, han er bedre enn Saalami. Siste manglet jo fart og sleit fælt. Utvilsomt et talent, men vi trengte rutine. Høgli. Han må ikke gi seg nå.

Ellers trenger vi John Carew. Vi trenger en sånn fyr på topp. Og RBK-erne, minus han derre spisspuddingen som har utrolige 1 mål på 20 kamper.

TIL bør hente noen av de ungarerne. Det var krigere. Lønnsnivået i Ungarn er 9500-18.000 kroner i måneden. Det har tilogmed TIL råd til.

http://www.vg.no/sport/fotball/landslag ... /23562335/
Footballers from Bilbao and well used diapers have one thing in common. Guess what.
Bert Karsam
Bummen

Post by Bert Karsam »

Liker ikke de svarene til Høgmo når han blir stilt spørsmål. Er jo som å høre Stoltenberg.

På spørsmål fra VG om han føler det norske folk har mistet tilliten til ham, begynner Høgmo å snakke om hvor fornøyd han er med utviklingen i laget sitt, om kampen mot Italia og så playoff-tapene.

– Men du svarer ikke på spørsmålet...

– Det har jeg ingen kommentar til.

– Så du tror ikke folket har mistet tillit til deg?

– Vi er klare til å videreutvikle dette laget, sier Høgmo da – igjen uten å svare på spørsmålet.

Neivel.
Donkeyman
Kamptroppen

Post by Donkeyman »

Jag vill helst av allt slänga en känga mot Norska media. Nu har vi fått läsa i 14 dagar att Ungern har en lönnfet, överårig pajas som keeper. I bästa fall av samma kaliber som om man plockade ut en av Isbergets Ölpimplare från Rogers och ställde i mål. Dessutom har han löjliga grå joggebyxor och inte några modeprylar från en flong och dyrbar butik. T

Totalt "ubrukelig" var alltså domen. Det räckte om man träffade mål så skulle bollen sitta. Hade våra aviser bestämt.

Vad sker- karln visar sig vara en panter i målet. Gör inte en tabbe. Kommentar från en Norsk spelare, hade byxorna hans varit blöta hade han inte nått upp till bollen. Men faktum är att han faktiskt nådde upp till bollen. Och till en mängd andra bollar också. Jag hade gärna haft den pajasen som keeper i TIL.

Så får vi se i kväll när det är Danmark mot Zlatan. Det är i vart fall en karl som klarar av att peta in bollen i mål med jämna mellanrum. Eller snarare kontinuerligt.
Följ dag för dag på ångfartyget Blidösund sommaren 1954. blidan54.blogspot.com
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Donkeyman wrote:Jag vill helst av allt slänga en känga mot Norska media. Nu har vi fått läsa i 14 dagar att Ungern har en lönnfet, överårig pajas som keeper. I bästa fall av samma kaliber som om man plockade ut en av Isbergets Ölpimplare från Rogers och ställde i mål. Dessutom har han löjliga grå joggebyxor och inte några modeprylar från en flong och dyrbar butik. T

Totalt "ubrukelig" var alltså domen. Det räckte om man träffade mål så skulle bollen sitta. Hade våra aviser bestämt.

Vad sker- karln visar sig vara en panter i målet. Gör inte en tabbe. Kommentar från en Norsk spelare, hade byxorna hans varit blöta hade han inte nått upp till bollen. Men faktum är att han faktiskt nådde upp till bollen. Och till en mängd andra bollar också. Jag hade gärna haft den pajasen som keeper i TIL.
Fyren har jo over 100 landskamper og har spilt for Hertha Berlin, Crystal Palace, Aston Villa, 1860 Munchen og Fulham.. det er jo nesten komisk at de kunne undervurdere han slik, bare fordi han går med harry joggebukser under kamp.

Det mest komiske var jo likevel Nyland's "innsats" på 0-1 hjemme. Uuuuurgh.. for en gigantisk keepertabbe.
Bert Karsam
Bummen

Post by Bert Karsam »

Norge - Slovenia

Tarek Elyounossi, er det ingen i landslagsledelsen som ser at han er elendig? Han trenger jo 20 sjanser for å putte. Hadde han satt 100%-sjansen i mål ville heller ikke Henriksen blitt skadet..
Bert Karsam
Bummen

Post by Bert Karsam »

Gundersen er bedre enn Hovland og Åsen er bedre enn Sælnes.

[Edit] Der jinxa jeg Sælnes. Men Åsen er fortsatt bedre, selv om Ole leverte en bra kamp, til en forandring. Men 1-0 er ikke overbevisende.
OscarLima
Ballgutt

Post by OscarLima »

Ja her er det lenge siden noen har skrevet. Så da tar jeg opp denne tråden igjen.. :-)

Vi har hatt 4 år med en av verdens beste og undervurderte trener vis du spør meg. Lars Lagerbäck.. I min analyse så vil jeg påstå såpass at Lars løftet det norske landslaget fra og være ett jojo lag til ett stabilt medium lag midt på tabellen..
All honør til Lars for det han greide å oppnå med laget. Ikke ett vondt ord fra meg!

Så har da ha NFF hentet inn sin gullgutt Solbakken.. Dem har som sakt siklet etter den gutten så lenge vi kan minne solbakkens peacemaker er aktiv.. Gutteklubben på ullevål har så tro på denne fyren at de valgte å hive ut den treneren som har gjort best siden Drillo.. Helt hjernedropp på flere der tenker jeg.. menmen.. At solbakken har en suveren karriere hos FCK skal ingen ta ifra han.. Gjort er gjort og spist er spist.. Han kom inn i FCK den gangen FCK endret seg fra og være en stor klubb internt i Danmark til å bestemme seg for å bli stor i skandinavia. I den sammenheng fikk dem opp parken stadion.. enorme summer av penger ble sprøytet inn.. og vips var det ett hegmoni i 10 års periode.. De gamle dagene med rivalisering mellom FCK og Brøndby var borte.. Jeg vil påstå at mange trenere i skandinavia hadde greid å gjøre en like god jobb som solbakken i FCK.. mulig noen hadde til og med gjort en bedre jobb.. MEN han var og er en gud i København.. FORDI han prate direkte.. han sier det som det er..

Nå har vi sett 2 kamper med solbakken som sjef for landslaget.. Det er 2 rimelig.. ja hvordan skal jeg si det pent.. 2 kamper med 0 plan og visjon.. Jeg kan ikke se noen typisk, eller noe som er signatur over det han driver med.. Forsåvit så æ ikke det i FCK heller..
Gårsdagens kamp mot Tyrkia var en flau affere.. Laget ble kledd av og pissa på.. Jeg ser at han bruker flankene, men om det er bevist eller ubevist.. har jeg ikke peiling på ennu.. For i gibralta kampen var det en mix av det..
Forsvarsrekken holder seg høyt slik alle lag gjør om dagene..

Totalt for å avslutte saken.. Jeg har INGEN tro på Solbakken.. han tar 4 år i NFF før han så ender opp med å trene ett eller annet norsk lag.. Laget her trenger nye spillere.. Reservelandslaget var ett godt eksempel på hvor god Norge EGENTLIG kan være.. De spillerene som spiller nå på landslaget er en gjeng med overbetalte klikk-klakk kåte spillere.. De tror faktisk at de er gode på klikk-klakk spillet..
Når skal noen vekke disse spillerene og ta den praten? Elefanten i rommet..
Jeg er drit lei av at norske spillere prøver å være noe/spille på noe dem ikke håndtere.. Vi har ikke tjent en dritt på 20 år pga denne evinnelige pasningsbaserte klikk-klakk spillet.. att og fram.. spille mot etablert forsvar... herregud.. det er drepende å se på.. Her kan vi trekke inn selv Tromsø.. att og fram til den store gullmedaljen.. Hadde jeg vært ansvarlig for dette hadde jeg sakt tydelig ifra! Vi spiller basert på det vi er best på! Slik Steinar Nilsen gjorde med TIL.
Med denne måten spillerene spiller på, mener jeg at den mentale psyken henger sammen.. Dem blir helt avslørt når dem møter bedre lag enn dem selv.."innfor deres såkalte egen gren" Derfor taper Norge.. og derfor tapte TIL cupfinalen.. Vi må spille våres spill som ingen andre kan gjøre like bra som oss.. Om det betyr Helge Hauge som springer gal opp og ned.. eller kara som aldri traff ballen men mannen.. ja da fikk vi i hvertfal respekt! vi fikk rom og plass til å spille vårt spill.. Det pisse som Solbakken gjør nå.. er det samme pisse som Høgmo og hareide gjorde før han..
Nødlandslaget viste at det er liv laga i å spille på en måte der man tar ut maksimale ut av styrken til en spiller.. og derfra etablere man ett spill som passer sammen med den måten laget skal spille på..
Altså.. nå tar man jo ut spillere bare for at de spiller på ett godt lag.. spiller ingen rolle om spilleren passer i systemet.. Er stygt redd for at Haaland fort kan bli en spiller som kan bli gjemt i ett lag der alle er overkåte etter ballen.. der det ikke er ett system.. der man har en tydelig plan.. Sørlot er vel den spilleren som prestere i all dette rotet.. han gjør det han skal.. bare holder fokus på seg selv.. egotripp på toppen.. og jeg synes det er helt greit! Vi behøver flere som han som markere " dette er mitt fat. ligg unna!"

Gøy at vi fikk markert en ikke sportslig sak som Respekt for "fremmedarbeidere" /slaver i ett mesterskap som vi aldri blir en del av.. Hyggelig for Tromsø og Høgli å bli nevnt i noe annet enn en negativ sportslig sammenheng.. Mulig det er veien videre for NFF og TIL ? en organisasjon på linje med Redd Barna og Plan Norge? Tenker at da starter vi med å selge alfheim, fjerne alle spillere og ansette drøss med ungdommer som går rundt å får inn penger.. Jeg hadde virkelig håpet at min favorittsport fotball og favorittlag Tromsø.. Laget ingen veit om.. laget som er langt i nord.. laget som er nærmest nordpolen.. kunne holde seg til primærinntekten deres.. å spille fotball.. La politikk og andre kompliserte spørsmål bli utenfor alfheim/Ullevål..

Spørsmålet er nå.. hvor lenge får Solbakken og Helstrup holde på? Jeg tipper 4 år..
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Lidelse.. smerte..

Det er det samme problemet hver gang, late, slappe, daffinger som tror de er Guds gave til fotballen.

Og når det gjelder TIL er det jo håpløst, alt sportslig er satt til side, nå skal vi bare være fredselskende hippier med de korrekte meningene. Alt handler om boikott og støtte og hjelp til narkomane og uteliggere, samfunnsansvar bla bla bla, altså for all del, jeg er ikke mot noe av det der men TIL er jo et fotball lag, kanskje man skal konsentrere seg om å ikke være rævdårlige i fotball?
OscarLima
Ballgutt

Post by OscarLima »

Lengre analyse kommer de neste dagene.. men at Solbakken er en trener som liker å spiller på resultat.. det kom frem idag.. har ingen problem med det.. men det er forarbeidet som er ustrukturert og rotete.. så jeg må la alt synke inn.. og så tar jeg det derfra.. men det var mye rart idag ja...
OscarLima
Ballgutt

Post by OscarLima »

Ja da har det sunket inn og jeg har nå sett objektivt på kampen.. Det var en krigerkamp der Norge kom ut seirende.. Ikke basert på at Norge var så dyktig.. Men mer på at Montenegro ikke hadde dagen sin.. De hadde flere 100% sjangser som dem brente.. Norge hadde noen også så jeg vil si at dette er en kamp som kunne vippe begge retninger.. Med stor porsjon flaks så vant Solbakken sin første ordentlig prøve.. Usikker hva han jublet mest over om det var Tyrkia-Latvia kampen eller sin egen match.. Håpe for hans del det var Tyrkia sitt havari som gledet han mest..
Jeg vil oppfordre Solbakken i å drite og bruke Berg fra B/G i sine kamper.. helt ubrukelig i den måten Solbakken spiller med laget.. Har Berg litt selvrespekt burde han selv si ifra.. "Hey Solbakken: jeg dropper å spille kampene for jeg passer ikke inn i dine planer"
Når det gjelder bak i laget.. så MÅ Ajer 5 hakk opp.. Minner meg litt om en TIL spiller.. hehe.. litt avslørt at han spiller i en divisjon som ikke er topp europeisk.. Men akkurat nå har vi ikke noe bedre i Norge.. På topp har det hendt noe som kan være med på skape store utfordringer i fremtiden.. De 2 spissene Sørloth og Haaland som hadde flott kamp mot N-Irland bla.. har mistet totalt kjemien.. Og da igjen må vi se hva som hender i forkant.. Midtbanen skaper for lite og gjør for lite.. selveste "motoren" i laget er skadet.. for treg opp i press.. for treg i fall.. Ødegård må skjerpe seg!! han minner meg om en TIL spiller på midten som også er glad i 100 talls touch på ballen.. Gir ingen mening.. men så lenge spilleren får ta på ballen og være i flomlyse.. så er de fornøyd! Savner den "gamle" ødegård fra strømsgodset.. som spilte på 1 touch og orienterte seg til enhver tid hvor medspillere var.. Jeg tror den "svake siden" av at vi har en generasjon som er blitt blind på tikitaka spillet fra Barcelona og Spania.. er det vi ser nå.. Dem er bare i "kopieringstadiet".. det ser fint ut og dem vil herme etter Iniesta og co.. Men dem har ikke skjønt at de 2 på midten av Barcelona er motoren til laget.. Mens kantene i laget er selve slagevåpene.. Ingen vits med tikitaka når det blir bare med deg selv.. hehe.. Jenssen er ett godt eksempel på det.. ser bare dumt ut.. Ødegårds stikkere hadde vært suverene om kantene i laget hadde kommet etter.. helst før!Ødegård er heller IKKE fritatt fra å gå i press og være aggresiv! Det gjelder Jenssen i TIL også.. se hele Iniesta sitt spill.. utrolig slitsom klegg er han også! Vi har kanskje det beste spissparret siden Carew og FLO.. eller Carew og Solskjær.. SÅ får vi se.. Jeg tror ikke dette laget kommer noe frem.. har 0 tru på laget.. Dem taper mot Latvia.. Latvia viste ENORM kraft laget har i å stå i det! Dem skulle ha tapt den kampen! og de matet på! ga seg aldri.. Enormt imponert over det laget.. anbefaler alle og se den kampen! Basert på de siste 3 kampene tror jeg tabell blir slik:
1. Nederland
2. Tyrkia
3. Latvia
4. Norge
5. Montenegro
6. Gibralta

Igjen.. Solbakken får denne kvalliken.. før han ikke gidder mer.. da har han fått VG og Dagbladet mot seg.. Da blir det tungt og ikke like enkelt å være pratsom og åpen! Morsomt at Perry plutselig fikk en ånd over seg ETTER han forlot sin post.. hehe.. ja mange undrer kan hende selv i 2021 tydeligvis.. Og at Sørloth krasjet med Lars Lagerback.. er helt forståelig! Lars er kjent for å hate spillere med egotripp tendenser.. Tror pressen skap stille spørsmålet til Sørloth.. Hvem spiller du for? For deg selv eller laget? For sist kamp så ga han noen 100% til Haaland.. Men ellers var det "jeg må komme meg best ut av denne driten"
JonnyQ
Juniorspiller

Post by JonnyQ »

OscarLima wrote: 02 Apr 2021, 12:40
Jeg vil oppfordre Solbakken i å drite og bruke Berg fra B/G i sine kamper.. helt ubrukelig i den måten Solbakken spiller med laget.. Har Berg litt selvrespekt burde han selv si ifra.. "Hey Solbakken: jeg dropper å spille kampene for jeg passer ikke inn i dine planer"

...

Basert på de siste 3 kampene tror jeg tabell blir slik:
1. Nederland
2. Tyrkia
3. Latvia
4. Norge
5. Montenegro
6. Gibraltar
Tyrkia- Norge 1-1

Bra at Solbakken gjør egne vurderinger!

Kun en spiller fra den Norske Eliteserien startet mot Tyrkia; Bodø/Glimts unge kaptein Patrick Berg. Og for en kamp han leverte!

https://www.vg.no/sport/fotball/i/9K6yR ... ebnekampen

"VG-BØRSEN: PATRICK BERG VAR BANENS GIGANT I SKJEBNEKAMPEN

ISTANBUL (VG) I sin 8. landskamp for Norge så det mer ut som midtbaneankeret spilte kamp nummer 80.

Med stoisk ro og en evne til å dekke store rom ved å alltid være på riktig sted til riktig tid, imponerte startelleverens eneste representant fra Eliteserien stort. ...

Patrick Berg

7 poeng, Norges beste spiller
VGs vurdering: Banens gigant i den første omgangen i Istanbul. Trygge, gode valg med ballen og dekker alltid store rom defensivt. Det ser ikke så voldsomt ut det Patrick Berg gjør, men det er den viktigste årsaken til at det tikker og går for laget han spiller på. Det bidro til at Norge dominerte kampen i store deler etter baklengsmålet.
Er nok klar for større ligaer enn Eliteserien – og det er mulig at flere utenfor Norges grenser så det samme mot Tyrkia. Fortsatte i samme spor etter pause og stoppet flere livsfarlige overganger på egen hånd."

Og det var flere spillere fra Nord-Norge på banen:

"Jens Petter Hauge

6 poeng
VGs vurdering: Etter å ha vært offer for en del kritikk og «mistet plassen» etter Nederland-kampen, fikk Jens Petter Hauge sjansen på høyrekant, hvor han stort sett har figurert for Eintracht Frankfurt i Bundesliga. Så ut som han var litt lettere og har mer selvtillit enn tidligere. Flink i kombinasjonsspillet og turte også å dra av en mann eller. En av Hauges bedre kamper på det norske landslaget,"

Nord-Norges stolthet og tidenes norske fotballag Bodø/Glimt fortsetter å være leverandør av kvalitetsspillere til landslaget!
JonnyQ
Juniorspiller

Post by JonnyQ »

Også TV-2's eksperter kåret Patrick Berg til beste spiller:

https://www.tv2.no/sport/14279330

"Berg hylles etter praktkamp – kommer med beroligende melding

Patrick Berg innrømmer at han måtte av grunnet en kjenning i låret, men melder seg klar til tjeneste.

Etter 75 imponerende minutter av fredagens kamp mot Tyrkia, jogget Patrick Berg av banen.

– Han har vært Norges beste spiller. En strålende landskamp av Norges sentrale midtbanespiller, sa TV 2s ekspert Jesper Mathisen om Bodø/Glimt-spilleren.

Da Norge fikk juling av Tyrkia i Malaga tidligere i år var det midtbanen som fikk mye av skylden. Men fredag var det Tyrkias midtbane som fikk kjørt seg.

Patrick Berg strødde pasninger, taklet og var en plage for tyrkerne helt til han ble tatt av banen.

– Vi er i ferd med å få frem mange nye unge spillere. Dette var på en måte ilddåpen til Patrick Berg, sier TV 2s fotballekspert Morten Langli.

Se TV 2s eksperters analyse av Patrick Bergs kamp øverst!

23-åringen var hissig i gjenvinningsspillet og involvert i mye av Norges spill i sine minutter på banen.

– Jeg føler at jeg fikk vist mine styrker og hvordan jeg er som spiller. Det var virkelig artig å få tillit fra start og jeg føler jeg tok vare på den, sier Patrick Berg til TV 2.

Måtte av grunnet en kjenning i låret

De siste sesongene har Berg herjet som den dype midtbanespilleren i Bodø/Glimts 4-3-3-lag. Fredag gjorde han det samme for landslaget.

Likevel ble han tatt av etter kun 74 minutter.

– Jeg hadde en liten kjenning i låret, som jeg har hatt siden forrige helg. Det ikke noe alvorlig, understreker han.

Ståle Solbakken håper nok den siste setningen der stemmer. For Norge er uten Mathias Normann og Sander Berge. De må også klare seg uten Morten Thorsby som pådro seg karantene, og dermed mister Montenegro-kampen.

– Det er 4-3-3, som jeg kjenner. Det føles trygt og godt med Martin (Ødegaard) og Morten (Thorsby) sammen med meg på midten. Jeg føler at vi utgjøre en slagkraftig og fin midtbane-trio, sier Berg til TV 2.

Rosenborg-sjef og tidligere landslagstrener Åge Hareide var også imponert over hvordan Berg presterte mot tyrkerne.

– Han er dyktig til å lese spillet og vinne ballen når det er nødvendig. Han er en klok og dyktig spiller, sier Hareide."
Bert Karsam
Bummen

Post by Bert Karsam »

Han spilte sin beste landskamp. Jeg liker ikke fyren, han har vært svak tidligere, men dette var lovende.
JonnyQ
Juniorspiller

Post by JonnyQ »

iTromsø oppsummerer:

https://www.itromso.no/sport/i/47m6ze/r ... -noensinne

"Roses opp i skyene etter praktkamp: – Den beste Berg noensinne

Patrick Berg (23) spilte kun sin åttende landskamp og var den eneste spilleren fra Eliteserien i startelleveren, men høster lovord etter å bokstavelig talt ha løpt til krampen tok ham.

MAESTRO: Patrick Berg styrte den norske midtbanen fra sin ankerposisjon.

VG, TV 2 og Nettavisen hadde alle Bodø/Glimt-kapteinen som Norges beste spiller med 7 av 10 på børsen.

Underveis i kampen skrev tidligere landslagskaptein Stefan Johansen «Patrick Berg BB 1omg!» på Twitter – og fikk støtte av landslagssjef Ståle Solbakken.

– Så lenge kreftene holdt er jeg enig i det. Han var veldig, veldig god frem til han fikk krampetendenser, sier Ståle Solbakken på pressekonferansen.

– Hva er det som gjør ham så god?

– Det er hans ro og hans pasninger fremover, men ikke minst hans posisjonsspill, så han gjorde en veldig, veldig god kamp.

GAMEFACE: Patrick Berg la ikke lokk på følelsene etter at Kristian Thorstvedt hadde satt inn utligningen.

Rosen stopper imidlertid ikke der. Den tidligere landslagsspissen Egil Østenstad, med fortid i Viking, Southampton, Blackburn, Manchester City og Rangers, går så langt som å hevde at Patrick Berg er «tidenes beste Berg».

Jan-Åge Fjørtoft svarer at bestefar Harald «Dutte» Berg fortsatt må være den beste.

– Tipper både «Dutte» og Ørjan er enig med meg, svarer Østenstad på Fjørtofts innvending. Han slår også fast at han ikke har glemt hvor god faren Ørjan var på begynnelsen av 2000-tallet. Onkelen Runar skal heller ikke glemmes, ikke minst var han veldig god for Rosenborg i Champions League på slutten av 90-tallet.

– Jeg holder fortsatt Harald Berg som den beste av dem, men som 23-åring er nok Patrick lenger fremme enn faren Ørjan var i samme alder. Ørjan var bedre som 35-åring enn som 23-åring, sier VGs landslagskommentator og mangeårige fotballjournalist Knut Espen Svegaarden.

– Jeg føler at jeg fikk vist mine styrker og hvordan jeg er som spiller. Det var virkelig artig å få tillit fra start og jeg føler jeg tok vare på den, sier Patrick Berg til TV 2.

Ståle Solbakken valgte litt overraskende å ta ut Patrick Berg og erstatte ham med Fredrik Aursnes et kvarter før slutt. 

Mange stusset da Bodø/Glimt-spilleren ble erstattet av Fredrik Aursnes det siste kvarteret.

– Jeg hadde en liten kjenning i låret, som jeg har hatt siden forrige helg. Det ikke noe alvorlig, beroliger Berg.

Ståle Solbakken valgte å endre formasjon fra det han brukte i de tre foregående landskampene.

– Det er 4-3-3, som jeg kjenner. Det føles trygt og godt med Martin (Ødegaard) og Morten (Thorsby) sammen med meg på midten. Jeg føler at vi utgjøre en slagkraftig og fin midtbanetrio, sier Berg til TV 2.

Også i nord lar de seg imponere over 23-åringens kamp.

– Herregud for en spiller Patrick Berg er, styrer alt på banen i kveld, skriver Amahl Pellegrino på Twitter.

GODT TAK: Patrick Berg jubler med Kristian Thorstvedt etter at han har satt inn 1–1 for Norge.

Bodø/Glimt-spilleren har kontrakt med den norske serielederen ut desember 2022. Nederlandske Heerenveen fikk avslått et bud på 25 mllioner kroner for midtbaneankeret i sommer.

– Det har vært konkret interesse, bekreftet han til VG i august:

– Men sånn som ting er nå, så forholder jeg meg veldig til at ballen ligger hos Glimt. Det er de som må kjenne på om det er riktig timing å selge nå når vi står foran en viktig høst. Jeg tror de kjenner veldig på at de ønsker å ha med alle inn mot høsten. Og det skjønner jeg veldig godt, sa han."
Post Reply