Glimt-tråden

Her kan vi diskutere fotball og annen sport (finnes det?)

Moderator: Moderatorer

JonnyQ
Ballgutt

Re: Glimt-tråden

Legg inn av JonnyQ » 31 jul 2020, 04:59

Bert Karsam skrev:
27 jul 2020, 22:42
Den eneste grunnen til at tråden er populær, er jo fordi smålige, snørrete bodøværinger med mindreverdighetskomplekser ser seg nødt til å bombe andre lags diskusjonsforum med dritt. Dette er jo bare enda større grunn til å, om ikke slette, så i alle fall stenge tråden. Har Glemt en Tromsø-tråd? Spør for en venn.
Heisann Bert,

Karaktereristikker som smålig, snørrete, mindreverdighetskompleks og dritt gidder jeg ikke svare på. Det sier igrunn mer om avsenderen, som anbefales å ta en grundig titt i speilet før du omtaler andre.

Etter litt googling fant jeg Glimtforum som faktisk har en Tromsø-tråd, som heter OBOS-laget Tromsø IL, og som siden starten tilbake i 2005 har fulgt TIL's opp- og nedturerer.

https://glimtforum.net/viewtopic.php?f=2&t=2770

Det er interessant å studere forskjellene i Tromsø-tråden i Glimtforumet og Glimt-tråden her.

Den første tråden i Tromsø-tråden starter slik:
"Etter fadesen i Bodø har superlaget TIL reist seg igjen, 1-0 over Galatasaray, Tyrkias klart beste lag. Kampen var noe av det morsomste jeg har sett, helt ubetalelig å se sure tyrkere bli taklet ned i gjørma gang på gang."

Den første tråden i Glimt-tråden her starter slik:
"I barnslig glede over nedrykket til Glimt så lager jeg denne tråden. Her kan vi følge Glimts vei nedover i divisjonssystemet.
Kan vi håpe på et nytt nedrykk allerede neste år?;)"

Ellers noterer jeg meg at Glimtforumet er langt mer aktivt enn dette forumet!
Sist redigert av JonnyQ den 31 aug 2020, 09:07, redigert 2 ganger totalt.

gammeln
Tilskuer

Legg inn av gammeln » 31 jul 2020, 16:53

Bert Karsam skrev:
26 jul 2020, 14:29
Kanskje admin bare skulle slette hele denne tråden? Hva skal vi med en tråd som omhandler en lite likt konkurrent og et helt annet lag enn vårt eget?
Kanskje like greit å bare endre navnet på tråden, hvis man vil diskutere andre lag burde det jo også være lov :roll:

JonnyQ
Ballgutt

Legg inn av JonnyQ » 02 aug 2020, 01:26

gammeln skrev:
31 jul 2020, 16:53
Bert Karsam skrev:
26 jul 2020, 14:29
Kanskje admin bare skulle slette hele denne tråden? Hva skal vi med en tråd som omhandler en lite likt konkurrent og et helt annet lag enn vårt eget?
Kanskje like greit å bare endre navnet på tråden, hvis man vil diskutere andre lag burde det jo også være lov :roll:
Skifte navn på tråden er vel gjerne en god ide.

Man kan jo la seg inspirere av at tråden om OBOS-liga laget Tromsø i glimtforum.net heter "OBOS-laget Tromsø IL",
og kalle tråden her om Eliteserielaget Glimt for "Elite-laget Glimt".

JonnyQ
Ballgutt

Legg inn av JonnyQ » 27 aug 2020, 21:41

Sebastian Tounekti spilte Europa League kamp i dag. Han kunne spilt for TIL i OBOS mot HamKam ikveld, men valgte altså Glimt. Ikke så dumt valg, dét.

https://www.itromso.no/sport/fotball/i/ ... lig-deilig

"Tromsø-gutten med første Bodø-scoring da Glimt lekte seg videre i Europa: – Helt ubeskrivelig deilig

Sebastian Tounekti (18) kom på scoringslisten da Bodø/Glimt ydmyket Kauno Zalgiris fra Litauen i Europa League-kvalik. Det var ingen tvil om hvor seieren ville ende

...

Kurs mot seriegull

Tounekti sier han gleder seg til uansett motstander og står inntil videre med én scoring i sin første kamp i Europa League.

– Det er ikke lenge siden jeg var i TUIL. Nå kommer jeg inn her og spiller Europa League og scorer. Det var også bra for min del at jeg tok vare på muligheten når jeg fikk det. Når du spiller med så gode spillere som vi har i Glimt, må du ta de sjansene du får, sier Tounekti.

Bodø/Glimt holder i hjemlig serie stø kurs mot lagets første eliteseriegull. De er ubeseiret på sesongens 15 første kamper (13–2–0) og har 41 poeng. De har syv poeng ned til serietoer Molde med én kamp mindre spilt."

Nordlys var også imponerte:

https://www.nordlys.no/sport/til/fotbal ... 34-1140795

"Sebastian (18) fra Tromsø scoret for Glimt i Europa"

JonnyQ
Ballgutt

Legg inn av JonnyQ » 31 aug 2020, 09:05

Dagbladets Morten P er imponert over Bodø/Glimt så langt i Eliteserien:

"Bedre enn RBK på sitt beste.
Bodø/Glimt ubeseiret etter 16 serierunder."

https://www.dagbladet.no/sport/bedre-en ... e/72793050

"Det er bare en ting å si om 56 scoringer og 44 av 48 poeng. Serielederen ser ut som en seriemester.

Det øverste nivået i Norge har aldri hatt et bedre og mer dominerende fotballag ved inngangen til andre halvdel av sesongen. Selv Nils Arne Eggens Rosenborg i glansdagene på 90-tallet, selv om 13-3-0, 51 scoringer og 42 poeng etter 16 kamper i 1995 er helt i nærheten, matcher ikke Kjetil Knutsens Bodø/Glimt.

Klasse er klasse alle dager.

Den sitter i ryggmargen og kommer av seg selv.

Den holder Bodø/Glimt ubeseiret etter 16 kamper.

Den gjør Bodø/Glimt til tidens beste lag etter 16 kamper.

Etter 3–0 i Sarpsborg ser Kjetil Knutsens samhandlende målmaskin ut som en seriemester.

Det er fortsatt 42 poeng igjen å spille om, men det blir stadig vanskeligere å argumentere for at kampprogrammet og alt det andre vi har holdt mot laget skal påvirke dem i negativ retning.

For hver kamp som spilles blir det stadig vanskeligere å se hvordan Bodø/Glimt ikke skal vinne seriegullet fem dager før julaften.

Det er noen serierunder siden man begynte å lure på hva som kunne komme til å velte Bodø/Glimt. Etter seieren i Sarpsborg synes svaret å være - ingen verdens ting."

iTromsø er enige:

https://www.itromso.no/sport/fotball/i/ ... gullkampen

"Molde er ute av gullkampen."

JonnyQ
Ballgutt

Legg inn av JonnyQ » 11 sep 2020, 07:44

Eurosport har sett litt nærmere på Glimts ferd fra OBOS-ligaen til Eliteserieleder og Europa League:

https://www.eurosport.no/fotball/elites ... tory.shtml

"FRA OBOS-LIGAEN TIL EUROPA – SLIK BLE BODØ/GLIMT HELE NORGES SUPERLAG

For ganske nøyaktig tre år siden spilte Bodø/Glimt 0-0 mot Sandnes Ulf i OBOS-ligaen. I dag leder de helgule Eliteserien med ti poeng og er nå klare for andre kvalifiseringsrunde i Europa League. Det er til å få gåsehud av. ...

Det er store kontraster mellom OBOS-ligaen og Europa League. Klubben har vokst på alle mulige måter. ...

Med en solid serieledelse og ett steg nærmere deltakelse i Europas nest største turnering, kan Bodø/Glimt med sikkerhet utkåre seg selv til hele Norges «superlag».

Nå skal Kjetil Knutsen og Bodø/Glimt fortsette ferden mot klubbens første seriegull – som første nordnorske lag noensinne."

JonnyQ
Ballgutt

Legg inn av JonnyQ » 14 sep 2020, 05:56

Eliteseriegull til Glimt er snart på plass. Det som er interessant er hvilke rekorder Glimt slår på de resterende 13 kampene.

VG har sett på saken:

https://www.vg.no/sport/fotball/i/M3g71 ... e-rekorder

"BODØ/GLIMT UTKLASSET ODD - NÅ JAGER DE REKORDER

(Bodø/Glimt - Odd 6–1) Bodø/Glimt fosser mot sitt første seriegull. Nå kan de ta noen heftige rekorder på veien også.

Odd prøvde seg i det som var annonsert som en toppkamp, men fikk grisebank på Aspmyra søndag kveld. Regjerende seriemester Molde på annenplass er 13 poeng bak. Og nå lukter det rekorder av ustoppelige Glimt.

De som er mest nærliggende er disse:
* Poengrekord (30 kamper): Molde med 71 poeng (2014)
* Flest seire (30 kamper): Molde med 22 (2014)
* Færrest tap (30 kamper): RBK med null (2010)
* Flest scoringer (30 kamper): RBK med 73 (2015)

Etter målfesten mot Odd er Glimt nå oppe i 62 mål. Det er 11 bak «RBK-skjema» med 13 kamper igjen å spille. Poengrekorden til Molde bør også være innen rekkevidde. Ubeseirede Glimt har 47 poeng. Det er «bare» 13 opp til Moldes bestenotering.

Det var kuling og regn i Bodø søndag kveld. Men festfotballen til Glimt varmet. Stakkars Odd fikk kjenne på kraften og effektiviteten til nordlendingene som fosser mot et historisk seriegull. Glimt har seriesølv fra 1977, 1993, 2003 og 2019. Nå virker de helt ustoppelige med solid ledelse til regjerende seriemester Molde på annenplass."

iTromsø er enige: "Glimt ser ut til å ha stålkontroll på Eliteserien for øyeblikket."

https://www.itromso.no/sport/fotball/i/ ... toppkampen

"Nytt Bodø/Glimt-show: Ydmyket motstanderen fullstendig i toppkampen

Banket Odd 6–1 på hjemmebane.

(Bodø/Glimt - Odd 6–1) Bodø/Glimt-toget fortsetter å peise på videre. Søndag var det formsterke Odd som fikk unngjelde. Glimt ga seg ikke før det sto 6-1.

For i griseværet i Bodø var det virkelig kattens lek med musen. Selv om tredjeplasserte Odd tok ledelsen etter bare 45 sekunder, hadde Glimt snudd det på 25 minutter. Til pause sto det 4-1, og det endte 6-1.

Det var Glimts sjette 6-1-seier denne sesongen!

Den nye, overlegne seieren gjør at Glimt nå er 13 poeng foran Molde med like mange kamper spilt. Begge lag har 13 kamper igjen denne sesongen, og Glimt ser ut til å ha stålkontroll på Eliteserien for øyeblikket.

– Jeg vil gi all honnør til Bodø/Glimt. De er i en helt egen klasse, sa Odd-kaptein Steffen Hagen til Eurosport etter ydmykelsen."

JonnyQ
Ballgutt

Legg inn av JonnyQ » 16 sep 2020, 04:34

Eurosport mener Glimt er den mest overlegne serieleder i Eliteserien noensinne:

https://www.eurosport.no/fotball/elites ... ideo.shtml

"MÅLREKORDEN I ELITESERIEN: – HELT ABSURDE TALL

NY RUNDE OG NY STORSEIER TIL BODØ/GLIMT.

EUROSPORTS FOTBALLEKSPERTER UNDRER SEG OVER OM DE NOENSINNE HAR SETT EN MER OVERLEGEN SERIELEDER I ELITESERIEN NOENSINNE."

Brukeravatar
Grenersens Brukne Arm
Bummen

Legg inn av Grenersens Brukne Arm » 16 sep 2020, 17:46

Vel er jeg sjalu for at Glimt spiller bra fotball og leder serien, mens vi har en ny og dårligere kopi av simo valakari ved roret, som spiller Flovik-fotball som hører hjemme i TITO-serien, men jeg klarer likevel ikke å glede meg over at Glimt vinner.
De som heier på Glimt må værsågod bare glede seg, og fint for de og alt det der, men jeg heier på TIL og sånn er det.
"good for them" liksom, men jeg blir aldri Glimt supporter.

Derimot synes jeg at DE burde ha litt sympati og medlidenhet med oss, som er fanget i et rævafotball-helvete, der vi går fra den ene rævatreneren til den andre rævatreneren.
Der synes jeg vi kunne lært av Glimt, de hadde troa på sitt eget opplegg og kjørte på!
Mens vi, som burde ha tviholdt på Steinar Nilsen og kjørt på videre, ja vi bestemte oss for å hente den ene idiot-treneren etter den andre, Bård Flovik, Simo Valakari, Gaute Helstrup, dette er jo folk som ikke burde drevet med fotball!
Det sies at menn ikke gråter. Det stemmer ikke. -Roar Christensen, 29.10.06
No træng vi bare en boksåpner her! -Agnar Christensen, 14.03.10

NickStrong
Førsteelleveren

Legg inn av NickStrong » 17 sep 2020, 16:35

Ikke minst så har man beholdt assistenttreneren gjennom hele denne perioden. Det er jo helt håpløst, han er minst like inkompetent som hovedtreneren. Helt ufattelig at man ikke bytter ut assistent samtidig som hovedtrener...

JonnyQ
Ballgutt

Legg inn av JonnyQ » 18 sep 2020, 00:40

iTromsø setter riktig perspektiv på Europa League:

"duket for storkamp for Milan når selveste Bodø/Glimt kommer på besøk neste torsdag."

https://www.itromso.no/sport/fotball/i/ ... r-ac-milan

"Bodø/Glimt videre i Europa. I neste runde venter AC Milan.

Zalgiris Vilnius ga Bodø/Glimt kamp til døren, men Glimt vant 3-1 og tok seg videre til tredje runde i europaligakvalifiseringen. Der blir AC Milan motstander. ...

AC Milan slo Shamrock Rovers 2-0 etter mål av Zlatan Ibrahimovic og Hakan Çalhanoglu. ...

Dermed er det duket for storkamp for Milan når selveste Bodø/Glimt kommer på besøk neste torsdag."

Nå har forøvrig 3. generasjon fra familien Berg scoret mål i Europa. Herlig!
Sist redigert av JonnyQ den 18 sep 2020, 01:07, redigert 1 gang totalt.

JonnyQ
Ballgutt

Legg inn av JonnyQ » 18 sep 2020, 01:05

Aftenposten følger opp med både forside og 16 sider i dagens A-magasin om Bodø/Glimt.

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i ... lende-byen

"De skal bygge ny flyplass og en helt ny bydel.

De har fått ny havn, skinnende skyline, milliard-kulturhus og planlegger tusen nye hotellsenger.

Som om ikke det var nok: Fotballaget jager historiens første nordnorske seriegull.

Akkurat nå er Bodø en by som summer av overmot.

Byen bygger for milliarder og nekter å bremse. Fotballaget har ikke tapt på 291 dager.

Et fotballag kan endre mentalitet. Det kan også en by gjøre. Hva har skjedd med vesle Bodø?

En guttegjeng har lurt seg opp på et tak. I ettermiddagslyset har de utsikt til en by som er forvandlet, en flyplass som skal totalendres og en nesten koronatom arena med et fotballag ingen andre norske byer har maken til. «Bodø/Glimt på topp, olé, olé!» synger supporterne som har fått plass på tribunen.

To karer sitter på en nypolert bil bak det ene stadiongjerdet, noen pjokker bruker en trepalle som stige og gatene er fulle av gule flagg, det er utsolgt, ny ladning ventes i oktober.

Mennesker som har levd hele livet med klubben, bruker ord som «absurd» og «vanvittig». Budsjettet er lavt sammenlignet med storhetene i norsk fotball. Spillerne Glimt startet dette eventyret med, var en gjeng knapt noen ville ha. Likevel kan den 104 år gamle klubben i år vinne sitt – og ikke minst Nord-Norges – første eliteseriegull noensinne.

Det er den nest siste lørdagen i august. Serien er halvspilt. Nordlendingene har et forsprang det begynner å bli vrient å gjøre noe med. Glimt mot Start ble ikke en kamp. Det var som å se korn bli kvernet til mel. I fjor tok Bodø/Glimt sølv. Nå? På vei ned mot sentrum sier en av de 200 heldige som slapp inn:

– Nå tør jeg si det. I år tror jeg det blir gull."

JonnyQ
Ballgutt

Legg inn av JonnyQ » 21 sep 2020, 00:27

Hva er det som gjør Glimt så historisk suverene i Eliteserien?

VG har en teori: "DETTE ER BODØ/GLIMT ALENE OM I ELITESERIEN: – BEVISST STRATEGI"

https://www.vg.no/sport/fotball/i/kRaem ... t-strategi

"Bodø/Glimt har kun én spiller over 30 år. Der er klubben like ensomme i Eliteserien som de er på toppen av tabellen.

- Det er bevisst strategi. Det handler om hva Bodø/Glimt er. Vi er ikke blant de største klubbene, og vi må finne de spillerne der vi kan ta ut potensialet. Da er det mye enklere å finne dem i en gunstig alder, sier trener Kjetil Knutsen til VG.

De heftigste «30-årslagene» i Eliteserien er Vålerenga, Sarpsborg og Mjøndalen – alle med syv spillere i det segmentet. Det er nettopp alderssammensetningen i troppen som gjør at Kjetil Knutsen ikke bryr seg om belastningen laget hans står midt oppi.

- Beste måten

Denne søndagen er det Brann i Bergen, torsdag venter Milan på San Siro i Europa League og søndag igjen kommer Vålerenga til Aspmyra.

– Det brukes for mye tid, synes jeg, på å snakke om alle begrensningene i et slikt tett kampprogram. Den beste måten på å videreutvikle seg for våre spillere, er å spille masse kamper på høyest mulig nivå. Det er akkurat det Patrick Berg, Ulrik Saltnes og Jens Petter Hauge trenger nå, mener Bodø/Glimt-treneren."

---

Glimt slo forøvrig Brann 3-1 i kveld og leder Eliteserien solid med 50 poeng av 54 mulige. Det er 16 poeng ned til Molde som har 34 poeng. Nord-Norges første Eliteseriegull er snart på plass.

På torsdag kommer styrkeprøven. Da venter Zlatan Ibrahimovic og AC Milan på San Siro stadion. Kun to utfall av den kampen; seier til Glimt eller læring til Glimt.
Sist redigert av JonnyQ den 21 sep 2020, 05:21, redigert 3 ganger totalt.

JonnyQ
Ballgutt

Legg inn av JonnyQ » 21 sep 2020, 00:48

Legenden Steinar Nilsen tror på Glimt-seier i torsdagens kamp mot AC Milan:

https://www.itromso.no/sport/fotball/i/ ... av-e-cupen

"Han har spilt for både Milan og TIL – men Steinar håper Glimt slår det italienske storlaget ut av E-cupen.

Steinar Nilsen mener Bodø/Glimt møter Milan på et meget bra tidspunkt – og tror på en sensasjonell Glimt-seier i torsdagens kamp."

JonnyQ
Ballgutt

Legg inn av JonnyQ » 22 sep 2020, 18:42

AC Milan trener Stefano Pioli undervurderer ikke Bodø/Glimt:

"MILAN-SJEFEN OM GLIMT: – UNGE OG HURTIGE"

https://www.vg.no/sport/i/nAgnxo/milan- ... og-hurtige

"Milan-trener Stefano Pioli roser Bodø/Glimt før kvalifiseringskampen til Europa League på San Siro torsdag kveld.

– Vi har en veldig viktig kamp på torsdag, sier Pioli i et intervju gjengitt på klubbens hjemmesider etter 2–0 mot Bologna og Zlatan-show mandag kveld.

Pioli har bitt seg merke i Glimts strålende form denne sesongen. Den suverene serielederen er så langt ubeseiret i Eliteserien, og har kun tapt poeng i to kamper. Samtidig har de scoret svimlende 65 mål.

– Vi møter et lag som ikke har tapt en kamp på ni måneder - og som har spilt 20 ligakamper uten å tape, sier Milan-sjefen.

Torsdag kveld venter sesongens hittil tøffeste oppgave for Jens Petter Hauge & Co: Milan og Zlatan Ibrahimovic på San Siro i tredje kvalifiseringsrunde til Europa League.

– De er unge og hurtige, så vi må komme oss etter denne kampen. Vi trenger en prestasjon AC Milan-verdig. Da vil vi gå videre fra den kampen, fortsetter Pioli.

– Spillerne er alltid klare til å gjøre jobben og ikke gi opp. De fortjener all mulig ros, legger han til.

Til tross for at det er hjemmelaget som har favorittstempelet, er Glimt-spillerne offensive. Etter trekningen sa Jens Petter Hauge til VG at de absolutt ikke har gitt opp drømmen om gruppespill i Europa League.

– Det som er så fint med fotball er at kampen skal spilles og på 90 minutter kan alt skje. Vi gleder oss og jeg personlig føler vi har muligheter til å få med oss noe derfra, sa han den gangen.

Dersom Glimt vinner i Milano, blir det også bortekamp i siste runde. Det blir mot enten tyrkiske Besiktas eller portugisiske Rio Ave.

I helgen ladet Glimt opp til storkampen med 3–1-seier mot Brann borte."

Hele intervjuet med trener Pioli er her på hjemmesiden til AC Milan:

https://www.acmilan.com/en/news/videos/ ... confidence

JonnyQ
Ballgutt

Legg inn av JonnyQ » 23 sep 2020, 09:10

TV2: "Ole Martin Årst tror gultrøyene kan slå ut AC Milan fra Europaligaen."

https://www.tv2.no/sport/11659880/

"Tror Glimt kan slå ut AC Milan.

Nå tror Årst at Glimt kan gjøre det umulige den kommende uken.

– Kall meg gjerne naiv, men jeg tror de har en mulighet til å gjøre noe på San Siro. De har en selvtillit og et tempo som er av internasjonalt snitt. De har x-factor som det holder. De kommer garantert ikke til å bli overkjørt."

I samme artikkel er Ivar Hoff også positiv til Glimt:

"Ivar Hoff mener årets utgave av Bodø/Glimt er det beste Norge har sett. ...

Ivar Hoff gjorde sin første opptreden i FotballXtra denne sesongen og sparte ikke på kruttet.

– Vi må ikke glemme det Rosenborg og Nils Arne Eggen gjorde. All ære til dem. Men Bodø/Glimt har innført en måte å spille på vi aldri har sett i Norge før. For meg og mitt hjerte, så har jeg aldri sett maken, og kommer nok aldri til å oppleve det heller for jeg har ikke så mange år igjen, var dommen fra en sprudlende Ivar Hoff.
...

– Gratulerer med gullet. Nå kan dere pynte hele byen. Sleng gjerne på et dansk flagg også for Philip Zinckernagel, var responsen til Ole Martin Årst."

JonnyQ
Ballgutt

Legg inn av JonnyQ » 01 okt 2020, 12:08

Da er det bekreftet, Jens Petter Hauge går fra Bodø/Glimt til AC Milan.

https://www.itromso.no/sport/fotball/i/ ... -for-milan

"Dermed bytter Hauge ut norsk eliteserie med italiensk Serie A, Aspmyra med San Siro, og han får selveste Zlatan Ibrahimovic som lagkamerat."

https://www.itromso.no/sport/fotball/i/ ... jerneskudd

"Jens Petter Hauges overgang til AC Milan omtales verden over."

Glimt leder Eliteserien soleklart med 18 poeng ned til sølvkandidatene. De klarer seg sikkert greit uten Eliteseriens beste spiller.

Men,
det er jo en teoretisk mulighet for at Glimt gjentar TIL-fiaskoen fra 2004, hvor TIL rotet vekk sjansen til å ta Nordnorges første gull i Eliteserien. Etter å ha solgt Morten Gamst Pedersen til Blackburn gikk TIL på en smell og datt ned til fjerdeplass.

Brukeravatar
Bert Karsam
Bummen

Legg inn av Bert Karsam » 02 okt 2020, 05:33

Det er å håpe.
Footballers from Bilbao and well used diapers have one thing in common. Guess what.

Trapattoni
Tilskuer

Legg inn av Trapattoni » 03 okt 2020, 01:09

TIL ledet aldri serien med mer enn 5 poeng i 2004 (noe de gjorde én gang, etter runde 12)

Svar